Kodiaq Style Bus. 1.5 DSG hoog verbruik?

heestp

Lid
Ik heb sinds December een Kodiaq Style Business 1.5 (7 zitter) DSG. Nu rij ik elke dag naar mijn werk via provinciale wegen (+- 8km) en heb ik een verbruik van ongeveer 10l/100km.

Dit lijkt mij toch wel erg veel. De techn. specificaties van de auto geven een verbruik buiten de bebouwde kom van 5.7l/100km en binnen 7.5l/100km.

Ik zit dus bijna aan het dubbele. Ik probeer zo zuinig mogelijk te rijden maar krijg het niet omlaag.

Hebben meerdere mensen hier last van?
 

MaxN

Donateur
Korte afstanden zijn altijd slecht voor verbruik. En rotondes en/of stoplichten werken ook niet mee.
Het aangegeven verbruik ga je uiteraard zelden tot nooit halen, maar benaderen zou mogelijk moeten zijn.
En is dat het verbruik op je scherm dus uit de auto, of berekend aan de pomp.
Daar zit namelijk ook weer een verschil in.

P.S. stel je ook even voor in de Meet & greet
 

heestp

Lid
Ik heb maar 1 stoplicht en 2 rotondes op mijn weg en dan nog vind ik het verschil wel erg veel.
Had een beetje gerekend op 7,5 tot 8,5 l/100km. Maar 1 op 10 vindt echt niet meer van deze tijd.
 
Yes, yes, herkenbaar probleem. Koude benzinemotoren hebben een rijker mengsel (ratio benzine/lucht mengsel) om een goede start en een comfortabele rit te borgen. Daarnaast is de Kodiaq (net zoals mijn Yeti) niet bepaald een lichte auto dus juist het optrekken, afremmen en weer optrekken kost nou eenmaal brandstof. De verbruik cijfers volgens fabrieksopgave zullen bij benadering best wel kloppen, echter deze worden gemeten onder gunstige omstandigheden.
En aantrekkelijke verbruik cijfer 'bekt' beter nou eenmaal beter dan een hogere figures, ondanks dat deze in de praktijk reeler blijken te zijn.
 

Tuono

Lid
Mijn Kodiaq Style Business 1.5 (7 zitter) DSG7 is ook niet zuinig te noemen. Dus ik herken je verhaal.

Er staat nu 1812 km bij mij op de teller. Misschien wordt het nog iets beter. Ik rij regelmatig 30 km over de N33 met 100 naar Assen en door naar Apeldoorn. Als ik 130 (ACC) rij op de snelweg, dan haal ik net iets meer dan 1 op 10. Bij maximaal 110 en gebruik van ACC haal ik ongeveer 1 op 14. Maar dan hang ik door ACC wel regelmatig achter langzamere deelnemers die ik pas ga inhalen als ik met 110 niemand stoor. Bij een koude start mag ik al blij zijn als ik met 1 op 7 bij de N33 aankom na door het dorp gereden te zijn. Dat is ongeveer 1 km.

Jouw 8 km is eigenlijk te weinig om goed warm te worden en het hoge verbruik aan het begin van de rit te compenseren. Zet je verbruik maar eens op het huidige in het maxidot display.

Optrekken, tegenwind en stijgen van de weg kost heel veel extra brandstof ben ik achter. En winterbanden misschien ook wel. Tja, de auto is ook wel 1625 kg rijklaar en heeft een hoge koets. Als ik het maxidot display op huidig verbruik heb staan, dan schiet dat echt enorm op en neer, zelfs bij gelijk blijvende snelheid via ACC. Optrekken via ACC heb ik wel op sport staan om vlot met het verkeer mee te gaan. Gevoelsmatig is normaal al iets aan de trage kant.

Ben benieuwd wat het de komende zomer met dakkoffer en caravan (1350 km) naar Italie gaat doen. Vermoedelijk niet veel beter dan 1 op 8 gemiddeld.
 

Japanese Power

Donateur
Je verbruik is niet echt superzuinig te noemen maar is dit je gemiddelde verbruik wat je BC aangeeft? Maak eens een spritmonitor account en hou daarin alles bij, dan ben je al sowieso een stuk zuiverder dan je BC. En zoals hierboven al aangeven: de aerodynamica van een baksteen is niet echt goed voor je verbruik. Ze kunnen nog zulke mooie fabrieksopgaves maken: de praktijk is vrijwel altijd een stuk minder rooskleurig, zelfs met de nw. WLTP.
 

heestp

Lid
Dat de aerodynamica niet top snap ik maar dat zou toch ook al in de gegevens van het verbruik van de fabrikant moeten zijn meegenomen. Het verschil is gewoon erg groot met 7,5l/100km tot 10l/100km.
 

Captain Hook

Forumguru
Als ik een Kodiaq 1.5 DSG kies op spritmonitor, dan zie ik dit:
https://www.spritmonitor.de/de/uebe...eltype=2&gearing=4&exactmodel=1.5&powerunit=2
Geeft een indicatie (alhoewel nog weinig vergelijkingsmateriaal beschikbaar) van het daadwerkelijke verbruik.

Eigenlijk geeft dit al een indicatie van dat jouw verbruikscijfers zeer ongunstig zullen uitvallen:
. Nu rij ik elke dag naar mijn werk via provinciale wegen (+- 8km)

Ik probeer zo zuinig mogelijk te rijden maar krijg het niet omlaag.

Hebben meerdere mensen hier last van?
Ja. Zelfs mijn simpele Roomster lust een duidelijk slokje meer, bij ongunstige omstandigheden (= veel korte stukjes). En vooral als je dan 'vlot' rijdt, dan schiet het verbruik omhoog.
Wat had je dan gedacht? Zo'n enorm stuk blik iedere keer weer in beweging brengen, de zwaartekracht en de luchtweerstand overwinnen; dat kost gewoon liters aan vloeibaar fossiel goud!

