EGR klep en koeler problemen

laagvlieger

Forumguru
En om terug te komen op de vraag die ik stelde in de openingspost en titel: Het kan geen kwaad om door te rijden met een slechtwerkende EGR-koeler ALS (wel zo belangrijk) de auto gewoon normaal blijft rijden. Ik vroeg uitleg aan een autotechnieker (met name van MVW autotechniek.nl, zeer interessante en onderbouwde website): "Bij een EGR-koeler komt het helaas vaker voor dat er lekkage van uitlaatgassen optreedt bij het mechaniekje die de flow van de uitlaatgassen regelt. Het mechaniekje gaat vastzitten of er komt speling op, met als gevolg een brandend motorstoringslampje. Verder kan er niet veel gebeuren. Er zal geen vervolgschade optreden en u komt er niet mee langs de kant van de weg te staan. "

Ook op andere autofora las ik over problemen met EGR-koelers waarbij de auto gewoon normaal bleef rijden en dat al jaren. Ikzelf heb er gewoon 2000 km mee gereden, het enige puntje van ergernis is dat gele lampje op je dashboard. Ook daar was een oplossing voor volgens enkele mede-gedupeerden: stickertje ter hoogte van het lampje plakken en nooit meer iets van aantrekken. :laugh:
 

snorro

Actief lid
Hier sinds vorige week hetzelfde probleem als de topicstarter, echter met een Octavia Greenline uit 2014:
* motormanagement lampje
* roetfilter door dealer laten regenereren (2x)
* ze "denken" EGR-klep en koeler "defect"
* kostenplaatje €2500-3000 en valt niet onder coulance :shutup:

Doorrijden moet dus geen probleem zijn, begrijp ik.
En de beste (en goedkoopste) oplossing zal waarschijnlijk de uitschakeling van de EGR-klep zijn, correct?
Dan kan er meteen een tuning overheen en heb ik een win-win situatie te pakken :D.
 

greenlinediesel

Senior Member
Hier sinds vorige week hetzelfde probleem als de topicstarter, echter met een Octavia Greenline uit 2014:
* motormanagement lampje
* roetfilter door dealer laten regenereren (2x)
* ze "denken" EGR-klep en koeler "defect"
* kostenplaatje €2500-3000 en valt niet onder coulance :shutup:

Doorrijden moet dus geen probleem zijn, begrijp ik.
En de beste (en goedkoopste) oplossing zal waarschijnlijk de uitschakeling van de EGR-klep zijn, correct?
Dan kan er meteen een tuning overheen en heb ik een win-win situatie te pakken :D.

Hebben ze de auto uit laten lezen, en kwam hier een foutmelding uit?
Check wel eerst even bij de tuner dat niet de EGR klep helemaal vast zit zodat ie niet dicht gezet kan worden.

I feel your pain. Ik zat rond de 1100,- kosten bij de dealer, chippen/EGR delete is veel goedkoper, en veel rijplezier erbij :-)
 

snorro

Actief lid
Ze hebben 'm wel uitgelezen, maar ze zijn een beetje vaag. Mogelijk de EGR-klep en koeler en als ze dan alles los halen kijken ze ook meteen naar het roetfilter en mogelijk dat die dan ook vervangen moet worden.
Ik heb er niet zo'n goed gevoel bij, vandaar ook de chip/EGR optie.

Tuner zegt trouwens dat bij de Greenline alleen softwarematige uitschakeling kan ivm dat de klep wel nodig is bij het regenereren.
 

oco1979

Forumguru
Ze hebben 'm wel uitgelezen, maar ze zijn een beetje vaag. Mogelijk de EGR-klep en koeler en als ze dan alles los halen kijken ze ook meteen naar het roetfilter en mogelijk dat die dan ook vervangen moet worden.
Ik heb er niet zo'n goed gevoel bij, vandaar ook de chip/EGR optie.

Tuner zegt trouwens dat bij de Greenline alleen softwarematige uitschakeling kan ivm dat de klep wel nodig is bij het regenereren.

Stop !!!!

Vaag :pieker: ofwel weten ze het ofwel niet.

Egrklep kan je uitschakelen,dicht zetten.
Enkel softwarematig.
Deze zal bij het regeneren normaal werken.

Volledig dicht is mogelijk als je roetfilter verwijderd.

Als de egrklep mechanisch defect is,wil zeggen dat de klep los is,kan je deze niet software aanpassen,mede omdat die nog moet kunnen werken,zie hierboven.

Wat kan je dan doen, afdoppen,softwarematig uitschrijven en roetfilter verwijderen,inwendig leegmaken of vervangbuis.

Anders zal je deze moeten vervangen,waarbij je achteraf ook wel egr kan dicht zetten softwarematig met al of niet tuning erbij.

Roetfilter kan verstopt zijn door slechtwerkende egrklep.

Eerst maken dat je egrprobleem is opgelost en daarna zien of roetfilter nog kan regeneren,zowel spontaan of geforceerd of in ander geval laten reinigen en dan achteraf wel bekijken of regeneratieproces wel kan plaats vinden of het is al voor niets geweest.
 

snorro

Actief lid
Ik ga de auto zo weer ophalen en dan vraag ik eens even welke foutcode ze uitlezen.

Heb ondertussen ook wat meer informatie opgezocht en ben inderdaad tot dezelfde conclusie gekomen als @oco1979 .
Ik ga eerst de EGR-klep na laten kijken, bij defect vervangen, anders volledige systeem reinigen.

Daarna waarschijnlijk de EGR softwarematig laten wegschrijven en niet afdoppen, zodat het roetfilter kan blijven zitten.
 

snorro

Actief lid
Auto is weer terug, motormanagement melding is weg (???) en de foutcode die de dealer heeft geconstateerd is P0401 (uitlaatgasrecirculatiestroom onvoldoende gedetecteerd).
DPF-cleaner een dingetje om eerst nog te proberen?
 

oco1979

Forumguru
Auto is weer terug, motormanagement melding is weg (???) en de foutcode die de dealer heeft geconstateerd is P0401 (uitlaatgasrecirculatiestroom onvoldoende gedetecteerd).
DPF-cleaner een dingetje om eerst nog te proberen?

Mogelijke verschijnselen:
  • Misschien 'drivability problems' zoals pingelen (te vroege ontsteking) als de motor wordt belast
  • Geen enkel 'drivability problem' of verschijnsel is ook geconstateerd
  • Emissielampje brandt
  • Lampje motorstoring brandt
  • Andere verschijnselen zijn ook mogelijk
Mogelijke oorzaken:
  • De EGR heeft onvoldoende doorstroming (flow)
    • de EGR klep is defect (lekt, of wil niet voldoende open)
    • de EGR klep gaat niet open wegens gebrek aan vacuüm
    • vernauwing van / koolaanslag op het uitlaatgaskanaal
  • EGR elektrisch circuit: kortsluiting naar min of plus
  • DPF EGR sensor beschadigd of verkeerd gemonteerd
  • Regelmodule defect (onwaarschijnlijk maar niet onmogelijk)
Mogelijke oplossingen:
  • Maak de EGR schoon
  • Gebruik een vacuümpomp en trek de EGR klep daarmee open terwijl je het toerental in de gaten houdt. Met de EGR klep open moet het toerental veranderen
  • Check alle bedrading en verbindingen naar/van de (DPF-)EGR
  • Check (meetwaardeblokken) / vervang de (DPF-)EGR
  • Check (meetwaardeblokken) / vervang de (DPF-)EGR sensor
  • Check bij de dealer of er een software update is
  • Check (meetwaardeblokken) / vervang de Regelmodule
Extra info:
  • Het EGR systeem wordt gemonitored als de auto een constante snelheid rijdt en de EGR wordt open gezet. Wanneer de (DPF-)EGR sensor dan ontdekt dat de doorvoer te gering is, dan wordt er een foutcode opgeslagen
  • Als alleen de EGR wordt vervangen dan komt in 75% van de gevallen het probleem terug omdat waarschijnlijk de (DPF-)EGR sensor de oorzaak is
  • Raymon: bij de (o.a.?) Golf-4 1.4 lt 16v komt deze fout vaker voor. Je kunt resetten en schoonmaken wat je wilt, de foutcode komt weer terug. Hier helpt maar één ding: de hele EGR vervangen door een nieuw (gemodificeerd!) exemplaar
  • Bij een Golf-4 1.4 16v van 2002 (Marelli ECU) is er geen tuner in Nederland te vinden die de EGR in de ECU kan wegschrijven

Kan inderdaad met een cleaner eens gaan rijden.
Dat is dan goed warmrijden en daarna afwisselen in het gas geven.
Want de egrklep werkt naar werking van het gevraagde vermogen.
Volgas ga deze dicht en al die minder is ga die open.
Dus ga je hier de werking ervan met gaspedaal moeten spelen

Als je nu terug normaal kan rijden ga de klep "normaal" niet gebroken zijn.(mechanische panne.
Nu zou je deze softwarematig kunnen dichtzetten.


Uit ervaring is me al opgevallen dat de EGRklepwerking bij een ingelopen wagen met wat kilometers in koudweer vlugger problemen kan krijgen


Uitleg waarom ? De roetafzetting op de klep is harder geworden door de koude en zo de goede werking belemmert
 

snorro

Actief lid
Bedankt weer voor de reactie en de duidelijke uitleg @oco1979
Ik hoop dat het met een reiniging en softwarematig dicht zetten verholpen is.
 

oco1979

Forumguru

brepus13

Forumguru
http://www.bardahl.be/produits/17-brandstof-diesel

Niet goedkoop maar wel deftig

http://www.forte-benelux.com/NL/Forte-Producten/Auto.html

Deze ook goed.

