Euro 98 voor 1.8 TSI-motor

cvegreen

Forumguru
maar leuk verteld, en daarom alsnog een goed verhaal! :winkie:

Ik iets leuk verteld ? Dat is dan ook wel ferm buiten mijn weten om . Ik vind altijd dat mijn lappen tekst maar belabberde lappen zijn in tegenstelling tot lappen tekst van andere leden hier .

MarcoO2

Forumguru
Ik iets leuk verteld ? Dat is dan ook wel ferm buiten mijn weten om . Ik vind altijd dat mijn lappen tekst maar belabberde lappen zijn in tegenstelling tot lappen tekst van andere leden hier .

't is welswaar offtopic, maar moet dan toch nog even gezegd worden: dan denk je dus te min van jezelf! Want zo'n verhaaltje als wat je hier neezette, dat zit ik met een dikke grijns te lezen!

cvegreen

Forumguru
't is welswaar offtopic, maar moet dan toch nog even gezegd worden: dan denk je dus te min van jezelf! Want zo'n verhaaltje als wat je hier neezette, dat zit ik met een dikke grijns te lezen!

Ben inderdaad een beetje zo ingesteld dat ik altijd denk dat ik minder ben dan een ander. Foute instelling , maar ben al meermaals tegen de lamp gelopen toen ik wel dacht juist te zitten , dat ik mij niet snel meer zeker voel (lees nooit meer) .

Rallye

Forumguru
Het blijft toch uit de testen komen dat het reguliere "straatauto's" eigenlijk vrijwel nooit iets uitmaakt.

Een TSI motor is dan weer een turbomotor dus wellicht.

Maar ja, de computer bekijkt wat voor brandstof je erin gooit en stemt het programma erop af, naar mijn kennis.

Dat klopt, maar alleen als de motor dat ook kan. Het gaat erom of de motor erop is afgesteld/geprogrammeerd. Als de motor is afgesteld op 98 loopt hij het best op 98. Is de motor afgesteld op 95 dan maakt het geen verschil of je er 98 of 95 ingooit. Turbo of niet maakt niet uit.

MarcoO2

Forumguru
Dat klopt, maar alleen als de motor dat ook kan. Het gaat erom of de motor erop is afgesteld/geprogrammeerd. Als de motor is afgesteld op 98 loopt hij het best op 98. Is de motor afgesteld op 95 dan maakt het geen verschil of je er 98 of 95 ingooit. Turbo of niet maakt niet uit.
Een motor is toch niet afgestemd op een bepaald octaangetal? Het is toch zo dat een motor op brandstof met minimaal euro95 goed loopt, maar met euro98 beter, laat staan met euro100...

Laat ik het zo zeggen: bij mij wordt euro 95 geadviseerd, na de tuning tank ik euro98, maar als ik er euro100 ingooi merk ik duidelijk het verschil...

Ronnie

Forumguru
Een motor is toch niet afgestemd op een bepaald octaangetal? Het is toch zo dat een motor op brandstof met minimaal euro95 goed loopt, maar met euro98 beter, laat staan met euro100...

Laat ik het zo zeggen: bij mij wordt euro 95 geadviseerd, na de tuning tank ik euro98, maar als ik er euro100 ingooi merk ik duidelijk het verschil...
Een en ander heeft te maken met compressieverhoudingen, b.v 9.5:1,
hoe hoger de compr. verh. des te hoger het octaangetal moet zijn om "pingelen"te voorkomen.(pingelen is het spontaan ontsteken van het mengsel door de hoge compressie, dus zonder vonk)
Tegenwoordig meten z.g. "klopfsensoren" of een motor wil gaan pingelen zodat het ontstekingstijdstip aangepast dient te worden.
Hoe lager het octaangetal, des te later het ontstekingstijdstip,(kort bij het bovenste dode punt van de zuiger), des te minder kracht de motor levert.
De klopsensoren meten dus als het ware welk octaangetal er getankt is
en past het ontstekingstijdstip en mengselverhouding aan via de motorelectronica. Stel dat Marco met zijn gechipte O2 van Denemarken naar Kaapstad zou rijden dan komt ie veel verschillende octaangehaltes tegen onderweg, ik kan me tenminste niet voorstellen dat er midden in Soedan of zo een pomp is met 100 octaan!
Zo zal de motor zich aanpassen aan hetgeen hem gevoerd wordt hetgeen zich natuurlijk wel pos/neg. uit in de mate van soepelheid.
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

MarcoO2

Forumguru
ok, dus mijn conclusie dat het wel degelijk uitmaakt wat je tankt (ongeacht wat er geadviseerd wordt bij de auto of waar de motor op "geprogrammeerd" is) klopt, zij het dat het bij de ene auto meer impact heeft dan bij de andere. Begrijp ik het zo goed?

Gieliovd

Forumguru
High performance auto's, hoge compressieverhoudingen en hoogtoerige ontwerpen, hebben meer baat bij hoog octaan brandstof dan "gewone" wagens.

Dit is ook onderzocht door diverse TV programma's.

Zoals gezegd voelt de motor dus het octaangehalte aan en past daar het programma op aan.

Kijk eens naar het oostblok. Daar is 91 nog heel normaal. Daar worden die Skoda's dan ook allemaal mee volgegooid. Dat niet het volle vermogen eruit komt, dat is het resultaat.

Doet me denken aan mijn reisje richting Polen in mijn Nissan Micra... ik was jong en niet bekend met al die dingen. Ik pakte in Duitsland per abuis de verkeerde slang waarmee ik een paar liter tankte. Ik zag plots op het pistool staan dat het octaan 91 was. Ik denk ik dat wit werd van schrik. Met een rotgang die liters betaald en de 95 slang er weer ingehangen. Pffff, en de eerste KM's met angst gereden.

Ik dacht, nou, nu sloop ik de motor.

:biggthumpdown:

ECV

Nieuw lid
TSI's en mogelijk ook FSI's hebben een knock-sensor en kunnen bijsturen als de motor dreigt te gaan 'pingelen'.

Zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/Engine_knocking#Knock_detection
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Volkswagen_Group_petrol_engines#1.4_R4_16v_TSI.2FTFSI_90-133kW
ignition system & engine managementcentrally positioned NGK longlife spark plugs, mapped direct ignition with four individual direct-acting single spark coils; Bosch Motronic ME electronic engine control unit (ECU), knock control via a single knock sensor, permanent lambda control

Roel

Lid
Op het klepje van mijn S2 staat inderdaad 95 (of 91) en in het instructieboekje staat dat een hoger actaangehalte geen beter prestaties of verbruik oplevert.
Toch ben ik eigenwijs en tank 98 omdat ik voel dat de motor hier toch beter op loopt, zuiniger (marginaal welliswaar) en pittiger is.
Die paar extra centen per liter kunnen me dan ook gestolen worden.

LenK

Forumguru
Mwa. Het is geen paar extra centen.
Waar ik meestal tank is Super 11ct duurder dan Euro95.

van_der_P

Senior Member
En die 11 cent meer haal je er niet uit doordat de auto iets zuiniger is. De voordelige keuze is dus euro 95.

Roel

Lid
Plus dat je de motor in een beter conditie houdt.
(n.v.t. voor lease rijders natuurlijk).

B.t.w In Almere is het verschil 7 cent.

Bovenaan Onderaan