Maar, slechts 8km? Op de fiets ben je er zo! :jaja:
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Maar 1 op 10 vindt echt niet meer van deze tijd.
Dat was het standaardverbruik van mijn VW 1200N Kever van 1970, en de opvolgende 1300-Kever van 1973 zat daar ook bij in de buurt... :D

Dit in flagrante tegenstelling tot mijn toenmalige privé-NSU Prinz 4L, die haalde op z'n gemak de 1 op 17 à 18.
Maar ja, de benzine kostte toen ook iets van 54 (guldens)centen per liter of zo. Was al een hele schok toen de gulden-grens werd doorbroken... :deuk:
 

Turbo Harry

Actief lid
Ik rij sinds augustus een 1.4TSI (125pk) met handbak. Gecombineerd zit ik gemiddeld op 7,89l/100km. Woon-werk is voor mij enkele reis ongeveer 45km volledig snelweg, 90km snelweg per dag dus.

In de verste verte niet is het door VAG opgegeven verbruik realistisch.

Ik rij dmv drive mode select altijd in de sport stand en ik rij gewoon "lekker door". In de eerste maanden (augustus, oktober, november) was het verbruik nog een beetje hoger (rond de 9,0l/100km). Na inmiddels +/- 15000km is het verbruik nu op het niveau dat ik net aangaf.

Ik denk dat je met een 1.5TSI met DSG en jouw woon-werkafstand in je handjes mag klappen dat je deze verbruikscijfers haalt. Het is te verwachten dat het nog wat beter wordt al naar gelang je motor is ingelopen, maar de door VAG opgegeven cijfers kun je vergeten.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
D

Deleted member 26486

Mijn Fabia is een kleine 600kg lichter, maar als ik met het koudere weer van nu de kinderen naar school breng (niet heel druk dorpsverkeer) zit ik ook zo maar op 9 liter/100km over die 4km. Pas als ik daarna rustig 20km naar mn werk rij (snelweg, 110/120 km/u, geen file) rij ik dat weer terug naar een gemiddelde 5,9 liter/100km.

Nu 1 op 10 rijden met zo’n slagschip met dat gewicht over 8 km, zelfs als het met weinig optrekken en afremmen is, is heel normaal.

Tip voor de toekomst: gewoon een Fabia nemen, ik rij de nu 30.000km met 5,8l/100km totaalgemiddelde
 

Kweetnie

Senior Member
Als ik een Kodiaq 1.5 DSG kies op spritmonitor, dan zie ik dit
https://www.spritmonitor.de/de/uebe...eltype=2&gearing=4&exactmodel=1.5&powerunit=2
Geeft een indicatie (alhoewel nog weinig vergelijkingsmateriaal beschikbaar) van het daadwerkelijke verbruik.

.. ...

Het viel mij op dat mijn auto niet in jouw search result stond? Welke parameters heb jij opgegeven in de search, ik kom namelijk op een ander resultaat:

https://www.spritmonitor.de/en/over...power_s=150&power_e=150&gearing=2&powerunit=2

Ik kom nu op een verbruik van 9,32 l/100km. Ik rij meestal maar ritjes van 5km en af en toe ritjes van 150km. Echter dit is slechts 1/4 vh het totaal gereden km's (3500km). Over het algemeen ben ik niet een rustige rijder maar de 5km ritjes zijn in de bebouwde kom en daar hou ik me snelheid goed in de gaten.

Ik heb wel tijdens het inrijden heeel rustig aan gedaan. Pas na 1000km heb ik het gas pedaal enigzins ingetrapt en pas na 1800 km vol ingetrapt.
 

heestp

Lid
Mijn Kodiaq Style Business 1.5 (7 zitter) DSG7 is ook niet zuinig te noemen. Dus ik herken je verhaal.

Er staat nu 1812 km bij mij op de teller. Misschien wordt het nog iets beter. Ik rij regelmatig 30 km over de N33 met 100 naar Assen en door naar Apeldoorn. Als ik 130 (ACC) rij op de snelweg, dan haal ik net iets meer dan 1 op 10. Bij maximaal 110 en gebruik van ACC haal ik ongeveer 1 op 14. Maar dan hang ik door ACC wel regelmatig achter langzamere deelnemers die ik pas ga inhalen als ik met 110 niemand stoor. Bij een koude start mag ik al blij zijn als ik met 1 op 7 bij de N33 aankom na door het dorp gereden te zijn. Dat is ongeveer 1 km.

Jouw 8 km is eigenlijk te weinig om goed warm te worden en het hoge verbruik aan het begin van de rit te compenseren. Zet je verbruik maar eens op het huidige in het maxidot display.

Optrekken, tegenwind en stijgen van de weg kost heel veel extra brandstof ben ik achter. En winterbanden misschien ook wel. Tja, de auto is ook wel 1625 kg rijklaar en heeft een hoge koets. Als ik het maxidot display op huidig verbruik heb staan, dan schiet dat echt enorm op en neer, zelfs bij gelijk blijvende snelheid via ACC. Optrekken via ACC heb ik wel op sport staan om vlot met het verkeer mee te gaan. Gevoelsmatig is normaal al iets aan de trage kant.

Ben benieuwd wat het de komende zomer met dakkoffer en caravan (1350 km) naar Italie gaat doen. Vermoedelijk niet veel beter dan 1 op 8 gemiddeld.

Misschien een gekke vraag maar hoe stel je de ACC optrekken in op sport?
 
Bovenaan Onderaan