Porsche Taycan launch control filmpje

Captain Hook

Forumguru
Heeft het zin?
Nou, niet echt.
Goed voor het milieu?
Niet echt.
Is dit zinnig/verstandig voor de algehele mobiliteit?
Nou, niet bepaald.
Gaan we hier allemaal in rijden?
Dacht 't niet.

Is het een brevet van technisch innovatie? Zo te zien wel!
Niet absoluut sneller dan een Tesla, maar wel tig keer achter elkaar.


Voordat Jonny Smith z'n zin heeft afgemaakt zit 'ie al op de 200km/h. En dan het gemak, de stilte en de rust waarin dat bereikt wordt.
Petje af voor de techneuten!

ps: leuke auto voor @Rosinfield :D Hoef je niks meer te tunen... er zit toch geen DSG in...
 
Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
Tja. Technisch een knappe prestatie, maar juist die rust kun je ook een nadeel vinden. Ik mis toch iets, zie onder:

 

Captain Hook

Forumguru
Tja. Technisch een knappe prestatie, maar juist die rust kun je ook een nadeel vinden.
Ik vond dat vroeger al een brevet van onvermogen (takkenherrie, stank, wanstaltig inefficiënte omzetting van resources in kinetische energie). Maar bij gebrek aan innovatievere oplossingen, was het behelpen. :pieker:
Nu zijn we een stap verder en juich ik het alleen maar toe. :thumbsup:
Die rust en het ogenschijnlijke gemak waarmee de volkomen absurdistische acceleratie wordt gerealiseerd is een technisch hoogstandje (met de kennis van nu).

Mijn adagium op technisch en ontwerp gebied is altijd al:
kwaliteit zit 'm in de kunst van het weglaten, niet in het toevoegen.
Laat staan dat je allerlei overbodige (herrie, stank) zaken klaarblijkelijk (?) nodig hebt om tekortkomingen in het ontwerp/uitvoering te maskeren.
 

sitechris

Donateur
Knappe prestatie van Porsche. Dat je onbeperkt kunnen 'launch controllen' geldt bv ook al voor de 911. Niks 'ja maar' en 'als dan'. Gewoon aanzetten (werkt supersimpel) en stampen. Prachtig.

Wat betreft de Taycan. Ben benieuwd.
 

Rallye

Forumguru
Ik doe niets af aan de prestatie van Porsche, al ben ik wel benieuwd naar andere punten, zoals het bereik als je de auto langdurig op hoge snelheid rijdt (het is een Porsche niewaar?) - zeker als het bijladen dan toch nog lang duurt. Dat is echter niet het onderwerp van deze video.

@Captain Hook Gelukkig kun je op verschillende manieren naar auto's kijken. Voor mij geven die extra zaken (geluid, zelf de techniek mogen bedienen) extra beleving. Jij zoekt perfecte efficiëntie; prima!
 

Canon-Eye

Forumguru
Maarreh... zag ik nou bij ongeveer 6 min 35s een zwarte vogel linksboven in beeld die nog iets sneller ging? :pieker:
 

MarcoO2

Forumguru
Laat staan dat je allerlei overbodige (herrie, stank) zaken klaarblijkelijk (?) nodig hebt om tekortkomingen in het ontwerp/uitvoering te maskeren.
Dat is natuurlijk een zeer subjectieve -en onjuiste- kijk op de zaak. Niet voor niets worden die volgens jou overbodige zaken juist bewust toegevoegd - en nee, niet om tekortkomingen te maskeren, maar om het totale plaatje compleet te maken. Autorijden is voor vrijwel iedereen niet alleen maar ratio - maar ook emotie.
 

Captain Hook

Forumguru
@MarcoO2 Akkoord; maar jouw opmerking is net zo subjectief! ;)

Ik vind dat een merkwaardige constatering; dat herrie en stank zouden worden toegevoegd om het autorijden-plaatje compleet te maken?
Dan zal ik wel te nuchter zijn. Maar ik snap dat niet. Imho leidt dat juist af!
Veel herrie; omdat het dan lijkt alsof het hard gaat? :pieker:
Veel stank; omdat het dan ... ja, wat dan eigenlijk? :pieker:

Ik zie het als maskeren van het niet optimaal functioneren van stukje techniek. Vergeet niet, een auto is een grote verzameling van materialen en toepassingen van voortbewegingstechnologie! :cool:

Zo zag ik dat vroegâh al met opgevoerde brommers; ook zo'n troosteloze exercitie. Niet het opvoeren op zich, maar wel de pokkeherrie en stank die daar mee gepaard gingen. :shutup:
Het zou juist een proeve van bekwaamheid zijn als je en het voertuig sneller kan laten gaan, met minder resource verbruik en minder belasting van de mensen en omgeving om je heen!
 

philippe bakker

Forumguru
@MarcoO2 Akkoord; maar jouw opmerking is net zo subjectief! ;)

Ik vind dat een merkwaardige constatering; dat herrie en stank zouden worden toegevoegd om het autorijden-plaatje compleet te maken?
Dan zal ik wel te nuchter zijn. Maar ik snap dat niet. Imho leidt dat juist af!
Veel herrie; omdat het dan lijkt alsof het hard gaat? :pieker:
Veel stank; omdat het dan ... ja, wat dan eigenlijk? :pieker:

