Achteruitrijcamera

Spinal

Forumguru
:thumbsup: @Roeland80 En wat voor zekering moet ik erin drukken? Zelfde als van de achterruitwisser? Na dit antwoord weet ik alles en zal ik je niet meer stalken :)
 

Roeland80

Forumguru
Bij een originele camera heb je geen extra module nodig, je kan op de foto's zien dat de 26 polige stekker er ook bij zit en die gaat rechtstreeks achterin de Columbus.

Ik vind 100,- best een gok als het niet werkt zit je.... staat namelijk ook al een Nederlander in de review waar het niet bij werkt....
 

Michelv.

Forumguru
Zijn camera is zelf stuk begrijp ik, dat kan altijd natuurlijk, een kapotte toegestuurd krijgen.

Als je hem bij de VW dealer besteld krijg je dezelfde als bij Ali, alleen wat duurder :jaja:
 

Spinal

Forumguru
Het is dan wel €40 duurder dan de losse onderdelen bestellen. En bij allebei moet je de video kabel van voor naar achter leggen dus het is net zoveel werk alleen is het aansluiten misschien wat makkelijker.

@Roeland80 heb jij de twee spanningsdraden (van de module en het zwarte kastje achterin) samen geknoopt en zo op de zekeringskast aangesloten?
 

Roeland80

Forumguru
Het is dan wel €40 duurder dan de losse onderdelen bestellen. En bij allebei moet je de video kabel van voor naar achter leggen dus het is net zoveel werk alleen is het aansluiten misschien wat makkelijker.

@Roeland80 heb jij de twee spanningsdraden (van de module en het zwarte kastje achterin) samen geknoopt en zo op de zekeringskast aangesloten?

Ja heb ik zo aangesloten...

Ja het aansluiten is niet zo veel werk het leggen van de kabel deste meer werk!
 

Spinal

Forumguru
De camera, interface en de 6mtr kabel zijn geleverd en zitten erin. De camera is zo gewisseld met de originele achterklep ontgrendeling. De nieuwe met camera past precies in het gat alleen sluit hij minder mooi aan (het is en blijft imitatie ;))
De kabel naar voren trekken en netjes wegwerken was een heel werkje. Vooral om die dikke tulp stekker door de rubbere doorvoer te treken kosten heel wat inspanning en geduld, wat een drama was dat. Maar de kabel vanaf daar naar voren trekken was snel gedaan, een stuk electra draad heb ik als trekveer gebruikt en vanaf de A stijl over de dakhemel naar achter gevoerd, video kabel eraan getapet en trekken maar. Van achter de A stijl bekeleding loopt hij naar beneden en achterlangs naar de zekering kast.

Wat lengte betreft zou de 5mtr kabel misschien voldoende geweest zijn maar hier zat geen spanningsdraad ingebouwd zoals bij de extra bestelde 6mtr versie, dus dan zou ik nog een kabel extra moeten trekken.

De spanning kabel naar het achterlicht trekken was zo gebeurd, met een stuk eletra draad is het trekken van de kabels naar de plek waar je ze wilt hebben redelijk snel te doen.
Nu wacht ik nog op de zekeringhouder en dan kan ik het afmaken.
 

Mr. Horizon

Senior Member
Knap hoor!
Ben benieuwd hoe het er uit ziet. Heb je wat foto's om te delen hier?
Misschien idee om verhaal als 1 post in de kennisbank te delen?
 

Spinal

Forumguru
Op pagina 5 staat onderaan een filmpje van een Superb waar ze de kabel trekken van voor naar achter. Alleen hebben zij een andere route gekozen via de dorpel en dan bij de B of C stijl omhoog. Ik heb hem helemaal via de dakhemel lopen wat een stuk sneller en makkelijker is.
Op pagina 4 in de 3de post staat het aansluitschema wat ik gebruikt heb en een overzicht van de spullen met links erbij naar Ali express waar je het kunt bestellen.
Dus alles wat je wilt weten staat hier al beschreven :thumbsup:
Ik zal vandaag of morgen wat foto's maken, nu ligt alles nog open
 

Spinal

Forumguru
En we hebben beeld :cheer: vanavond de rest aangesloten en hij doet het.

De kwaliteit van het beeld is goed, ik heb hem net getest in het donker en je ziet alles duidelijk in beeld. Helaas bewegen de gekleurde lijntjes niet mee als je aan het stuur draait, maar echt erg is dat niet.

Alleen was mijn laptop bijna leeg dus heb alleen maar in de navigatie module in Byte 3 de camera geactiveerd.
Nu zie ik als ik hem in achteruit zet de PDC voor en achter in beeld en rechtsonder een icoontje voor camera activatie. Ik moet dus handmatig de camera activeren.
Weet iemand hoe ik dat kan veranderen? In wil meteen het beeld van de camera zien met daarin de weergave van de PDC
 

Roeland80

Forumguru
@Spinal
misschien is dit de oplossing?

VCDS achteruitrijcamera activatie bij RNS/RCD systemen:
Ga naar Radio [56], coding, long code helper en activeer byte 3 bit 6 en byte 9 zet je op '00'

Als je parkeer sensoren hebt:
Ga naar Park/steer assist [10], Security acces, en type 71679
Ga naar Park/steer assist [10], Adaptation en zet 'visual display voor park assist' op 'Rearview Camera'
Ga naar Park/steer assist [10], coding, long code helper en vink byte 1 bit 7 aan (voor de mute functie)
Als je een trekhaak hebt:
Ga naar Park/steer assist [10], coding, long code helper en verander byte 0 van '30' naar '31'
 
Laatst bewerkt:

Spinal

Forumguru
@Roeland80 als de laptop is opgeladen zal ik dit proberen.
De mute functie werk nog gewoon, ook vanuit de camera zit er rechts een menutje waar ik het geluid van de PDC kan uitzetten, terug gaan naar PDC weergave en het contrast etc kan bijstellen.
 

Stimpy68

Actief lid
Vandaag ook de camera ingebouwd, had de set besteld met de zender/ontvanger, maar toch maar besloten om het volledig bedraad aan te sluiten. Stroom voor het filter/relais afgetapt van de ruitenwisser motor (paars/zwarte draad), werkt perfect.
 

Spinal

Forumguru
RVC.jpg


@Roeland80 vandaag 100% werkend gekregen. Ik moest in module 10 Byte 0 bit 5 aanvinken en het was geregeld.
Zodra ik de achteruit inschakel gaat meteen het camera beeld aan met PDC in beeld. Als ik vervolgens in de eerste versnelling weg rij schakelt hij automatisch over op de normale PDC (ik heb ook in de voorbumper sensoren)

De beste upgrade tot nu toe :thumbsup:
 

Stimpy68

Actief lid
Bij mij was het ook byte 0 bit 5 aanvinken. De andere opties vwb visual display veranderde daardoor in automatic en werkte het meteen goed. Doe je dat niet dan gaat ie eerst naar de PDC en moet je handmatig naar de camera.
 

Spinal

Forumguru
Idd, eerst in de NAV module de camera aanvinken (byte 3 bit 6) en in module 10 byte 0 bit 5 en dan werkt het probleemloos
 
Bovenaan Onderaan