Versnellingsbakolie verversen.

Greenliner

Senior Member
Hoi,

Vandaag de olie van de bak laten verversen. (1.6 TDI) Er bleek nog maar net een liter stroop in te zitten i.p.v. 1.9 liter frisse olie. Die zit er nu weer in maar aan de magnetische aftapplug zat een flinke dot metaalgruis. Schakelen deed hij nog prima maar de bak begon wel wat geluid te maken. Wie ververst er ook wat vaker?
 

Frup

Forumguru
Hoi,

Vandaag de olie van de bak laten verversen. (1.6 TDI) Er bleek nog maar net een liter stroop in te zitten i.p.v. 1.9 liter frisse olie. Die zit er nu weer in maar aan de magnetische aftapplug zat een flinke dot metaalgruis. Schakelen deed hij nog prima maar de bak begon wel wat geluid te maken. Wie ververst er ook wat vaker?
Onlangs werd een iets lekkende pakking vervangen in mijn 2.0 TDI. Daarin zat ook zwarte prut volgens de garage. Waarschijnlijk door de vorige eigenaar niet tijdig ververst. Vooral de 1e versnelling ging vaak stroef, en moest ik er wel stevig in duwen. Hij schakelt nu een stuk soepeler. Ik heb geen idee van het interval voor verversen (anyone?). Ik laat alle beurten netjes op tijd uitvoeren bij RD. Vaker verversen lijkt me niet nodig.
 

bobbl

Forumguru
Geen idee van de interval van verversen?
Bij iedere auto wordt altijd zo’n mooi boek geleverd.........:jaja:
 

Highway

Forumguru
Voor de handbak staat er volgens mij geen termijn voor het verversen van de versnellingsbak olie. Ik heb die van mij preventief laten vervangen in maart 2016 (koste toen 79 euro).

Schakelde iets soepeler hierna, niet dat ik problemen had maar ik doe liever preventief iets dan wat het mogelijk later een probleem wordt.
 

oco1979

Forumguru
Meestal zal deze niet ververst worden of op vraag van klant of als er iets defect is,cardan of koppeling moet vervangen worden.
Kan zeker geen kwaad,want levenslang ga niets mee.
 

oco1979

Forumguru
Hoi,

Vandaag de olie van de bak laten verversen. (1.6 TDI) Er bleek nog maar net een liter stroop in te zitten i.p.v. 1.9 liter frisse olie. Die zit er nu weer in maar aan de magnetische aftapplug zat een flinke dot metaalgruis. Schakelen deed hij nog prima maar de bak begon wel wat geluid te maken. Wie ververst er ook wat vaker?

wat is je kmstand ?
 

haassie

Forumguru
DSG-6 elke 60.000km, de DSG-7 (dq200) heeft geen interval genoemd

DSG7 is "sealed for life"....m.a.w. olie zou nooit vervangen hoeven worden hoewel ik dat nooit begrepen heb, kan toch even goed vervuiling door slijtage in komen? Kan bij een DSG7 uberhaupt de olie in de bak worden ververst of is "sealed for life" ook zo sealed dat er geen plug in zit?

@Greenliner...want zijn dat voor geluiden die je hoort?
 

Eltjo

Forumguru
Het lijkt me ook eerder een probleem dat je olie te weinig had, dan dat de olie ververst moest worden.

Olieleveranciers bevelen verversing van harte aan. Er zijn ook mensen die probleemloos tonnen rijden met dezelfde motorolie. Mijn broer reed met een 1.9TDI van 3,x naar de 4,x ton met dezelfde motorolie en deed toen zijn "ton-beurt".
Ik laat motorolie verversen als dat goedkoop kan (€ 8 in PL excl. materiaal) of ik doe het zelf.

Maar waar zit eigenlijk de (6-)handbak oliepeilstok bij een 2.0 (of 1.6) TDI?
 

Eltjo

Forumguru
Tja, mijn Subaru Legacy II (1994) had een bak-peilstok en alles stond gewoon in het boekje beschreven..... helaas is dat bij de VAG groep auto's wel anders. Zelfs het vervangen van een lampje werd/wordt? niet beschreven.
 
Laatst bewerkt:

Greenliner

Senior Member
De km stand is 165.000. Ik had al vaker gevraagd of de olie niet eens ververst moet worden maar dat zou alleen nodig zijn als er schakelproblemen waren. Als de bak niet gelekt heeft is de oorspronkelijke 1.9 liter olie veranderd in een liter drab. De auto is stiller geworden, er zat een toontje in dat met de toename van de snelheid steeds hoger werd. Dat is helemaal weg en de auto is een stukje vlotter geworden. Ik had het veel eerder moeten laten doen.
 

VAG-man

Forumguru
Bekend probleem. Ook ik heb mijn vorige handgeschakelde bak voorzien van nieuwe olie. Wow wat een verschil!
 

brepus13

Forumguru
Zijn er meerderen hier die dit gedaan hebben? Rij zelf met de 1.6 TDI met handbak (6) en ben wel benieuwd wat de ervaringen zijn... welke olie hebben jullie gebruikt?
 

VAG-man

Forumguru
Ik heb zelf bij mijn Audi A2 TDI standaard versnellingsbakolie gebruikt van Bölk (huismerk Misterauto) met een A-merken olieadditief.
Voorheen problemen met schakelen. Ging erg stroef in sommige versnellingen. Na verversen erg soepel schakelen. Bak zit nu op 465.000km.
 
Ik haak even in in dit topic.
Ik ga in januari groot onderhoud laten doen aan de 1.4L O3. Longlife olie beurt (ik rijd ongeveer 8000 per jaar dus dat kan prima), APK, remvloeistof (2 jaar oud), airco service (3,5 jaar oud), koelsysteem flushen (6 jaar oud) en de hamvraag is dan; wat te doen met de DSG bakolie.

het betreft hier een DQ200 dus de koppeling is een droge plaat, maar de schakelassen, tandwielen etc draaien natuurlijk wel in de olie. Volgens dealer vervanging niet nodig.

Idd “lifetime” maarja; wat verstaat men onder lifetime; de levensduur van de bak, ja; en hoe lang is dat dan? Ja moeilijk te zeggen. 100.000km? 200.000 km? 300.000 km? 10 jaar? 15 jaar? 20 jaar? Zeg het maar.

je maakt mij niet wijs dat die olie na 10 jaar en 100.000km (in mijn geval over 4 jaar) nog net zo kloek is als dat het erin ging.

dus ja; vervangen of niet?
Olie heeft gewoon niet het eeuwige leven. Een gegeven is dat het degradeert na verloop van tijd.

Ben er eigenlijk wel van overtuigd dat ik het wil laten doen. Punt is; tis een beetje prijzig. 139 euro bij VAG techniek.

zijn er hier mensen die het preventief in een DSG bak hebben laten doen?
 

haassie

Forumguru
Ben ook benieuwd naar andere ervaring omtrent de oliewissel bij deze bak. Op briskoda had iemand het ook gedaan...vraag me alleen af welk effect het heeft naast een langere levensduur
 

Agent327

Forumguru
DSG elke 60.000

Het zal ongetwijfeld al eens eerder op dit foum zijn gemeld maar hier nog maar eens.
De oliewissel geldt alleen voor de DSG6 omdat deze zijn uitgerust met een zgn. 'natte' koppeling. Deze koppeling is geintegreerd in het natte gedeelte van deze bak, slijtagedeeltjes van de koppeling komen dan ook in de olie van deze bak terecht, vandaar de aanbevolen oliewissel om de 60.000 km. De DSG7 beschikt over een droge koppeling waardoor de olie dan in theorie ook niet vervuilt.
 
Ja dat van de koppeling dat is inderdaad wel zo; maar olie degradeert gewoon in verloop van tijd. Zo zie je hier in het topic wat voor een verschil het maakt in handgeschakelde bakken. Maar ben benieuwd naar ervaringen van mensen die het wel hebben laten uitvoeren.

wat als de auto straks 20 jaar oud is en 200.000 heeft gelopen. Is men dan nog van mening dat het nog steeds niet hoeft?
 
Bovenaan Onderaan