Blazen in de koplamp

turboturbo

Forumguru
He? Als de lamp licht geeft, is het licht zo fel dat je het toch niet kunt zien. Of projecteert 'ie soms een VW-logo op de weg voor je? (à la batmobiel)
In de post van Stego lees ik dat hij aangeeft wat het (subtiele) verschil is, en dat ondanks dat subtiele verschil klanten zich daar toch aan kunnen storen. En dat de klant de keus krijgt; of tientjes meer betalen nú, of de rest van het autobezit je eraan ergeren als je daar dus last van zou hebben....

En @s-line imitatie is dus niet hetzelfde als merkverpakt hebben we net geleerd :)
 
Laatst bewerkt:

SteGo

Donateur
Captain Hook zei:
He? Als de lamp licht geeft, is het licht zo fel dat je het toch niet kunt zien. Of projecteert 'ie soms een VW-logo op de weg voor je? (à la batmobiel) :laugh:

Maar leg ff uit, wat is nou het kwaliteitsverschil tussen een Hella koplamp en een Hella koplamp? Geeft die met het ene logo meer licht dan de andere? Gaat 'ie langer mee?
Want volgens mij is Hella gewoon de fabrikant van de unit.
Of is het vooral goed voor de portemonnee van de leverancier? :pieker:

Haha, nee de OEM-lamp projecteert geen VW-logo voor je op de weg. Het is puur cosmetisch. Er is geen verschil in kwaliteit of lichtbeeld, ze komen ook gewoon uit dezelfde fabriek.

Het enige verschil is dus het beeldmerk. Hella, Magneti Merelli, Valeo, etc mogen zelf geen producten verkopen waar het beeldmerk van de autoproducent instaat, dat is voorbehouden aan de automerken zelf. Naar mijn idee is dit een truc van de autofabrikanten om zelf meer omzet naar zich toe te halen uit de autoschadesector. Ze weten dat mensen zich zullen storen aan de afwezigheid van het logo, en dús zullen ze meer willen betalen voor een OEM-lamp.

Of OEM-lampen ook beter zijn voor de portemonnee van de leverancier? (Ik neem aan dat je in dat geval een groothandel bedoeld zoals mijn werkgever?) Nee, merkverpakt is eigenlijk voor iedereen beter (producent, handel, eindgebruiker), behalve voor de autoproducent zelf omdat die geen graantje meepikt in dat geval.
 

Captain Hook

Forumguru
Fantastisch die opmerking; dank daarvoor! :maakmegek:
Ze weten dat mensen zich zullen storen aan de afwezigheid van het logo
Ik stoor me altijd aan de aanwezigheid van logo's... :koffie:
 

SteGo

Donateur
turboturbo zei:
In de post van Stego lees ik dat hij aangeeft wat het (subtiele) verschil is, en dat ondanks dat subtiele verschil klanten zich daar toch aan kunnen storen. En dat de klant de keus krijgt; of tientjes meer betalen nú, of de rest van het autobezit je eraan ergeren als je daar dus last van zou hebben....
Het voorbeeld van de Polo is me ook hierom zo goed bijgebleven. Kijk, bij koplampen zoals de Octavia of Superb waar heel groot de typenaam in de koplamp staat zullen mensen het veel sneller opmerken als de ene koplamp het wel heeft en de ander niet.
Maar waarom de Polo me zo bij is gebleven; ik leverde onderdelen voor een VW Polo met schade. Schade moest prijsbewust gefixt worden omdat de auto toch al een paar jaartjes oud was en dus bestelde hij merkverpakte koplampen, voor immitatie was de auto nog wel wat te jong en netjes. Hij had zowel links als rechts nodig, je zou na reparatie dus geen verschil gaan zien tussen beide kanten. En toch stoorde het de klant dermate veel toen hij het verschil met de kapotte koplampen opmerkte dat hij alsnog de duurdere OEM-lampen wilde hebben.

