Gasklephuis inleren

Ok, ik ga dit zsm uitproberen en zal via dit topic laten weten of het al dan niet gelukt is.
Bedankt voor deze tip.
 

turboturbo

Forumguru
Het inleren zal je niet ontgaan zijn; dat kun je horen en merken. Duurt ongeveer 30-60 seconden. Gaat gepaard met een hoog piepend geluid en natuurlijk je hoort de klep mechanisch open en dicht gaan. En vcds zegt iets van ‘done’ als het gelukt is.

Daarnaast is een voorwaarde dat de koelvloeistof een minimum temperatuur moet hebben van ik dacht 60°C. Dat vermeldt vcds ook als ik me goed herinner.
 
Laatst bewerkt:
Dat laatste (koelvloeistof op temperatuur) had ik niet gelezen in de beschrijving dus niet vooraf even op temperatuur gebracht.
Ik heb na het weekend de auto weer ter beschikking en zal dat dan ook uitproberen.
 
Vanochtend nog maar eens de laptop met vagcom eraan gehangen.
Naar Adaptie gegaan, maar kan daar niets doen.
Dus zal mijn vagcom niet geschikt zijn om deze handelingen uit te voeren (ook niet het gasklephuis opnieuw in te leren).
Heb wel even het luchtfilter verwijderd en gekeken in het gasklephuis of er ernstige vervuiling aanwezig was, even met vingers erdoor en kreeg licht wat zwarte kool op de vingers te zien (was nog boven de gasklep zelf). Maar ziet er zo op het 1e oog niet vervuild uit.
Probleem nog steeds aanwezig, koude start zeer onregelmatig lopen (wel verhoogd toerental). Nadat hij op befrijfstemperatuur is gaat het beter en draait dan ook rond de 800 omw. stationair, maar helemaal mooi rustig is het niet.

Overigens wederom geen foutmelding geregistreerd!!!

Blijft raadsel.
 
Vanochtend het gasklephuis gedemonteerd en gereinigd. Zat aan de onderzijde van de gasklep best wel wat roetaanslag.
Ook even de afdichtringetjes van de injectors maar vervangen voor de zekerheid.
Na montage de laptop er weer aangehangen en Vagcom opgestart.
Dit keer via "Engine" naar "Basic Settings"(04) gegaan i.p.v. "Measuring Blocks-08")
Vervolgens naar groep "60 "gegaan en op "Go" geklikt. Er stond nu inderdaad boven aan het scherm "Basic Settings: off"
Nu op "On/Off/Next" geklikt en er kwam nu boven in het scherm "On" te staan. Ook ging het rechts van ADP-OK naar "ADP Run"
(zie bijgaande printscreen die ik heb gemaakt).
Ik hoorde ook het gasklephuis reageren.
Terug naar "Basic Settings" gegaan en het gasklephuis was opnieuw ingeleerd.
Het schijnt dat mijn Vagcom versie dus toch werkt!
Het protocol was "KWP-2000" (ik dacht vorige keer dat het "KW-1281"was en ging daarom via "Measuring Blocks-08"
 

Bijlagen

  • screenshot inleren gasklephuis.jpg
    1 MB · Weergaven: 14
Laatst bewerkt:
Nu een paar dagen mee gereden, maar helaas probleem (motor loopt licht onregelmatig) nog steeds aanwezig.
Inmiddels reinigingmiddel in tank gehad, bougies vervangen, gasklephuis gereinigd en injector rubbers vervangen.
Geen motorfoutcode in systeem.
Iemand nog een tip?
 

turboturbo

Forumguru
Ok dus het probleem gasklephuis inleren (topic titel) is inmiddels opgelost. Maar de onrustige loop vd motor is nog gebleven.
En er worden geen foutcodes opgeslagen.
 
Laatst bewerkt:
Dat is natuurlijk een optie, maar je zou toch mogen veronderstellen dat indien er bij een van die opties iets niet gied is er een foutcodemelding zou verschijnen.
Ik heb nog even gezocht n.a.v. de link naar Gerrit Speek waarin o.a. over een vervuilde LMM wordt gesproken, maar vind voor dit type motor 1,4 / 16v / BXW geen lmm bij de diverse automaterialen aanbieders op internet, dus neem aan dat deze er niet op zit.
 
