Dof worden portierlijsten Octavia Combi verhelpen?

Pisklink

Nieuw lid
Hallo allemaal,

Ik ben sinds november 2018 de gelukkige eigenaar van een Octavia Combi uit 2013.
Sinds kort valt het me op dat de zwart glimmende kunststof portier delen (ter hoogte van het raam) dof uit beginnen te slaan.
Dit uit zich in een soort witte waas die er overheen zit.
Dit is ook vooral aan de rechterzijde, en dat is de kant waarmee de auto op de oprit het meeste in de zon staat.
Onderstaand een plaatje ter verduidelijking om welke delen het gaat.

Heeft er iemand een suggestie hoe je dit kan verhelpen?
Poetsen? Zo ja, welk middel is aan te raden?
Of is vervangen goedkoper / beter?

Škoda_Octavia_III_Combi_02.jpg
 

CDK

Forumguru
Deze delen zijn extreem krasgevoelig, wasstraatkrassen in combinatie met agressief reinigingsmiddel van de wasstraat kan deze delen dof doen uitslaan. Ze zijn te polijsten door iemand die weet wat hij doet en daarna zou ik er een stukje zelfhelende folie overheen plakken, dan ben je er voor altijd van af. Na polijsten een glascoating of keramische coating er op zetten is ook een optie, maar dat zal je jaarlijks moeten herhalen.
 

johndoe

Forumguru
Ik weet niet of zonder machinaal polijsten nog zou gaan lukken met de hand, maar als je in Zuid Holland woont zou je eens kunnen langsrijden bij Carclean in Berkel en Roodenrijs. Zij hebben veel spullen op voorraad en veel kennis van zaken. Zij kunnen het even bekijken en wellicht wat zaken uitproberen en je van advies voorzien. Nadeel is wel dat ze alleen op werkdagen open zijn en dus niet op zaterdag.
 

CDK

Forumguru
Het is zeer zacht materiaal, dus het kan zeker met de hand, maar machinaal gaat vele malen sneller.
@Jee13 heeft misschien wel een tip?
 

Pisklink

Nieuw lid
Deze delen zijn extreem krasgevoelig, wasstraatkrassen in combinatie met agressief reinigingsmiddel van de wasstraat kan deze delen dof doen uitslaan. Ze zijn te polijsten door iemand die weet wat hij doet en daarna zou ik er een stukje zelfhelende folie overheen plakken, dan ben je er voor altijd van af. Na polijsten een glascoating of keramische coating er op zetten is ook een optie, maar dat zal je jaarlijks moeten herhalen.

Ik was mijn auto wel regelmatig, zo'n 1 keer in de 2 weken.
Dit doe ik meestal bij Anac was gelegenheden maar maak dan geen gebruik van de wasstraat.
Ik was de auto dan zelf handmatig met een borstel.
Ik kan me niet voorstellen dat je daar dan al wasstraatkrassen van krijgt. Toch?
Als dat wel zo is dan is het toch vreemd dat het aan de rechterzijde extremer is dan aan de linkerzijde?

Ik weet niet of zonder machinaal polijsten nog zou gaan lukken met de hand, maar als je in Zuid Holland woont zou je eens kunnen langsrijden bij Carclean in Berkel en Roodenrijs. Zij hebben veel spullen op voorraad en veel kennis van zaken. Zij kunnen het even bekijken en wellicht wat zaken uitproberen en je van advies voorzien. Nadeel is wel dat ze alleen op werkdagen open zijn en dus niet op zaterdag.

Ik woon vlakbij Tilburg dus Carclean is voor ongeveer een uurtje rijden.
Wel een goed idee om eens bij een poetsbedrijf te informeren.
 

Cordoba

Forumguru
Een paar maanden terug bij een detailhal nog iemand met een Passat met vergelijkbaar probleem geholpen. Hier zaten ook diepe krassen in, zodat we niet tever durfden te polijsten met fijn polijstmiddel. Uiteindelijk de oppervlakkige krasjes weggepolijst, en de diepere krassen gemaskeerd met een glaze. (zo'n glaze moet je er dan een paar keer per jaar opsmeren, normaal doe je dat als je ook de auto een verse waxlaag geeft (daar zet je de glazelaag onder).

Overigens een poetsbedrijf is iets waar een liefhebber zijn auto net zo min wil zien als in een autoschadebedrijf of een autowasstraat. Je kunt ook kijken of je een liefhebber/detailer kunt vinden die je wil helpen. Altos die hier in het verleden ook kwam, is zo iemand die kan helpen en woont tussen Tilburg en Den Bosch.
 
Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
Ik was mijn auto wel regelmatig, gebruik dan zelf handmatig met een borstel.
Ik kan me niet voorstellen dat je daar dan al wasstraatkrassen van krijgt. Toch?

Borstels en sponzen zijn funest voor zowel je lak als je hoogglans kunststof delen :jaja:
 

Captain Hook

Forumguru
Borstels en sponzen zijn funest voor zowel je lak als je hoogglans kunststof delen :jaja:
Ja; gewoon niet wassen, krijg je ook geen krassen van het wassen. ;)

Oh, maar wacht ff, al dat gezandstraal bij hoge snelheden op de Autobahn, of tijdens de reguliere herfststormen in ons kikkerlandje, of de agressieve chemische uitstoot van allerlei industrie.
Dan de aanvallen van etsende vogelshit van vliegend gespuis, dat net ergens een bessenstruik hebben leeggeroofd. Plus daarbij al die huisvrouwen met hun krasnagels, krastassen en kraskleren. Nog afgezien van de zandhandjes van kindergrut.

@Pisklink
Wat betreft die zwarte kunststofdelen; die heeft onze Roomster ook.


De A-stijl is zo'n zwart glimmend stuk plastic. Maar zelfs nu nog, na al 9 jaar gebruik weet ik 'm nog netjes te houden.
Na het wassen en drogen van onze auto, gebruik ik zo'n spuitbus cockpit spray van de Action (slechts 1,29). Op een doekje spuiten en dat zwarte kunststof gedeelte er mee inwrijven, ff wachten en weer uitwrijven. Werkt perfect en ziet er na al die tijd nog prima uit.
Zorgt ook voor een afstotende/gladde laag, waardoor er minder gevleugeld en geplet eiwit (= vliegen) blijft plakken...

Het kan trouwens ook zijn dat na zovele wasbeurten en mogelijke poetsbeurten er teveel wax-achtige componenten op dat stuk zwarte kunststof zitten. Dat wil nog wel eens een wittige waas geven. Die zou je eerst moeten verwijderen. Kan prima met IPA. (isopropylalcohol dus)
 
Laatst bewerkt:

RiSc911

Actief lid
Zelf heb ik een Fabia 3 combi, en ik ken het probleem. Ik poets regelmatig mijn eigen auto (detailen) en die van anderen, daardoor weet ik wat je er aan kunt doen. Als de krassen niet te diep zijn (als je ze met je nagel voelt is het te laat), dan kun je met een polijstmiddel zoals Monello Raffini Mezzo dit er prima uit krijgen. Gebuik (uiteraard) een schone poetsdoek, doe daar een drupje (meer is in eerste instantie echt niet nodig) en ga poetsen. Je mag best een beetje kracht gebruiken. Daarna met een andere zachte doek uitwrijven (eventueel herhalen) en voilá!
De Raffini Mezzo is de middelste van de drie typen polijstmiddelen. De "Finale" heeft kleinere slijpdeeltjes waardoor hij minder in staat is om middelgrote en grotere krassen weg te slijpen, maar wel zorgt voor een diepe glans. De "Voloce" is de grootste slijpdeeltjes en is bedoeld voor de grootste krassen, maar geeft dus niet heel veel glans.
De beste volgorde zou idealiter zijn: 1. Veloce, 2. Mezzo, 3. Finale. Zo ga je van grof polijsten naar heel fijn. Maar mijn ervaring is dat de Mezzo in 90% van de gevallen volstaat.

