Het grote winterbanden topic: winters 2016-2019

Status
Niet open voor verdere reacties.

Fmoon

Forumguru
Dat lijkt me toch rijkelijk vroeg. Voor hetzelfde geld ligt er volgende week 10 centimeter sneeuw. Vergeet niet dat de winter pas net over de helft is.

Aankomende 3 weken blijft het fraai weer, ging er eigenlijk niet vanuit dat het daarna nog kouder gaat worden. Maar zou natuurlijk nog even een aantal dagen kunnen afwachten waardoor ik wat verder in Maart kan kijken qua weersverwachting. Het voelt nu zo vreemd om met 15+ rond te rijden op winterbanden.
 

philippe bakker

Forumguru
Aankomende 3 weken blijft het fraai weer, ging er eigenlijk niet vanuit dat het daarna nog kouder gaat worden. Maar zou natuurlijk nog even een aantal dagen kunnen afwachten waardoor ik wat verder in Maart kan kijken qua weersverwachting. Het voelt nu zo vreemd om met 15+ rond te rijden op winterbanden.
15+..... misschien 3 uurtjes Vd 24 uren op een dag halen we dat
 

Fmoon

Forumguru
Tja, alles boven de 5-8 graden vind ik al teveel voor winterbanden. Daaronder vind ik m'n zomerbanden wel wat te hard. Begin maart word 5-9 graden verwacht. Misschien moet ik het nog even 2 weken uithouden zo.
 

Jappa

Lid
Vorig jaar begin maart waren we hier aan het schaatsen op de sloten en halverwege maart nog een sneeuwpop gemaakt. Ik laat ze er voor de zekerheid nog even onder zitten.
 

fanSkoda-VW

Donateur
HELP! aub :sterretjes:
Ik heb nu op mijn FAB combi III, 110 pk DSG 4 stuks Kleber Quadraxer 2 215/40 R17 87V op Clubber velgen er om liggen .
Er zal dan ca. 60k km op de teller staan en 4 mm is de minimale diepte om voor winterband door te gaan.
Dus ca. september moet ik in ieder geval op de voorwielen de banden vervangen.
Het liefst had ik er weer Vredestein om laten leggen, die bevielen prima onder de FAB 1 & 2.
Maar Vredestein Quatrac 5 noch Michelin hebben de juiste maat.
Moet ik toch bij Kleber blijven of weten jullie wat er ook om past?

ik stel die vraag nu, want mocht ik een aanbieding tegen komen, dan wil ik wel kunnen beslissen.

Alvast dank.

grtssss
 

MaxN

Donateur
Er zijn idd weinig banden in deze maat. Het is dan ook geen gangbare maat in het allseason segment. In zowel zomer als winter is er keuze. Maar bij allseason niet.
Ben je tevreden over de Kleber banden? Zo ja, waarom dan een andere band nemen?
 

brepus13

Forumguru
HELP! aub :sterretjes:
Ik heb nu op mijn FAB combi III, 110 pk DSG 4 stuks Kleber Quadraxer 2 215/40 R17 87V op Clubber velgen er om liggen .
Er zal dan ca. 60k km op de teller staan en 4 mm is de minimale diepte om voor winterband door te gaan.
Dus ca. september moet ik in ieder geval op de voorwielen de banden vervangen.
Het liefst had ik er weer Vredestein om laten leggen, die bevielen prima onder de FAB 1 & 2.
Maar Vredestein Quatrac 5 noch Michelin hebben de juiste maat.
Moet ik toch bij Kleber blijven of weten jullie wat er ook om past?

ik stel die vraag nu, want mocht ik een aanbieding tegen komen, dan wil ik wel kunnen beslissen.

Alvast dank.

grtssss

In jouw maat is simpelweg geen andere ( of erg weinig ) keus. Je kunt dat accepteren of naar een naast liggende maat gaan kijken. 205-45-17 levert slechts een afwijking van 2% op. 215-45-17 zit je op iets van 3,5%
 

fanSkoda-VW

Donateur
Dank je, Brepus.
Ik ga even kijken wat nu de mogelijke afwijking v d snelheidsmeter t.o.v. de satelietnav is.
Er is een afwijking, en mss kan ik die compenseren door een van de geadviseerde maten te nemen.
Overigens is die Kleber ook een goede band gebleken.

