Automatische koplampen

TL@

Forumguru
Ik heb automatische lichten op mijn O2. Nu heb ik iets heel raars opgemerkt, de lichten gaan bij 150 altijd aan (ook al schijnt de zon volop) om dan niet meer uit te gaan. Kan ik dit afzetten (of door de dealer laten doen) want dit wil eigenlijk zeggen dat wanneer de auto warm staat, de lichten altijd aan gaan (ja, ik weet het, altijd snel rijden is niet veilig maar ik kan er niet aan doen, mijn voet is een baksteen)
Ik zou het jammer vinden dat dit niet uitgeschakeld kan worden want dat maakt de automatische lichten opslag onbruikbaar.
 

nomad

Senior Member
Het is een veiligheidsfunctie: als je langer dan 10 seconden sneller dan 140 rijdt gaan ze automatisch aan. Ook bij plotselinge hevige regenval gaan ze ook aan.
Als je daarna langer dan 2 minuten minder 60 km/h rijdt gaan ze ook weer uit.

Ik weet niet of deze functie is uit te schakelen.
 
Lichten gaan toch weer uit als je de auto parkeert en de sleutel uit het contact haalt?
Bij mij tenminste wel. Ik heb coming/leaving home op 30 seconden ingesteld en de lichtschakelaar staat op aan. Na 30 seconden nadat de sleutel uit het contact is cq de auto is afgesloten gaan de lichten automatisch uit. Heerlijk dat ik er nooit meer over hoef na te denken of mijn lampen wel uit staan.
 

TL@

Forumguru
Het is een veiligheidsfunctie: als je langer dan 10 seconden sneller dan 140 rijdt gaan ze automatisch aan. Ook bij plotselinge hevige regenval gaan ze ook aan.
Als je daarna langer dan 2 minuten minder 60 km/h rijdt gaan ze ook weer uit.

Ik weet niet of deze functie is uit te schakelen.

Ah ja, tien sec harder dan 140 dat zou ook kunnen, toen ik vanmorgen keek, floepten ze juist aan toen ik 150 rijd.

Heb ze echter nog niet zien uitgaan,ik rijd bijna hoofdzakelijk snelweg, dus niet veel trager dan 60.

Hopelijk is het uitschakelbaar. Stomme veiligheidsfunctie trouwens. Elke O2 in Duitsland zou dus constant met de lichten aan rijden. Waarom heb je dan een lichtsensor? Stom systeem. :disc:

Voor de rest geweldige auto :489:
 
Elke O2 in Duitsland zou dus constant met de lichten aan rijden. Waarom heb je dan een lichtsensor? Stom systeem. :disc:

De advies snelheid is in Duitsland 130 km/h. De meeste mensen houden zich eraan.
Het is zelfs zo geregeld dat als je harder rijdt dan 130 km/h en je raakt betrokken bij een ongeluk dat je ook aansprakelijk gesteld kan worden (ook als er iemand spontaan naar links komt).

Als je de schakelaar in de nu stand zet blijven de lichten ook uit.

Groetjes,
 

TL@

Forumguru
De advies snelheid is in Duitsland 130 km/h. De meeste mensen houden zich eraan.
Het is zelfs zo geregeld dat als je harder rijdt dan 130 km/h en je raakt betrokken bij een ongeluk dat je ook aansprakelijk gesteld kan worden (ook als er iemand spontaan naar links komt).

Als je de schakelaar in de nu stand zet blijven de lichten ook uit.

Groetjes,

Dat is een fabeltje. Als jouw onaangepaste snelheid oorzaak zou zijn van een ongeval wel, maar die snelheid kan evengoed 80 zijn hoor.

Dat de meeste mensen zich aan die snelheid houden, dat merk ik toch niet wanneer ik door Duitsland kachel. Ik moet met 160+ meer dan eens opschuiven hoor.
Zelfs met 220 moest ik nog geregeld opzij (dat was met de Golf, de huidige gaat niet zo snel, jammer genoeg)

Maar als ik dan een tunnel in rij, dan blijven ze ook uit. Ik wil gewoon dat ze niet aangaan als ik doorrij.
 

nomad

Senior Member
Die functie blijkt niet uit te zetten te zijn.
Ik maak me er niet druk om. Stukje veiligheidsverhogende maatregel.
Als je met 150+ rijdt is het prettig als je medeweggebruikers je duidelijk aan kunnen zien komen. Of het nu in NL, BE of DLD is.
 

Desperado

Forumguru
EN als licht aan overdag verplicht gaat worden(wat vast wel gaat gebeuren binnenkort) is het probleem ook opgelost.
 
Wat een onzin om daar naar te gaan zoeken.
Het is veiliger om altijd, dag en nacht verlichting te voeren dat weet iedereen onderhand toch wel.

Of is dit een pronkstukje van ik heb automatisch inschakelende verlichting en jij lekker niet.
Ze moeten gewoon elke auto, zodra deze loopt de verlichting in laten schakelen!!

