[op het risico digitaal te worden afgeschoten...]
Toch blijft het raar als mensen opmerken dat de elektrische auto's het einde van de 'echte' auto zou betekenen.
De elektrische auto was er nota bene eerder dan de door de brandstofmotor aangedreven auto!
in 1884, 20 jaar voor de Ford Model T, werden er al productie elektrische auto's geproduceerd.
https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_car
En hoe definieer je "
Rijplezier is een relikwie uit het verleden"? Want wat is rijplezier? Voor wie, vanuit welk perspectief? In ons hedendaagse drukke verkeer is een stille, rustige en veilige auto juist een vorm van rijplezier.
Zonder dat je een rally coureur hoeft te zijn, met gepaste snelheid en gemak een bergpas (zoals
de Stelvio) kunnen rijden. Of zonder uitgeput te raken een rappe rit over de Autobahn richting Noord-Italië.
Veilig en zeker, dagelijks op je bestemming te geraken, zonder iedere keer in de rats te zitten of alles wel goed zal gaan. EN, ook niet onbelangrijk, zonder de overige verkeersdeelnemers (met wat voor een vervoersmiddel dan ook) in gevaar te brengen!
Krampachtig vasthouden aan 'slechte' gewoontes uit het verleden, zie ik nou niet bepaald als vooruitgang. We willen toch ook geen auto meer zonder kooiconstructie, ABS, ESP, en al die andere veiligheidsvoorzieningen? Zijn we ff vergeten hoeveel doden en gewonden er vroeger in verkeer vielen? Juist met al die vooruitgang zijn we, in relatie tot de dichtheid en intensiteit van het verkeer en de verkeersmiddelen enorm opgeschoten. Laten we dat nou niet door relikwie gedrag uit verleden weer te niet doen...
Houd ik niet van autorijden? Ja zeker wel. En ik heb de afgelopen tientallen jaren al bijna een miljoen kilometer afgelegd door Europa (en af en toe USA). Van rustige landweggetjes tot aan honderden kilometers snelle Autobahn. Van een luchtgekoelde Citroën tot aan zaken als een Golf GTI en heel af en toe een überdure Audi Quattro. Voorwielaangedreven Franse relikwieën tot aan achterwielaangedreven dweilbakken. Droge stoffige onverharde bergweggetjes met 20% stijging, tot aan aquaplanning veroorzakende geulen op beroerd snelwegasfalt.
Zelfs een keer in een reisbus door de kombaan van het RDW. En zovele stoere jongens heb ik al de mist in zie gaan, met een, voorzien van brede sloffen, 'snelle' auto. Zowel op de testbaan, alsmede in het dagelijks verkeer. Op een gegeven moment ben je het gewoon zat; dat opzettelijke infantiele, gevaarlijke en levens ontwrichtende rijgedrag.
Komaan, stoplichtsprintjes? What's the point? Dat soort kinderachtig gedrag is toch totaal niet nodig?
Een Porsche Taycan of het allernieuwste Model S 'Plaid drivetrain' zijn prima toonbeelden van technische hoogstandjes. Maar of het kinderachtige gedoe op de Nurburgring van meneer Musk nou getuigt van volwassenheid? Nou; niet bepaald...
En dat is zo jammer; laten we alsjeblieft al die kennis en technologie inzetten om het intense verkeer nog veiliger en efficiënter te maken.
De laatste zin vind ik hoopgevend:
Dit is een sensationele auto!
Laten we dit product van Tesla dan ook als zodanig gebruiken en niet misbruiken...