Aanhaalmoment bougies 2008

Srananmang

Senior Member
Goedemiddag,

Ik ben nieuw, heb een fabia 1.4 uit 2008.
In het weekend stel ik me beter voor in juiste sectie. Maar eerst...


Misschien een simpele vraag, ben niet van het principe vast=vast. Wil het graag op het juiste moment vastdraaien.

Weet iemand op welk moment NM de bougies vastgedraaid moeten worden?

Alvast bedankt!

Groet, Sam
 

Srananmang

Senior Member
Hartelijk bedankt!:yeehaa:

Zijn er nog dingen om rekening mee te houden?
Nu ik bougies ga vervangen?

Heb niet eerder gedaan bij een skoda of een auto met een bobine in het midden...
 

Srananmang

Senior Member
Ik ga zo dadelijk (avond) de bougies eruit draaien en vervangen.

Stationair loopt de motor een beetje onregelmatig, blop blop blop...
Dat was me poging om het duidelijk te maken:nailbiting:

Moet ik rekening houden met andere zaken die reeds bekend zijn bij dit type fabia?

Zoals luchtfilter, egr klep o.i.d?
Nu noem ik wel standaard dingen waar je naar kijkt bij onregelmatige stationaire stand. Maar zijn er dus kwaaltjes die horen bij dit type? :)

Alvast bedankt.
 
Hoi,

Volgens Haynes moet je de bougies vastdraaien met 30 Nm (=22 lbf ft).
Als je de elktrodenafstand gaat controleren is het goed om te weten dat die afstand 0,9 mm moet zijn.
 

Srananmang

Senior Member
Skoda monteur zegt dat het geen geluid is van 3 cilinder maar eerder wat anders, vandaar mijn gedachte stap 1 ontsteking(bougies)

:pieker:
 

Srananmang

Senior Member
Hoe groot moet een afbeelding zijn?
Wel erg fijn dat je direct een foto kan uploaden.

Want heb kapje eraf.... Maar weet niet hoe de rest eruit komt.... :bloos:

Opeens mis ik de simpliciteit (weet niet of dit een bestaand woord is) van een starlet:wavecry: dan was ik klaar geweest...

Hoe komt de bobine eruit, tot zover niet gelukt, durf ook niet verder te gaan zonder proper instructie :thumbsdown:

Iemand trouwens een tip waar of überhaupt een boek van Haynes liggen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Srananmang

Senior Member
Toch gelukt!!!!!
Yuuutuuubbb.... :lezen:

Vervangen, luchtfilter zag er niet vies uit.

Nu testen of het geblop weg is:dankje:
 

Srananmang

Senior Member

Video.

Hopelijk is het herkenbaar voor iemand en volgt een simpele oplossing...

Ik hoop niet dat ie op 3 cilinders loopt:cry:

Merk verder geen vermogenverlies.
Maar sinds ik hem heb is hij al onregelmatig.
Heeft al wel 2000km gereden zonder problemen.
 
Ga even langs bij iemand met VCDS. Ik vermoed iets electronisch; dus een bepaald stappenplan zul je moeten doorlopen om het e.a. uit te sluiten.

Controleer de accu op zijn conditie, controleer de laadspanning van de dynamo. In orde?
Laat eens uitlezen of de brandstof pomp voldoende druk / debiet levert. Vervang het brandstof filter indien de druk te laag is. Is dat het niet dan kijken naar het aantal misfires per cilinder. Springt er 1 echt uit? Verwissel de bobine met een andere cilinder (uit mn hoofd zijn 1 en 4 met elkaar te wisselen en 2 en 3. verplaatst het probleem naar de andere cilinder dan weet je dat het in de bobine zit. Bobine moet een sterke vonk leveren bij lage toeren dus op zich wel logisch dat met een hoger toerental alle 4 de cilinders mee doen. Is dat het ook niet maar wel een hoop misfires dan controleren of de injector goed verneveld. Eventueel een compressie test uitvoeren, dan weet je of je kleppen goed sluiten en je langs die weg geen lekkage hebt. De laatste 2 genoemde opties zul je denk ik moeten laten doen gezien je voor een spray beeld en compressie test wel wat spullen moet hebben.

Succes.
 

Srananmang

Senior Member
Disaster-Master bedankt voor je reactie!

Controleer de accu op zijn conditie, controleer de laadspanning van de dynamo. In orde?
Hoe doe ik dit?

Ik heb helaas niemand in mijn omgeving die kan uitlezen, dus ben naar de skoda dealer gegaan en heb de auto laten uitlezen. (40 euro armer)

Hieruit is niet direct één oplossing gekomen, maar meer een stappenplan onderzoek.
BIJLAGES ZIJN FOTOS VAN DE FOUTCODES EN WAAR DE LEKKAGE ZICH BEVINDT.:)

Monteur gaf aan dat mijn uitlaat lek is bij het flexibel gedeelte (dit merkte ik ook toen hij de uitlaat met zijn hand dicht hield---ik keek naar het flexiblele gedeelte----:sterretjes:), waardoor de lambdasonde de motor een te rijke brandstof geeft.

Nu is dus stap 1: Vervangen van uitlaat vanaf uitlaatspruitstuk tot .... gedeelte met knik erin en flexible gedeelte.
Aangezien die bij skoda 900 euro kost...:shocked::shocked: gaat dat em niet worden.
Monteur adviseerde een imitatie of flexibele gedeelte eruit snijden en andere erin lassen.

Verbruik is op ongeveer 1 op 13.
Ik heb laatst 1 hele tank op de snelweg leeggereden en het verbruik was 1 op 12.
Dit waren dus alleen maar snelweg kilometers en ik reed niet als een gek:maakmegek: maar netjes 120 op de cruisecontrol.

Bougies heb ik van de week verwisseld, geen resultaat.
Ik weet nu niet of ik daadwerkelijk de uitlaat moet verwisselen om er vervolgens achter te komen of de lambdasonde daadwerkerlijk stuk is of dat dat ene kleine gaatje in de het flexible gedeeldte de oorzaak was:banghead::banghead:

Ik heb eerder een niet werkend lambdasonde op mijn starlet:dankje:gehad en toen ging alleen mijn verbruik omhoog, de motor bleef mooi stabiel. Na het kabeltje gerepareerd te hebben van de LS merkte je alleen verschil in verbruik.
 

Bijlagen

  • thumbnail_DSC_0507.jpg
    thumbnail_DSC_0507.jpg
    232,5 KB · Weergaven: 17
  • thumbnail_DSC_0509.jpg
    thumbnail_DSC_0509.jpg
    135,3 KB · Weergaven: 16
  • thumbnail_DSC_0508.jpg
    thumbnail_DSC_0508.jpg
    123,4 KB · Weergaven: 15
  • thumbnail_DSC_0510.jpg
    thumbnail_DSC_0510.jpg
    115,2 KB · Weergaven: 14
Bovenaan Onderaan