Achteruitrijcamera

brepus13

Forumguru
zoiets zou moeten passen idd ( disclaimer mocht hij toch niet passen ). ik heb ook zon schakelijk gebruikt en heb hetzelfde model sup als jij. de elektronische bediening blijft hetzelfde alleen is het stuk wat smaller geworden.

je hebt voor een originele rns een converter nodig en een 26 polige aansluit kabel voor op de rns.

keep us posted.
 

EdK

Forumguru
https://www.cars-equipment.com/

Bij bovenstaande link even kijken, is de OEM versie en word gemonteerd zoals in de
manual in kennisbank staat aangesloten...
En tevens met sproeier zodat je de camera indien deze is vervuild in de week kunt zetten
 
@Spinal
Ben je na 2 jaar nog tevreden met deze camera? Is deze aan te raden?

Gr.
Mario

De camera, interface en de 6mtr kabel zijn geleverd en zitten erin. De camera is zo gewisseld met de originele achterklep ontgrendeling. De nieuwe met camera past precies in het gat alleen sluit hij minder mooi aan (het is en blijft imitatie ;))
De kabel naar voren trekken en netjes wegwerken was een heel werkje. Vooral om die dikke tulp stekker door de rubbere doorvoer te treken kosten heel wat inspanning en geduld, wat een drama was dat. Maar de kabel vanaf daar naar voren trekken was snel gedaan, een stuk electra draad heb ik als trekveer gebruikt en vanaf de A stijl over de dakhemel naar achter gevoerd, video kabel eraan getapet en trekken maar. Van achter de A stijl bekeleding loopt hij naar beneden en achterlangs naar de zekering kast.

Wat lengte betreft zou de 5mtr kabel misschien voldoende geweest zijn maar hier zat geen spanningsdraad ingebouwd zoals bij de extra bestelde 6mtr versie, dus dan zou ik nog een kabel extra moeten trekken.

De spanning kabel naar het achterlicht trekken was zo gebeurd, met een stuk eletra draad is het trekken van de kabels naar de plek waar je ze wilt hebben redelijk snel te doen.
Nu wacht ik nog op de zekeringhouder en dan kan ik het afmaken.
 

Marcooctavia

Forumguru

Spinal

Forumguru
@Spinal


zou je misschien nog de links kunnen sturen van de materialen die je gekocht had? ik dacht dat het vermeld was in deze draad maar kom er toch niet helemaal uit.

Zie post van marcooctavia, ik heb dezelfde set voor mijn RNS 510 (Columbus) gekocht via Ali. Ik heb een camera zonder bewegende lijnen en inmiddels aangesloten op een Android radio. De achteruitrijcamera vind ik de beste investering en upgrade die ik gedaan heb.
 
vorige week eindelijk alle spullen kunnen installeren.
voor mijn superb 2 combi facelift ( 2014 ) heb ik de volgende spullen via Ali besteld;

camera
https://nl.aliexpress.com/item/HD-C...920.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.7fb54c4dTMRmds

converter ivm RNS510/colombus
https://nl.aliexpress.com/item/Auto...221.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.7fb54c4dTMRmds

in totaliteit usd 55 voor een leuke optie op je auto:thumbsup:

camera past 1 op 1 in de klep zonder te zagen. met hout heb ik wel een pas stukje gemaakt aan binnenzijde van de achterklep zodat de camera vaster in de klep zit. het klemmetje wat op de camera zit gaf mij niet echt vertrouwen dat de camera daadwerkelijk goed zou blijven zitten. elektrisch mechanisme voor de kofferklep werkt ook gewoon ( 1 op 1 ) Dan dien je wel voor de camera met type 8012 kiezen. deze heeft exact dezelfde aansluiting.

nog 1 tip. na alles te hebben aangesloten wilde ik het systeem te snel aanzetten ( lees, te enthousiast ) om te kijken of de camera werkt. hierbij vergeten het afdekrooster om de radio weer te plaatsen ( inclusief het passenger airbag indicatie verlichting ). door deze kabel niet te hebben aangesloten heb ik dus een airbag foutmelding gekregen. deze kun je er niet zelf uit halen en de auto gaat dus binnen kort weer een keertje aan de VCDS om deze eruit te halen ( info via marcooctavia verkregen ). dus hou hier rekening mee.

ik heb er voor gekozen om voeding voor de camera van de achteruitrijd verlichting te pakken ( zowel + als - ) en de voeding voor de converter via de achterruitwisser. alleen netjes gesoldeerd en voorzien van isolatietape.
camera met motor aan geeft toch nog wel iets van strepen in het beeld maar dat is niet echt storend. filter heb ik wel tussen acteruitrijverlichting en de camera geplaatst. op foto is dit niet te zien.
zowel overdag als in het donker goed zicht.

al met al toch erg blij met deze optie.

20190310_142153.jpg 20190316_101834.jpg


20190316_101639.jpg 20190316_101410.jpg
 

robzie

Senior Member
De mijne is er vandaag, vakkundig en met enig geduld ;) door Antera ingezet, kabels getrokken en weggewerkt (wat een hoop vakkundig sloopwerk is me dat, van allerlei afdekkappen en bekledingdelen) gelukkig hoefde de uitsparing in de kofferklep niet vergroot te worden, heeft de iets duurdere aankoop met VIN-nr zich toch geloond.
Vervolgens kabelboompje netjes achter de CD-unit bijgeprikt. Code geprogrammeerd, effe zoeken, blijkt mijn High camera, toch als Low gezien te worden, maar alles werkt en ben er vooralsnog erg blij mee.
 
Laatst bewerkt:

Spinal

Forumguru
@marioskoda netjes! Van die strepen heb ik ook miniaal last ondanks het filter wat ertussen zit. Misschien ga ik toch een keer een relais ertussen zetten. Nog een tipje, zolang die airbag storing erin zit werken je airbags niet...
 
Bovenaan Onderaan