@hemi24
Dat laatste is opgelost met af en toe met een goed warme motor (uur rijden of zo) eens flink door te trekken.
Het lijkt mij dat olietoevoer bij lage toeren minder hard nodig is, juist omdat de motor minder toeren draait. Als dat niet zo is, heeft de fabrikant de dimensionering van de oliepomp kennelijk niet afgestemd op de behoefte van de motor.
Bij al mijn dieselauto's hoef en hoefde ik nooit de (Lidl) olie bij te vullen tussen de soms ruim overschreden verversingsintervallen.
Eventuele vervuiling van de motor door lage toerentallen zal met langere ritten die ik ook regelmatig maak wel verdwijnen. Als ik op vakantie 1450 km op een dag heb gereden is de volgende dag de motor een stuk soepeler, maar welke auto heeft dat niet?
Kennelijk komt het met de uitlaatgastemperatuur ook wel goed. Het roetfilter heeft 1 keer na allerlei korte ritjes rond een verhuizingsperiode 1 x een oranje LED melding gegeven (nu 235 dkm) - en dat was opgelost met 10 km/u max. 80 in z'n 3.
M.b.t. het DM vliegwiel; ik kan niet verklaren waarom ik soms maanden geen last had en dan weer een periode wel. En dat over een "periode" van ca. 50 dkm. Tja, was het dat wel?
De motor draait gewoon soepel met deze geringe belasting wat volgens die schakelindicator ook dan ook -net- kan, tenzij je gaat versnellen. Helemaal na het chip tunen, wat ik mede heb gedaan omdat de 136 pk eco 2.0 TDI in m'n broers A6 veel soepeler liep.
Hij heeft met een dito rijstijl zijn vorige A6 1.9TDI 130pk/320?Nm
weggedaan bij 4,5 dkm waar hij er >3 dkm van had gereden - vanwege de toenemende kans op defecten, niet specifiek vanwege aandrijflijn-problemen.
Ik ben geen motoren- of aandrijflijnspecialist, maar raak het gaspedaal (dan) wel aan met zachte voet. De laatste 44 dkm was met een gemiddeld berekend verbruik van 1:18,9 incl. de vele 7 km w-werk ritjes. M'n Passat's deden dat beter - minder kilo's (en pk's).
Ik las over een BMW 3 serie F31 met 8-automaat die in z'n 7 50-55 km/u rijdt waarbij die bijna 1000 tpm draait.
Kan iemand met een Superb diesel met DSG vertellen hoeveel toeren deze draait bij b.v. 60 km/u constant?
Misschien heb je (theoretisch) helemaal gelijk, maar aangezien een diesel geen problemen heeft met vele tonnen op de teller, is het maar de vraag of ik met mijn rustige rijstijl en 22-30 dkm per jaar op het punt ga aankomen dat dat uitmaakt. Als dat zo is en blijft, kan ik nog 11 jaar verder en dan is die auto 20 en ik 60 jaar....