Het grote winterbanden topic: winters 2016-2019

Status
Niet open voor verdere reacties.

MaxN

Donateur
Dat de Bridgestone banden over het algemeen niet de beste(zeker geen slechte) zijn.
Metname hun winter- en 4-seizoensbanden zijn nooit de beste van de klas geweest.
Ik was ook blij dat de Turanza's onder onze O3 af waren en eronder weg konden(nog 2x 225/45R18 met 5-6mm in de aanbieding trouwens).

Nu zijn de meeste mensen op het forum redelijk Michelin-minded, maar dat is niet zonder reden en uit ervaring van de rijders zelf.
 

CharlesTucker

Forumguru
@RonaldSkodiaq, Ik kan alleen voor mezelf spreken, maar 1000 euro voor winterbanden kan best uit. En het gaat zeker om de zowel m'n eigen veiligheid als om die van anderen. Ik heb echter bewust gekozen voor all seasons omdat uit aantal testen blijkt dat, enkele extreme omstandigheden daargelaten waaronder ik gewoon thuisblijf, moderne all seasonbanden een heel goed, en en soms ook marginaal beter, alternatief zijn dan zomer en winterbanden, vooral in de herfst en de lente, en dat is samen toch ook een half jaar.

Als dat kind uit je voorbeeld sneeuwballen aan het gooien is (en hoe vaak komt dat voor?) blijf ik wel thuis. Als datzelfde kind in de vroege herfst in de regen zonder uitkijken met z'n fietsje oversteekt sta ik met m'n all seasons minstens net zo snel (zo niet sneller) stil. En regen komt, in alle seizoenen, veel vaker voor dan sneeuwballlen gooien. Overigens, dingen veranderen, ik heb een paar jaar geleden ook wel eens wat testen gelezen, toen was ik een andere mening toegedaan, en had ik wel zomer- en winterbanden. All seasons zijn de laatste jaren flink verbeterd.
 

MaxN

Donateur
Hier nog een test van Auto Express waar de resultaten ook niet liegen.

En dan onderstaande resultaat over alle testen.
Dan doen de "echte" seizoensbanden het maximaal 0.50% beter.
En ja een winterband zal het altijd beter doen in de sneeuw en een zomerband in warme droge omstandigheden, MAAR zoals al veel is aangegeven is de moderne All Seasonband zeker een goede keus voor het Nederlandse klimaat, met meer regen dan sneeuw.

Overall
1 Continental 100%
2 Michelin 99.00%
3 Goodyear 98.90%
4 Nokian 97.80%
5 Falken 95.30%
6 Tristar 91.30%
Winter Conti TS 860 100.50%
Summer Conti PC6 100.20%
 

guidoscm

Senior Member
Voor onze golf heb ik een set LM met winterbanden, met deze auto rijden we ook naar Duitsland/ Oostenrijk. Dus dit is bijna een wettelijke keuze.
Voor mijn roomster (ongeveer 15.000 per jaar) ben ik nog aan het twijfelen.
Op mijn Kia heb ik voorheen all weather banden gemonteerd.

Bij de Skoda twijfel ik om all weather te monteren of winterbanden op velg aan te schaffen.

Momenteel zit er onder:
Bridgestone Turanza / 205/45 R 16 83W
De steekmaat is volgens mij 5*100

Welke banden maat is er verstandig voor een Velg met winterbanden?

Dus winterbanden of velg of tzt over naar all weather ( past deze op de huidige velg?)
 

brepus13

Forumguru
De keuze is reuze, winterbanden of all weather is een persoonlijke keuze... ze zijn er in ieder geval beide in alle maten te krijgen. Als je op 16” blijft en niet groter wil heb je ook geen gedoe met eventueel sneeuwkettingen omleggen en ruimte tekort. Als de maat je niet uit maakt kun je kijken of je tegen een leuk 2e hands setje aan kan lopen. Er is genoeg aanbod in die maten. Alternatief is dan 195-55-15
 

HarrieSkoda

Forumguru
Dus winterbanden of velg of tzt over naar all weather

*Pakt popcorn en wacht de reacties af* :D

Nee alle gekheid op een stokje; lekker doen wat voor jou het beste aanvoelt, daar gaat het uiteindelijk om.
Ben je tevreden met je all season banden, doe je dat nu weer.

Als mijn winterbanden (Goodyear Ultragrip 8 Performances) op zijn, gaan er Continental ContiWinterContact TS860 op.
Dat zijn gewoon formidabele winterbanden al vraag je het mij, en komen super uit de welbekende tests.

Succes met je keuze.

PS. je rijdt 150.000 km op jaarbasis. Dan loont het zeker om een 'investering' in winterbanden te doen, aangezien de banden met het afleggen van zo'n kilometrage dan toch snel slijten!
 

EdK

Forumguru
Popcorn erbij ??

Lekker op 4 seizoensbanden gaan rijden, dat wisselen daar word je knijtergek van op den duur
 

guidoscm

Senior Member
Onder de golf heb ik Continental winterbanden liggen. Hier rijden we ongeveer 20.000 per jaar mee. Daar heb ik ook passende sneeuwkettingen bij.
Ik wissel deze zelf , kost ongeveer 1 uur.

Voor mijn roomster twijfel ik nog .
Misschien maar eens kijken naar een 195/55 15" set.
De huidige zomerbanden zijn nog niet versleten (ik weet dat je dit kan versnellen ;) ) Dus moet dan nog even wachten op alle season banden.
 

brepus13

Forumguru
Gezien de verwachting komende week zou het temperatuurtechnisch idd prima kunnen. Ik laat ze er nog even op, ik moet in maart nog even de bergen in ;)
 

HarrieSkoda

Forumguru
Bij mij blijven ze er ook nog even op.

Waarom? Ik wil zo min mogelijk pekel op mijn zomerwielen hebben.

Het liefste rij ik de winterbanden op, zodat ik zelf de bandenkeuze kan maken :D.
 

kylimo

Senior Member
Vandaag de winterwielen onder de F2 vandaan gehaald. Niet het weer is de reden, maar ik heb de Fabia ingeruild zonder winterwielen en ga woensdag mijn F3 ophalen (bj 2015). Zag wel dat er een klein verschil in ET waarde zit tussen de F2 en F3. Verwaarloosbaar of de volgende set banden iets breder en platter.

Groeten Boy
 

Fmoon

Forumguru
Ben er nog niet over uit of ze eraf gaan. Gezien de temperatuur die er aankomende dagen aankomt is een winterband totaal onnodig. Mja komt er nog wat in Maart hea
 

Spector

Forumguru
Voor m'n gevoel liggen ze er net onder :D en de lente lijkt ook erg vroeg dit jaar, maar ook ik moet nog even de bergen in dus rij nog even door...
 

Fmoon

Forumguru
Ja als je nog de bergen opzoekt met lage temperaturen dan zeker er onder houden. Ik heb deze maand nog max 500km te rijden. Kijk dan wel hoe het weer word voorspeld in Maart. Maar gevoelsmatig wil ik morgen M'n andere wielen er weer onder.
 

andrehj

Forumguru
Dat lijkt me toch rijkelijk vroeg. Voor hetzelfde geld ligt er volgende week 10 centimeter sneeuw. Vergeet niet dat de winter pas net over de helft is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan