Gasklephuis inleren

Hallo, gister geprobeerd om van de Skoda Fabia ll met BXW motor (1.4/86pk) het gasklephuis in te leren met vagcom.
(motor loopt schokkerig).
Liep halverwege tegen het volgende probleem:
1e "01 Engine"
2e " Measuring Blocks -08"
3e " groep 60"
Tot zover alles goed.
Nu moet ik "Switch to basis settings" aanklikken, echter dat is niet geactiveerd (uit gegrijst). Kan dit dus niet aanklikken.

Iemand enig idee wat hier de oorzaak van kan zijn en hoe ik dit kan oplossen?

Ter info, gasklephuis is niet los geweest en accu kabels ook niet.
Er waren ook geen foutmeldingen opgeslagen.
 

EdK

Forumguru
Denk dat de belangrijkste info zou zijn: Welke kabel / software heb je gebruikt ?
Heb je orgineel of chinese namaak gebruikt ?

Dit kan namelijk al een boel verklaren ! En hierover is ook genoeg te vinden!
 
Ik gebruik vagcom versie 10.6.0 met kabel
vag106 Dual-K&Can < - > USB.
Deze al voor veel vag auto's gebruikt en werkt altijd perfect. Tot op heden alles mee kunnen uitvoeren.
 

Marcooctavia

Forumguru
Denk dat de belangrijkste info zou zijn: Welke kabel / software heb je gebruikt ?
Heb je orgineel of chinese namaak gebruikt ?

Dit kan namelijk al een boel verklaren ! En hierover is ook genoeg te vinden!

Ik gebruik vagcom versie 10.6.0 met kabel
vag106 Dual-K&Can < - > USB.
Deze al voor veel vag auto's gebruikt en werkt altijd perfect. Tot op heden alles mee kunnen uitvoeren.

Ik zeg doorknippen.jpg weg gooien.png
 
Beetje gemakkelijke oplossing, heb met deze software en kabel al veel kunnen uitlezen en resetten!
Ook basisinstellingen kunnen aanpassen.
Kan er perfect foutcodes mee uitlezen en resetten en readiness test voor APK mee uitvoeren.
 
Hallo,
Ik ben wel wat verbaast dat de oorzaak van het probleem direct neergelegd wordt bij de gebruikte kabel met software!
Ik gebruik deze set al ruim 10 jaar en heb er nooit enig probleem mee ondervonden.
(gebruikt voor Audi's, VW's en Seats, o.a. voor het uitlezen van diverse foutcodes en resetten, het in- of uitschakelen van extra opties en service interval resetten etc.)

Ik heb dan ook geen enkele angst dat deze set schade zal gaan aanbrengen.

Wat ik graag zou horen is of er iemand is die mogelijk ervaring heeft met een andere oorzaak van dit probleem.
 
Deze is van begin 2008 (1.4 / 16k / 86pk / BXW motor.)
De reden voor het inleren is omdat de motor ligt onregelmatig loopt, bougies reeds vervangen.
Ik heb bij de laatste tank benzine een flacon met Wynss injectorreiniger plus- plus gedaan, maar constateer geen verbetering.

Persoonlijk zit ik te denken aan mogelijk een iet wat vervuild gasklephuis.

De Fabia heeft trouwens pas 60.000 (originele) kilometers op de teller staan.
 
Ik heb de video in de link bekeken. Ik zie (tot mijn verbazing) dat bij de procedure zoals weergegeven (die ik ook gebruikt heb) dat de optie " Switch to basic setting" ook niet geactiveerd is (uitgegrijst).

Vind ik wel apart.
 

Hakar

Donateur
Wanner je net zo snel door je VCDS programma leest als door dit topic, kun je wel eens iets missen.
Minstens twee reacties geven al aan dat er originele en niet originele versies zijn.
Gooi eens in de groep wat die van jou is, en mogelijk komt er dan meer uit de bus.
 

Arjann

Forumguru
Ik lees dat je je gasklephuis wilt inleren, maar je hebt hem toch ook wel schoongemaakt zeker? Dat lees ik namelijk niet
 
Hallo,
Ik dacht dat ik door in mijn 1e reactie al precies te beschrijven welke kabel ik heb hiermee ook duidelijk te hebben gemaakt dat het geen originele Ross Tech versie is.

Dit neemt niet weg dat ik tot op heden hier alles mee heb kunnen doen (zelfs UDS protocol bij mijn Tiguan 1.4 TSI)
 
Als reactie op de vraag van Arjan, nee ik heb hem nog niet schoongemaakt.
Mijn insteek was om eerst even opnieuw in te leren (simpele handeling) om te zien of dat mogelijk al verschil zou maken.
Ben nu overigens wel van plan om eerdaags het gasklephuis te demonteren en te reinigen.
 

