Kodiaq en WLTP

De 2.0 TSI 190 pk heeft ondertussen zijn WLTP homologatie.
CO2: 158gr

Kennelijk heeft Bartg deze waarde door gekregen. Ikzelf heb niet gevraagd. Overigens heb ik hierboven met 159 gerekend dus dan zou BPM zelfs ruim €4000 dalen. Zegt natuurlijk niets over de eindprijs.
 

johndoe

Forumguru
A6F71247-72E5-4B8F-94E6-120959260B22.jpeg
Hier de prijzen uit maart 2018. Volgens mij is dat de laatste keer dat de 2.0 TSI in de prijslijst stond. Ziet er naar uit dat de BPM bij de nieuwe versie een stuk lager wordt, maar ik heb zo’n vermoeden dat dit voordeel niet helemaal aan de klant wordt doorgegeven. En mocht er toch een voordeel in zitten, dan moet ik nog maar eens met de leasemaatschappij gaan overleggen of en hoe dat voordeel naar mij kan komen ;)
 

saberone

Nieuw lid
Bij de Tiguan Allspace configurator kun je nu al zien dat de 2.0 TSI 172 g/km uitstoot vs 143 van de 1.5.

Hoe zich dat vertaald naar de Kodiaq is gissen, maar geeft wel een indicatie.
 

4Motion

Senior Member
tiguan.png

Sinds een paar dagen wordt bovenstaande waarde weergegeven voor de Tiguan Allspace (= 165 gr/km). De waarde werd recent toegevoegd.
De waardes verschillen dus per land/configurator. Ik denk dat ze het bij VW/Skoda zelf niet meer weten ;)
 

johndoe

Forumguru
9EA33289-ECA9-4FEC-8607-6F00D57CE872.jpeg

2.0 TSI staan nu ook op Duitse site, maar daar met 157 gram. Hopen.ijk een deze dagen ook de cijfers op NL site
 

johndoe

Forumguru
Opvallend weinig verschil in uitstoot trouwens tussen de 1.5 en 2.0 4x4 DSG. Blijkbaar is de 2.0 buiten de stad zelfs zuiniger. In de stad moet je dan maar even niet naar kijken. Gelukkig ga ik meestal snelweg rijden :thumbsup:
 

superbia

Forumguru
Bij Seat staat de Terraco met 2.0tsi 190pk met dsg en 4drive voor 50.950 op de prijslijst. Het prijsverschil met de 1.5 met handbak en zonder 4drive is ruim 10k. (enige andere benzine versie) De uitstoot komt op 166g. Ben heel benieuwd wanneer Skoda hem officieel opneemt in de lijst, al vrees ik dat ik hem niet passend ga krijgen binnen mijn budget.
 

superbia

Forumguru
Komt de 2.0tsi ook zonder 4x4? Dat scheelt op de 1.5tsi 16gr co2... (note weet niet of er uitstootverschil zit tussen scout & style) 4x4 heb ik echt niet nodig, maar die 40pk op zo'n grote auto is wel een fijn idee.
 

4Motion

Senior Member
Persoonlijk wil ik geen SUV zonder 4x4. Maar begrijp wel met het uitstoot verhaal (zeker in NL) dat je deze keuze overweegt.
 

superbia

Forumguru
meh jammer alleen voor de Scout icm 4x4, daar wordt hij voor mij veel te duur van. Het blijft een beetje een rare mix van motoren, uitvoeringen en opties bij Skoda. Bij de Karoq staat de 2.0tsi alleen zonder 4x4 en is de Karoq Scout volgens de ADAC lijst alleen leverbaar met 1.5tsi 4x4.

De 140kw 2.0tsi hebben ze zo te zien ook nog niet in de Superb gelepeld. Ben benieuwd wat hij daar doet. (en of hij daar wel zonder 4x4 komt)
 

Tinus78

Forumguru
Ik zie op autoweek.nl dat de wltp “pas” vanaf juli 2020 ingaat. Ik hoop dat de link werkt:
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/bpm-tarief-vanaf-1-juli-2020-gebaseerd-op-wltp/
Ik vermoed, en hoop, dat hiermee de reservering van €700,— voor de wltp niet meer nodig is.:pieker:
Het blijft een vraagstuk en ik zal het wel zien bij afleveren, ik heb nog even, maar zou wel fijn zijn.
Mijn dealer heeft destijds aangegeven dat die €700,— reservering puur vanuit overheid komt. Zijn zij het niet aan de overheid kwijt, ben ik het ook niet aan hem kwijt. Oftewel, hoef ik dus dat niet te betalen.

Iemand die iets meer uitsluitsel over kan geven?
 

BramBam

Forumguru
Uitstoot/verbruik van auto's (bestaande modellen) moesten vanaf 1-9-2018 al via WLTP gemeten worden (compleet nieuwe auto's zelfs vanaf 1-9-2017). Omdat de Nederlandse overheid weer eens rijkelijk laat was met hun wetgeving omtrent deze verandering zijn de BPM-tabel gebaseerd op deze "nieuwe" testmethode nog niet klaar. Deze nieuwe op WLTP gebaseerde BPM tabellen zouden er dus op 1-7-2020 moeten komen, Tot die tijd wordt er een omrekenenmethode gebruikt om WLTP BPM te bepalen aan de hand van de oude (NEDC) BPM tabel.

Omdat e.e.a. dus al die tijd niet volledig duidelijk is, worden er allerlei trucjes in autoprijslijsten/offerte's toegepast waardoor in ieder de overheid/dealer/importeur niet met een financiële strop zitten.

M.a.w. ze proberen het risico zoveel mogelijk bij de koper te leggen.
 

MaxN

Donateur
En ga er maar van uit dat de prijs weer wat zal stijgen.
Met de nieuwe regels wordt een benzine auto ongeveer €100,- duurder en diesel geloof ik zelfs 2 a 300,- heb ik gelezen.
Dat komt dus bovenop de prijs van auto's die inmiddels gestegen zijn(€700,- voor benzine en zelfs €2200,- voor diesels).
 
Bovenaan Onderaan