Laatst bewerkt:
Gister weer schokken en inhouden tijdens rijden, motormanagement lampje ging aan.
Ik ga er dus vanuit dat er een foutmelding is opgeslagen.
Vanochtend lampje weer uit en reed hij zoals van tevoren heel licht onregelmatig.
Ik ga hem zodadelijk maar weer eens uitlezen.
 
Zojuist uitgelezen en foutmelding P0301 kwam bij de motor naar voren.
Betekenis:
Cilinder 1 misfire detected, intermittent
(zie bijlage).
Mijn vermoeden gaat uit naar een defecte penbobine).
 

Bijlagen

  • Log-16-ZK-KT-60730-motor.txt
    1,9 KB · Weergaven: 6

prosier

Forumguru
301 heb ik ook vaak gehad toen. Samen met 302/3/4 die dan de cilinder aangaf.
Ik had het toen met koud wegrijden. Ik heb er nu de laatste maanden nooit meer last van gehad. Dit is na mijn walnut cleaning geweest. Heb het id dat dit toch wel goed heeft gedaan.

Heb er hier ergens ook een draadje over lopen. Zoek maar eens op doe P code ;)
 
Het 1e wat ik heb gedaan toen het euvel zich voordeet was een reinigingsmiddel (Wyn'ss injector + en motorreiniger) aan een tank toegevoegd. Dit heeft echter geen verbetering gebracht.
Gezien het feit dat het probleem alleen bij cilinder 1 zich voordoet (in tegenstelling tot bij jouw aan alle cilinders) denk ik eerder aan een slechte penbobine of injector.
(bougies heb ik reeds vervangen).
Bij vervuiling zou je zeggen dat het bij alle cilnders zich zou voordoen.
 

prosier

Forumguru
Mwa, deels waar wat je opnoemt. Kan soms rare wendingen geven die foutmeldingen en de oorzaak. Ik ben begonnen met nieuwe bougies en bobines. Bobines kun je 2e hands vinden, die werken of ze werken niet. Bougies nieuw van NGK gehaald. Bougies + bobines + walnut zou ik als eerste doen.
 
Ga morgenochtend langs bij voormalig Skoda dealer in Halle. Eens kijken wat zij zeggen van de uitdraai die ik heb en mogelijk hebben zij ervaring met deze storing.
Ik heb gezien dat voor +/- € 25 online bobines te koop zijn (nieuw). Valt dus wel mee, maar blijft natuurlijk een vraagteken of dit de daadwerkelijke oorzaak is.
Wordt vervolgd dus.
 

turboturbo

Forumguru
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Het 1e wat ik heb gedaan toen het euvel zich voordeet was een reinigingsmiddel (Wyn'ss injector + en motorreiniger) aan een tank toegevoegd. Dit heeft echter geen verbetering gebracht.
Gezien het feit dat het probleem alleen bij cilinder 1 zich voordoet (in tegenstelling tot bij jouw aan alle cilinders) denk ik eerder aan een slechte penbobine of injector.
(bougies heb ik reeds vervangen).
Bij vervuiling zou je zeggen dat het bij alle cilnders zich zou voordoen.

Je kunt ook de bougies van 2 cilinders onderling wisselen en kijken of de foutmelding met de bougie mee verhuisd. Je zou niet de eerste zijn waar een nieuwe bougie niet goed is.
 
Ik weet dat deze penbobines nogal vaak defect raken. (een kennis van mij is wegenwacht en heeft ze zelfs in zijn servicewagen van de wegenwacht bij zich).
Mijn plan was om de bobine van cilinder 1 tijdelijk te wisselen met b.v. cilinder 4.
Vervolgens de foutcode even wissen en dan kijken of het euvel zich weer voor zou doen.
Uitlezen en kijken of het nu cilinder 4 is.
 
Bovenaan Onderaan