Marcooctavia

Forumguru
Van welk bouwjaar is je auto?

Deze is van begin 2008 (1.4 / 16k / 86pk / BXW motor.)
De reden voor het inleren is omdat de motor ligt onregelmatig loopt, bougies reeds vervangen.
Ik heb bij de laatste tank benzine een flacon met Wynss injectorreiniger plus- plus gedaan, maar constateer geen verbetering.

Persoonlijk zit ik te denken aan mogelijk een iet wat vervuild gasklephuis.

De Fabia heeft trouwens pas 60.000 (originele) kilometers op de teller staan.

Wanner je net zo snel door je VCDS programma leest als door dit topic, kun je wel eens iets missen.
Minstens twee reacties geven al aan dat er originele en niet originele versies zijn.
Gooi eens in de groep wat die van jou is, en mogelijk komt er dan meer uit de bus.

@Theo-01 dat je met een 10 jaar oude niet originele kabel een jou auto zit is natuurlijk jou zorg.
Als je maar niet aan de nieuwere auto’s gaat werken en programmeren dat is vragen om problemen.
10 jaar geleden was het een minder groot probleem als je kabel niet origineel was maar nu is het vragen om problemen.
Ik denk ook zeker dat het aan je spullen ligt dat het je niet lukt.

@Hakar het was voor jou misschien niet duidelijk maar software 10. Is al zo oud dat we al twee maal zo hoog zitten.
En als je de mensen vraagt of het een echte of een nepper is geven ze nooit antwoordt.
Ze ontwijken dat maar zeggen wel welke software en voor de vak mannen hier weten wij weer genoeg.
Er komt met regelmaat wel een auto over de vloer waar men dacht dat..........

Marco.
 
Even ter aanvulling, de software wordt met regelmaat na openen van het programma eerst g-update.
En voor wat betreft vakmensen, ik ben geen leek op autogebied, ben ruim 38 jaar werkzaam geweest in de autobranche.
Heb mijn vakdiploma's en certificaat leermeester Innovam.
Enige praktijk ervaring is mij dus niet vreemd. (Ik lag in 1970 al onder mijn 1e kever de motor eruit te slopen).
 

Marcooctavia

Forumguru
Even ter aanvulling, de software wordt met regelmaat na openen van het programma eerst g-update.
En voor wat betreft vakmensen, ik ben geen leek op autogebied, ben ruim 38 jaar werkzaam geweest in de autobranche.
Heb mijn vakdiploma's en certificaat leermeester Innovam.
Enige praktijk ervaring is mij dus niet vreemd. (Ik lag in 1970 al onder mijn 1e kever de motor eruit te slopen).

Ik heb het niet over of je een vakman bent of niet.
Dat je een update doet dat klopt niet, we zittende op 19.6 en jij op 10.6.0:sterretjes:
En je bent een beetje hardleers meer niet. :lezen:
Ik wens je dan ook veel succes met je uitdaging en hoop dat het gaat lukken voor je. :thumbsup:

Marco.
 

Hakar

Donateur
Ik update mijn oude windows telefoon ook elke keer bij het opstarten.
Omdat ie op versie 7 draait komt er nooit iets nieuws bij.
Dus updaten zegt niet zoveel.

@Marcooctavia
Was mij allang duidelijk, door het vele lezen in diverse daaraan gewijde topics.
Heeft mij er destijds van weerhouden om op de vele aanbiedingen uit het buitenland af te gaan om voor een tientje een vriendje te hebben, die dan ook ng eens officieel wordt genoemd maar dan wel tussen haakjes.
 
Ik denk dat we nu langzaam steeds verder verwijderd raken van het oorspronkelijke onderwerp en de essentie van mijn vraag.
Mijn vraag was n.l. niet om meningen over het al dan niet gebruiken van niet originele vagcom, maar mijn insteek was om te vragen of er iemand is die misschien een andere oorzaak kon aangeven.

Zelf heb ik inmiddels op diverse sites ook wat gezocht en vastgesteld dat de beschreven inleerprocedures voor het gasklephuis (uitgaande van het protocol KW-1281) nogal verschillen.
Bij de ene (Duitse beschrijving in dit geval) start het inleren op nadat groep 60 is ingesteld en dan op "go" klikken (dus wordt er niet gesproken over de stap " Switch to basis settings" ) en bij andere (Gerrit Speek) pas nadat "Switch to basis settings" is aangeklikt!
Indien ik de Duitse beschrijving als leidraad neem dan heeft mijn systeem wel gewerkt en zou de klep opnieuw ingeleerd zijn.
 

Antera

Donateur
Ga naar module 01
Adaptie
en daarin kan je alle gegevens resetten in de adaptie waarde

Kan dit niet met jouw kabel dan komt dit idd omdat het een cloon is helaas.
 
Bovenaan Onderaan