EGR klep en koeler problemen

DemyAmsterdam

Nieuw lid
Net de auto naar de garage gebracht, en het blijkt dat dit een veel voorkomend probleem is. Deze wagens uit rond 2012 hadden "sjoemelsoftware" zoals het in de volksmond wordt genoemd.

Nadat deze auto's software-matig werden aangepast om de juiste waarden altijd te laten zien, blijken deze EGR kleppen en koelers niet bestand tegen het overmatig gebruik waaraan ze nu worden blootgesteld.

Deze kleppen en koelers gaan nu veel sneller defect dan eerst door deze software aanpassing.

Dus mocht je een Volkswagen motor in je auto hebben van rond 2012, of je weet dat je auto ooit "sjoemelsoftware" heeft gehad, bespaar jezelf 1100 Euro en verkoop de auto. Of koop geen auto die deze software heeft gehad.

Dit is wat mij verteld is door de garage, ik ga er verder geen onderzoek op doen. Ik moet eerst een maandje bijkomen van het bedrag (ik ben half Joods).
 

oco1979

Forumguru
Net de auto naar de garage gebracht, en het blijkt dat dit een veel voorkomend probleem is. Deze wagens uit rond 2012 hadden "sjoemelsoftware" zoals het in de volksmond wordt genoemd.

Nadat deze auto's software-matig werden aangepast om de juiste waarden altijd te laten zien, blijken deze EGR kleppen en koelers niet bestand tegen het overmatig gebruik waaraan ze nu worden blootgesteld.

Deze kleppen en koelers gaan nu veel sneller defect dan eerst door deze software aanpassing.

Dus mocht je een Volkswagen motor in je auto hebben van rond 2012, of je weet dat je auto ooit "sjoemelsoftware" heeft gehad, bespaar jezelf 1100 Euro en verkoop de auto. Of koop geen auto die deze software heeft gehad.

Dit is wat mij verteld is door de garage, ik ga er verder geen onderzoek op doen. Ik moet eerst een maandje bijkomen van het bedrag (ik ben half Joods).

Of je laat de sjoemelsoftware inzitten en past de egrklep werking aan.
 

brepus13

Forumguru
een EGR klep is altijd al een "slijtage" onderdeel geweest ook bij de vorige generatie diesels. om nu maar te stellen dat elke diesel die sjoemelsoftware gehad heeft niks meer is vind ik een beetje kort door de bocht hoor.... ja je zult op internet genoeg verhalen van defecten vinden maar bedenk hier altijd bij dat 95% vd eigenaren niet op forums komen en/of nooit problemen hebben. Vaak gaat men pas zaken op papier zetten als het mis gaat, tevreden mensen zie je meestal niet omdat ze geen reden hebben om in de pen te klimmen ( op de echte enthousiastelingen na ) Natuurlijk heel erg vervelend een dure reparatie maar its part of the game called driving a car...
 

oco1979

Forumguru
moest de EGRKLEP op een betere bereikbare plaats zitten,zoals bij sommige andere merken,waarbij die in 5-10 minuten uit is,kon je deze even demonteren,reinigen en terug plaatsen.
Neen,zit op een plaats waarbij het zoveel tijd in beslag neemt dat je deze niet kan reinigen,beter vervangen.
 

laagvlieger

Forumguru
moest de EGRKLEP op een betere bereikbare plaats zitten,zoals bij sommige andere merken,waarbij die in 5-10 minuten uit is,kon je deze even demonteren,reinigen en terug plaatsen.
Neen,zit op een plaats waarbij het zoveel tijd in beslag neemt dat je deze niet kan reinigen,beter vervangen.

Misschien ook een beetje bewust gedaan omdat er vroeger nogal 'gesjoemeld' werd aan de EGR klep (manueel afdoppen) ...
 

oco1979

Forumguru
Misschien ook een beetje bewust gedaan omdat er vroeger nogal 'gesjoemeld' werd aan de EGR klep (manueel afdoppen) ...

Dat zou ik zo niet zien.
Alles is gemonteerd "voor" dat deze in de wagen komt,motor.
Wat maakt dat dan uit of je daar achteraf goed of niet goe dbij kan.
Montage moet het gemakkelijker zijn.
 

snorro

Actief lid
Even een update m.b.t. de storingsmelding in mijn Octavia:

Na een zoektocht van enkele dagen bleek het de sensor (drukverschilmeter oid) te zijn.
Deze is nu vervangen en voorlopig nog geen meldingen van motormanagement gehad.
 

oco1979

Forumguru
Even een update m.b.t. de storingsmelding in mijn Octavia:

Na een zoektocht van enkele dagen bleek het de sensor (drukverschilmeter oid) te zijn.
Deze is nu vervangen en voorlopig nog geen meldingen van motormanagement gehad.

komt meer en meer voor.
wat was de foutcode ?

deze toevallig :
foutcode: 16855 P0471
vag-com_dot-green.gif
Deze foutcode is 'Generic OBD' (voor elke autofabrikant dezelfde omschrijving en betekenis). De onderstaande verschijnselen / oorzaken / oplossingen zijn specifiek voor VAG-auto's; voor andere automerken kunnen die in detail afwijken.

nl Druksensor 1 uitlaatgas (G450) onwaarschijnlijk signaal
du Drucksensor 1 für Abgas (G450) unplausibeles Signal
en Exhaust Pressure Sensor 1 (G450) Implausible Signal
Extra info bij de foutcodes.

Let op: onderstaande gegevens zijn niet afkomstig van het VAG concern, wel uit talloze andere bronnen. Volledig en foutloos kan dus niet worden gegarandeerd. Blijf kritisch nadenken.
Mogelijke verschijnselen:

Mogelijke oorzaken:
  • Zekering(en) maken slecht contact of zijn defect
  • De 14 polige stekker voor de accu heeft nog wel eens overgangsweerstand
  • Bedrading en/of aansluitingen van/naar (G450) defect
  • Slangen en/of slangaansluitingen van/naar (G450) defect
  • Drukverschil-sensor 1 (G450) defect
  • Regelmodule defect (onwaarschijnlijk, maar niet onmogelijk)
Mogelijke oplossingen:
  • Check / vervang zekering(en)
    1. haal de zekering(en) er uit
    2. maak de uiteinden van de zekering(en) schoon (heel licht opschuren met fijn schuurpapier, daarna heel klein beetje contactspray er op)
    3. zekering(en) doormeten met een multimeter (de zekering(en) ziet er soms prima uit, maar schijn kan bedriegen)
    4. zekering(en) terugplaatsen / vervangen
    5. soms is aan de buitenkant van de zekeringkast niets zichtbaar, maar inwendig is zekeringkast defect
    6. is het gedeelte waar je de zekeringen indrukt geoxideerd of gesmolten?
  • Check / maak schoon de 14 polige stekker voor de accu
  • Check / repareer bedrading en aansluitingen van/naar (G450)
  • Check / repareer / vervang de slangen en slangaansluitingen van/naar (G450)
  • Check (meetwaardeblokken, goede onderdeelnummer) / vervang Drukverschil-sensor 1 (G450)
  • Check (meetwaardeblok 01-08-075) of de dpf-load (hoe vol zit de DPF) rare waarden heeft
  • Check of er een software update is
  • Check / vervang Regelmodule
Extra info:
  • Drukverschil-sensor (G450) gaat nog al eens stuk, vooral bij Skoda (3U) en VW Passat (3B) motorcodes BGW, BSS, BWW. Het resultaat is dan onvolledige regeneratiecycli
  • Als (G450) moet worden vervangen, haal dan een originele VAG sensor en geen imitatie (te vaak problemen mee)
  • DPF Diesel Partikel Filter
  • Inleren nieuwe Drukverschil-sensor (G450)
  • Negeer deze fout niet, want Uitlaatgasdruk en Uitlaattemperatuur spelen een belangrijke rol bij de automatische regeneratie van de DPF

deze : https://www.autodoc.be/bosch/672918...Ailvd9YbJ-RG8MuqSwa_VMxpzNk4kmkQaAgwrEALw_wcB


Als er geen foutcode is zal die waarschijnlijk binnen de grenzen liggen maar toch niet oké zijn.
 

snorro

Actief lid
De enige foutcode die ik heb gehoord van de garage was de P0401.
Inmiddels 600km verder en nog geen nieuwe foutmelding gehad. Lijkt dus prima te gaan nu met een nieuwe sensor.
 
Als je de egr hebt weg geschreven kun je dan de software update niet meer laten doen ? Of gaan die twee prima samen ?
 

oco1979

Forumguru
Als je de egr hebt weg geschreven kun je dan de software update niet meer laten doen ? Of gaan die twee prima samen ?

Kan dat wel laten doen maar egr zal dan weer terug actief zijn.
Met andere woorden ga je terug moeten egr deactiveren.

Dacht zelf dat ze geen software update doen als die gechipt is of eigen risico,want er zijn al ecu's defect gegaan.

Waarom zou je deze laten updaten ? Reden?

Die zal er niet beter van rijden, integendeel.

Is niet verplicht.
 
Mijn motor geeft een egr storingscode en moet schoongemaakt worden. Normaal gesproken geen probleem bij een wat grotere auto en met meer ruimte. Bij m'n oude passat 2lt ooit gedaan en was prima bij te komen. Echter dit dichtgebouwde compartiment is wel erg compact. Ik vindt ook geen filmpjes over hoe en wat, wat mij doet vermoedden dat het lastiger is dan gemiddeld. Bij een 1.2 tdi kwam ik er achter dat de egr aan de onderkant van de auto zit volgens mij links boven de aandrijfas. Klopt dit en mijn tweede vraag is of het zo makkelijk toegankelijk is om dit zelf te doen....

m.v.g.
Erik van Oort
 

Huibert

Forumguru
Welkom op dit forum, je voorstellen kun je in het meet en greet topic hier kun je ook aangeven om welke auto het gaat. Ga ervan uit dat het een diesel is en dan is er nog de keus tussen de 1.2 /1.4/1.6 en de 1.9 tdi, over het algemeen zit deze achter de motor op een lastig te bereiken plek. Het is ook de vraag of alleen schoonmaken voldoende is vaak gaan ze ook mechanisch kapot. Bij verschillende motor types is het ook mogelijk om deze klep softwarematig dicht te zetten, dit is een goedkopere en definitievere oplossing dan vervangen.
 
Ja is een 1.2 tdi en dichtzetten zou fijn zijn als dat kan, hoe gaat dat in zn waerk? Ik dacht dat ik het onder Fabia had weggezet. Schoonmaken is snelste en goedkoopste oplossing, maar idd als het lastig is om uit te bouwen is vervangen misschien een betere optie. Maar weet nog steeds niet waar deze zit.
m.v.g.
Erik
 

Huibert

Forumguru
Meer preciese plek is achter tegen het motorblok net onder het roetfilter. De dealers rekenen op een klei e dag aan arbeid voor het vervangen van deze klep, hier op het forum moet nog een verslag staan van iemand die het zelf gedaan heeft.
 
Ok, zelf geen mogelijkheden toe bij gebrek aan een brug dus laten doen, maar m'n vriendin wil binnenkort op vakantie en daarvoor wordt lastig. Om te voorkomen dat de auto in noodloop gaat dan maar uitschakelen. Weet iemand iets in de buurt van Utrecht of evt Arnhem?
 

AGTon

Forumguru
In huizen (niet ver van Utrecht) zit tuningservice. Die jongens doen het goed en weten wat ze doen.
 

Dhyan

Lid
...ook hier deze foutmelding sinds een aantal dagen.
Onze Fabia combi Greenline (2012 ook met sjoemelsoftware die we doelbewust niet hebben laten updaten. ;) ) laten uitlezen bij Skoda Dealer en die vermelde ook een kapotte EGR koeler. Geen vermogenverlies van de motor gelukkig maar wel 1200,- reparatiekosten. We durven lange afstanden er niet goed mee aan omdat de garage vermelde dat ze niet konden garanderen dat we niet aan de kant van de weg zouden komen te staan.

Iemand vertelde ons dat als we de EGR laten wegschrijven we uiteraard ook geen EGR koeling nodig hebben.
De EGR klep is al eens vervangen 3 jaar geleden, wij hebben de auto nu een jaar in ons bezit en al aardig wat uitgegeven eraan inmiddels.

Het dilemma is ook hier: laten repareren? of de egr klep laten wegschrijven? En dan het risico dat hij niet door de APK komt.

Hebben jullie goede ervaringen ermee of is het juist niet aanbevolen?

Aangezien we geen foutcode hebben meegekregen overwegen we hem zelf uit te lezen ook nog, al weten we niet of we dezelfde info eruit krijgen natuurlijk.


Tiz een hoop geld voor iets waar je eigenlijk niet op zit te wachten. ;)

Overwegen serieus of door te rijden, of de klep softwarematig om zeep te helpen.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan