Caravan trekken

Desperado

Forumguru
Afgelopen zomer zag ik juist een piloot. Die stuurde de caravan zonder problemen achteruit het veldje op, tussen de tenten door naar achter in een hoek in één keer. Ik heb er met verwondering naar staan kijken.
 

spikehome

Forumguru
Afgelopen zomer zag ik juist een piloot. Die stuurde de caravan zonder problemen achteruit het veldje op, tussen de tenten door naar achter in een hoek in één keer. Ik heb er met verwondering naar staan kijken.
Zeker van beroep vrachtwagen chauffeur
Want die ken ik er ook die m overal zo achteruit overal neer zetten.
 

Stevala

Actief lid
Volgens de brochure van de kodiaq 1.5tsi dsg is het mtm 2207kg. Bij een dealer staat er op twee verschillendeauto documenten een mtm van 2189kg. Zelf trekken we een caravan met mtm 1300kg. Het zal er dus van afhangen wat er op de auto documenten staat van mijn bestelde versie of ik B+E rijbewijs nodig heb
Kodiaq 1.5tsi act 150pk dsg 5zit style Edition met extra packs, elektrische trekhaak en reservewiel.

Iemand ervaring met deze motorisatie en caravan? Voornamelijk naar Italië - brennerpass, fernpass.

Momenteel rijd ik met octavia combi tradition. 1.9tdi 100pk 250Nm bj 2007 en 241000km
 

4Motion

Senior Member
@Stevala je kan eenvoudig de MTM van de caravan enkele kilo's verminderen. Formulier aanvragen bij je verzekering en opsturing richting BIV samen met een kopie van de COC van de caravan. Kost +- 50 euro en probleem opgelost.

Richting de toekomst natuurlijk altijd goed om te investeren in een BE rijbewijs. Zo ben je een veel vrijer in keuze van trekker en caravan.
 

Stevala

Actief lid
@bartg Bedankt voor de info. Ik vermoed dat dit de werkwijze in Nederland is? In België is dat niet zo simpel, heb eens info gevraagd en ze verwijzen me naar de fabrikant - die niet meer bestaat - die moet een nieuw attest maken, dat gaat allemaal via Brussel wat enkele maanden tijd in beslag neemt... B+E halen is nog gemakkelijks maar als je alles via de ijschool doet ben je 800 - 1000€ kwijt
 

4Motion

Senior Member
@Stevala ik had al door dat je uit Belgie kwam: dit is de werkwijze in Belgie. Heb je een coc van je caravan? Dit is wel noodzakelijk om het eenvoudig te kunnen afhandelen. Officieel heet dit “aflasten” of de F2 (technisch toegelaten gewicht) van je aanhanger aanpassen. Wanneer je geen coc hebt idd aanvragen en dit kan even duren en/of problemen opleveren als de fabrikant niet meer bestaat.
 

Bakkertje

Forumguru
@Stevala ik heb de 1.5 TSI in mijn Touran (MTM 2250) en daar gaat een Wilk van 1500 kg achter, dat gaat prima.
Grappig detail overigens, de MTM van de auto is 2250, maximaal trekgewicht 1500, maximaal gewicht samenstel is 3795 kg. Ik heb geleerd dat 2250 + 1500= 3750 ...
Enige puntje is dat de DSG lang hoog in de toeren blijft bij het optrekken. Dat vind ik persoonlijk wel storend, dus optrekken doe ik veelal door handmatig te schakelen.
Als je flippers aan het stuur hebt is dit nog iets makkelijker..
 

Stevala

Actief lid
Dit zal de eerste dsg zijn die ik heb, altijd handgeschakeld gereden. Ik lees veel over aanpassingen van de dsg om zo optimale verhouding rijden en verbruik te bekomen.
 

Bakkertje

Forumguru
Dit is ook mijn eerste auto met DSG (los van leenauto’s dan).
Behalve de schakelmomenten met caravan vind ik het eigenlijk prima kloppen. Dit is voor mij ook na jaren diesel te hebben gereden weer een benzine, daar zit voor mij een grotere overgang..
En ja het zal zeker beter kunnen als je het schakelgedrag optimaliseert.
 

Stevala

Actief lid
Ik heb gelezen dat ook je trekkracht kan verhogen bij een aanpassing van de dsg, kodiaq is 250Nm, dat is hetzelfde als mijn huidige octavia combi tradition 1.9Tdi (241000km), bij file op de Brenner heeft die soms moeilijk om te vertrekken met 1300kg caravan en een stevige helling.
 

Zelle

Donateur
Mijn O3 is door TVS getuned, daardoor meer vermogen en koppel. De S stand van de DSG is aangepast om met de Caravan te rijden. Onze caravan is 1500 kg beladen en met de aangepaste schakelmomenten geen enkel probleem.
 

mwhite

Forumguru
met caravan schakel ik altijd handmatig.
mijn S stand in wel aangepast maar hou het graag zelf in de hand :jaja:
 
A183821E-F1F9-4124-AEE6-A72D12ED859E.jpeg
Bekijk bijlage 66721 Bekijk bijlage 66722 Hallo,

Ik ben toevallig tegen een nieuwere Mitsubishi Outlander phev van eind 2016 met 3000 km erop en nog 15% bijtelling gelopen en heb deze gekocht in plaats van de mooie kodiaq.
Over 4 jaar kijk ik wel verder of ik dan een Skoda koop.
Toch blijf ik de auto volgen want ik blijf het ook een mooie auto vinden
Toch een kodiaq gekocht hopelijk juni of juli geleverd en dan vrij snel met de caravan op pad
 

Stevala

Actief lid
Proficiat roestje. Is het niet best om enkele duizend km in te rijden of moet dit niet meer met moderne motoren? Mijn kodiaq wordt tenvroegste april geleverd, kan uiterlijk juni worden. Eind juli met caravan op vakantie. Is het dan wel goed om dan reeds de motor zo te belasten... Hogere toeren, trekken...?
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Sommigen beweren wellicht dat inrijden niet meer noodzakelijk is, maar dit is wat Skoda nog altijd in de handleiding zet :

Nieuwe wagen of nieuwe onderdelen
Nieuwe wagen – Inlopen van de moto
r
De rijstijl gedurende de eerste 1.500 km bepaalt de kwaliteit van het inloopproces van de motor.
  • Tijdens de eerste 1.000 km de motor niet met meer dan 3/4 van het maximaal toegestane motortoerental belasten en niet met een aanhangwagen rijden.
  • Tijdens de volgende 500 km kan het motortoerental langzaam worden verhoogd.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

2020Kodiaq

Senior Member
Wel goed dat je dit even vermeld. Dat betekent dat ik na levering een weekje moet wachten tot het rijden met caravan.
 
Bovenaan Onderaan