'zoekerig' weggedrag O3C

PizzaPieter

Forumguru
Heren,

Ik rij nu 5500km met mijn O3C en ik merk dat ik bijna continu een heel klein beetje moet bijsturen.

Zijn echt maar kleine tikjes die ik moet geven, maar wel continue....beetje links, beetje rechts, alsof het een beetje waait. Hij lijkt dus in een klein spectrum iets zoekerig te zijn.

Merk het ook als er alleen in zit maar iets sterker als we er met zn allen inzitten.

De banden zijn al allemaal vervangen (kreeg van leasemij gebruikte zomerbanden uit bandenpoule die gecupt waren) en 1 wiellager voor is vervangen.

Iemand een idee wat dit is?
Standaard Octavia?
 

JvW

Senior Member
Ik weet niet uit welke auto je komt, maar mij viel het ook op toen ik overstapte van een Volvo V70 naar de Octavia. Het went vanzelf kan ik je zeggen. Alhoewel de genoemde reeds vervangen zaken ook verbetering zullen gebracht hebben.
 

VAG-man

Forumguru
Als eerst eens een andere bandenspanning proberen. Daarna kun je het zoeken in de uitlijning.
Ik herken dit niet bij mijn S2.
 

PizzaPieter

Forumguru
Kom uit een 3BG/ Passat Variant 2003.

Bandenspanning heb ik volgens boekje. Zowel 2.6/3.2 op vakantie en 2.3/2.3 normaal.

Het 'went' mss maar het is 'relatief' vermoeiend omdat hij niet vanzelf 1 kant op rijdt.
 

Joh@n

Forumguru
Geen idee of je het wilt of kunt laten doen, maar laat je stuurbekrachtiging aanpassen door iemand met VCDS. Ik had zelf dezelfde ervaringen en na een aanpassing door @Rainesh is het echt een flink verschil. In plaats van een soort zwevend/zeilend gevoel nu eindelijk rechtdoor zonder constant te corrigeren.
 

Rofffel

Forumguru
Ik heb ook een O3C.
Heb hier geen last van gehad met de Theron 17 inch velgen (zelfde als jouw profielfoto).
Zoeken kan een verkeerde sporing betekenen wat met uitlijnen eventueel weggenomen kan worden.
 

Joh@n

Forumguru
Staat nog op mn wishlist. VCDS aanpassingen lijst is best lang. .
Niet te lang mee wachten dus :) Ik heb met vervangende auto's hetzelfde gevoel als mijn auto zonder aanpassingen. Alsof het altijd van alle kanten waait, je zwabbert maar wat over de weg. Overdreven dan :)
 

PizzaPieter

Forumguru
Zwabberen is groot woord maar het net of de wind elke 5 seconden draait. Dan duwt ie tegen linker kant, dan tegen rechter.

Mag naar Profile. Volgende week maandag een afspraak.

Ben benieuwd. Optie om verder te zoeken blijft open staan binnen garantie als het hiermee niet opgelost wordt.
 

Highway

Forumguru
Geen O3 maar een S2: aantal maanden geleden aanrijding gehad. Rechter voorwiel is geraakt hierbij, auto reed na deze aanrijding nog goed maar stuur stond iets scheef. Uitlijnen dus.

Stuur stond na de uitlijning netjes recht, auto reed ook prima rechtdoor. Echter:

- ik moest regelmatig een klein beetje bij sturen. Niet perse naar links of rechts, maar de auto dwaalde wat over de weg.
- in bochten had ik het gevoel, dat de auto iets makkelijker naar een kant stuurde
- het voelde wel of er wat meer stuk was aan de ophanging, bij rechtdoor voelde het of er een door stukje in het stuur zat (dus speling).
- bij wind moest ik continu bij sturen, auto was erg wind gevoelig.

Uitlijning werd weereens gecontroleerd, was nog steeds prima volgens de papieren.

Onder de auto gekeken - draagarm rubbers waren nog ok, maar toch heb ik ze vervangen door nieuwe. Hierna reed de auto nog steeds niet correct. Na vervangen van deze rubbers moet je toch uitlijnen.

Dit laten doen bij een goede uitlijn specialist (waar ik de auto zelf om de ong. 2 jaar heen breng). Ophanging stond redelijk binnen specs, maar toch was de specialist niet tevreden. Hij heeft de auto goed gezet, zoals hij vindt dat het moet.

Eerste km op de snelweg - heerlijk auto gaat weer rechtdoor, stuur voelde weer strak en reed weer goed zoals vanouds.

In kort: als je onderstel goed is breng je auto naar een goede uitlijner. Binnen specificaties betekend nog niet dat het goed is.
 

Antera

Donateur
Probleem is ver terug te dringen door het omcoderen naar een stabielere stuur aansturing. Nu is het met vertraging waardoor je elke keer bij moet sturen. En het laatste kan je nog je sporing iets positiever zetten om het nog wat meer tegen te gaan
 

VAG-man

Forumguru
Laat je bij Profile niet afschepen dat het uitlijnen binnen een half uur klaar is. Ik bedoel niet dat Profile dit zo doet, maar goed uitlijnen kost tijd.
 

Rofffel

Forumguru
Ik ben van mening dat het aanpassen van de zwaarte van de stuurbekrachtiging een gevalletje symptoombestrijding betreft.
De auto hoort gewoon te sporen en dus niet te zoeken.
 

hemi24

Forumguru
Geen lichte weerstand rond de middenpositie? Dan doel ik op een zwaar gevoel rond de middenstand waar je als het ware doorheen moet drukken.
Als dat wel het geval is, moet je even langs de dealer...
 

PizzaPieter

Forumguru
Probleem is ver terug te dringen door het omcoderen naar een stabielere stuur aansturing. Nu is het met vertraging waardoor je elke keer bij moet sturen. En het laatste kan je nog je sporing iets positiever zetten om het nog wat meer tegen te gaan

Welke stand beveel je aan?
 
Bovenaan Onderaan