VCDS mogelijkheden - Skoda Scala

jesse_s93

Donateur
In dit topic hoop ik dat we VCDS mogelijkheden kunnen delen. Onderstaande aanpassingen heb ik reeds gedaan (met OBDeleven):

Grootlichtassistent
Controller 09 - Central Electrics
Security Access - 16: 31347
Adaptations - 10
Fernlicht_assistent
Menusteuerung Fernlichtassistent Werkeinstellung: Set to aanwezig
Menusteuerung Fernlichtassistent: Set to aanwezig
Erwiterte Fernlichtsteuerung: Set to AFS: FLA: FERNLICHT UEBER AFS
Fernlichtassistent Reset: Set to NOT ACTIVE (als je wilt dat de grootlichtassistent actief blijft)

Controller A5 - Front Sensor
FLA_Additional_High_Beam, set to no_Additional_High_Beam (Byte 19, Bit 0-3)
FLA_Headinglight_Type, set to LED (Byte 19, Bit 4-7)
AFS_coding_Light_Assist, set to High_Beam_Assist (Byte 21, Bit 5-7)

Lane Assist (waarschuwingssterkte in menu)
Module A5 - Front Sensor
Security access – 20103
Adaptations - 10
Waarschuwingsintensiteit Lane Assist, set to keuze via menu

Virtual Cockpit (RS look)
Module 17 - Dashboard
Adaptations - 10
Weergave, set to variant 3 (standaard = 0)

GreenScore weergave
Module 5F - Informatie-elektronica 1
Adaptations - 10
Wagen menu bediening
menu_display_user_eco_rating: set to geactiveerd
menu_display_user_eco_rating_over_threshold_high: set to geactiveerd

Offroad weergave (omdat het kan :D
Module 5F - Informatie-elektronica 1
Adaptations - 10
Wagen menu bediening
menu_display_compass: set to geactiveerd
menu_display_compass_over_threshold_high: set to geactiveerd

Wat is nog onderhanden?

- Draadloos Smartlink+ (Carplay / Android Auto). Bij het doorlopen van het koppelproces vraagt de iPhone nu wel of ik de connectie draadloos of via usb wil opbouwen, de WLAN module heb ik echter nog niet kunnen activeren. Iemand tips? (Bolero, 654 035 869 B)

- Traffic Sign Recognition. Ik ben door bijna alle stappen heen. Echter, aangezien er in de Scala een MIB3 zit weet ik de aanpassing in de long coding nog niet. Ik heb reeds het volgende gedaan:

Module 5F
Adaptations - 10
Wagen functielijst BAP
Car_Function_List_BAP_Gen2 traffic_sign_recognition_0x21, set to geactiveerd
Car_Function_List_BAP_Gen2-traffic_sign_recognition_0x21_msg_bus, set to databus extended
Wagen menu bediening
Car_Function_Adaptations_Gen2-menu menu_display_road_sign_identification, set to geactiveerd
Car_Function_Adaptations_Gen2-menu_display_road_sign_identification_over_threshold_high, set to geactiveerd
Long Coding - ??? (iemand tips voor de MIB3)

Module A5
Long coding
Activate Byte 16, bit 4
Adaptations - 10
Verkeersbordherkenning fusiemodus, set to verkeersbordherkenning (ivm geen navigatie)

Module 17 - Dashboard
Long coding
Activate Byte 5, bit 2.

- Hill Hold Assist. Ik weet niet of dit mogelijk is. Aangezien ik geen omschrijving bij de long coding heb en de Scala nog erg nieuw is, weet ik niet welke bits in welke bytes ik moet activeren. Iemand tips?
 

Antera

Donateur
@hemi24 Hill Hold assist is niet standaard aanwezig op alle modellen, maar kan naderhand wel aangezet worden maar is meer nodig dan je in de link ziet :-)
 

Cordoba

Forumguru
@jesse_s93 Wat is precies de bedoeling van het instellen van die GreenScore? Die staat toch gewoon af-fabriek aan, als de auto nieuw genoeg is (dus ook bij de andere Skoda-modellen).
 

hemi24

Forumguru
"Doorgaans" is niet echt 100% dus zal de code voor eigen risico zijn en foutcoderen in de ABS kan niet vergevingsgezind zijn. Dus pas op wat je roept.

Dit zou hem moeten zijn maar voor eigen risico

- ECU03 (Brakes)
- Coding
- Byte 22
- Bit 0: enabled

Byte 22 is medio 2016 toch verzet naar Byte 16..?
Iets bij wagens met TPMS volgens mij!
 

jesse_s93

Donateur
Bedankt allemaal voor het meedenken! :) Wat betreft hill hold assist, die ga ik binnenkort even proberen. Ik kom erop terug!

@jesse_s93 Wat is precies de bedoeling van het instellen van die GreenScore? Die staat toch gewoon af-fabriek aan, als de auto nieuw genoeg is (dus ook bij de andere Skoda-modellen).

