Automatische koplampen

Han

Lid
Als je je lichten weer uit wil hebben draai je toch je schakelaar even naar 'uit' en dan weer naar 'automatisch'?
 
automatische verlichting

. Dus een fiets zonder licht (op klaarlichte dag) zal gewoon minder zichtbaar worden in het verkeer.
Aangezien ik heel veel fiets, vind ik dat geen positieve evolutie.


Dan maar op de fiets ook overdag de lichten aan, is tegenwoordig een kleine moeite met de led lampjes, en het trapt ook niet meer zwaarder.
en we zien geen verschil meer, maar alles eerder en beter.
 
S

Sjoerd.

Ik rij altijd met mijn lichten aan, zowel prive als op mijn werk. Vind ik toch veiliger.
Ik ook! Sterker nog: m'n eigen hand gaat automatisch naar de schakelaar toe om de lampen aan te zetten.

Je bent zó véél méér zichtbaar voor tegemoetkomend verkeer.

Op m'n Duc zit niet eens meer een dimlichtschakelaar - lamp brandt vanaf het moment dat het contact aangaat. En op de moto wil je écht wel gezien worden.
 

Rallye

Forumguru
. Dus een fiets zonder licht (op klaarlichte dag) zal gewoon minder zichtbaar worden in het verkeer.

Volgens het SWOV klopt dit niet: "Er zijn geen aanwijzingen gevonden van een verminderde opvallendheid van kwetsbare verkeersdeelnemers in de nabijheid van MVO-personenauto's. Eerder wezen de resultaten in tegengestelde richting: weggebruikers zonder verlichting profiteerden in feite van MVO." Zie http://www.swov.nl/rapport/factsheets/factsheet_mvo.pdf
 

EdK

Forumguru
Ik ook! Sterker nog: m'n eigen hand gaat automatisch naar de schakelaar toe om de lampen aan te zetten.

Je bent zó véél méér zichtbaar voor tegemoetkomend verkeer.

Op m'n Duc zit niet eens meer een dimlichtschakelaar - lamp brandt vanaf het moment dat het contact aangaat. En op de moto wil je écht wel gezien worden.


Als oud motorrijder reed ik ook altijd met de lichten aan om gezien te worden zoals jij al beschrijft !!
Nu is er spraken van dat onze zeer gewaardeerde regering het wil gaan verplichten voor auto's !! Ik ben hier een tegenstander van en ben bang dat er meer ongelukken onder motorrijders van gaan komen !
Daarom ben ik een voorstander om overdag het licht aan alleen voor motorrijders te houden ( vrijwillig ) en automobilisten lekker hun licht uit te laten overdag bij goed zicht !!
 

Desperado

Forumguru
Op m'n Duc zit niet eens meer een dimlichtschakelaar - lamp brandt vanaf het moment dat het contact aangaat. En op de moto wil je écht wel gezien worden.

Dat is op de Peu Scooter van mijn vrouw ook zo.Iets met nieuwe Europese wetgeving naar het schijnt.
 
S

Sjoerd.

... Nu is er spraken van dat onze zeer gewaardeerde regering het wil gaan verplichten voor auto's !! Ik ben hier een tegenstander van en ben bang dat er meer ongelukken onder motorrijders van gaan komen !
Daarom ben ik een voorstander om overdag het licht aan alleen voor motorrijders te houden ( vrijwillig ) en automobilisten lekker hun licht uit te laten overdag bij goed zicht !!
Dan verschillen we van mening! Ik vind dat al het gemotoriseerd vervoer op de openbare weg goed functionerende verlichting moet voeren.
Sommige lui rijden in de schemer lekker zonder licht de ochtend-/avondpsits tegemoet. Dan kan ik ze wel wat doen...:mad:

Haal maar 'ns in op een 80km-weg en kom dan een voertuig zonder licht tegen... je schrikt je rot, de onderlinge afstand is veel te klein en zie dan maar weer terug te komen op je eigen weghelft.

Oké, je kan verder discusieren over allerlei soorten van verlichting per motorvoertuig - xenon, led e.d. Al dan niet automatisch!

En ja, als motorijder MOET je gewoon goed uit je doppen blijven kijken en jezelf goed zichtbaar 'opstellen' - dat is je eerste verdienste. Hoewel ik genoeg moto's zie zonder licht aan! De idioten! Dan vraag je erom om aangereden te worden.

Goed! Ik ga weer verder. Morgen gaan de lampies gewoon weer 'automatisch' aan... en dan heb ik nota bene een Attractive Business uitvoering mét 'lichtassistent' :489:
 

LenK

Forumguru
Kom Camiel ben een vent: maak draagvlak voor lampen aan en doe dus 5 cent van de accijns af ter compensatie van de meerkosten voor brandstof en lampen. O nee dat mag niet van Bosje, want dan klopt het kasboek niet meer.
 

TL@

Forumguru
Dagrij verlichting vind ik ook wel leuk, maar dit zijn LED's (die weinig verbruiken) en niet zo fel als gewoon licht.

Als ze (de verschillende regeringen) het echt menen met hun CO2 uitstoot en milieu gedoe, komt dat met de lichte aan rijden er enkel door voor auto's uitgerust met LED's. Alle beetjes helpen.

Ik ga echt geen licht op mijn koersfiets zetten en al zeker geen naafdynamo. Er staan niet eens reflectoren op (niet verplicht zolang er geen spatbord op zit, enkel de bel is verplicht en die zit er op)
Je gaat toch geen arm en been betalen voor een (relatief) lichte fiets en dan er een hoop verlichting op zetten.
 
Die functie blijkt niet uit te zetten te zijn.
Ik maak me er niet druk om. Stukje veiligheidsverhogende maatregel.
Als je met 150+ rijdt is het prettig als je medeweggebruikers je duidelijk aan kunnen zien komen. Of het nu in NL, BE of DLD is.

Exactly my point nomad!
 

skodaboy

Forumguru
Die functie blijkt niet uit te zetten te zijn.
Ik maak me er niet druk om. Stukje veiligheidsverhogende maatregel.
Als je met 150+ rijdt is het prettig als je medeweggebruikers je duidelijk aan kunnen zien komen. Of het nu in NL, BE of DLD is.

ik heb ook op mijn 02 4X4 elegance de functie automatische licht,
bij mij staat de lichtknop bijna altijd op automatisch,daar de lichten dan aangaan wanneer de lichtsensor vindt wanneer het nodig is, heb vanmiddag op de terug weg van m'n werk even de kans gezien om ff boven de 140 km/u te gaan rijden en idd dan gaan de lichten aan.. vind dit best oke daar ze me dan sneller en beter zullen of willen zien aankomen....
en idd door de lichtknop naar stand "nul" te draaien en even nadien terug naar "automatische" maakt niks uit want dan gaan ze opnieuw aan...
toen ik pas enkele km's verder in een file te recht kwam,door een ongeval gingen de lampen pas,na enkele minuten weer uit...ik vind dit een goed systeem,je moet u niet meer afvragen of de lampen hebt uitgezet na een rit...:crazy:
 

EdK

Forumguru
En ja, als motorijder MOET je gewoon goed uit je doppen blijven kijken en jezelf goed zichtbaar 'opstellen' - dat is je eerste verdienste. Hoewel ik genoeg moto's zie zonder licht aan! De idioten! Dan vraag je erom om aangereden te worden./quote]


Tja zo heb je ook van die idioten die de duurste motor rijden maar geen geld overhebben voor goede kleding en dus met 120 en harder in hun korte broekkie op de motor zitten !!
Wel ik wil geen hulpverlener zijn die zo'n gassie van de weg af moet schrapen met een plamuurmes !!

En dan heb je er ook nog bij die zelf goed in het pak zitten en hun vriendin in hun legging achterop meenemen !! En maar zeggen " schat ik hou van je !!"

En inderdaad zullen onze meningen verschillen mbt het voeren van licht voor auto's in het licht gezien van een motorrijder !!
 

LenK

Forumguru
In Spanje probeerde een agressieve motorgringo met zijn vriendin in tanga achterop me een keer met 160 van de weg te rijden. Wat een malloot was dat.
Eerste dag van mijn vakantie. Was wel mijn vakantie naar de kl*te geweest als ik hem had geraakt. Want ik ben bang dat ik wel de zwarte piet had gekregen en niet hun kwetsbare landgenoot op zijn motorfiets.
Ben benieuwd of die 2 nog bestaan of inmiddels al in het hiernamaals vertoeven, want zo'n rijgedrag is natuurlijk structureel.
 

EdK

Forumguru
Dat soort gasten leven vaak al in hogere sferen en kijkt vanaf hun wolkje hoe gelukkig wij hier met zijn allen leven !! :2133::2133::2133:
 
Bovenaan Onderaan