Ik zie het als maskeren van het niet optimaal functioneren van stukje techniek. Vergeet niet, een auto is een grote verzameling van materialen en toepassingen van voortbewegingstechnologie! :cool:

Zo zag ik dat vroegâh al met opgevoerde brommers; ook zo'n troosteloze exercitie. Niet het opvoeren op zich, maar wel de pokkeherrie en stank die daar mee gepaard gingen. :shutup:
Het zou juist een proeve van bekwaamheid zijn als je en het voertuig sneller kan laten gaan, met minder resource verbruik en minder belasting van de mensen en omgeving om je heen!
Ik zie mijn zoontje heel de dag broem broem zeggen als hij met zijn autootjes rijdt. Das iets jongens/mannen achtig dat een auto broem moet produceren. Das er met de paplepel ingebracht
 

MarcoO2

Forumguru
@MarcoO2 Akkoord; maar jouw opmerking is net zo subjectief! ;)

Ik vind dat een merkwaardige constatering; dat herrie en stank zouden worden toegevoegd om het autorijden-plaatje compleet te maken?
Dan zal ik wel te nuchter zijn. Maar ik snap dat niet. Imho leidt dat juist af!
Veel herrie; omdat het dan lijkt alsof het hard gaat? :pieker:
Veel stank; omdat het dan ... ja, wat dan eigenlijk? :pieker:

Ik zie het als maskeren van het niet optimaal functioneren van stukje techniek. Vergeet niet, een auto is een grote verzameling van materialen en toepassingen van voortbewegingstechnologie! :cool:

Zo zag ik dat vroegâh al met opgevoerde brommers; ook zo'n troosteloze exercitie. Niet het opvoeren op zich, maar wel de pokkeherrie en stank die daar mee gepaard gingen. :shutup:
Het zou juist een proeve van bekwaamheid zijn als je en het voertuig sneller kan laten gaan, met minder resource verbruik en minder belasting van de mensen en omgeving om je heen!
Je hele post is doordrenkt van je eigen perceptie. Niets mis mee, maar realiseer je wel dat dat niet de maatstaf is. Je bent inderdaad te nuchter en te zwart/wit ;)

Overigens ben ik zeer benieuwd naar het volgens jou subjectieve element in mijn voorgaande post.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Rosinfield

† In Memoriam
Herkenbaar dat broem, broem @philippe bakker. Al gaat die herinnering voor mij zo'n 32 jaar terug.
Het ging ook met het nodige speeksel verbruik gepaard.
Ik zelf ben ook erg content met het beschaafde brommetje dat mijn Polo laat horen. Heeft iets gezelligs ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik zie mijn zoontje heel de dag broem broem zeggen als hij met zijn autootjes rijdt. Das iets jongens/mannen achtig dat een auto broem moet produceren. Das er met de paplepel ingebracht
Ik herinner me ook nog het kartonnetje dat ik met wasknijpers aan de spatbordsteun van mijn step had bevestigd: dat ratelde zo lekker tegen de spaken.
Maar ja, er komt - althans voor de meesten ;) - een dag dat je daar overheen groeit: een aspect van volwassen worden... :pardon:
 

philippe bakker

Forumguru
Ik herinner me ook nog het kartonnetje dat ik met wasknijpers aan de spatbordsteun van mijn step had bevestigd: dat ratelde zo lekker tegen de spaken.
Maar ja, er komt - althans voor de meesten ;) - een dag dat je daar overheen groeit: een aspect van volwassen worden... :pardon:
Heeft daar niks mee te maken. Wie rijdt er in de duurste Porsches of andere luide race bolides? Ouderen en ( verstandige) rijke mensen
 

Captain Hook

Forumguru
Je hele post is doordrenkt van je eigen perceptie.
Zo lust ik er nog een... :D Dat doe je zelf ook. Dus wie verwijt nou wie wat?

Niets mis mee, maar realiseer je wel dat dat niet de maatstaf is. Je bent inderdaad te nuchter en te zwart/wit ;)
Ook weer zoiets; wie bepaalt wat welke maatstaf is?
Of, om een ander gezegde in dit verband aan te halen: "Zijn zij nou zo gek, of ik ben ik dat?" :jaja:

Overigens ben ik zeer benieuwd naar het volgens jou subjectieve element in mijn voorgaande post.
Dat autorijden voor het grootste deel emotie zou zijn...

En dat vroem-vroem de norm is, omdat een kind dat doet...
Dus alles wat een kind uit gewoonte meekrijgt is 'de norm'? Nee; dat is de tijdsgeest van het moment.

Heel vroegâh was het normaal dat we in berenvellen liepen en elkaar de harses in mepten.
Ietsje later begonnen we dat barbaars te vinden en was het niet meer 'normaal'.
Nog niet zo heel lang geleden hielden we onze medemens als slaaf en handelden we er in. Dat was toen 'normaal' en de maatstaf.
In de middeleeuwen poepten we letterlijk op straat en waren onze dorpen/steden een open riool. Daar groeiden de kinderen van toen mee op, en vonden dat 'gewoon'.
Nu niet meer. Nu zijn we wijzer/verstandiger geworden.

M.a.w. dingen veranderen.
De paard-en-wagen werd vervangen door gemotoriseerd vervoer omdat dat sneller/handiger/efficienter was.
Ik kan me zelfs de tijd nog herinneren dat het normaal was dat auto's stonken, blauwe rook uitbraakten. En dat je zeer zeker geen vruchten moest eten die langs wegen groeiden i.v.m. de looduitstoot van auto's (toen benzine nog lood bevatte, was het not-done om bramen langs de weg te plukken)
Zo was er vroeger de ENIAC. https://nl.wikipedia.org/wiki/ENIAC
En wanstaltig achterhaald apparaat in vergelijking met wat nu 'normaal' is.

Toen bedachten op een gegeven, de op geld beluste marketingpiepeltjes dat 'emotie' verkocht kon worden en dat dat heel veel pecunia kon opleveren. :tongue:

Zo is er een zorgvuldig gekweekt imago van bijvoorbeeld Porsche als de begerenswaardige sportauto, die je, als ultieme jongensdroom (geen meisjes?) zou moeten bezitten. Terwijl het basismodel, de 911, eigenlijk al tientallen jaren oud is.
En als de technologische ontwikkelingen net zo snel waren gegaan als in de IT, dan hadden we nu allemaal een fabeltastisch voertuig, met ongekende reikwijdte, minimaal energieverbruik t.o.v. de geleverde prestaties en was het bereikbaar voor vrijwel iedereen.
Helaas is de praktijk dus heel anders.

M.a.w. gehypte auto's en al dat emotiegeneuzel is een archaïsch overblijfsel van een uitstervend gebeuren.
Misschien kunnen nog eventjes mijmeren over wat ooit was...

[tot zover de overpeinzingen]

Maar het begon allemaal met wat een stelletje Duitse techneuten voor elkaar hebben gekregen. Technologisch vind ik dat op zich bewonderenswaardig. Of het zinnig/nuttig is/wordt? De tijd zal het leren...
Hopelijk vinden de technische innovaties uit die Taycan hun toepassing in toekomstige mobiliteit!
 
Laatst bewerkt:

Rosinfield

† In Memoriam
"Nu zijn we wijzer/verstandiger geworden"
Daarvan zie ik eerlijk gezegd maar bitter weinig, met de vreselijkste gevolgen. Daarbij valt een beetje onschuldig emotioneel auto geneuzel volkomen in het niet.
 

Captain Hook

Forumguru
Idd @Rosinfield Laten we gewoon doorgaan met onze wereld te gronde te richten. Een opgevoerd autootje meer of minder maakt toch niet, toch? :koffie:

___________________________________________________________________________

We hadden het hier over de Taycan.
De naam, volgens Porsche, en dan zie je weer hoe gelikt er marketingtechnisch over nagedacht is:

https://newsroom.porsche.com/en/pro...orts-car-electromobility-emobility-16292.html

b-Grafik_EN.jpg


...

The name


In the final stretch, the marketing experts select their favorite names, assembling a list to be presented to the assembled board in the autumn of 2017. The decision is made: Taycan. A name that fulfills every phonetic, legal, creative, strategic, and model-specific requirement. Composed of two terms of Turkic origin, this word can be roughly translated as “soul of a spirited young horse.” And that’s exactly what the first fully electric Porsche will be: lively, impetuous, vigorous, light-footed on long stretches without tiring, and free-spirited. The name reflects both the source and the future of the brand: the horse on the Porsche crest, the expression of its soul, on its way into a new era of the sports car. A perfect fit, too, with the slogan of the advertising campaign: “Soul, electrified.” Taycan also has positive associations in many of the world’s languages: in Japanese, for instance, taikan means roughly “physical experience”—driving in its most electrifying form.
 

MarcoO2

Forumguru
Zo lust ik er nog een... :D Dat doe je zelf ook. Dus wie verwijt nou wie wat?

Ook weer zoiets; wie bepaalt wat welke maatstaf is?
Of, om een ander gezegde in dit verband aan te halen: "Zijn zij nou zo gek, of ik ben ik dat?" :jaja:


Dat autorijden voor het grootste deel emotie zou zijn...
Tsja, Erik, je vraagt zelf "ben ik te nuchter". En ja, in vergelijking met de massa (dat is immers toch gewoon de maatstaf voor wat "normaal" is) ben jij inderdaad te nuchter. Als je het antwoord niet wilt horen, moet je er niet naar vragen. Ik verwijt je niks, ik constateer slechts.

Er zit in mijn bewuste post niets subjectiefs - óók niet dat autorijden voor vrijwel iedereen niet alleen ratio, maar ook emotie is. Of wil je dat laatste ontkennen? :D
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ho ho, ik had al gezegd graag over te stappen op een Tesla, wanneer jij het verschil bijlegt. Of wellicht kun je een crowdfunding opzetten ;)
 
Bovenaan Onderaan