Een motor is toch niet afgestemd op een bepaald octaangetal? Het is toch zo dat een motor op brandstof met minimaal euro95 goed loopt, maar met euro98 beter, laat staan met euro100...
Laat ik het zo zeggen: bij mij wordt euro 95 geadviseerd, na de tuning tank ik euro98, maar als ik er euro100 ingooi merk ik duidelijk het verschil...
Een en ander heeft te maken met compressieverhoudingen, b.v 9.5:1,
hoe hoger de compr. verh. des te hoger het octaangetal moet zijn om "pingelen"te voorkomen.(pingelen is het spontaan ontsteken van het mengsel door de hoge compressie, dus zonder vonk)
Tegenwoordig meten z.g. "klopfsensoren" of een motor wil gaan pingelen zodat het ontstekingstijdstip aangepast dient te worden.
Hoe lager het octaangetal, des te later het ontstekingstijdstip,(kort bij het bovenste dode punt van de zuiger), des te minder kracht de motor levert.
De klopsensoren meten dus als het ware welk octaangetal er getankt is
en past het ontstekingstijdstip en mengselverhouding aan via de motorelectronica. Stel dat Marco met zijn gechipte O2 van Denemarken naar Kaapstad zou rijden dan komt ie veel verschillende octaangehaltes tegen onderweg, ik kan me tenminste niet voorstellen dat er midden in Soedan of zo een pomp is met 100 octaan!
Zo zal de motor zich aanpassen aan hetgeen hem gevoerd wordt hetgeen zich natuurlijk wel pos/neg. uit in de mate van soepelheid.
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.