Welke versnelling kies je? (aanhanger)

ramniv

Senior Member
Ik heb laatst voor het eerst met aanhanger achter de Superb gereden. (boottrrailertje). Als je dan de "schakelindex" volgt dan rij je met 60 al in zijn 5 bijvoorbeeld. Nu rij ik met tralietje tussen de 90-100 km per uur. Rijden jullie dan in zijn 6, of toch liever in de 5?

Gaat bij mij om een 1.8 tsi handschakel.
 

CDK

Forumguru
Je weet zelf het beste hoeveel toeren je in z’n 6 draait bij circa 95km/h. Persoonlijk zou ik hem boven de 2000rpm houden.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik zou eerst eens uitzoeken bij welk toerental de motor minimaal 80% van het maximum koppel levert, vervolgens hou je hem op minstens dat toerental zolang er echt gewerkt moet worden: tijdens het versnellen om bv. in te halen, heuvelop en zo.
Bij een constante snelheid op een vlakke weg wordt er weinig inspanning van de motor gevraagd en kun je dus best een versnelling hoger gaan zitten, maar met de caravan erachter in heuvelachtig gebied let ik altijd scherp op het actuele verbruik. Dat geeft een vroege indicatie voor lichte stijgingen (vals plat), bijna altijd voordat je het zelf aan andere dingen merkt.
 

Renkie

Forumguru
Rond de 2000rpm inderdaad. Die schakelindicator is onzin.
En als je goed oplet zal je merken dat als je zonder aanhanger boven de 1750rpm blijft het stiekem ook beter rijdt...
 

Eltjo

Forumguru
De volgende vragen komen bij mij op:
- Wat weegt het trailertje met alles erop en aan?
- Hoe hard wil je versnellen?
- Bergop of vlak?
- Bij welke toeren zit je dichtbij het hoogste koppel?

In de praktijk....
Ik heb net op Kreta met een Panda 2016 met 1.? 0 60pk? motor >1000 km gereden. Een heel soepel motortje. Bergop merk je vanzelf dat je moet terugschakelen, dan trekt het motortje het eenvoudigweg niet meer.
Als je geen honderden km's zo rijdt, zou ik me in NL maar geen zorgen maken. Let gewoon op dat je wat trekkracht over houd en op "normale" zaken.
 

aiva tco adoks

Forumguru
Gewoon je gevoel volgen, ik begrijp alleen niet waarom men tegenwoordig zo die schakel indicator volgt...

Als je voelt en hoort dat de motor niet lekker draait onderneem je toch actie door te schakelen
 

Highway

Forumguru
Schakel indicator geeft veel te vroeg aan dat je moet opschakelen. Ik schakel rond de 2500 met mijn 1.8 handbak ook zonder veel extra gewicht in de auto.
 

Canon-Eye

Forumguru
Als er eenmaal op een vlakke weg een constante snelheid gereden wordt, maakt het niet zoveel meer uit.
Maar als er gewerkt moet worden (versnellen, of heuvelop, of storm tegen) dan zorg ik dat hij bij het opschakelen nooit zó ver terugvalt dat hij buiten het toerenbereik raakt waarbij minimaal 80% van het maximumkoppel beschikbaar is.

<edit> bovenstaande geldt voor mij ook met de solo-auto.
 
Laatst bewerkt:

ramniv

Senior Member
Gaat om een trailertje/bootje. In totaal 575 kilo ongeveer. Tot nu toe alleen maar in Nederland, dus vlak.
 

Eltjo

Forumguru
600 kg is ongeveer 5 stevige mannen en hun bagage, niets bijzonders dus.

Overigens vond (140pk) en vind (nu 180pk) ik dat de schakelindicator wel aardig aangeeft. Alleen als ik de 7km naar m'n werk rijd blijft hij met 60 km/uur (65 op teller) in z'n 5. Anders gaat die in z'n 6 en draait die ca. 1000 tpm met cruise control. Het is dan ook een diesel.
 

hemi24

Forumguru
@eltjo2 : loop jij nou serieus te verkondigen dat je met 1.000 omw./min. rond rijdt te tokkelen?!?

:sterretjes:


Misschien als dit je aandrijflijn is... :

Getriebe_width_1120_height_840.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Eltjo

Forumguru
Uhm, ja?! Nee, de Superb heeft geen achterwielaandrijving dus een andere aandrijflijn.

Constante snelheid, alleen ik in de auto, motor protesteert niet, geen punt bij de vorige auto's uit onderschrift.
Die gingen in z'n hoogste versnelling (5) bij 60-65 km/u en zijn niet weggedaan vanwege problemen.

Een klein dingetje aan de aandrijflijn van de laatste auto en heeel soms ook deze: soms voelde het bij een koude motor aan alsof je de koppeling in z'n 1 beroerd liet opkomen - stotterend. Volgens velen zou dat liggen aan het dubbel massa-vliegwiel. Het duffe was dat ik het dan weer maanden niet voelde en het er dan weer een tijdje was.

Een vriend heeft een 2 jaar oude Golf 1.0 benzine met DSG die ook met bijna stationair overschakelt als je (rustig) rijdt.....
Ik kan me voorstellen als je met lage toeren bot het gas intrapt, dat dat niet prettig is voor de aandrijflijn.
Wat zou er moeten gebeuren met de aandrijflijn? Versleten lagers of zo?
 

hemi24

Forumguru
Wat er gebeurt? De smering van je motor is te laag én wat je zelf al aangeeft, je dubbelmassa vliegwiel kan vroegtijdig de geest geven door trillingen uit onbalans.
Verder vervuil je de motor inwendig, door onvolledige verbranding en/of te lage uitlaatgastemperatuur.
 

Renkie

Forumguru
1000rpm...… Dat is gewoon zonde van de auto.

En ja, het kan: de auto zal niet afslaan. Maar je helpt echt de boel er mee om zeep.

Wat is het kenteken van je auto? Dan weten we even welke we nooit als occasion moeten kopen ;)
 

Eltjo

Forumguru
@hemi24
Dat laatste is opgelost met af en toe met een goed warme motor (uur rijden of zo) eens flink door te trekken.
Het lijkt mij dat olietoevoer bij lage toeren minder hard nodig is, juist omdat de motor minder toeren draait. Als dat niet zo is, heeft de fabrikant de dimensionering van de oliepomp kennelijk niet afgestemd op de behoefte van de motor.
Bij al mijn dieselauto's hoef en hoefde ik nooit de (Lidl) olie bij te vullen tussen de soms ruim overschreden verversingsintervallen.

Eventuele vervuiling van de motor door lage toerentallen zal met langere ritten die ik ook regelmatig maak wel verdwijnen. Als ik op vakantie 1450 km op een dag heb gereden is de volgende dag de motor een stuk soepeler, maar welke auto heeft dat niet?

Kennelijk komt het met de uitlaatgastemperatuur ook wel goed. Het roetfilter heeft 1 keer na allerlei korte ritjes rond een verhuizingsperiode 1 x een oranje LED melding gegeven (nu 235 dkm) - en dat was opgelost met 10 km/u max. 80 in z'n 3.

M.b.t. het DM vliegwiel; ik kan niet verklaren waarom ik soms maanden geen last had en dan weer een periode wel. En dat over een "periode" van ca. 50 dkm. Tja, was het dat wel?

De motor draait gewoon soepel met deze geringe belasting wat volgens die schakelindicator ook dan ook -net- kan, tenzij je gaat versnellen. Helemaal na het chip tunen, wat ik mede heb gedaan omdat de 136 pk eco 2.0 TDI in m'n broers A6 veel soepeler liep.
Hij heeft met een dito rijstijl zijn vorige A6 1.9TDI 130pk/320?Nm weggedaan bij 4,5 dkm waar hij er >3 dkm van had gereden - vanwege de toenemende kans op defecten, niet specifiek vanwege aandrijflijn-problemen.

Ik ben geen motoren- of aandrijflijnspecialist, maar raak het gaspedaal (dan) wel aan met zachte voet. De laatste 44 dkm was met een gemiddeld berekend verbruik van 1:18,9 incl. de vele 7 km w-werk ritjes. M'n Passat's deden dat beter - minder kilo's (en pk's).

Ik las over een BMW 3 serie F31 met 8-automaat die in z'n 7 50-55 km/u rijdt waarbij die bijna 1000 tpm draait.
Kan iemand met een Superb diesel met DSG vertellen hoeveel toeren deze draait bij b.v. 60 km/u constant?

Misschien heb je (theoretisch) helemaal gelijk, maar aangezien een diesel geen problemen heeft met vele tonnen op de teller, is het maar de vraag of ik met mijn rustige rijstijl en 22-30 dkm per jaar op het punt ga aankomen dat dat uitmaakt. Als dat zo is en blijft, kan ik nog 11 jaar verder en dan is die auto 20 en ik 60 jaar....
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan