Versnellingsbakolie verversen.

haassie

Forumguru
De mijne heeft nu 191000 gereden en heb ook totaal niet de illusie dat de olie er nog net zo onberispelijk uitziet als dag 1.....er zal altijd slijtage plaatsvinden en dus de olie vervuilt raken!
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik denk dat zo'n plaatje op zich weinig zegt; de olie kan bv best al snel verkleuren. Als je er nou patat in moest bakken (beter in de airfryer sowieso). Maar gewoon om de 60 000 km laten doen , mijn dealer zei me dat standaard te doen
 

brepus13

Forumguru
Ben er eigenlijk wel van overtuigd dat ik het wil laten doen. Punt is; tis een beetje prijzig. 139 euro bij VAG techniek.

zijn er hier mensen die het preventief in een DSG bak hebben laten doen?

De prijzen voor dsg onderhoud zijn nog veel erger... dealer rekent 330€ voor verversen dsg olie. Vag techniek 339€. Dit voor de dsg 7 bak.
Ik zag trouwens nog een opvallend verschil in prijs: apk! Dealer 25€ vag techniek 49€.
 

turboturbo

Forumguru
(Handbak)versnellingsbak olie is volgens mij meestal levenslang. Dat wil zeggen; wat de auto fabrikant als een autoleven bestempeld....

Ik heb de bakolie van mijn O1 met handbak zelf vervangen bij 207 duizend kilometer en 14 jaar oud. Ik vond dit ongeveer 1 ‘autoleven’, dus de lifetime olie maar ververst voor een volgend ‘autoleven’.

Van de olie die eruit liep heb ik geen sample opgevangen maar het was vzv ik me kan herinneren schoon en nog doorzichtig terwijl ik het eruit zag lopen.

De bak gaat sindsdien bij koude dagen iets makkelijk in en uit de achteruit. Verder merk ik geen verschil.
 
Nou. Kogel door de kerk.
Afspraak gemaakt bij VAG Techniek voor halverwege januari;
Longlife beurt, APK, remvloeistof, Airco service, koelvloeistof vervangen en ook de bakolie zal worden vernieuwd..

nu maar hopen dat er niks versleten is (remschijven voor bijv) want anders word het een erg dure beurt.. de teller staat nu op ongeveer 750 euro.
 

Eltjo

Forumguru
Ik las dit topic nog eens door en bedenk dat er bij mij een 0,5 liter is bijgevuld na de vervanging van de aspakking rechts voor. Ik heb er niet over gehoord dat er stroop uit kwam tijdens demontage.

Ik heb overigens een auto tot 390 en 350 dkm gereden zonder dat ooit de bakolie vervangen is.
 
Laatst bewerkt:

Eltjo

Forumguru
Ja, dat bedacht ik ook. En ja, een handbak. Men zag 1,5 jaar geleden tijdens andere werkzaamheden dat de aspakking zweette. Deze is toen vervangen en er loopt dan ook wat olie ook tijdens het vervangen wat aangevuld is.
Jouw suggestie is toen niet aangeboden maar had ik waarschijnlijk wel laten doen. Nu is het in ieder geval verdunt met nieuwe... maar evt. afgebroken tanden zitten nog steeds in de olie... :)

Men is in PL niet zo scheutig in het vervangen van van alles en nog wat. Dat heeft z'n voor- en nadelen.
Voorbeeld: het vochtgehalte van remolie wordt gewoon gemeten i.p.v. het na zoveel jaar per definitie te vervangen.
 

VAG-man

Forumguru
De laatste alinea volledig mee eens. Afblijven van onderdelen die nog goed zijn. Zo worden bougies ook vaak onnodig vervangen.

Maar uit ervaring weer ik dat de olie van een handbak echt niet eeuwig mee gaat. Verversen kan een stroef schakelende bak weer soepel maken.
 

Greenliner

Senior Member
Het zal ook nogal uitmaken hoe de auto wordt gebruikt. Die van mij heeft het slecht. Heel vaak een zware aanhanger en ‘s zomers met de volgepropte sleurhut xxl naar het zuiden. De versnellingsbak zal het dan toch ook warm krijgen als daar een paar procent van het motorvermogen in achterblijft. Dat de versnellingsbakolie zo nu en dan eens verschoont moet worden lijkt me wel logisch.
 

JeSko

Forumguru
Interessant topic, ik heb daarnet met iemand zijn nieuwe Corsa benzine gereden, auto is nog geen half jaar oud, en ik verbaasde me erover hoe soepel deze schakelde. Veel soepeler dan mijn S2, nu viel mij nog iets op, de stroeve koppeling van mijn S2 ten opzichte van die van de Corsa. Ik moest na 2 uur met die Corsa gereden te hebben echt weer wennen aan mijn eigen auto. Kan dit alles met elkaar te maken hebben? Ik merk echt nu pas op dat ik echt wel hard moet duwen op de koppeling om hem naar de vloer te krijgen, en dat het schakelen stroef verloopt.
 

catch me

Forumguru
Wij doen veel gebruikte en gereviseerde (( handgeschakelde 5/6)) versnellingsbakken verkopen uit oa het gehele vag segment, advies is ivm garantie, vullen voor montage op de werkbank met 0,3 // 0,4 liter meer als opgegeven door fabriek, waarom op de werkbank? omdat als de versnellingsbak gemonteerd is deze slecht te vullen is omdat deze iets schuin hangt, hierdoor krijg je niet de hoeveelheid olie erin wat zou moeten, zelfs geen 1,9 liter bij bv een gemiddelde handgeschakelde 5 bak. gevolg, de 5de/6de versnelling krijgt te weinig olie en loopt stuk.
 

Greenliner

Senior Member
@WhiteSuperB:
Stroef schakelen is geen goed teken maar hoeft niet persé door de bakolie te komen. Mijn vorige Superb schakelde goed maar maakte geluid, dat was geheel verdwenen nadat er verse olie in zat. Ook onze Fabia 1.2 Tdi schakelt nog steeds prima, die is inmiddels 10 jaar oud en heeft al 2 keer nieuwe bakolie gehad. Bij de garage laten ze de olie eruit lopen en op de plek van de vuldop komt een plug met een ontluchtingsklepje. Dan meten ze de voorgeschreven hoeveelheid af, doen die hoeveelheid in een pomp en pompen het erin. Binnen een kwartier is het klaar. Kost 75 euro. Vooral doen dus!
 

JeSko

Forumguru
@Greenliner

Naja het kan ook zijn dat mijn SuperB wel gewoon goed schakelt, maar niet in vergelijking met die Corsa. Hij gaat wel gewoon vlot in zijn versnellingen maar die Corsa schakelde veel lichter ( is lastig om uit te leggen zo ).

Ja inderdaad 75 is geen geld voor zoiets, baat het niet dan schaadt het niet.
 

ertromp

Forumguru
En die stroeve koppeling @WhiteSuperB heeft niets te maken met de olie in je versnellingsbak.
De koppeling wordt bediend door de koppelingscilinder die meedraait in het circuit van de remvloeistof.
Dat stroeve schakelen kan dus ook te maken hebben met je koppeling/2 massa vliegwiel/drukgroep
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan