Wie gaat er een Citigo e iV bestellen? En wanneer komt 'ie?

Okki

Donateur
Dat is wel knap dat die accu's dan hoegenaamd geen ruimte innemen.

Zag idd pas later dat je ook de Kamiq hebt gekiekt...dank daarvoor.
Lijkt me een leuke auto voor over 3,5 jaar.

Mis nog wel de simply clever ruitensproeierreservoirdop die op de Scala komt...
 

cali05

Forumguru
Vanochtend een reservering gedaan. Voorkeursdealer gekozen en een €250,- reserveringsgeld overgemaakt. Nu afwachten wat de Citigo EV gaat kosten.
 

aiva tco adoks

Forumguru
Waarom reserveren??
Wil Skoda het exclusief maken:pardon:
Zodra deze leverbaar is ga je toch ook naar de dealer.
Kan me niet voorstellen dat ze veel verkopen in korte tijd..
 

Blackciti

Senior Member
Genoeg onderhandelingsruimte....
Onderhandelingsruimte of niet, ik begin er gewoon niet aan. Alleen als het helemaal niet anders meer kan, maar dan is er waarschijnlijk al een goed en veel beter alternatief voor die groene maffia producten. Want elektrisch rijden in de huidige vorm is niets meer dan luchtfietserij! Zeker als je ziet dat onlangs op tv een test met e-cars uitwijst dat de werkelijke actieradius van zo goed als al die groene auto's bedroevend klein is.

Wat mij ook tegenstaat, is dat er door de voorstanders toch bagatelliserend wordt gedaan over het probleem wat onherroepelijk gaat komen, namelijk, een onoverzienbare berg accu's die gerecycled moeten worden. En dan kom je op een ander punt: vanaf de productie tot schroothoop vervuild een elektrische auto zo goed als niets minder dan zijn benzine broer. Alleen tijdens het rijden is hij schoner.

Net terug van een trip door het land van onze oosterburen: heerlijk, ontspannen vele km met behoorlijk hoge kruissnelheden achterelkaar, zonder zorgen of je het wel haalt met je accucapaciteit.
En als ik mij niet vergis, kun je met een e-uitvoering niet harder dan zo'n 130 km/h(?). Dat is al helemaal niks op die autobahn.
 
  • Leuk
Waarderingen: RoyK

Rallye

Forumguru
Ach, iedereen mag elektrisch gaan rijden. Zolang ze mij maar niet gaan dwingen - en dat zal wel gaan gebeuren.
 
  • Leuk
Waarderingen: RoyK

cali05

Forumguru
Ik lees veel ouddenken mannen. Maar ieder z'n meug.
Onze Citigo is bij levering van de EV 7,5 jaar oud en heeft dan dik 150.000 km gereden en in al die jaren is het een auto geweest die max. 100 km enkele reis heeft gemaakt maar meestal maar 25 km enkele reis. Perfecte auto dus om te vervangen door een elektrische. Met het reserveren heb je een productieplek, afgaand op de eerste geluiden over de prijs wordt het het bekende verhaal bij Skoda net als bij de Kodiaq en Karoq: mogelijk enorme levertijden. Daarnaast vind ik elektrisch rijden prima. En die 130 km/h is prima en hard zat. de tijdwinst tussen 110 en 130 is minimaal. Kortom een prima tweede auto voor ons.
 

EdK

Forumguru
@cali05 als tweede wagen en met de door jou opgegeven km per rit is dit natuurlijk een prima optie.
En dan nog een pak zonnepanelen op je dak van je woning en je propt die accu's nog gratis vol ook...

En ach we motten binnen nu en ?? er toch allemaal aan geloven , en dit zal een omschakeling met langere afstanden rijden worden. Maar alles went !
Privé zou ik voor 80% van de ritten ook elektrisch af kunnen mits de actieradius een 400+ km zou wezen.
Zakelijk zal ik momenteel er niet mee uit de weg kunnen, of de planning van me bedrijf moet er ook naar gaan plannen.
Maar nu vaak totaalritten van een 600+ km op een dag door NL , dus tsja word wat problematischer
 

hemi24

Forumguru
@cali05 : hoe ziet de vergelijking op financieel vlak eruit, als je de meerprijs in aanschaf afzet tegen de kosten voor gebruik?
 

Canon-Eye

Forumguru
hoe ziet de vergelijking op financieel vlak eruit, als je de meerprijs in aanschaf afzet tegen de kosten voor gebruik?
Lijkt me dat daar nog weinig concreets over te zeggen is, gelet op de onontkoombare verschuiving van de huidige belasting op het bezit van de auto naar een belasting op het gebruik ervan. Met al die EV's droogt de brandstofaccijns op als inkomstenbron, dus het gaat niet heel erg lang durenvoordat daar iets aan gedaan wordt...
 

cali05

Forumguru
@hemi24, geen idee. Net zo goed als ik niet precies weet in hoeveel jaar ik mijn warmtepomp om mijn huis te verwarmen eruit heb. Ga eens 7 jaar vooruit, geen idee wat de overheid dan heeft bedacht. Ik verwacht dat ik een goede keuze maak en ben niet zo van alles door te rekenen en te vergelijken. Ik heb 16 zonnepanelen op het dak kan nog niet uitrekenen hoeveel ik van de gebruikte stroom zelf ga opwekken en wat ik uit het net moet halen. Vrijwel onmogelijke rekensom. Ik vind een elektrische auto mooie techniek, verwacht dat de Citigo betaalbaar is en dat de auto past bij ons gebruik.
 

fanSkoda-VW

Donateur
Op dit moment wil ik géén batterijauto! Absoluut niet. En waarom niet?
Als ik ergens aan kom en de auto moet eten maar die paar laadpalen zijn bezet, tja dan heb je pech. Opladen is nog steeds geen kwestie van een paar minuten.
En denk je heus dat als de accu vol is en de eigenaar een app-seintje geeft dat de eigenaar zijn/haar kostbare parkeerplekje opgeeft om ergens in die grote stad een parkeerplek te vinden?
En krijg ik dan een appje dat er plek is?

Hetzelfde bij een restaurant/hotel. Ik ga binnenkort 1.000 km enkele reis rijden. Je komt aan, auto en ik willen eten.... Maar de laadplek is bezet. De bestuurder is met een klant op pad gegaan -of in vergadering- , en daar sta ik!

Nee, in deze overgangsperiode wil ik uitsluitend een hybride, zodat ik niet strandt. En aangezien VAG dat niet of voorlopig niet gaat leveren ik -als ik per sé een opvolger voor mijn FAB wil- naar een ander merk uitwijk.

Sterkte met dit verre van volmaakte idee.
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
@cali05 : niks persoonlijks, maar volgens mij is dat precies het soort onwetendheid waar onze regering op hoopt!
Mensen iets aanpraten en vervolgens het systeem er op geniepige wijze op aanpassen...

Wat mij erg tegenstaat aan de electrische Citigo, Mij en Up! is de onduidelijkheid v.w.b. verkoopprijs, bijkomende (maandelijkse) kosten voor accupakket en het wagengewicht.
 

philippe bakker

Forumguru
@hemi24, geen idee. Net zo goed als ik niet precies weet in hoeveel jaar ik mijn warmtepomp om mijn huis te verwarmen eruit heb. Ga eens 7 jaar vooruit, geen idee wat de overheid dan heeft bedacht. Ik verwacht dat ik een goede keuze maak en ben niet zo van alles door te rekenen en te vergelijken. Ik heb 16 zonnepanelen op het dak kan nog niet uitrekenen hoeveel ik van de gebruikte stroom zelf ga opwekken en wat ik uit het net moet halen. Vrijwel onmogelijke rekensom. Ik vind een elektrische auto mooie techniek, verwacht dat de Citigo betaalbaar is en dat de auto past bij ons gebruik.
Hoe zo ? Je weet toch van je jaarlijkse factuur Vd electriciteit hoeveel je verbruikt ? Mijn bakkerij verbruikt jaarlijks 60 mwh en mijn zonnepanelen die er net op liggen zouden daar een 10 mwh van terug draaien
 

cali05

Forumguru
@philippe bakker Klopt, alleen heb ik een nieuw huis waarvan ik nog niet weet hoe de opbrengst en het verbruik ligt. . En... ik heb tot op heden nog nooit een auto op puur rationele gronden gekocht. Alleen al het feit dat ik twee jaarlijks van auto wissel is weinig rationeel te noemen. Iedereen mag zich vrij voelen om van alles te berekenen ik doe dat ook wel ik laat ik mijn gedrag er niet door leiden, dat is geen onwetendheid, dat is een keuze.
 

leon-cupra

Forumguru
Ik weet het ik ben een gelukkig man :yeehaa:
Tot je op een bepaalde leeftijd komt en beseft hoeveel geld je hebt weg gegooid.
Mijn vader was ook zo iemand, ieder twee jaar een andere wagen, soms zelfs na 6 maanden. Hij is nu op pensioen en als hij nu terug kijkt hoeveel geld hij "verkwist" heeft ... hij had er veel andere zaken mee kunnen doen waardoor hij nu financieel zeer ruim had kunnen leven ... maja .... "als en akke"

Betreft de citigo ... deze laat ik aan mij voorbij gaan. Te klein. Ik wacht tot een grootte van een fabia vooraleer de overweging te maken om over te schakelen op een E-model. Mijn rijtrajecten zijn daar ideaal voor ... alleen die prijzen nog ... voor dat geld heb je nog veel leuker "speelgoed" ...

In BE ook, als particulier heb je op dit moment niet echt een groot financieel "voordeel" om elektrisch te rijden. In BE enkel interessant als zakelijke klant. En dat zal veel kopers nog tegenhouden.
 
Bovenaan Onderaan