Dit schijnt dus niet standaard aan te staan bij de Scala en Kamiq. Ik heb gehoord dat het iets te maken had met softwarematige problemen (MIB3). Na de activering werkt hij bij mij echter prima. Voordat ik het geactiveerd had, had ik enkel de wagenstatus, de rijgegevens en virtual cockpit in het "car"-menu.
 
Laatst bewerkt:

jesse_s93

Donateur
Korte update:
- Wireless Carplay. Helaas nog niet gelukt. Het lukt me niet om WLAN te activeren in het setup menu. Als ik nu de telefoon verbind als een nieuw apparaat via bluetooth, vraagt hij wel om gebruik te maken van Carplay op de iPhone (zonder de kabel te verbinden). Daarna gebeurt er echter nog niets. Als je hem met de kabel verbind vraagt de iPhone of je gebruik wilt maken van draadloos carplay. Er komt echter geen wifi-connectie tot stand, waardoor het helaas niet werkt.

- Hill Hold assist. Het lukt mij niet om via Long Coding byte 22 bit 0 te activeren. Byte 16 bit 0 is standaard al geactiveerd. Zal wel aan OBDeleven liggen denk ik. Dit laat ik even liggen.

- Verkeersbordherkenning. Staat on hold. Ik heb voorlopig alles teruggezet naar de standaardinstellingen.

Ik heb nog wel het volgende geactiveerd:

Adaptieve rijstrookassistent
Module A5
Long Coding
Point of intervention.
Set Late to: Early (via menu)
 

Antera

Donateur
Wireless carplay is niet mogelijk en verkeerstekenherkenning kent de camera vermoedelijk niet daarvoor moet deze geparametriseerd worden
 

jesse_s93

Donateur
Waarom denk je dat Wireless Carplay niet mogelijk is? Is dat op ervaring met een Scala/Kamiq gebaseerd, of iets anders?

Ik zou namelijk verwachten dat het wel zou moeten kunnen, aangezien:
- In Duitsland en Belgie is het een optie van 50 euro om dit op een Bolero of Amundsen te activeren
- In de Scala/Kamiq zit de MIB3, de nieuwste generatie infotainment. Skoda heeft zelf al aangegeven dat het mogelijk is op de Scala/Kamiq: https://www.skoda-storyboard.com/en...rtlink-technology-for-smartphone-integration/
- Middels onderstaande video zie je dat het werkt met de Bolero in een Scala:
- Ik heb het type van mijn Bolero opgezocht. Dit is een 654 035 869B, ook wel bekend als MIB3e_MQB_BTWIFI. Ik ben op het internet gaan speuren en vond de volgende foto's, waarop de link van part no en code te zien zijn: https://fccid.io/WUQ-MIB3HBTWIFI/External-Photos/External-Photos-3-4182511. Als je vervolgens de tweede code verder invoert op die site, zie je dat er wel WiFi in het systeem aanwezig zou moeten zijn: https://fccid.io/NCC/CCAH19LP3340T5/cVyEJKi2vCw=. Bij mijn Bolero is deze echter niet beschikbaar in het setup menu. Bij de Scala's waar het wel werkt met een Bolero zie je dat ze wel een WLAN optie in het setup menu hebben.

Ik heb al wel de juiste aanpassingen gedaan in module 5F, aangezien de telefoon er wel op reageert. Nu is het (volgens mij) nog enkel zaak om de WLAN optie te activeren in het setup menu. Maar het kan ook zijn dat ik er helemaal naast zit.
 

BabiPangang

Nieuw lid
Hi @jesse_s93

De vriendin heeft een Karoq van 2018 waar ik vind dat de Lane Assist echt véél actiever bijstuurt en mooier de wagen binnen de lijnen houdt. Ikzelf heb nu een nieuwe Scala waar ik de Lane Assist op vlak van ondersteuning zo goed als waardeloos vind (hij knalt vol tegen of over de lijn, een luide waarschuwing krijg je wel maar ik verwachtte hier toch wel een grotere 'comfort-ervaring' zoals bij de Karoq!)

Is dit gedrag wat effectief verandert bij dergelijke VCDS-aanpassing zoals hierboven? Hoe ervaar je de Lane Assist functie voor- en na?

Groeten,
 

Antera

Donateur
Ik neem aan dat je in je menu ook de optie hebt adaptieve rijstrook geleiding ik zou deze eens aan zetten dan komt die niet in de buurt van de lijnen. Daarnaast werkt het alleen met soepel bochten en niet te scherp
 

BabiPangang

Nieuw lid
Hi @Antera

Thanks voor de feedback. Deze optie staat inderdaad aan, ik vind echter dat het een compleet andere ervaring geeft dan zoals bijvoorbeeld de Karoq. Mogelijks moet ik er gewoon aan wennen maar het lijkt wel alsof ze bij de Scala hier veel 'strenger' zijn op geworden (mogelijks door de regelgevingen?). De waarschuwing 'take the wheel' komt echt énorm snel in vergelijking alsook de 'bijsturing' voelt veel beperkter aan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jesse_s93

Donateur
Hi @BabiPangang ,

Na het activeren van de adaptieve rijstrook geleiding is hij veel subtieler geworden. Hij geeft vaker kleine correcties. De adaptieve rijstrook begeleiding is niet standaard voor de Scala, die heeft enkel de gewone rijstrook begeleiding. Ook dit is met Obdeleven of Vcds makkelijk aan te passen.