https://www.carclean.com/nl/raffini-mezzo-polish-250ml.html

Succes! En laat even weten of het gelukt is. :-)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Pisklink

Nieuw lid
Ik heb voor de zekerheid toch even foto's gemaakt van mijn auto zodat jullie kunnen zien wat ik bedoel met witte waas. Je ziet die witte waas ook terug op de chroomlijsten.
Zoals al eerder aangegeven vind ik het vreemd dat zowel de zwart glimmende delen als de chroomlijsten aan de rechterkant de waas vertonen maar aan de linkerkant niet (zie bijgevoegde foto's voor het verschil).

Ik heb zelf ook het idee dat er misschien op die delen een wax-achtige laag is achter gebleven aangezien ik bij iedere wasbeurt (1x in 2 weken) onbeperkt wax aan kan brengen.
Bij Anac betaal je namelijk 5 euro en kun je onbeperkt wassen / waxen / glans drogen / stofzuigen.


De A-stijl is zo'n zwart glimmend stuk plastic. Maar zelfs nu nog, na al 9 jaar gebruik weet ik 'm nog netjes te houden.
Na het wassen en drogen van onze auto, gebruik ik zo'n spuitbus cockpit spray van de Action (slechts 1,29). Op een doekje spuiten en dat zwarte kunststof gedeelte er mee inwrijven, ff wachten en weer uitwrijven. Werkt perfect en ziet er na al die tijd nog prima uit.
Zorgt ook voor een afstotende/gladde laag, waardoor er minder gevleugeld en geplet eiwit (= vliegen) blijft plakken...

Ik moet eerlijk zeggen dat ik dan ook weer niet graag iets van de Action er op ga aanbrengen omdat ik geen idee heb hoe agressief die cockpit spray is.

Kan prima met IPA. (isopropylalcohol dus)

Ik dacht eerst dat je bier bedoelde. :D
Waar kun je isopropylalchol halen?

@All
Ik denk dat het verder ook verstandig is als ik morgen eens naar de garage bel waar ik hem gekocht heb om te informeren hoe zij dit zouden oplossen.
Ik vrees dat het antwoord gaat zijn dat zij die delen dan gewoon vervangen.

En het is denk ik een goed idee om eens langs een poetsbedrijf te rijden voor advies.
 

Bijlagen

  • Chroomlijst links achter.jpg
    Chroomlijst links achter.jpg
    927,6 KB · Weergaven: 113
  • Link midden.jpg
    Link midden.jpg
    968,9 KB · Weergaven: 120
  • Links achter.jpg
    Links achter.jpg
    1 MB · Weergaven: 116
  • Rechts achter.jpg
    Rechts achter.jpg
    1.017 KB · Weergaven: 113
  • Rechts midden.jpg
    Rechts midden.jpg
    1 MB · Weergaven: 94

Captain Hook

Forumguru
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dan ook weer niet graag iets van de Action er op ga aanbrengen omdat ik geen idee heb hoe agressief die cockpit spray is.
Beetje vreemde opmerking. :pieker:
denk je nou echt dat een grote Europese winkelketen zo'n product al jaren verkoopt en dat het schadelijk zou zijn?
Dan probeer je het eerst toch ff op een stukje wat niet in 't zicht zit...


Waar kun je isopropylalcohol halen?
Wow; da's een gewetensvraag. :D
Halen zou wel eens een probleem kunnen zijn, kopen niet...

Jouw foto's van de zwart glanzende (nu wit uitgeslagen) stukken kunststof, geven precies aan hoe de A-stijl panelen van mijn Roomster eruit zien, als je die slechts door de wasstraat met wax programma's rijdt. Na ontvetten met alcohol en behandeling met dat hele kostbare Action spul, zien ze er weer als nieuw uit!

Maar als je vooral veel geld uit wilt geven aan anderen die dit voor je doen; be my guest.
 
