We hebben het wel over octaangetal, zie ook
http://nl.wikipedia.org/wiki/Octaangetal
Er zit niet meer "octaan" in brandstof met een hogere RON waarde.
Ik kan me voorstellen dat de boordcomputer zijn ontstekingstijdstip aanpast op een hoger octaangetal en dat er dus meer vermogen te realiseren is. Fysiek veranderd de motor natuurlijk niet, dus wezenlijk hogere compressie is niet te realiseren. Daar hebben we het natuurlijk over, hogere RON, hogere compressie mogelijk voordat "pingelen" optreedt.
Blijft een eeuwig leuk discussiepunt.
Ik heb ook gereden met brandstoffen met RON 91 tot en met 100 en er is wel een wezelijk verschil te merken in de motorloop, heb ik gemerkt.
Maar of het nou beter is voor een motor om RON 98 gevoed te krijgen in plaats van RON 95... dat is een punt waar ik niet direct in geloof. Er kunnen in beide net zo goed reinigende additieven zitten en ze kunnen net zo volledig verbranden.
Dat "octaan" is geen wondermiddel dat verbranding verbetert.
@opmerking over mensen die het verschil niet merken, tja.... er zijn ook mensen die het verschil tussen Amstel en Heineken niet proeven. Het zit hem in de details.
En zoals Marco terecht schrijft, het forum staat er al vol mee
