Navigatie Updates 2019/2020

Ik heb ook een Columbus, wel een wat oudere, nog met knoppen. Maar als je een USB ingang hebt dan kan je de kaarten op een USB stick zetten en vervolgens deze in de Columbus doen en via het menu een update starten.
Gisterochtend gedaan, een aantal keer een stukje gereden, auto en columbus dus aan en uit. De update gaat gewoon door. Je zit het niet, tot je de USB er uit haalt. Dan krijg je een foutmelding, maar als je de USB er weer in doet dan kan je weer verder.
Na een aantal uur is ie, klaar en daar krijg je dan ook een melding van. Na een herstart is de nieuwe kaart actief
 

lsp

Forumguru
PROBLEMEN MET UPDATEN COLUMBUS via WLAN modus

Wagen: Octavia 3 2017 met infotainment systeem Columbus zonder knoppen.

Ik probeerde reeds op dit forum en het internet informatie te vinden zonder succes.

Pogingen tot updaten:

1. Poging 1:
....

2. Poging 2:
....
.....
Elk advies is welkom!

Op de site van ŠKODA de kaart (zip) downloaden voor Europa 25gig.
Deze uitpakken op SD kaartje of usb..
SD kaart (32gb min) in rechter slot of usb stick bij middenconsole plaatsen.
Update starten... mijne gaf 2x foutmelding maar derde keer ge-update naar 19-20 kaarten.
Duurt ong 1 uur
 
Octavia 3 2017 2.0TDI Combi 4X4 Columbus systeem

Gisteren een USB stick 32 Giga aangekocht. De ganse 25 Gig aan updates gedownload van de Skoda update site op m n Macbook gezet unzipped en op de USB stick gezet.

Na talrijke pogingen weigert het systeem te updaten. Herkent de USB stick maar niet de bestanden ...

M n Skoda dealer vertelt me dat ik een originele Skoda SD kaart moet aanschaffen : prijskaartje bijna 200€ !!!
Ook zou volgens m n dealer een origineel Skoda SD kaartje moeten aanwezig geweest zijn bij de aankoop van de wagen in 2017.
De handelaar van wie ik de Octavia kocht heeft het bewuste Skoda SD kaartje ook niet.



Bedankt
 

Renkie

Forumguru
Hoe heb je het SD kaartje geformatteerd? Dit is belangrijk, anders werkt het niet. In je handleiding staat welke opties de Skoda ondersteund. (zoek op termen als fat32, ExFAT, NTFS)
 

MaxN

Donateur
@islandhopper even hier op het forum zoeken, maar je bent met een Mac een programma nodig om de verborgen bestanden te verwijderen van de usb-stick. En zoals genoemd zorgen dat de usb-stick geformateerd is als ExFAT.
 
@islandhopper even hier op het forum zoeken, maar je bent met een Mac een programma nodig om de verborgen bestanden te verwijderen van de usb-stick. En zoals genoemd zorgen dat de usb-stick geformateerd is als ExFAT.

Beste MaxN

Bedankt voor je antwoordje,
Net de USB stick geformatteerd naar ExFAT en terug de update terug er opgezet , helaas nog hetzelfde probleem.

Ben er nu toch al in geslaadg om Belgie, Nederland en Lux via WLAN te updaten naar 2019 ...

Voor info : ik heb de indruk dat de WLAN update in zijn geheel ( +25 Giga ) niet echt goed verwerkt kan worden in zijn geheel.
Ik oogst meer succes met land per land via WLAN te updaten en las ook ergens in de manual : na update systeem uitschakelen en auto vergrendelen via bestuurderskant en minimum 2 minuten wachten om terug te ontgrendelen. En raar maar waar : Enkel dan wordt de nieuwe update volledig afgerond wat bevestigd wordt in het menu van de navigatie.
 

MaxN

Donateur
Heb je de verborgen bestanden ook verwijderd? Dit kan makkelijk met een app als CleanMyDrive 2. Dan zou de auto de usb-stick wel moeten accepteren.
 
Heb je de verborgen bestanden ook verwijderd? Dit kan makkelijk met een app als CleanMyDrive 2. Dan zou de auto de usb-stick wel moeten accepteren.


@MaxN na de toepassing van CleanMyDrive2 nog steeds herkent het systeem van de Octavia de bestanden op de USB stick niet .