Grtsss
 

Canon-Eye

Forumguru
Er is een afwijking
Die is er van huis uit altijd. Een Europese richtlijn uit 1977 m.b.t. de typegoedkeuring van snelheidsmeter bepaalt, dat deze nooit minder dan de werkelijke snelheid mogen aangeven terwijl de positieve afwijking begrensd is op 10% plus 4 km/u (vast te stellen bij enkele aangegeven snelheden). Concreet voorbeeld: bij een werkelijke snelheid van 100 km/u moet de snelheidsmeter minstens 100 en hoogstens 114 aangeven.
Fabrikanten zorgen er dus voor dat de afwijking binnen de aangegeven marges ligt
 

fanSkoda-VW

Donateur
aha, er wordt idd méér aangegeven.
ik geloof dat 103 op de teller 100 échte km's zijn.
Met 103 heb ik nog nooit een bekeuring gehad. Ik vind die prenten zo zonde, dus rij ik zo netjes mogelijk.
En op de afstanden in NL en de drukte -zeker in de randstad- geeft snel rijden praktisch geen enkele winst.
Dank v d info.
 

Canon-Eye

Forumguru
Zelfs met 103 echte km/u krijg je geen prent op een 100km weg, want er gaat dan eerst nog een wettelijke correctie vanaf en dan zit je al op 99.
Ik heb altijd de TomTom aanstaan en rij dan de V-max plus 3 of 4, de teller wijst dan uiteraard nog wat meer aan. Nooit een probleem geweest...
 

Fmoon

Forumguru
Even een zomerbanden vraag. Heb dus de winterbanden eraf gehaald. Nu heb ik Michelin Supersport banden. Voor had ik nieuwere dan achter qua productie data (had er nooit op gelet). Het profiel is wel beter van de "oudere" band. Scheelt niet veel. Maar las dat deze banden redelijk snel uitdroging kennen, is het verstandig om dan de banden met de oudere productie datum maar even voor te zetten? Even opmaken zeg maar. Kan daarna het setje achter weer naar voren en de nieuwe achter (als ik de auto zou houden dan duurt dit nog wel even met een km aantal van 10.000 per jaar) .

Heb dit nu dus gedaan, verstandig?
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik zou het betere profiel altijd achter houden. Is gewoon veiliger, zeker als de omstandigheden wat kritisch worden (nattigheid of zo).
 

HarrieSkoda

Forumguru
Even een zomerbanden vraag. Heb dus de winterbanden eraf gehaald. Nu heb ik Michelin Supersport banden. Voor had ik nieuwere dan achter qua productie data (had er nooit op gelet). Het profiel is wel beter van de "oudere" band. Scheelt niet veel. Maar las dat deze banden redelijk snel uitdroging kennen, is het verstandig om dan de banden met de oudere productie datum maar even voor te zetten? Even opmaken zeg maar. Kan daarna het setje achter weer naar voren en de nieuwe achter (als ik de auto zou houden dan duurt dit nog wel even met een km aantal van 10.000 per jaar) .

Heb dit nu dus gedaan, verstandig?

Je kunt inderdaad het beste de banden met het meest goede profiel op de achteras hebben.
Dus in dit geval; slim gedaan :D. Niet te hard roken omdat je de voorbanden op wilt hebben hé :maakmegek:.
 

Fmoon

Forumguru
Ja het profiel is net even een halve millimeter beter op de voorkant nu, maar die gaat er redelijk snel af, en dan zijn de achterbanden qua productie nieuwer, als straks ook wel het profiel. Zag trouwens veel mensen in de wijk wielen wisselen.
 

guidoscm

Senior Member
Net de APK weer gehad.
Kreeg wel het bericht mee dat mijn achterbanden zijn uitgedroogd.
Daar komt hij wel mee door de apk.

Maar is het wel veilig een andere set te monteren.

Het gaan wel allweather/ 4 seizoenen worden.
Het liefst wil ik ze gelijk alle vier vervangen, maar daar hangt ook een prijskaartje aan.

Heeft iemand een goed en goedkoop adres? (lees dubbeltje op de....:jaja:)
Eventueel eerst voor / achter wisselen en dan voor een nieuwe set erop.

huidige bandenmaat 205/45 R16
Deze zijn minder goed verkrijgbaar in allweather, kan een ander formaat ook passen?
 

brepus13

Forumguru
A merk banden kosten overal geld. Er zal hooguit wat tientjes verschil in zitten bij een “adresje” online aanbieders zijn wel goedkoper dan bandenboeren meestal maar is wel excl omleggen. De bekende bedrijven rekenen hier ook rustig 20-25€ per band voor. Heb zelf nog wel eens gekeken naar bandenthuis.nl maar is door wisselingen van auto er nooit van gekomen.

Andere maat kun je heel makkelijk uitrekenen. Even Google gebruiken dan vind je het wel.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan