Blazen in de koplamp

s-line

Forumguru
Hoeft niets te betekenen wat de dealer betreft. De auto kan ook een keer lichte schade gehad hebben en dat er een kleine schamp schade op de koplamp heeft gezeten en dan wordt ook de originele coating eraf geschuurd en dan opnieuw in de blanke lak gespoten. Dat is voordeliger voor de verzekering als een helen nieuwe koplamp.
 

s-line

Forumguru
Dus als hij hem zo heeft ingeruild zo het een beetje kort door de bocht zijn om hun daar de schuld van te geven. Wie weet heeft de auto vlak voor inruil pas de schade gehad en toen ingeruild. En was er toen nog niets aan de hand met de koplamp.
 

dimi74

Banned
@Cordoba Heb je ervaring met "Deze" dealer of heb je het sowieso niet op dealers??
Ben tot nu toe uiterst netjes door deze dealer telkens geholpen.
 

turboturbo

Forumguru
Als de kosten toch voor de eigenaar komen, is een 2e hands via demontage bedrijf misschien een optie.
Of eent aftermarket variant van bijv Hella oid (een goed A merk)
 

Highway

Forumguru
Of opnieuw (laten) spuiten met blanke lak, nu wel op de juiste manier.

Zou een schadehersteller vragen wat eraan te doen is.
 

Highway

Forumguru
Bij de eerste link hierboven met de blanke lak: hier hoort nog een speciale primer bij. nonpaints verkoopt die ook als setje. Zonder primer heb je kans dat de lak er weer vanaf komt.
 

s-line

Forumguru
Wij doen de speciale plastic primer door de blanke lak heen. Wij spuiten met Glasurit maar andere merken hebben misschien weer een andere werkwijze. Ik heb bij ons nog nooit een koplampterug gehad omdat het los liet.
Ik zou zelf wel altijd beide koplampen laten doen. Dan zijn ze altijd het zelfde.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Als ze het goed doen, zul je hier niets van zien.

Mijn LED achterlichten heb ik van een sloopauto, en die zaten vol (wasstraat) krassen.

Heb ze professioneel laten poetsen en een nieuwe UV laag op laten zetten. Ik zie absoluut geen verschil met andere achterlichten, buiten dat ze er weer als nieuw uit zien :D.

Ditzelfde wordt gedaan met koplampen.
 

Cordoba

Forumguru
@Cordoba Heb je ervaring met "Deze" dealer of heb je het sowieso niet op dealers??
Ben tot nu toe uiterst netjes door deze dealer telkens geholpen.

Persoonlijk zeer slechte ervaring met de werkplaats en onderdelenlevering van deze dealer. Ook wel eens contact gehad met een andere klant die aangaf er perfect geholpen te worden (mogelijk omdat ie de eigenaar ook via andere contacten kende zoals ie zelf aangaf), maar na een serieus probleem werd ook deze klant verrast door 'niet-thuis' bij deze dealer. Overigens verkopers waren wel in orde, maar werden steeds teruggefloten door hun baas. Daarom geef ik in Zoetermeer ook de voorkeur aan het Skoda-servicecenter aan de andere kant van de A12.
 

s-line

Forumguru
Ik heb net nog eens de foto’s bekeken maar zie toch echt wel dat de koplamp geschuurd is. Dit betekend toch dat ze geen goede lak en primer hebben gebruikt
 

SteGo

Donateur
Of eent aftermarket variant van bijv Hella oid (een goed A merk)

Dat is inderdaad een goede suggestie, er is alleen wel een ding om rekening mee te houden; indien de originele koplamp de merknaam of typenaam ergens in het glas heeft staan dan zal de aftermarketvariant dat niet hebben. Ik weet alleen niet of het type Octavia waar het nu over gaat dit ook in het glas heeft staan, het vorige type wel.
$_83.JPG

Ik werk zelf bij een groothandel die onderdelen levert aan autoschadeherstellers en autobedrijven en wij maken onderscheid in een aantal verschillende kwaliteitssoorten.
- Origineel, precies zoals in de fabriek wordt gemonteerd en komt in een Skoda doos.
- Merkverpakt, is dezelfde koplamp als origineel, wordt ook geproduceerd door dezelfde fabrikant als de originele, maar heeft niet de eventuele merknaam/typenaam in het glas staan en komt in een doos van de producent. Dit heeft te maken met het merkenrecht. De producenten zijn vaak; Hella, Valeo, Magneti Marelli ... dat soort grote jongens. Voordeel van deze kwaliteitslijn is dat je technisch en kwalitatief dezelfde koplamp hebt als een originele, maar tegen een lagere prijs. En als de originele geen merknaam in de koplamp heeft staan dan zie je het verschil niet tussen merkverpakt en origineel.
- Immitatie. Zoals de naam al aangeeft; namaak, stukken goedkoper maar kwalitatief ook vaak wat minder.
- Matching Quality. Dit is ook immitatie, maar dan op pasvorm gecontroleerd door een keuringsinstantie. (Bijvoorbeeld door de TÜV)
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Interessant @SteGo ! Ik herinner me trouwens nu dat ik de knipperlicht units van mijn O1 ooit vervangen heb; één nieuw OEM Skoda en één van Hella. Op die van Hella miste idd het Skoda logo. Maar ook heeft deze er last van dat die af en toe beslaat / vocht door laat (de oude originele hadden daar ook last van) bij regen of lage temperaturen.

Ik had verwacht dat de kwaliteit hetzelfde zou zijn, mogelijk was hier sprake van een fabricage fout of is de seal (rubber ringetje) van de lampfitting uitgedroogd, dat zou ook een mogelijke verklaring kunnen zijn.
 
Laatst bewerkt:

SteGo

Donateur
@turboturbo hier een leuk voorbeeldje van origineel en merkverpakt onder elkaar van een VW Polo mk4 facelift.
Bovenaan zie je een originele koplamp met het VW logo in het kapje om de lamp, bij de merkverpakte (Hella) mag het logo er niet inzitten dus zit er een ruitjespatroon in. Hier is het heel subtiel en zal het veel niet-autoliefhebbers geen eens opvallen, maar als je een koplamp hebt waar vrij groot het merk of typenaam instaat en de koplamp aan de andere kant heeft dat niet dan zijn er toch nog wel behoorlijk wat mensen die zich daaraan storen. En dat is naar mijn idee ook wel begrijpelijk, daarom adviseren we in zo'n geval altijd toch de duurdere originele koplamp. Tenzij de schade uiteraard zo goedkoop mogelijk gefixt moet worden, dan gaat prijs boven hoe het eruit ziet. Polo.png
 

Captain Hook

Forumguru
@turboturbo hier een leuk voorbeeldje van origineel en merkverpakt onder elkaar van een VW Polo mk4 facelift.
Bovenaan zie je een originele koplamp met het VW logo in het kapje om de lamp, bij de merkverpakte (Hella) mag het logo er niet inzitten dus zit er een ruitjespatroon in. Hier is het heel subtiel en zal het veel niet-autoliefhebbers geen eens opvallen, maar als je een koplamp hebt waar vrij groot het merk of typenaam instaat en de koplamp aan de andere kant heeft dat niet dan zijn er toch nog wel behoorlijk wat mensen die zich daaraan storen.
He? Als de lamp licht geeft, is het licht zo fel dat je het toch niet kunt zien. Of projecteert 'ie soms een VW-logo op de weg voor je? (à la batmobiel) :laugh:

Maar leg ff uit, wat is nou het kwaliteitsverschil tussen een Hella koplamp en een Hella koplamp? Geeft die met het ene logo meer licht dan de andere? Gaat 'ie langer mee?
Want volgens mij is Hella gewoon de fabrikant van de unit.
Of is het vooral goed voor de portemonnee van de leverancier? :pieker:
 

Cordoba

Forumguru
Precies, op den duur zou je het zeker gaan zien. Maar ik zie het ook als er 1 gespoten is en de andere niet, maar daarom is het ook mijn vak, ik kijk heel anders naar dat soort dingen

Dat is inderdaad de manier van kijken, veel detailers hebben dit ook. Ik heb zelf jarenlang voor mijn brood coatings aangebracht, waaronder ook optische coatings, en zie vaak in één oogopslag zaken die anderen pas zien als je ze er op attent maakt. Het belangrijkste is dat je vooral let op de reflectie, en dan ook onder verschillende hoeken, dan zie je heel snel hele kleine verschillen.
 

Highway

Forumguru
Neuh, zitten immitatie lampjes in. Geven blauw, geen wit licht :tongue:

Mijn ervaringen met immitatie: de pasvorm en kwaliteit is meestal slecht. Een metalen paneel krijg je gewoon niet netjes uitgelijnd met de andere panelen, bij verlichting is het lichtbeeld anders dan origineel, onderdeel klikt niet goed in de daarvoor bestemde plaats en het is merkbaar slechtere kwaliteit.

Immitatie gebruik ik niet.

Bij mijn Superb (S2 preFL) staat er SUPERB in de koplamp (duidelijk zichtbaar vanaf de buitenzijde). Komen van Hella. Je kan zo een Hella lamp via internet kopen (merkverpakt, zoals hier boven is genoemd). Past prima in de auto, is een stuk goedkoper en werkt net zo goed als een Skoda OEM onderdeel. Alleen staat hier geen Superb in de lamp. Dat heeft alleen de Skoda OEM lamp.

Dit is hetzelfde als SteGo hierboven opmerkt (VW logotje op metalen kapje in koplamp waar lampje komt).

Zelf probeer is of origineel OEM Skoda / VW te installeren of de merkverpakt / OEM manufacturer leverancier. Indien het een optisch deel is, waarbij je duidelijk kan zien dat het niet origineel is dan Skoda OEM.

Zo zitten er een aantal onderdelen in mijn auto (bijv. nieuwe draagarmen, condensor) die niet Skoda OEM zijn, maar wel van de originele leverancier (merkverpakt).
 
Bovenaan Onderaan