Wynns,marly .... zijn ook niet slecht maar meer soft.

Nu verwacht hierbij geen wonderen van dat deze zoals nieuw is.

Maar je kan dat wel proberen.

Zo daar kun je je geld ook wel aan kwijt ja... beetje injector reiniger, egr reiniger en dpf reiniger en je bent zo 100€ verder zonder enig tastbaar bewijs dat er iets gebeurd is.... ik gooi meestal wel een flesje door de tank bij lange reizen maar geen idee of het ook helpt. Egr en dpf cleaner kende ik nog niet maar lijken me ook wel fijn om eens er door te gooien. Thnx voor de tip in ieder geval!
 

oco1979

Forumguru
Zo daar kun je je geld ook wel aan kwijt ja... beetje injector reiniger, egr reiniger en dpf reiniger en je bent zo 100€ verder zonder enig tastbaar bewijs dat er iets gebeurd is.... ik gooi meestal wel een flesje door de tank bij lange reizen maar geen idee of het ook helpt. Egr en dpf cleaner kende ik nog niet maar lijken me ook wel fijn om eens er door te gooien. Thnx voor de tip in ieder geval!

graag gedaan.
 

DemyAmsterdam

Nieuw lid
Mijn egr koeler is defect en ik kan hem pas woensdag repareren, kosten 1200 Euro.
Skoda Octavia uit 2012.

Ik ben er ziek van en het ergste is ik heb geen inkomen omdat ik niet kan rijden en aankomende maandag is de drukste week van het jaar.

Zal ik ermee kunnen rijden, de motor gaat in de noodloop en veel vermogen verlies, of kan ik hem beter laten staan tot die naar de reparatie gaat?
 

laagvlieger

Forumguru
Mijn egr koeler is defect en ik kan hem pas woensdag repareren, kosten 1200 Euro.
Skoda Octavia uit 2012.

Ik ben er ziek van en het ergste is ik heb geen inkomen omdat ik niet kan rijden en aankomende maandag is de drukste week van het jaar.

Zal ik ermee kunnen rijden, de motor gaat in de noodloop en veel vermogen verlies, of kan ik hem beter laten staan tot die naar de reparatie gaat?

Je kan verder rijden met een defecte koeler als je auto geen kuren vertoont. Maar bij jou is het andere koek, ik zou er in dat geval niet te lang mee verder rijden …

Dit draadje loopt trouwens al aardig vol met EGR-koeler problemen!
 

oco1979

Forumguru
Mijn egr koeler is defect en ik kan hem pas woensdag repareren, kosten 1200 Euro.
Skoda Octavia uit 2012.

Ik ben er ziek van en het ergste is ik heb geen inkomen omdat ik niet kan rijden en aankomende maandag is de drukste week van het jaar.

Zal ik ermee kunnen rijden, de motor gaat in de noodloop en veel vermogen verlies, of kan ik hem beter laten staan tot die naar de reparatie gaat?

Vermoed dat niet enkel je koeler is maar eerder de egrklep.

Bestaat uit 2 delen : A koeler die doorloop
B egrklep
upload_2019-2-3_12-30-1.png

Werking :

Als de egrklep defect is kan je er niet mee door rijden.
Niet alleen doordat die in noodloop ga maar gewoonweg niet omdat deze de doorstroom uitlaatgassen blijft geven.
Zo kan er geen voldoende lucht via de luchtfilter in de motor.
 

Bijlagen

  • upload_2019-2-3_12-27-37.png
    upload_2019-2-3_12-27-37.png
    169,8 KB · Weergaven: 5

DemyAmsterdam

Nieuw lid
Vermoed dat niet enkel je koeler is maar eerder de egrklep.

Bestaat uit 2 delen : A koeler die doorloop
B egrklep
Bekijk bijlage 71661

Werking :

Als de egrklep defect is kan je er niet mee door rijden.
Niet alleen doordat die in noodloop ga maar gewoonweg niet omdat deze de doorstroom uitlaatgassen blijft geven.
Zo kan er geen voldoende lucht via de luchtfilter in de motor.

Ik kwam net terug om deze vraag te stellen, ik heb hem laten nakijken bij de volkswagen dealer en hij is uitgelezen, daar kwamen ze op deze conclusie, maar is het dan beter om allebei de onderdelen te laten vervangen?

Klep en Koeler, of een van de twee?
 

oco1979

Forumguru
Ik kwam net terug om deze vraag te stellen, ik heb hem laten nakijken bij de volkswagen dealer en hij is uitgelezen, daar kwamen ze op deze conclusie, maar is het dan beter om allebei de onderdelen te laten vervangen?

Klep en Koeler, of een van de twee?

Beiden, want de kostprijs is het hoogste door de werkuren.

Ongeveer 200 euro voor egr en koeler ook 200euro.(zijn geen vaste prijzen is ongeveer)

Kan altijd vragen wat de meerkost is ?
 
Bovenaan Onderaan