Ik ben zelf autoliefhebber, maar in dit geval had ik zelf toch echt de merkverpakte variant gekozen. Scheelt geld, je hebt wel OEM-kwaliteit en je ziet bij het vervangen van beide lampen geen verschil tussen links en rechts. Alleen een kenner van het merk en model zal dat gaan opmerken.
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Hella, Magneti Merelli, Valeo, etc mogen zelf geen producten verkopen waar het beeldmerk van de autoproducent instaat, dat is voorbehouden aan de automerken zelf.
Klopt, dit zie je bijvoorbeeld ook bij tapijt makers die aftermarket automatten leveren , die mogen ook het merk/type niet (meer) op het tapijt zetten.
 

Cordoba

Forumguru
Eigenlijk zie je dit bij alle toeleveranciers, ook bijvoorbeeld bij ruitenwisserbladen (hoewel daar volgens mij geen merk/model van de auto op staat vermeld).
 

dimi74

Banned
Toen op heden nog niets van de dealer gehoord, maandag maar eens bellen. Stoor mij erg aan die lelijke doffe plek.
Hopelijk hebben ze maandag een passend antwoord op dit probleem.
 

s-line

Forumguru
Opnieuw laten spuiten gok ik.
Maar denk zelfs dat je dealer er niet eens wat mee doet, gewoon zelf langs een autoschadehersteller gaan en de drol maar ff doorslikken. Misschien een optie als je handig bent om ze er zelf uit te halen en alleen de koplamp brengen. Scheelt denk ik een hoop geld, en ergernis om op je dealer te wachten.
 

dimi74

Banned
Gisteren zelf maar de dealer even gebeld nadat ik al sinds woensdag niets van ze had vernomen.
Zoals vele al dachten kon de dealer niets beteken. Schade zou van buitenaf zijn onstaan door bijv een steentje, hierdoor zou er vocht achter de UVfilm zijn gekomen . Wat het loslaten van deze laag zou veroorzaken.

Weer iemand wat een losse koplamp kost, liefst orgineel?
 

turboturbo

Forumguru
Weer iemand wat een losse koplamp kost, liefst orgineel?
Kon de dealer je dat niet vertellen?
Via sites als Winparts kun je adhv kenteken of liefst onderdeel nr (is als het goed is te vinden ergens achterop de koplamp behuizing) een vervangend exemplaar vinden. Daarvoor geldt de uitgebreide toelichting in de post van @SteGo hier kort geleden geplaatst.

Zo kun je wat prijzen met elkaar gaan vergelijken.

Wel flauw dat de dealer niet wat coulance wil bieden, omdat je de auto nog maar bet gekocht hebt. De meeste schade is toch onvoorzien en niks aan te doen zoals bijvoorbeeld een lekke waterpomp geldt dat toch niet anders voor wat betreft de oorzaak precies is geweest? Het gaat stuk binnen bepaald tijdsbestek ná aankoop en dan moet het hersteld worden.
 

SteGo

Donateur
Weer iemand wat een losse koplamp kost, liefst orgineel?

Wat is het kenteken van je auto? (Dat is voldoende als het een origineel Nederlandse auto is) Dan kijk ik daar later vandaag even naar.



Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
 

HarrieSkoda

Forumguru
Zo vandaag de auto vandaag de auto naar de www.koplamdokter.nl in Bunnik gebracht.
Hij heeft de oude laag verwijderd en er een nieuwe laag opgezet. De andere koplamp heeft die als service nog even gepolijst.
Koplamp ziet er weet uit als nieuw en dat voor maar 50,00 met 4 jaar garantie

Mooi dat dat weer gefixt is!

Heeft hij de andere koplamp enkel gepolijst? Ik had toch graag gezien dat hierna nog een UV werende laag aangebracht werd. Zo is dat ook bij het oppoetsen van mijn achterlichten gebeurd.

Maar voor die prijs, in combinatie met 4 jaar garantie, niets te klagen hoor!
 

dimi74

Banned
@EdK foto van voor staat op pagina 1. Foto erna is gewoon de koplamp zoals die eruit hoort te zien. Niks spannends.
@turboturbo , ze zitten op meerdere locaties. Er is een keramische coating op gegaan.
@HarrieSkoda , andere koplamp licht gepolijst zodat ze beide er even fris uitzien.
 
Bovenaan Onderaan