Automatische koplampen

Aan al degenen met hun lichten altijd aan: Oostenrijk heeft de verplichting altijd met koplampen aan te rijden weer afgeschaft na een STIJGING van het aantal ongelukken. Ook veel ongelukken met motoren die niet meer te onderscheiden waren.
En.., ook overdag wordt je behoorlijk verblind door al die verkeerd afgestelde lampen.
 

higgy

Forumguru
Ik kom (met een Oostenrijks/NL vrouw) geregeld in Oostenrijk, en geloof me: daar gebeuren zo veel ongelukken omdat ze met een zatte kop als achterlijken rijden.
Goed, ik chargeer, maar de autorijdende jeugd daar is net zo maf als die in Engeland.
Daar zijn wij heilig bij.
 

nomad

Senior Member
:D het automatisch inschakelen boven de 140 is dus uit te schakelen:

* Byte 00: Rain Sensor Correction (Infrared Transperency at 880nm)
* Byte 01: Light Sensor Correction (Transperency)
* Byte 02: Options
o +1 = Highway Light
o +2 = Rain Light
o +4 = Rain Closing


* Example
o Coding is "00217165" (dec) = "03504D" (hex)
o Byte 00 = 4D (hex) = 77 (dec) = Rain Sensor Correction value is 77%
o Byte 01 = 50 (hex) = 80 (dec) = Light Sensor Correction value is 80%
o Byte 02 = 03 (hex) = 03 (dec) = 01+02 = Options 01 (Highway Light) and 02 (Rain Light) set

Ook de gevoeligheid van de licht en regensensor is in te stellen !
 

LenK

Forumguru
@nomad
De lichtsensor is dus af te stellen?

Verschijnsel vanochtend: mijn lampen waren automatisch aangegaan bij vertrek. Op een gegeven moment reed ik achter een Altea zonder licht.
Onder een viaduct licht floepten zijn lampen aan en na het viaduct weer uit. Die auto had dus ook automatische verlichten alleen ging die pas aan in de schaduw van het viaduct, een stuk ongevoeliger als mijn afstelling dus.

Maar wat me ook opviel was dat die sensor veel sneller reageerde. Als mijn lampen onder een viaduct aangaan dan ben ik er al zowat onderdoor en ik rij daarna nog een heel stuk voordat de lampen weer uitschakelen.
Bij die Seat gingen ze vrijwel meteen aan onder het viaduct en na het viaduct weer heel snel uit.
Die sensor is enerzijds ongevoeliger maar anderzijds veel precieser en sneller.
Mijn lampen bleven de hele tijd branden. Die van de Seat gingen even aan en toen weer uit.
 

nomad

Senior Member
Je zou denken dat dit zo is, maar dit is NIET zo !
(Het is een heel lang verhaal, maar dit gevoeligheid is echt NIET in te stellen!)

Groetjes,

Charlie
Maar hebben die correctiewaarden dan geen invloed ?
Heb je het ook getest ? Ben wel benieuwd waarom het niet kan.
 

EdK

Forumguru
@nomad
De lichtsensor is dus af te stellen?

Verschijnsel vanochtend: mijn lampen waren automatisch aangegaan bij vertrek. Op een gegeven moment reed ik achter een Altea zonder licht.
Onder een viaduct licht floepten zijn lampen aan en na het viaduct weer uit. Die auto had dus ook automatische verlichten alleen ging die pas aan in de schaduw van het viaduct, een stuk ongevoeliger als mijn afstelling dus.

Maar wat me ook opviel was dat die sensor veel sneller reageerde. Als mijn lampen onder een viaduct aangaan dan ben ik er al zowat onderdoor en ik rij daarna nog een heel stuk voordat de lampen weer uitschakelen.
Bij die Seat gingen ze vrijwel meteen aan onder het viaduct en na het viaduct weer heel snel uit.
Die sensor is enerzijds ongevoeliger maar anderzijds veel precieser en sneller.
Mijn lampen bleven de hele tijd branden. Die van de Seat gingen even aan en toen weer uit.


waarschijnlijk is bij die seat de delay tijd uitgeschakeld !!
Om pendelen tegen te gaan bouw je met lichtsensoren een delay tijd in ! maw als er een wolkje voor de zon komt dat de lichten niet meteen aangaan maar uiteraard ook contra voor het uitgaan !!
 

Matra_Murena

Actief lid
Ik heb mijn lichten lekker altijd op de "aan" stand. Ik heb die knop toen ik de wagen kreeg op an gezet en daarna nooit meer aan gezeten. Als je de wagen open doet gaan de lampen uit, en als je hem weer afsluit weer uit, lekker makkelijk!

