Versnellingsbakolie verversen.

JeSko

Forumguru
@ertromp

Klopt maar indien een koppeling niet naar behoren werkt kan dit ook invloed hebben op het schakelen natuurlijk. De koppeling geeft zich niet snel gewonnen als je erop duwt, bij die Corsa kan je ze naar beneden duwen zonder enige moeite, bij de S2 heb je toch wel wat kracht nodig.
 

ertromp

Forumguru
De olie in je versnellingsbak heeft niets met het “zwaar indrukken” van het koppelingspedaal of een stroef koppelingspedaal te maken. Nieuwe olie in je versnellingsbak zal het wellicht makkelijker maken als de oude ernstig vervuild was om het “inleggen” van versnellingen soepeler te doen
 

JeSko

Forumguru
@ertromp

Neen dat snap ik allemaal wel:D ik denk dat ik het fout formuleer, ik weet dat het zware koppelingspedaal niets van doen heeft met de olie in de versnellingsbak, ik melde ernaast echter dat een slecht werkende koppeling effect kan hebben op het schakelen, dat terzijde. Ik wilde niet insinueren dat nieuwe olie in de bak de koppeling haar gedrag zal beïnvloeden.

@Peter-036

Bij een auto van nog geen half jaar lijkt me dat sterk. Maar wat bedoel je met een extra veer bij de S2? Je bedoelt fabrieks af dat ze ze bij Skoda zo wat zwaarder maken of...? Ik merk ook wel dat ik in de Skoda na langere ritten een vermoeid been krijg van het koppelen, dat had ik na 2.5 uur rijden niet in de Opel.
 

catch me

Forumguru
Stroef schakelen kan ook uit de schakelkabels komen van het schakel machanisme, zware koppeling door stroef werkend druklager onder andere,
Een corsa heeft een stang schakeling ipv kabels en een lichtere motor in het algemeen en daarom ook een lichter ( werkende ) koppeling
 

Eltjo

Forumguru
Schakelen gaat ook prima zonder de koppeling te gebruiken kraakloos - hetzij met wat ervaring.
Zelf schakel ik nogal eens van 5 naar 6 zonder te koppelen.
Maar met wat meer aandacht gaat dat ook met andere versnellingen. Hoe hoger de versnelling hoe makkelijker het gaat.
Op een stuk makkelijker dan neer wat alleen met extra gas geven gaat en dus onzinnig is.

Zo heb ik een maat eens geholpen die voor het laatste stuk naar een feestje de taxi had genomen omdat naar later bleek de koppelingskabel was losgeschoten. Het is dan alleen lastig weer wegrijden (bij een stoplicht of zo), want je moet met de motor uit de versnelling in z'n 1 zetten en daarna starten, wat prima gaat als de motor al warm is.

M'n broer liftte eens mee met een vent met een Golf diesel in Frankrijk, die reed altijd in z'n 3. Wegrijden en op de Route National.

:jaja:

Laat ik de bakolie en remolie in de zomervakantie ook maar eens laten verversen, kan niet duur zijn in PL.
 
Bovenaan Onderaan