Stoelverwarming beide voorstoelen werkt niet

Eltjo

Forumguru
Ik had een Subaru Legacy II uit 1994 met stoffen stoelen met verwarming. Heel simpel met 2 standen; of zitting & leuning in
serie of parallel geschakeld. Deze deed het veel beter dan de slappe verwarming in de Superb onder volledig leren stoelbekleding toen het nog wel goed werkte. Sinds kort is zittingverwarming helaas defect https://www.skodaforum.nl/forum/i/stoelbekleding-loshalen-vervangen-verwarming.37756/.

In de Superb kon ik gewoon op stand 3 LED-tjes aan (de warmste stand) gerust een half uurtje zitten, bij de Legacy was het niet meer uit te houden als die na de thermische afslag weer aanging.
 

ackten

Actief lid
888D4133-C578-4D4F-84AA-F686E9F75E28.jpeg Net even getest op beide stoelen bijna hetzelfde resultaat.

Inderdaad enige opstarttijd nodig. Zeker 5 min. Daarbij wordt de rug van de bijrijderskant waarneembaar warm en het voelt alsof, hoe lager je komt richting de zitting hoe minder warm de het leer aanvoelt. Vervolgens de zitting van de bijrijderskant. Het stuk grenzend aan de rug is kouder dan het onderste rugvlak maar je voelt wel dat hij aan is. Dan het middelste zitvlak, nog weer iets kouder en en voorste lijkt weinig tot niet verwarmd.

Dan van de bestuurderskant. Voor de rug geldt hetzelfde. De zitting lijkt in zijn algeheelheid iets kouder dan de zitting van de bijrijder. Maar voel wel dat hij aan staat. Voorste vlak lijkt wederom niet verwarmd.

Raar toch dit???
 

EdK

Forumguru
Teveel eelt op je kont, tsja en dan duurt het langer voor je het voelt.....:pardon:

Maar gevoel is een menselijk iets, en jouw gevoel kan anders zijn dan van een ander !
Dus de beste en goede manier is een elektronische temperatuur meter erbij nemen en meten !
Want meten is weten.

Heb alleen zitvlak verwarming in me fabia , maar het scheelt kwa gevoel wel zeker of ik een werkbroek of gewoon een Denim broek aan heb.
Laatste geval kan het zelfs te warm voelen terwijl ik dat met werkbroek niet heb...







En voordat jullie er over beginnen, met allen de string aan heb ik al blaren op me kont in stand 1 :lezen:
 

Marcooctavia

Forumguru
Teveel eelt op je kont, tsja en dan duurt het langer voor je het voelt.....:pardon:

Maar gevoel is een menselijk iets, en jouw gevoel kan anders zijn dan van een ander !
Dus de beste en goede manier is een elektronische temperatuur meter erbij nemen en meten !
Want meten is weten.

Heb alleen zitvlak verwarming in me fabia , maar het scheelt kwa gevoel wel zeker of ik een werkbroek of gewoon een Denim broek aan heb.
Laatste geval kan het zelfs te warm voelen terwijl ik dat met werkbroek niet heb...
En voordat jullie er over beginnen, met allen de string aan heb ik al blaren op me kont in stand 1 :lezen:

Eens meten is weten https://www.hornbach.nl/shop/LASERLINER-Thermospot-One/5720988/artikel.html

Marco.
 

ackten

Actief lid
Ben ik zeker met jullie eens. En ik zat al te zoeken in de schuur en huis of ik iets van een temperatuurmeter kon vinden.

Het voelen deed ik met mijn hand maar er zit duidelijk verschil in. Maar zoals @eltjo2 al zei kennelijk een slappe verwarming onder de sterke leren bekleding. Ik zou meningen van andere mensen die leren stoelen hebben wel eens willen horen.
 

MaxN

Donateur
Ik kan mij herinneren dat de rugleuning in onze S2 ook eerder en sneller warm werden dan de zittingen. Voor beide stoelen.
Onze O3 heeft het eerder andersom.
Ook geen volledig leren stoelen, dus kan al een ander gevoel geven.
 

jeroeng33

Nieuw lid
Mijn superb is uit 2010. De stoelverwarming is op z'n best slecht te noemen. Pas na ongeveer 10 km begin ik hem te voelen. De BMW hiervoor was warm voor ik de straat uit was...
 
Ik heb lederen bekleding, de bestuurdersstoel word bij mij een stuk minder warm dan de passagiersstoel. Maar beide nog steeds voldoende en ook binnen een halve minuut warm.
 

brepus13

Forumguru
In mijn S2 werkt het erg goed, duurt een paar minuutjes voordat het echt warm is maar daarna kan hij dusdanig warm worden dat ik hem uitzet.... heb overigens geen leer.
 

Eltjo

Forumguru
Heeft iemand nog suggesties voor de vervanging van defecte verwarmingsmatjes?
Andere dan de originele die naar ik begreep €150 kosten?
 

Agent327

Forumguru
misschien een open deur..., maar heb je al gezocht op onderdeelnummer en een vervanger hiervoor?
Zelf zou ik gaan kijken of je de matjes van Ali kunt ombouwen. Per slot van rekening, 12 volr is 12 volt
 

Marcooctavia

Forumguru
misschien een open deur..., maar heb je al gezocht op onderdeelnummer en een vervanger hiervoor?
Zelf zou ik gaan kijken of je de matjes van Ali kunt ombouwen. Per slot van rekening, 12 volr is 12 volt

Dat is half waar zeg maar:sterretjes:

Waar je rekening mee moet houden als je andere matjes gaat plaatsen dat de orginele stoelverwarmingsregeling niet meer gebruikt kan worden. :wavecry:
De regeling werkt op een temperatuursensor in het matje van de zitting en daar gaat hij op regelen. :shocked:
Als je andere matjes gaat monteren zal je ook een andere regeling moeten monteren die bij de matjes horen.

Marco.
 

Antera

Donateur
misschien een open deur..., maar heb je al gezocht op onderdeelnummer en een vervanger hiervoor?
Zelf zou ik gaan kijken of je de matjes van Ali kunt ombouwen. Per slot van rekening, 12 volr is 12 volt

er zijn gewoon matjes leverbaar voor de S2
 

Bijlagen

  • verwarming superb.png
    verwarming superb.png
    102 KB · Weergaven: 48
  • Leuk
Waarderingen: avpy

Marcooctavia

Forumguru
Klopt, (https://www.skodacommunity.de/threads/sitzheizung-wird-sehr-langsam-warm-nur-sitzflaeche.110774/):
"145€. Teilenr. Für Sitzfläche: 3T0-963-555-AF".
Dat vind ik nogal prijzig voor zo'n simpel matje.

@Marcooctavia Daar ben ik ook bang voor en wil natuurlijk wel de originele bediening handhaven. E.a. is misschien uit oud en nieuw te combineren. Maar ik heb geen behoefte er aan beginnen zonder voldoende info.

Je zou de NTC (de temperatuur sensor) over kunnen zetten van de bestaande en de rest aansluiten.
Maar garantie heb je niet omdat ook de weerstands waarde van de mat zelf anders zal zijn.
En dus de kans groot is op een tegenvaller.
En dan is de pasvorm weer anders.
Al die moeite die je moet doen om de bekleding los te halen zou ik gewoon de orginele gebruiken.
Heb je wel eens een stoelbekleding losgehaald?
Zit vast met stalen krammetjes die je moet doorknippen en later weer nieuwe moet monteren met een speciale tang.

Marco.
 

Eltjo

Forumguru
@Marcooctavia Mijn idee, maar dan heb je nog kans dat juist die NTC slecht is....
En het lijkt me idd een karweitje met gedoe en schrammen. Vandaar dat ik graag een voorganger hierin zou vinden en pols.
 

casejunky

Forumguru
Opgelost!!

Omdat van beide voorstoelen de verwarming niet werkte ging ik er min of meer van uit dat ik het stuurrelais kapot was. Ik heb via e-bay toen maar een nieuw vervangend exemplaar aangeschaft en met de wetenschap dat ik dat onderdeel kon uitwisselen, ben ik gisteren aan het sleutelen gegaan. Het bleek een gouden gok. Nadat ik het relais had verwijderd zag ik een behoorlijk vorm van corrosie op de steker en het relais zelf. Het moet op de een of andere manier nat zijn geweest. (zie foto's)............
Sorry als ik dit topic een schop geef....

Maar heb zelf precies hetzelfde probleem, beide stoelen die niet warm worden wegens water problemen.

Even als leek gezien, hoe moeilijk is het om die unit te vervangen? Voor iemand die wel eens wat zelf doet?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Highway

Forumguru
Het is vooral een rot plaats om bij te komen. Ik had moeite met de relais in en uit de houder te krijgen. De stekker zelf zit ook verveland vast.

Maar het is zeker wel zelf te doen, als je een beetje handig bent en vooral geduld kan opbrengen dit stap voor stap te doen.
 
Bovenaan Onderaan