Laatst bewerkt:

johndoe

Forumguru
Voor dit soort cosmetische problemen zou ik zelf niet zo heel veel vertrouwen hebben in een garage, maar dat heeft ook te maken met mijn eigen ervaringen met mijn garage. Vaak hebben ze een slechte betaalde jongere die nieuwe auto’s razendsnel mag “poetsen” voor aflevering, maar is er verder weinig kennis aanwezig op dit vlak. Maar je kunt natuurlijk mazzel hebben bij jouw garage.

Ik heb een uitslag gehad op de plastic “chrome” letters op mijn boot door er met te zure chemicaliën op aan de slag te gaan. Maar ik twijfel of dat hetzelfde is als bij jou, want ik vermoed dat het er toch net een beetje anders uitzien. Je zou het eerst eens kunnen proberen met Poorboys Professional Polish. Of je rijdt toch “even” naar carclean voor advies. De vraag voorleggen op forum.carclean.nl kan ook geen kwaad. Daar zitten allemaal hobby- en professionele detailers die dit wellicht beter kunnen beoordelen.
 

RiSc911

Actief lid
Ik ben er vrij zeker van dat je de waas op die zwarte lijsten kunt oplossen door te polijsten met Monello Veloce, daarna met Monello Mezzo en eventueel nog met Monello Finale. Klinkt duur, misschien volstaat het door alleen de Mezzo te gebruiken. Als je wilt, poets ik het er voor je uit. Ik woon in Alblasserdam. Dan hoeft het je niks te kosten. Laat het even weten.

Verstuurd vanaf mijn CLT-L29 met Tapatalk
 

brepus13

Forumguru
Ik had dit met de zwarte delen toevallig voor de vakantie ook. Het viel me tenminste op na een wasstraat bezoek. Mijn alu delen zien er trouwens ook zo uit. Het alu kun je poetsen maar dot geeft slechts een tijdelijk resultaat en houdt niet lang. Het zwart heb ik met de hand gepoetst met de compound van meguiars. Daarna weer netjes glimmend zwart. Weliswaar bij mij op een S2FL maar principe zal hetzelfde zijn.
 

Captain Hook

Forumguru
@Pisklink Dat kan slechts met een speciale zijden doek, die door de dochter van de sultan uit een ver oosters land met de hand is geweven en vervolgens door kameel-aangedreven wasinstallatie, zorgvuldig is gereinigd. Daarna 3-voudig vacuüm verpakt en per privé jet is ingevlogen.:D

Of je neemt een oude, tig keer gewassen theedoek (zonder wasverzachter zooi) en gebruikt die...

De IPA lost in ieder geval allerlei vettige laagjes op die er nog mogelijk opzitten. Daarna zal de boel hoogst waarschijnlijk nog doffer uitslaan. En dan wordt het tijd om te boenen met iets van een beschermend laagje dat een nieuwe vuil afstotende laag aanbrengt, de dofheid verdoezelt en het oppervlak weer glad maakt.

Veel poetsplezier met de hitte van vandaag! ;)
 

Captain Hook

Forumguru
En ik maar denken dat je IPA moest drinken.... :koffie:
JA! Goed idee! :wavecry:
Toxicology
Isopropyl alcohol and its metabolite, acetone, act as central nervous system (CNS) depressants.[30] Poisoning can occur from ingestion, inhalation, or skin absorption. Symptoms of isopropyl alcohol poisoning include flushing, headache, dizziness, CNS depression, nausea, vomiting, anesthesia, hypothermia, low blood pressure, shock, respiratory depression, and coma.[30] Overdoses may cause a fruity odor on the breath as a result of its metabolism to acetone.[31] Isopropyl alcohol does not cause an anion gap acidosis but it produces an osmolal gap between the calculated and measured osmolalities of serum, as do the other alcohols.[30]


Iedere alcohol soort is vergif, de ene wat meer dan de andere... :fool:
 
Bovenaan Onderaan