En je verbruikt er dus NIET mer brandstof mee, en het verbruikt niet meer energie, het verbruikt de energie die anders verloren was gegaan van de dynamo, behalve natuurlijk als je echt alleen hele korte ritjes maakt, maar dan zul je de 140 niet halen denk ik ;)

Overigens is in heel Scandinavie overdag met licht rijden verpliccht en hier heeft het geleid tot een aanmerkelijke daling van de ongevallen!
 

Gieliovd

Forumguru
En je verbruikt er dus NIET mer brandstof mee, en het verbruikt niet meer energie, het verbruikt de energie die anders verloren was gegaan van de dynamo
In een perfecte wereld, ja.

In onze wereld, nee.

Helaas gaat dit dus niet op. Je lampen vragen 2x 55 watt (55 watt is toch de standaard?) en dat moet ergens vandaan komen. Als je die uit doet hoeft je dynamo minder te laden, minder weerstand, minder belasting, minder verbruik.

Geen perpetuüm mobilé hier.

Voorbeeldje uit de praktijk dan maar. Mijn vorige auto liep lekker rustig stationair (600 toeren). Als ik de lampen aan deed, kreeg de motor het zwaarder en ging hij trillen.
 

Desperado

Forumguru
600 toeren is ook wel erg laag volgens mij, dus niet verwonderlijk dat de boel gaat trillen zodra er iets aangaat.
Maar om even op dat verbruik terug te komen, is dat meergebruik niet te verwaarlozen??
 

Gieliovd

Forumguru
Tja, Japannertje he!

Meerverbruik, tja het is in principe 0,1 KW meer gevraagd, wat dit netto aan toename veroorzaakt weet ik niet.

Het zal vast marginaal zijn, maar toch. Mijn enige bezwaar om soms mijn lichten uit te laten is het meerverbruik. Maarja, ik ben dan ook een mierenn**ker.
 

Matra_Murena

Actief lid
Dat klopt toch echt niet hoor. De dynamo laad namelijk altijd continu de accu op. Of deze nu vol zit of niet, dat maakt aan weerstand van de multiriem en/of dynamo niets uit. Het enige verschil is dat in plaats van dat de laadstroom niet gebruikt wordt voor laden van de accu, maar verloren gaat als deze compleet geladen is, bij lichten aan een gedeelte alsnog verloren gaat (accu is bij snelweg gebruik altijd vol) en gedeeltelijk naar de verlichting.

Feitelijk komt het erop neer dat de dynamo gewoon via de riem altijd met de motor mee draait, wat er met het vermogen dat deze op wekt gebeurd is een tweede, het kost je in ieder geval nooit meer brandstof!
 

Desperado

Forumguru
Miernenn**ker zal ik dan ook wel zijn.Ik heb ze overdag niet aan omdat ze dan langer megaan.......of ben ik dan een gierige hollander :D
 

Fabia

† In Memoriam
Ik heb ze echt altijd aan staan, dan maar iets korter mee gaan maar ik vind het gewoon veiliger dat ik zichtbaar ben. Zeker met dat hollandse weer, grauw en donker.
 

LenK

Forumguru
Miernenn**ker zal ik dan ook wel zijn.Ik heb ze overdag niet aan omdat ze dan langer megaan.......of ben ik dan een gierige hollander :D
Als je zelf de lampen kunt vervangen en niet van die dure Cool white, Blue Vision, Crystal clear of ander reclame kreet lampen koopt dan valt de schade wel mee.
Maar er zijn genoeg auto's waar je de lampen zelf niet van kunt vervangen en je dus weer naar de garage moet en vervolgens lekker € 50 mag aftikken.
 

Desperado

Forumguru
Ik heb er wel vrij prijzige lampen inzitten (€30.-) en die geven ook meer licht als de gewone, maar voor de rest heb je in principe gelijk.
En al zouden ze maar een jaar meegaan, dan nog is het eigenlijk niet eens zo heel duur.
Ik doe gewoon aan verkeerde bezuiniging :grin:
Zit puur tussen de oren.
 

Fabia

† In Memoriam
Nou, ik vind het toch wel duur om elk jaar mijn lampen te vervangen. Ik had eerst Nightguide van Philips maar dat werd me toch te prijzig.
 

Desperado

Forumguru
Het hoeft gelukkig niet elk jaar, maar stel dat het zou moeten, dan is €30.- op jaarbasis nog wel redelijk, das nog geen €3.- per maand.
 
Bovenaan Onderaan