Caravan trekken

De Stip

Forumguru
De zitplaatsen zelf wegen ongebruikt ook meer ;) Nee, officieel mag je niet afwijken met de kogeldruk.
Mocht je hulpveren gemonteerd hebben of progressieve verlagingsveren zoals ik van Eibach dan zou ik persoonlijk 100kg aanhouden.
Onderstaande foto is van mijn Kodiaq met progressieve verlagingsveren, een volledig volle kofferbak en iets meer dan 100kg kogeldruk.

09adb0ac4d49bee96215a71ca28fe828.jpg

Welke spiegels zijn dat @Corné de Kluijver ? Emuks?
 

Henrik

Forumguru
Kortste (en goedkoopste) klap is toch het terugkeuren van de caravan...
https://www.rdw.nl/particulier/voer...-restaureren/gewicht-van-uw-voertuig-wijzigen

Al ben ik het met @EdK eens dat E achter B (voor de toekomst) wellicht wel de beste optie is!
Thnx voor het (nogmaals) plaatsen van de link. Is inderdaad vooral dr goedkoopste optie. Leukste en beste optie is E achter B, maar denk dat ik die kosten nog even voor me uitschuif... wat zou zo’n dagje kosten? 500 euro ben je maar zo kwijt denk ik.
 

Henrik

Forumguru
... of je laat je caravan terugkeuren?!?
Dat is geen optie, want caravan is niet van mijzelf, maar van mijn ouders. En daarbij is het laadvermogen van de caravan al vrij beperkt, dus om die nog verder terug te keuren lijkt me niet handig.
 

Renkie

Forumguru
Je hebt vaak wel acties dat je voor 350-400 klaar bent. En los van dat: het heeft ook wel nut.

Caravan terugkeuren kan, maar ga eerst je caravan maar eens wegen want vaak is zo'n ding een heel stuk zwaarder dan op papier staat.
 

RD1970

Senior Member
Dat is geen optie, want caravan is niet van mijzelf, maar van mijn ouders. En daarbij is het laadvermogen van de caravan al vrij beperkt, dus om die nog verder terug te keuren lijkt me niet handig.
Zit met zelfde situatie. Gebruik caravan van een ander. Heb ook niet de caravan terug laten keuren maar de auto. Kost 60,-. Leasemij vond het geen probleem. Mijn probleem op die manier opgelost :thumbsup:
 

CDK

Forumguru
Ik zou zeker voor de XL versie gaan @De Stip, de reflector zit standaard op de XL versie. Beveiliging heb ik niet, ze passen zo perfect en zijn trillingsvrij. Om hem te verliezen moet je hem er echt afrijden, en dan kan je hem maar beter verliezen ipv al bungelend je portier beschadigen ;)
 

hemi24

Forumguru
Zit met zelfde situatie. Gebruik caravan van een ander. Heb ook niet de caravan terug laten keuren maar de auto. Kost 60,-. Leasemij vond het geen probleem. Mijn probleem op die manier opgelost :thumbsup:

Passen ze dan beide gewichten van de auto aan, of krijg je dan hetzelfde geintje als bij veel Renaults?
 

Canon-Eye

Forumguru
Als op het kentekenbewijs van de auto de MTM van de te trekken aanhanger wordt verlaagd, dan wordt automatisch de MTM van de combinatie mee verlaagd. De MTM van de auto op zich hoeft niet te veranderen.
 

RD1970

Senior Member
Passen ze dan beide gewichten van de auto aan, of krijg je dan hetzelfde geintje als bij veel Renaults?
Alleen van de auto. Aanhanger blijft ongewijzigd op 1800 kg staan. Je moet.uitsluitend de combi in de gaten houden voor overschrijding van 3500 kg grens.
Op kenteken caravan staat max gewicht 1360
Ik heb Kodiaq terug laten zetten naar max gewicht 2135 kg. Zit ik dus op 3495 kg max. Gewoon sturen met B-rijbewijs.
 

hemi24

Forumguru
@RD1970 : dat bedoelde ik ook, want als het trekgewicht ongewijzigd is gebleven, klopt het sommetje dus niet meer.
Net als bij veel Renaults is het samengesteld gewicht dan lager dan de som van het max trekgewicht en max gewicht auto...
 

andrehj

Forumguru
Al ben ik het met @EdK eens dat E achter B (voor de toekomst) wellicht wel de beste optie is!

Inderdaad. En bovendien hoef je dan bij het incidenteel huren van een aanhanger hier ook nooit meer over na te denken.
Mijn vrouw en ik hebben in ieder geval beide ons E-rijbewijs gehaald.
 

Frup

Forumguru
Ditto. Ook een E erachter gehaald.
Ik vond het eigenlijk wel leuk om de verschillende verrichtingen te oefenen. En dat zónder mijn eigen caravan.
Straatje keren en achteruit een bocht nemen is nu gesneden koek. Dus ook goed voor het zelfvertrouwen!
 

Bakkertje

Forumguru
@Henrik Ik heb laatst ook mijn E achter B gehaald, ik heb het bij Boensma gedaan en kostte iets van 250 euro (en een dagje vrij natuurlijk)
http://www.boensma.eu/page/842/aanh...MIwfuz7Mb45gIVmOd3Ch3dbQcHEAAYBCAAEgLtv_D_BwE

Persoonlijk zou ik miet met Massa op kentekens aan de slag gaan, ik vraag me af of oom agent het allemaal snapt en bovenal wat als er een keer een ongeluk gebeurd.
Ik dacht better safe than sorry en gewoon E achter B gehaald.

Even los van het feit dat je tijdens de training nog aardig wat opsteekt wat je voor altijd meeneemt..
 

Henrik

Forumguru
Dat valt reuze mee! 250 euro is te overzien vind ik.
Delden is dan weliswaar een aardig stukje rijden (1 uur en 3 kwartier bij mij vandaan). Maar hier in de buurt is ook vast wel iets te vinden.
Ik ga me hier nog even verder in verdiepen. Gevoelsmatig is E achter B ook de betere keuze hoor...
 

Bakkertje

Forumguru
Ik heb er gewoon een dagje van gemaakt... Je bent uiteindelijk toch een dag kwijt, dan maakt die rit ook niet zoveel meer uit als je het mij vraagt.
Daarbij is het wel handig dat als je het in 1 dag wilt gaan doen datje al wel redelijk overweg kunt met een aanhanger achter de auto. En dat kun je prima vooraf oefenen, bochtjes achteruit, recht achteruitrijden etc..
Het is allemaal niet moeilijk, maar het helpt zeker als je er al handigheid in hebt.

Succes alvast!
 
Bovenaan Onderaan