Caravan trekken

johndoe

Forumguru
We zijn inmiddels met de 2.0 TSI Kodiaq naar Noord-Italië gereden met ongeveer 1800kg aan boottrailer. Wat een genot als trekauto. Zeker in combinatie met Adaptive cruise controle en Lane Assist is het heerlijk rijden. Onze vorige auto had serieus moeite met de Alpen, maar met de Kodiaq is dat echt een fluitje van een cent.

24C2E3D7-1FEB-4DA4-8C59-9E3C4CA4CE14.jpeg
 

hendrik38

Forumguru
Weten jullie waarom de kodiaq 1.5 tsi 7 zitter maar 75 kg kogeldruk mag hebben en de 5 zitter 85 kg kogeldruk? Ik neem aan dat ze er niet een andere trekhaakbalk oid onder monteren?
 

CDK

Forumguru
@hendrik38, dat is vanwege het gewicht op de achteroverbouw van de auto.
De auto gaat anders enorm doorhangen in de veren. Mijn 2.0 TSI 5 zitten mag 100kg op de haak hebben.
 

CDK

Forumguru
De zitplaatsen zelf wegen ongebruikt ook meer ;) Nee, officieel mag je niet afwijken met de kogeldruk.
Mocht je hulpveren gemonteerd hebben of progressieve verlagingsveren zoals ik van Eibach dan zou ik persoonlijk 100kg aanhouden.
Onderstaande foto is van mijn Kodiaq met progressieve verlagingsveren, een volledig volle kofferbak en iets meer dan 100kg kogeldruk.

09adb0ac4d49bee96215a71ca28fe828.jpg
 

LKS

Lid
We zijn inmiddels met de 2.0 TSI Kodiaq naar Noord-Italië gereden met ongeveer 1800kg aan boottrailer. Wat een genot als trekauto. Zeker in combinatie met Adaptive cruise controle en Lane Assist is het heerlijk rijden. Onze vorige auto had serieus moeite met de Alpen, maar met de Kodiaq is dat echt een fluitje van een cent.

Bekijk bijlage 74792

Wat een prachtige combinatie! Zeer begrijpelijk ook om hier een 2.0 TSI 4X4 voor te zetten. Fijne vakantie!
 

LKS

Lid
De zitplaatsen zelf wegen ongebruikt ook meer ;) Nee, officieel mag je niet afwijken met de kogeldruk.
Mocht je hulpveren gemonteerd hebben of progressieve verlagingsveren zoals ik van Eibach dan zou ik persoonlijk 100kg aanhouden.
Onderstaande foto is van mijn Kodiaq met progressieve verlagingsveren, een volledig volle kofferbak en iets meer dan 100kg kogeldruk.

09adb0ac4d49bee96215a71ca28fe828.jpg

Schitterende auto! Origineel kleur Quartz grey? Mooi om te zien wat je van de Kodiaq kan maken als je wil. Ziet uit als een bak van +100K!
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
Origineel kleur Quartz grey? Mooi om te zien wat je van de Kodiaq kan maken als je wil. Ziet uit als een bak van +100K!

Quartz Grey inderdaad met een transparante satijnmatte lakbeschermingsfolie.
Dank voor de complimenten, probeer er zelf altijd iets van te maken, standaard is niet zo mijn ding ;)
 

Tuono

Lid
Met een 1.5 tsi DSG 7 (7 zitter en panodak) was het geen probleem om via de Fernpaß en Brenner in Italië te komen met een caravan van 1350 kg. Met de bak in de S stand en soms even handmatig eentje lager.
 

Vacaro

Senior Member
Ik heb een Kodiaq Scout 2.0TDI DSG 4x4,150pk diesel dus! Volgens papieren en keuringbewijs(apk) mag ik 2500kg trekken. Onze combi is dus een Kodiaq met een Hobby Deluxe 1997 met 1300kg MTM.
Voorheen een Ford S-max TDCI 1.6 met 115pk, Deze had veel moeite met de caravan, zoals bergop in Tilf (Luik).
Reeds met de Kodiaq en Hobby naar Macon geweest, cc op 105km/u soms op sportstand en soms manueel schakelen.
Ging vlotjes vooruit, soms zelfs vergeten caravan eraan hangt, zo stabiel en kodiaq geen moeite met de 1300kg.
Max kogeldruk 100kg maar instructieboekje caravan zegt aanbevolen kogeldruk 80kg.

Ik heb de platte Emuk-spiegels horizontaal geplaatst en ben hier zeer tevreden over, zeer stabiel en na demontage en hermontage moet ik deze niet meer opnieuw instellen!

Rijdt ook zonder caravan fantastisch, enige minpuntje mss verbruik, 8.8l/100km en met caravan toch wel 10.5l/100km.
Hoge zitpositie leuk, zetels wel aan harde kant, Alcantara/leder, mooi dashboard en vele snufjes, zoals sfeerverlichting en de rijmodi, eco, comfort, normaal, sport, snow en ofroad, en nog een standje dat jezelf volledig kan instellen!
Nu reeds 9750km sinds 2 september 2019!

Simpli Clever!! :thumbsup::thumbsup:
 

Henrik

Forumguru
Ik kwam er gisteren dus achter dat ik met de vorige auto (O3 1.6tdi) onze caravan gewoon mocht trekken met alleen een B-rijbewijs. Maar met de Kodiaq niet. Die heeft namelijk een maximaal toegestane massa incl lading van 2363 kg. En de caravan mag 1200 wegen, dus ik ga 63 kg over de 3.500 heen. Moet ik dus E achter B gaan halen om die caravan te mogen sleuren. Of ik laat het maximum laadvermogen van de Kodiaq terugkeuren door het RDW. Weet alleen niet of de leasemaatschappij daar akkoord mee gaat.
 

EdK

Forumguru
Of je gaat ff voor je rijbewijs E

dagcursus geen theorie
Want wat kost keuren van je wagen of sleurhut ?
En met E heb je bij volgende wagen er ook niet op te letten......
Want probleem zal volgens mij alleen maar groter worden met met het voldoen aan al die milieu eisen
 
Bovenaan Onderaan