Mocht je een keer in het oosten van Nederland zijn, wil ik het graag voor je instellen :)

Edit: ik zie dat je hem waarschijnlijk zelf al hebt geactiveerd. De melding stuur overnemen komt bij mij vaak na 3/4 keer corrigeren. Wellicht dat je hem van early naar late zou kunnen zetten?
 
Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
@jesse_s93 Voor mij is het de vraag of je alleen geen wireless CarPlay hebt, of ook geen wifi? Als je geen wifi hebt zouden er onderdelen kunnen missen in je Bolero.
 

jesse_s93

Donateur
@Rallye , volgens de officiële documenten zou mijn unit wifi moeten hebben (zie ook mijn posts hierboven). Het lijkt alleen niet geactiveerd te zijn. Als je op het systeem zelf kijkt (niet met coding) en naar instellingen gaat, zie je ook verwijzingen naar WLAN, bij updates bijvoorbeeld. In de adaptations van module 5F zie ik ook vaak WLAN staan.

Het mooiste zou zijn als iemand uit België/Duitsland met een Bolero/Amundsen en draadloos smartlinkt+ zijn instellingen (long coding + adaptations van module 5f) kan delen. Dan kan ik die naast mijn instellingen leggen. Mag uiteraard via een DM.
 

Rallye

Forumguru
OK. Je hebt dus én geen wifi (actief) én (dus zeker) geen wireless Smartlink. Als ik google op het onderdeelnummer dat jij geeft kom ik enkel een post van jou tegen op Briskoda (https://www.briskoda.net/forums/topic/474048-wireless-apple-carplay/). Dat jij bij de gegevens van Panasonic ziet dat er wifi moet zitten, zegt mij niet heel veel. Die foto’s betreffen vaak voorserie-exemplaren, waarbij hier ook nog handgeschreven verbeteringen op het etiket zitten. Dat komt vaker voor, zie bijvoorbeeld deze link: https://www.ad.nl/auto/waarom-het-olielampje-van-de-elektrische-audi-e-tron-soms-brandt-br~abba25a8/ Maar goed, ik help het je hopen dat het er wel inzit en dat het met VCDS te coderen is. Het kan ook nog zijn dat je deze mogelijkheid enkel af-fabriek zou kunnen laten activeren; dat is met Smartlink bij bepaalde modellen ook zo geweest. Of (zoals met de Smartlink bij mijn Octavia) je moet een code kopen bij de dealer.

Overigens heeft mijn Amundsen ook verwijzingen naar zaken (zoals bijvoorbeeld een internetverbinding) die er niet opzitten.

Zoals bij Briskoda aangegeven zou het wel een nadeel zijn als je 4g wegvalt als je de wifi eindelijk hebt aangezet.....
 

jesse_s93

Donateur
Je 1e constatering klopt, de 2e niet. Door de aanpassingen die ik reeds heb gedaan, heb ik het draadloos smartlink gedeelte wel kunnen activeren. Als ik mijn telefoon nu koppel via Bluetooth, krijg ik een melding of ik carplay wil gebruiken (zonder de kabel gekoppeld te hebben). Ik zie dat de telefoon een connectie via WiFi probeert op te zetten (huidige verbinding valt weg), maar die gaat hij niet vinden, want WLAN is niet geactiveerd. Dat kreeg ik voorheen niet. Andersom ook. Als ik hem wel via de usb koppel met het systeem, krijg ik de melding of ik carplay draadloos of bedraad wil gebruiken. Die melding kreeg ik initieel ook niet. Dit is allemaal initiële set-up waarbij alle verbindingen zijn verwijderd en de apparaten gereset.

De verwijzing naar de certificering site gaan niet zo zeer om de etiketten, maar om alle testen die zijn gedaan met Bluetooth en wifi. Ik weet het ook niet zeker, maar iets zegt me dat het erop zit, maar niet is geactiveerd. Net als bijvoorbeeld een grootlichtassistent. Dat is een optie van 200 euro waarbij ook de hardware al aanwezig is, waarom zou dat bij een optie van 50 euro niet zo zijn.

Mocht het er niet op zitten, vind ik het ook prima. Het is en blijft een erg fijne auto. Ik vind het wel leuk om te ontdekken wat allemaal mogelijk is. :)
 
Bovenaan Onderaan