Blazen in de koplamp

dimi74

Banned
Van de week na het wassen van mijn auto ontdekte ik opeens dat in de linker koplamp een soort blazen aan de binnenzijde van het glas.

Net of er een soort beschermfolie los laat. De auto is van 2014 en heb hem zelf nu iets meer als een jaar, is mij daarvoor nooit opgevallen.

Zijn er mensen die dit herkennen?

2ec3s6c.jpg


rw80hy.jpg
 

Captain Hook

Forumguru
Ziet er uit als delaminering.
Heb het nog nooit gezien bij een koplampunit. Wel b.v. bij ruiten of b.v. sierdopjes.

Weet je zeker dat er geen klein steenslaggaatje inzit, waardoor er vocht naar binnen kan?
 

Cordoba

Forumguru
@dimi74 Ook geen aanwijzingen dat er in het verleden (bij vorige eigenaar) een DHZ-Xenonsetje in heeft gezeten of 100 W i.p.v. 55 Watt lampen? (De basis voor de schade kan in het verleden gelegd zijn, en soms is dan alleen wat tijd nodig voor het echt zichtbaar wordt, eigenlijk net als roest onder een laklaag, vroeg of laat komt het boven)
 

turboturbo

Forumguru
Een te hete lamp zou, lijkt mij, dan toch schade moeten geven in de behuizing van (of achter) de lens bijvoorbeeld? I.p.v. op het plastic wat daar nog weer ruim 10 cm (?) vóór zit...?
 

dimi74

Banned
Vandaag nog maar eens kritisch gekeken en zachtjes met mijn hand over de blazen gewreven. Tot mijn schrik springt er een groot gedeelte van de folie/film los. Met tot gevolg dat er nu een grote doffe plek is ontstaan op de koplamp.
Gelijk mijn dealer Versluis in Zoetermeer maar op de hoogte gebracht via mail en telefoon. Benieuwd wat hun bevindingen zijn en welke oplossing ze aandragen

2m2xe9i.jpg
20z1u79.jpg
ji1i5u.jpg
 

Highway

Forumguru
Lijkt wel of er een laag blanke lak overheen zit. Vanuit de fabriek wordt er een UV werende laag op de koplamp gezet maar ik heb nog nooit gehoord dat deze er zo af kan komen.

Mogelijk dat de vorige eigenaar deze lamp(en) voorzien heeft van een laag blanke lak. Dat wordt weleens gedaan als de lampen dof worden (fabriek laag verweerd, als deze weg is dan vergeelt de toplaag van het plastic). Deze worden dan geschuurd en voor bescherming in de blanke lak gezet.
 

EdK

Forumguru
Benieuwd wat hun bevindingen zijn en welke oplossing ze aandragen
Tsja wat verwacht je nog van de dealer ?
Met alle respect maar hij is van 2014...
Het word een nieuwe koplamp (en) maar mijn vermoeden is dat je deze kosten zelf mag neerleggen....
 

Duijzer

Donateur
Je schrijft dat het aan de binnenkant zit, maar als ik de foto zie lijkt het de buitenkant. Als je er overheen kunt wrijven is het waarschijnlijk de buitenste laag die loslaat. Waarschijnlijk een steenslaggaatje in gezeten, waardoor er vocht tussen is gekomen. Als het gaat vriezen (en weer dooien) zet dat uit en drukt het de laag los.
 

Captain Hook

Forumguru
Is het nou aan de binnenkant of aan de buitenkant? :pieker:
Want aan de binnenkant; daar kun je toch niet met je handen over heen wrijven?

Het lijkt wel alsof er ooit een soort van anti-steenslagfolie o.i.d. overheen geplakt is, en dat dat nu loslaat... of zoiets...
 

dimi74

Banned
@Captain Hook het zit in tegenstelling tot wat ik eerder dacht aan de buitenkant van de koplamp.
@EdK weet niet wat ik van de dealer van verwachten. Heb de auto nu zelf sinds okt 2017. Auto heeft nog geen 68.000 km op de klok staan. Mag er vanuit gaan dat het glas niet in zo een korte periode en met relatief weinig Km dof wordt en gerestyled moet worden.
 

Cordoba

Forumguru
@dimi74 Allereerst is een koplamp geen glas maar kunststof. Wat de 'dealer' betreft, ik ben bang dat je het bedrijf nu pas echt leert kennen. Bij een beetje beun de haas ben je beter af dan bij deze dealer.
 
Bovenaan Onderaan