Ben je ook meteen van dit soort vragen af.
 

joergarms

Senior Member
Zoals al eerder gezegd, wees blij dat dat systeem het automatisch doet, want op het moment dat jij hard aan het rijden bent, zien tragere voorgangers je tenminste nog enigzins aankomen.
Kom je normaal niet boven die 140/ 150 km/h, dan werkt het systeem ook gewoon prima, inschakelen wanneer nodig is zoals bij regen, tunnels enz.
 

Gieliovd

Forumguru
Wat de reden is dat de TS dit wil staat toch buiten kijf?

Ik vind het een terechte vraag: waarom gaat ze niet meer uit?

Ik wil ook puur de beheersing hebben over mijn voertuig. Ik wil helemaal geen aanspringende lichten hebben als ik ze uit wil hebben en al helemaal niet als ze niet meer uit gaan daarna (tot je parkeert).

Dat je wilt dat ze niet aangaan bij 150 is naar mijn mening ook onzin, het is veiliger met die snelheid. Als je dan weer trager rijdt en je wilt ze uit hebben (klaarlichte dag, zonneschijn) dan moeten ze dat ook doen.
 

nomad

Senior Member
Jongens wat een discussie weer.....
Ze gaan automatisch aan bij 140 en uit bij 60. Als je dit allemaal niet wil, moet je geen automatische verlichting nemen. Of gewoon lekker zelf aan die knop draaien als je denkt dat ze aan moeten. Wees blij dat "het ding" met je meedenkt en ze inschakelt bij plotseling veranderende weersomstandigheden. En nee het is niet uit te schakelen.

Waar hebben we het nou nog over ??
 

Fabia

† In Memoriam
Ik rij altijd met mijn lichten aan, zowel prive als op mijn werk. Vind ik toch veiliger.
 

EdK

Forumguru
Snap het probleem niet !!??
150 Km rijden in nederland kan alleen s'nachts
En als zo'n laagvlieger mij van achter benaderd ben ik blij dat die lampen aan zijn !!
Schrik ik me teminste niet het klaplazurus als die voorbij vliegt !!


Maar in duitsland rijden zat mensen niet harder dan de 130 km ! Afgelopen jaar voldoende tijd in Beieren gezeten om te concluderen dat ik er zat inhaalde met de T4 TDI
Als dit je nog niet is opgevallen dan eens meer rechts kijken !!?? :laugh::722:
 

bat

Lid
Snap het probleem niet !!??
150 Km rijden in nederland kan alleen s'nachts
En als zo'n laagvlieger mij van achter benaderd ben ik blij dat die lampen aan zijn !!
Schrik ik me teminste niet het klaplazurus als die voorbij vliegt !!


Maar in duitsland rijden zat mensen niet harder dan de 130 km ! Afgelopen jaar voldoende tijd in Beieren gezeten om te concluderen dat ik er zat inhaalde met de T4 TDI
Mijn ervaring ook. Zit regelmatig op de Autobahn, maar met 150/uur haal je de meeste Duitsers in. Die paar keer dat er een dikke Audi/Merc/Porsche voorbijkomt daargelaten.
 

TL@

Forumguru
Ik ben nog steeds de baas over mijn auto en dat ding moet doen wat ik wil. Ik wil nu eenmaal geen lichten die aangaan boven de 140. Ik vind het zelf storend om de lichten aan te hebben op klaarlichte dag, energieverspilling is dat. Voor niks.

Dat de lichten veiliger zou zijn, is nog lang niet bewezen. Wat al wel bewezen is, is dat mensen dan automatische naar aangeschakeld lichten gaan kijken en niet naar obstakels. Dus een fiets zonder licht (op klaarlichte dag) zal gewoon minder zichtbaar worden in het verkeer.
Aangezien ik heel veel fiets, vind ik dat geen positieve evolutie.

Ik wist op voorhand niet dat de automatische lichten dit vreemd gedrag vertoonden, anders had ik ze misschien niet genomen. Ze zitten er nu toch op, dus zou het moeten werken zoals ik wil. Zal wel eens aan de dealer vragen of dit aanpasbaar is.

Nog 1 opmerking, ik rijd in België en hier zit het verkeer niet zo vast als in Nederland. Ik kan dus perfect veilig 's morgens om 7u op de weg naar Brussel (A12 of E19) 150 en harder rijden en 's avonds naar huis hetzelfde (iets minder want het is dan meestal wel iets drukker) en over de boetes moeten jullie je geen zorgen maken, want die betaal IK.

Ik doe 60.000km per jaar en het is geleden van het eerste jaar dat ik mijn rijbewijs had (10 jaar geleden) dat ik een ongeluk had (de keren dat ze op mijn stilstaande auto botsten niet meegerekend)
 

LenK

Forumguru
Ik lees op een ander merkforum dat daglicht schakeling handig is t.o.v. zelf overdag de lampen inschakelen bij bij on-board navigatie .

Als je je lampen inschakelt wordt het navigatiedisplay gedimd. Dat is in de avond wel handig om niet tegen een fel verlicht scherm aan te kijken, maar overdag gaat dat dimmen ten koste van de afleesbaarheid.

Bij daglichtschakeling wordt het display overdag niet gedimd en 's avonds weer wel door het signaal van de lichtsensor.

Weet niet of dit bij Skoda ook zo werkt.
 
Bovenaan Onderaan