Zijn er mss forumleden van de omgeving van Turnhout België die beschikken over een USB stick of SD kaartje dat werkt om een navigatie update uit te voeren voor het systeem Columbus bouwjaar feb 2017 ?
En zo vriendelijk zouden zijn om mij even te ontv zodat ik de update kan uitvoeren ?
Want ik vind het erover van Skoda dat ik een Skoda SD kaart zou moeten aanschaffen voor bijna 200€ !
 

Baphi

Forumguru
Belangrijkste is dat je de SD-card formatteert als FAT32!! Dat kan zowel in Windows als in MacOS. Het is mij zonder problemen gelukt om een kaartupdate te downloaden, kopiëren naar SD-card en vervolgens in de auto te installeren zonder tussenkomst van een windows-machine (thank god for that... ;) )
Vanaf een usb-stick heb ik nog nooit geprobeerd...
 

rogierl

Senior Member
Hey, als ik op de skoda update site kijk, dan zie -na mijn VIN code ingevoerd te hebben- dat er kaart updates zijn voor mijn Amundsen systeem. Prima, maar nu heb ik wel een aantal vragen die ik online en met de documentatie niet beantwoord krijg.

  • Welke kaart-versie heb ik nu? Ik heb een screenshot van het "info" scherm als bijlage aan deze post toegevoegd.
  • Welke kaart heb ik uberhaupt? ECE 1,2,3,4,5, 100... het zijn er nogal wat. Hoe zie ik nu welke landen er nu op m'n interne kaartje staan?
IMG_1012.jpg
 

EdK

Forumguru
Zo te zien heb je versie 2019 /2020 en kun je dus updaten naar versie 2000 (20)
En je zou dus kunnen updaten naar ECE A1 2020 - only for 32GB SD.
Heb je alle kaarten van europa
Kom je nederland niet uit dan kun je ook een kleinere versie installeren...

Weet niet of jij met jou systeem een 16Gb SD kaart hebt of een grotere , maar de 32Gb is momenteel nog gewoon op een 16Gb kaart te installeren.
Dit werkt ook bij mijn Fabia 3 met een Amundsen
 
Ik heb voor de eerste keer een kleinere versie genomen voor mijn update amundsen ( 7 ipv 13 ): Is het mogelijk dat de kaarten toch min of meer verschillen tussen die 2 versies. dit was mijn eerste indruk :
 
Hierbij foto s van de laatste update voor Columbus ( auto bouwjaar 02/ 2017 ) op de USB stick .
Alsook de foutmeldingen .

zou iemand bij wie de update via USB wel lukte even kunnen vglk of de bestanden en de USB juist geformatteerd is aub ?

bedankt
 

Bijlagen

  • 94B18175-B5C0-491B-8566-06DAAD206A06.jpeg
    94B18175-B5C0-491B-8566-06DAAD206A06.jpeg
    70,8 KB · Weergaven: 69
  • 0B936323-069A-4853-B620-EF3648652A6A.jpeg
    0B936323-069A-4853-B620-EF3648652A6A.jpeg
    86,8 KB · Weergaven: 73
  • 090587E8-9F3E-48B8-8FC1-7C7AE459C808.jpeg
    090587E8-9F3E-48B8-8FC1-7C7AE459C808.jpeg
    96,3 KB · Weergaven: 77
  • 8615029C-2FA5-4234-8EFD-FC4FBDF4EC6B.jpeg
    8615029C-2FA5-4234-8EFD-FC4FBDF4EC6B.jpeg
    74,2 KB · Weergaven: 81
  • D5766E33-4B99-4DB4-B905-6B2E8C776D0D.jpeg
    D5766E33-4B99-4DB4-B905-6B2E8C776D0D.jpeg
    105,2 KB · Weergaven: 62
Er zit een spatie in de naam van je USB stick (EMTEC B250) Misschien dat dit het is? Gebruik voor de veiligheid een naam zonder vreemde tekens enz, met als max aantal characters 8.
 

lsp

Forumguru
uiteindelijk de download kunnen doen.. Bij het uitpakken echter krijg ik foutmeldingen op een aantal database .psf bestanden.

Nu op twee pc's gedownload en uitgepakt met twee verschillende unzip programma's..

Wie ervaring of directe link naar een werkende download voor mijn Columbus Octavia 2019

NaviUitpak.png NaviUitpak.png
 
Bovenaan Onderaan