Welke versnelling kies je? (aanhanger)

Highway

Forumguru
Bij een diesel durf ik wel lager in toeren te rijden, maar bij een benzine houdt ik graag de toeren erin, in het geval de motor ook moet werken. Bij een lange daling met 80km/h zet ik hem ook in de 6, maar dan hoeft de motor zo goed als geen vermogen te leveren.

Verder luister ik naar de motor - bij brommen gaat die lager in de versnelling. Ook het actuele brandstof verbruik houdt ik in de gaten - als de motor iets moet werken, gebruikt de motor soms minder brandstof in de bijv. 5de versnelling dan in de 6de (in dit geval hoor je al dat de motor in de 6de het niet prettig vindt).
 

Highway

Forumguru
Klopt, het verschil van benzine en diesel merkte je vroeger ook goed voordat er turbo's gebruikt werden.

Diesel kon je in de eerste versnelling zetten, motor stationair laten lopen en rustig de koppeling op laten komen. Auto begon te rijden.
Benzine kan je dit niet - dan slaat de motor af.

Met de huidige turbo's heeft de benzine meer koppel onderin gekregen, dus merk je dat niet meer zo.

Maar goed - de topic starter heeft een 1.8 tsi dus benzine motor, mijn mening is dat je hiermee beter wat meer toeren kan maken als de motor moet werken.
 

Eltjo

Forumguru
@Highway Je kan toch makkelijk jouw auto in z'n 1 zetten en zonder gasgeven wegrijden?
Dat gaat zelfs met de Chevy .8 small block van m'n vrouw t/m de derde versnelling (als die koud is loopt 'ie zo'n 1000 tpm). En die heeft maar liefst 51 pk in 750 kg!
Met m'n eigen auto (ook voor het tunen) rijd ik over alle drempels stationair in z'n 3 de wijk uit met zo'n 25 km/u en als het koud is ietsje harder vanwege een iets hoger toerental. Pas op de drempelloze weg geef ik pas gas.

Luisteren naar alles wat ongewoon beweegt en draait is belangrijk voor het behoud van je materiaal, dus ook je motor!

De 1.8TSI heeft het max. koppel van 250 Nm bij 1500 tpm, dus rond dat toerental moet je prima constant kunnen rijden - lijkt mij.
Terugschakelen kan altijd nog.

Ik zal eens kijken wat het actuele brandstofverbruik doet met diverse snelheden in verschillende versnellingen. Goeie tip.
 

Highway

Forumguru
Ik kan in de 1 wel weg rijden, maar niet als de weg iets omhoog loopt. Dan slaat de motor af. Met de (ondertussen hebben we die niet meer) diesel van mijn vrouw was wegrijden zonder gas geven geen probleem.
 

hemi24

Forumguru
Ik weet natuurlijk niet welke fabrikant bovenstaand artikel de marketing ingestuurd heeft

Dit komt uit het VAG SSP514 - The New EA288 Diesel Engine Family designation EA288 new 4-cylinder diesel engines.
Dat is de huidige generatie Commonrail dieselmotoren van VW (en dat is al de serie ná het type wat @eltjo2 in z'n S2 heeft liggen...)

Misschien moet je het stuk nog een keer goed lezen, dan snap je het misschien beter.
 
Laatst bewerkt:

Eltjo

Forumguru
Normaal gesproken kom ik niet boven de 3000 tpm (fase 2). 120 km/u in z'n 6 bij ca. 2200 toeren geloof ik.
Tot 1400 tpm loopt de oliedruk langzaam op. En waarom zou je met meer druk harder smeren bij lage toerentallen? Gesmeerder dan gesmeerd is niet nodig. Hoe meer toeren, hoe meer slijtage. Iets wat langzaam draait heeft relatief gezien nog minder smering nodig dan met hogere toeren.
Wat niet zegt dat je hikkend en bokkend door de straat hoeft te rijden. Rustig het toerental opbouwen en anders terugschakelen.
 

Eltjo

Forumguru
Even nog preciezere gegevens van mijn auto - bij 65 km/u op de teller (61 echte km's) in z'n 5de versnelling 1250 tpm en in z'n 6 1050 tpm. Dat laatste kan ook net volgens de schakelindicator, ook als de motor z.g.a. koud is.
 
Laatst bewerkt:

eriktv

Forumguru
Kan iemand met een Superb diesel met DSG vertellen hoeveel toeren deze draait bij b.v. 60 km/u constant?

2.0TDI DSG, met TVS-optimalisatie in D5. Foto 2: handmatig in 6 gezet, zoals hij zonder optimalisatie had geschakeld. Erg brommerig, klonk ook bij constante snelheid niet gezond. Dat was dan ook net een van de hoofdredenen voor optimalisatie :jaja:

5DFB53E8-6A67-49F0-A7DF-76433CB62FA5.jpeg A66C62B3-EEAB-442C-96B4-CF780D9E1831.jpeg
 

Eltjo

Forumguru
Rijdt je daar 60 op de teller of 60 echte km's (ca. 65 op teller)?
Het lijkt op 2-de foto 60 op de teller op de 1-ste foto iets langzamer.

Brommen doe ik / doet hij niet bij 65 op teller in z'n 6, tenzij je gaat versnellen. En als je versneld met de fluwelen voet hoor ik ook geen/weinig brom en gaat dat nog best vlot vind ik. Zeker na de motortuning die zeer merkbaar al vanaf (bijna) stationair een stuk meer koppel gaf.
Nee, ik ben (nog) niet doof :).
 
Laatst bewerkt:

eriktv

Forumguru
Snelheid is met resume op de CC ingesteld, dus zou gelijk moeten zijn. Zal vast aan de hoek van fotograferen liggen.
Afwijking teller-GPS is bij mijn auto minimaal, maar mijn teller en jouw teller zouden gelijk moeten zijn :). Misschien loopt het blok ietsje anders, ik heb een 170pk CFGB. Ik heb trouwens verder geen verdere technische onderbouwing/mening over het toerental, maar wou de discussie even voeden met een antwoord op de vraag over toerentallen ;)
 

Eltjo

Forumguru
Bij mij is ook 108 op de teller in werkelijkheid ca. 102-103 km/u. Eigenlijk hetzelfde verhaal bij de vorige Passat's en een 3 jaar oude Ford Connect. Idd gemeten verschillende TT navi's.

Bedankt voor je input. Mijn eerste auto was een 626 uit 1991 handgeschakeld, de tweede zelfde auto/motor met automaat; deze draaide op de snelweg i.p.v. 2800 (automaat) 3000 tpm (hand) in de hoogste versnelling.
Vandaar dat ik daar nieuwsgierig naar was.
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Alleen als ik de 7km naar m'n werk rijd blijft hij met 60 km/uur (65 op teller) in z'n 5. Anders gaat die in z'n 6 en draait die ca. 1000 tpm met cruise control. Het is dan ook een diesel.

Rijdt je daar 60 op de teller of 60 echte km's (ca. 65 op teller)?
Het lijkt op 2-de foto 60 op de teller op de 1-ste foto iets langzamer.

Brommen doe ik / doet hij niet bij 65 op teller in z'n 6, tenzij je gaat versnellen.

Wat maken die 60 of 65 km nou uit? Brommen komt door het rijden met een te laag toerental...

Ik zie op de foto van @eriktv dat hij bij een snelheid van ca. 60 km/h een toerental van net iets meer dan 1100 omw/min heeft, waarvan hij aangeeft dat de motor bij dat toerental erg brommerig was en dat dit ook bij constante snelheid niet gezond klinkt.
 

Eltjo

Forumguru
Mijn eerste auto was een 626 uit 1991 handgeschakeld, de tweede zelfde auto/motor met automaat; deze draaide op de snelweg i.p.v. 2800 (automaat) 3000 tpm (hand) in de hoogste versnelling.
Vandaar dat ik daar nieuwsgierig naar was.
Niet brommen hemi24 !:) Ik was nieuwsgierig naar het toerenverschil van 6-handbak en DSG bij gelijke snelheid.
En verder, ja dat klopt.
 

Octavia32

Forumguru
Als ik je een tip mag geven gewoon lekker in de 6 op vlak en in de 5 als die moet werken die 248pk en 395Nm lekker het werk laten doen.

Ik kon een kar trekken met een netto gewicht van 1700kg zonder problemen toen ik “jouw” auto nog had. Was wel eenmalig en ben ook niet op de grote wegen geweest.

Ik mag daar eigenlijk niet mee rijden volgens rijbewijs.
Zat natuurlijk nog wel onder het totale gewicht van 3500kg


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Bovenaan Onderaan