1.0 TSI of 1.5 TSI handbak ?

welke motor ?

  • 1.0 TSI

    Stemmen: 22 35,5%
  • 1.5 TSI

    Stemmen: 38 61,3%
  • Anders ?

    Stemmen: 2 3,2%

  • Totaal aantal stemmers
    62

dj.verhulst

Forumguru
na 5 jaar trouwe dienst van m'n 1.2 TSI COmbi 2013 wil ik een nieuwere Octavia III ,, een IV is me te duur en om een 1,5 a 2 jaar te gaan wachten eer er voldoende aanbod is ook niet wat.

wil een Octavia III Combi . in een luxe uitvoering maar dub tussen een 1.0 en een 1.5

de 1.2 die ik nu heb ben ik best tevreden over, maar zou wel wat meer puf willen een pk of 20 a 30 meer.
zodat inhalen vlotter gaat , en op de Duitse snelweg ie makkelijk een 160 a 170 kan rijden.

voor gewoon naar mijn werk en de routine ritten is de 1.2 prima, en dan zou qua specs een 1.0 voldoen, voordeel er zijn er echt veel van , en een stukje goedkoper dan de 1.5 en een tarief goedkoper dan de 1.5 , maar een 1.0 in zo'n grote auto ???

nieuw koop ik niet meer, ik koop ze met de kop er net af max 2 jaar oud . en weet nu de Octavia IV in de showroom komt te staan als ik op pad ga voor een III dit een positief effect heeft op de prijs. want als je demo's en nieuw heb staan voor een 30 K , moet je daar toch wel een 4 a 5 K af doen anders raak je ze niet kwijt , mijn 2013 zakt ook natuurlijk maar in € word het verschil kleiner.

nou heb ik wat vragen die 1.0 heeft die een turbo gat ? en wat verbruikt ie in de dagelijkse praktijk met gewoon rijden over 80/100 en snelwegen ? ik haal met de 1.2 over de afgelopen 62k km 1 op 19,19 en dan tank ik euro 98 omdat ie dan krachtiger aanvoelt, en mooier loopt en zuiniger,, en ik woon in de buurt van de grens dus tank ik € 0,30 L goedkoper dan kan het nog wel een keer

mijn voorkeur gaat voor een handbak, die DSG werken best leuk maar maken de auto zwaarder, duurder,

wat doet die 1.5 ,, en wanneer gaat die ACT inschakelen ? welke temperatuur, en bij welke belasting en onder welke omstandigheid ?

heb het idee dat de 1.5 als ie door warm is op de snelweg niks hoeft toe te geven aan de 1.0 maar het traject er voor wel meer verbruikt dan de 1.0 en in de stad .

wil eerst wat antwoorden voor ik ga proefrijden
 

JeSko

Forumguru
Ik zou in zo'n grote auto altijd gaan voor de 1.5, alles gaat vlotter gaan, ik ben geen fan van veel massa/weinig motorinhoud, die kleinere motor gaat altijd harder moeten werken om zo'n break voorts te bewegen.

1.5, moet je imo zelfs niet over twijfelen.:pardon:
 

brepus13

Forumguru
Als je 1.2 goed bevallen is zou ik vanuit het financiële oogpunt gewoon voor de 1.0 gaan. Als je deze dan neemt met dsg en voor 600€ laat behandelen bij vag techniek heb je iets meer vermogen en een perfect schakelende dsg.
 

leon-cupra

Forumguru
Er zijn genoeg 1.0 eigenaars op het forum. De meeste hoor je zeggen dat een 1.0 vlot is.
Mijn zus, die nogal een zware voet heeft, heeft onlangs ook een 1.0 gekocht. Na de testrit was de bestelbon snel getekend.

Wil je beide voordelen? koop een 1.0 en laat hem chippen= +- 140pk, zit je quasi op het vermogen van de 1.5
 

leon-cupra

Forumguru
Ik zou in zo'n grote auto altijd gaan voor de 1.5, alles gaat vlotter gaan, ik ben geen fan van veel massa/weinig motorinhoud, die kleinere motor gaat altijd harder moeten werken om zo'n break voorts te bewegen.

1.5, moet je imo zelfs niet over twijfelen.:pardon:
Waarom heb je dan zelf geen 2.0 in je superb?
 

dj.verhulst

Forumguru
het is lastig door de week voldoet de 1.2 , maar bij de meer bijzondere ritten zou ik meer willen.

om een 1.0 te chippen ,, ?? is wel een hoog specifiek vermogen ,, je zit dan op motorfietsen vermogen van een 20 jaar geleden als je een sport motor heb. mag aannemen dat VAG wel voldoende mechanische reserves heeft.

een DSG wil ik eigenlijk niet, te duur, maakt de auto zwaarder en dat ze zuiniger zijn geloof ik niet zo.


als de MRB niet zo ziek hoog was , kocht ik zonder aarzelen een 2.0 TDI met een 170 pk ,, heb je het beste van twee werelden .
 

brepus13

Forumguru
de 1.0 chippen gebeurd al meer dan genoeg ik denk niet dat je je heel druk moet maken om het extra vermogen. Bovendien gebruik je het extra vermogen lang niet altijd. Behoud van je motor ben je dus grotendeels zelf bij.
 

leon-cupra

Forumguru
Blokje kan de tuning wel aan hoor. Tuners werken altijd met een veiligheidsmarge.
En in de meeste gevallen geef je zelf aan het vermogen van de 1.2 voldoende te zijn, dus een gechipte 1.0 zal met dezelfde rijstijl zelfs iets zuiniger worden. En met de "bijzondere ritjes" , kan je over het extra vermogen beschikken.

Daarnaast, het nieuwe 1.5 blok is ook niet onbesproken ...
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Je vraagt om een mening en die ga je krijgen! Zeker omdat je de handbak wilt.

Ik stond in 2018 ook voor dezelfde keuze, terwijl ik een Kip van max. 1300 kilo heb. Maar die 1.5 TSI was toch wel serieus duurder dan de 1.0 TSI.

Ik vroeg mij af of de 1.0 TSI in staat zou zijn om de caravan een beetje te kunnen trekken. Na veel inlezen, en het negeren van de op voorhand aanwezige vooroordelen, ben ik eens een proefrit gaan maken. Ik was zeer positief verrast! Wat reed dat heerlijk soepel en snel. Ik was zelfs zeer verbaasd dat het zo lekker liep, dat had ik nooit verwacht.

Dus uiteindelijk de 1.0 TSI besteld en ik kan je melden, ik ben na 30.000 kilometer, waarvan dit jaar alleen al ruim 5000 kilometer met de Kip twee keer op en neer naar Zuid-Frankrijk nog steeds net zo enthousiast.


In de Autoweek is dit jaar een 1.0 TSI welke geheel standaard was op de rollenbank gezet. Er bleek 126 pk en iets van 235-240nm in te zitten. Afgaande op mijn ervaringen zou mij dat niets verbazen.


De 1.0 TSI met DSG schijnt niet zo heel lekker te gaan, vooral bij het optrekken. Dit kan wel opgelost worden met DSG tuning. Maar een 1.0 TSI met 6-bak is perfect! Ook is ie zuinig. Heb in de zomer snelweg trajecten gereden van 150-200 kilometer, waarbij ik regelmatig zuiniger reed dan 1 op 20. Maar wel met gewoon 138 km/u op de CC waar dat was toegestaan.


Dus ga een proefrit maken en je zal net zo verbaasd zijn, dat weet ik vrijwel zeker!
 

JeSko

Forumguru
@leon-cupra

Ten eerste omdat er heel weinig 2.0 motoren te vinden zijn in BE in een SuperB, en die dan ook nog eens binnen mijn budget vielen. Ik zal mijn rekening wel maken, houd jij het bij uw rekening ;)

En ten tweede kan je een 1600 diesel niet vergelijken met een 1000 naft, een 1600 diesel is sterk zat voor de SuperB, Diesel motoren zijn van nature veel sterker dan Benzines, meer koppel, alles onder hogere druk, sterker blok. Je kan als prestaties niks uitmaken een 1000 diesel in een SuperB stoppen bij wijze van spreken, want het koppel dat Diesels genereren maakt dat zo'n blok veel kan. 1600 cc Diesel motoren ondersteund door een Turbo zijn gewoon beresterke blokken die van nature uit gemaakt zijn om te werken, zo'n hoogtoerige benzine in een grotere auto als de Octavia is altijd behelpen ten opzichte van eenzelfde auto op Diesel, imo zit zo'n benzine blok in zo'n geval in de foute auto met de foute taken.
 
Laatst bewerkt:

leon-cupra

Forumguru
@WhiteSuperB , ik maak jouw rekening niet, ik stel gewoon een vraag op basis van jouw antwoord.
Betreft je argumentatie, je leeft blijkbaar nog 30 jaar terug.
Om even wat feiten op te sommen: een 1.0 blok heeft 200Nm ter beschikking aan 2.000toeren, een octavia weegt ongeveer 1200kg, heeft 115pk ter beschikking, 0-100 in 9,9sec.
Om nu de vergelijking te maken met jouw 1.6blok, 250Nm @ 1500 toeren, 1500kg, 105pk, 12,3sec.
Welk blok zou er het meest af zien bij dezelfde rijstijl?? :pieker:

En je moet maar eens op mobile.de zoeken achter de 1.2benzine. Hoeveel moet je er hebben met +200.000km? 10? 100? Je vindt er er zelfs veel meer. Kleine blokjes zijn ook betrouwbaar en kunnen ook veel kilometers aan.

En trouwens over de betrouwbaarheid van het 1.5 blok. Zoek op het forum het topic van het probleem van het 1.5 blok maar eens op. Heb nog niet een dergelijk topic gevonden over het 1,0 blok :arghh:
 

JeSko

Forumguru
@leon-cupra

Waarom leef ik 30 jaar terug, ik ben niet eens 30? ;)

En die stats zijn allemaal leuk, maar je gaat nog steeds los voorbij aan de aard van beide motoren, en hoever de tech ook staat, de aard van Diesel blijft nog steeds dat het meer werkpaarden zijn met veel kracht ten opzichte van Benzines. Niet voor niks zijn zware trucks, landbouwmachines en dergelijke nog altijd Diesels. Dat een lichtere naft Octavia sneller op 100 zit zal me ook worst wezen, daarvoor is mijn auto niet bedoeld en het heeft ook niets te maken met afzien bij dezelfde rijstijl, 100% zeker weten dat een Diesel blok zoals dat van de mijne het na 200.000 km nog steeds beter doet dan zo'n Benzine na 200.000, hoeveel Benzines zie je met 300.000 en meer km's? En hoeveel Diesels? Jij maakt nu een punt met 200.000 km, maar het is net vanaf dan dat een Diesel zal doorduwen tot 350.000 of zelfs meer km, veel succes met je Benzine om dat te doen. Op 2dehands kom ik amper Octavia's tegen met benzine boven de 200.000 km.

Dat de 1.5 niet zo betrouwbaar is wist ik niet, dat is dan de schuld van VAG, maar normaal is een grotere cilinderinhoud altijd beter bij meer massa, vergeljjk het met een normaal persoon vs een getraind persoon, ik kan misschien één of twee keer een bepaald gewicht tillen, terwijl een getraind persoon net zo veel gewicht kan tillen, maar dan wel vaker, en dus met minder belasting en slijtage op zichzelf. Iemand met meer volume kan bepaalde arbeid vaker, consequenter en met minder moeite en dus bijbehorende slijtage verrichten. Wat logisch is.


https://www.google.com/amp/s/www.autoblog.nl/nieuws/surprise-downsize-motoren-zijn-onbetrouwbaar-120970?amp=1
 
Laatst bewerkt door een moderator:

fanSkoda-VW

Donateur
De 1.0 TSI met DSG schijnt niet zo heel lekker te gaan,
Dat was in mijn Fabia van 2015 óók. Maar in de Scala rijdt dat toch wel een heel stuk beter.
Ook met gebruik van Start/Stop: je laat de rem los en de motor draait. de rem iets lossen en weer intrappen, de motor blijft draaien.
De souplesse is ook toegenomen.
Kortom, niet echt meer te vergelijken met oudere modellen.

grtss
 

leon-cupra

Forumguru
@WhiteSuperB , neem dan de waarden van een 1.5, die gaan los over de diesel met dezelfde cilinderinhoud. De gedachte dat een diesel een werkpaard is, is van 30 jaar terug. Benzineblokken zijn niet meer te vergelijken met vroeger. Al de nadelen van vroeger zijn allang weggewerkt. Het feit dat je de kleine blokjes met +200.000km weerziet op de tweedehandsmarkt zegt genoeg. Dat je op 2dehands geen terug vindt, is heel logisch. Voor een belg is een wagen met 120.000km "versleten" en koopt hij een nieuwe. Kijk maar eens in Nederland of Duitsland. Genoeg te vinden. Dat je meer dieselblokken dan benzineblokken vindt met meer dan +200.000km is ook heel logisch. Dat heeft te maken met het financieel aspect. Een dieselblok verbruik nog steeds minder en een liter diesel kost minder.

Betreft dat artikel, dus een 2.0 RS is ook een onbetrouwbaar blok? Want vroeger waren sportwagens alleen maar 3.0 en meer :arghh:
 

kalespijker

Actief lid
Ik heb zelf de 1.0 icm een DSG. Dat is voor mij snel genoeg. Ik heb geen caravan dus dat scheelt misschien.
Heb toen bewust gekozen voor de 1.0 en meer luxe ipv een kalere 1.5. Daar sta ik nog steeds achter.

Had laatst op vakantie in Spanje een 1.5 ACT DSG als huurauto. Dat was in de heuvels daar wel erg prettig. Duidelijk krachtiger en doet het voor je gevoel veel meer op zn gemakje. ACT niks van te merken behalve de meldingen in het scherm!
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik ben zeer goed te spreken over de Leon met 1.0TSI en DSG.
Er is niet aan geknutseld - hij is voor mij ruimschoots vlot genoeg, ook als de caravan (beladen tot 1160 kg) mee moet.

Ook de DSG is niet aangepast, simpelweg omdat deze het in stand S voor mij prima (en soepel!) doet. Om die kleine extra schakelhandeling uit te sparen ga ik geen €499 uitgeven; tenslotte zijn er al zoveel schakelhandelingen vermeden door voor de DSG te kiezen dat eenmaal extra trekken aan de hendel na het starten mij niet stoort. Integendeel, die handeling zit al zodanig in "mijn systeem" dat ik het meestal niet eens meer bewust doe.
Bij een rustige - maar bepaald niet slome! - rijstijl worden de koppelingen niet overbelast en in druk stop-and-go verkeer worden ze een beetje ontzien met behulp van de autohold. Ik ben dan ook niet zo bezorgd over mogelijke problemen.
Tot zover mijn ervaringen tot dusverre; doe ermee wat je wilt.

Een keuze-advies ga ik niet geven. Stemmen doe ik dus ook niet.
Ik kan je alleen maar aanraden om kennis te nemen van feitelijke ervaring van anderen en dan zelf uitgebreid te gaan proefrijden met verschillende uitvoeringen. Vervolgens laat je je eigen gevoel en mening de doorslag geven. Laat je niet van de wijs brengen door wat men denkt dat goed voor je is:
  • vraag aan twee of meer mensen hoe laat het is en je weet niet de juiste tijd;
  • vraag aan twee of meer mensen de weg en de kans is groot dat je verdwaalt.
 

JeSko

Forumguru
@leon-cupra

Ik zal dan een achterhaald beeld hebben van Benzines vs Diesels:pardon: maar ik zal nooit zo'n kleinere jachtige blokken vertrouwen in grote auto's, moet het ook van zijn leven niet hebben, er is meer dan zat bewijs dat een klein Benzine blok met relatief hoog vermogen in een grotere auto gedoemd is om problemen te geven. Niet alleen experts en garagisten staven dat, de logische wetten van de krachtenleer staven dat ook.

En dat je er 2dehands geen terug vind zou net wel te maken moeten hebben met Belgen die zogezegd vinden dat hun auto dan op is ( wat echt puur giswerk is en op niks gebasseerd is ), als de gemiddelde Belg vind dat hun Benzines op 125.000 op zijn, zouden er tweedehands net veel moeten staan?
 
Laatst bewerkt:

kalespijker

Actief lid
Ik zet de DSG ook standaard in de S stand. Dan werkt hij voor mij perfect. Dus de DSG aan laten passen vind ik zinloos. (Naast dat het een auto van de zaak is, en ik er dus sowieso niet aan laat 'tunen')
 

leon-cupra

Forumguru
@leon-cupra

Ik zal dan een achterhaald beeld hebben van Benzines vs Diesels:pardon: maar ik zal nooit zo'n kleinere jachtige blokken vertrouwen in grote auto's, moet het ook van zijn leven niet hebben, er is meer dan zat bewijs dat een klein Benzine blok met relatief hoog vermogen in een grotere auto gedoemd is om problemen te geven. Niet alleen experts en garagisten staven dat, de logische wetten van de krachtenleer staven dat ook.
Betrouw je dan je eigen blok in je superb dan wel? 20 jaar geleden was de kleinste dieselmotor in een superb-type wagen een 2.4 en dan had je al deze discussies van "hoe betrouwbaar is een 2.4 wel :pieker:" en nu lepelen ze een 1.6 in jouw grote superb. :pardon:

En wat ga je binnen 10 jaar doen als ze enkel 1.0 en 1.2 blokjes aanbieden op de tweedehandsmarkt? Terug met de fiets gaan?

En zoek in google eens op tdi problemen. Leesvoer voor de komende 5 jaar.
 
Bovenaan Onderaan