Euro 98 voor 1.8 TSI-motor

Naar ik begrepen heb dien ik straks in mijn nieuwe octavia II 1.8 TSI Euro98 te tanken. Met mijn huidige Octavia I 1.8T tank ik altijd Shell Euro95.
Het tankstation waar ik altijd tank heeft echter géén Euro98! (Misschien heeft Shell wel helemaal geen Euro98???)
Naast Euro95 heeft men wél Euro95 V-power.

Is Euro95 V-power het alternatief van Shell voor Euro98 of moet ik dan toch een ander merk benzine gaan tanken?

Daarnaast heb ik op een ander forum gelezen, dat er toch ook mensen zijn die problemen hebben ondervonden met het rijden op V-power. (Motor zou af en toe stotteren)
Is bij jullie hier iets over bekend?

Wat is jullie advies of wat zijn jullie ervaringen?
(Ik neem niet aan dat jullie allemaal diesel rijders zijn, hoewel ik het vermoeden heb dat het merendeel van de Octavia rijders dit wel is.)

V-power van Shell is 97 octaan, BP Ultimate is 98 octaan. Ik tank altijd BP Ultimate, behalve als ik in Duitsland tank, dan is het Shell V-power 100 octaan.

TL@

Forumguru
Ik tank altijd bij Shell (tankkaart van het werk) maar enkel V-power Diesel.

In België heeft Shell zeker euro98, in elk station.

SkodaMan

Actief lid
Ik rij een 2.0 FSI waarvan de techniek de basis is voor de TSI (variabele kleptiming en directe inspuiting onder de 4.200 rpm) maar dan met een uitlaat compressor en andere truckjes.
In het motormanagement is een sensor opgenomen die het Octaangetal van de brandstof meet. De FSI is geschikt voor zowel RON95 als RON98 maar levert de door de fabriek gespecificeerde prestaties alleen als je RON95 tankt. Aan de binnenkant van het klepje van de benzinetank staat in grote letters 98 en in kleine letters 95 om aan te geven dat het allebei kan maar RON 98 heeft de voorkeur. Ik verwacht dat hetzelfde geldt voor de TSI.

In het klepje voor de tankdop van mijn 1.6 FSI staat in grote cijfers min. RON 95 aangegeven. In de laatste techno-sheets voor de 85KW motor staat vermeld dat gebruik van RON 95 benzine is toegestaan, met de kanttekening dat de motorprestaties iets zullen afnemen ten opzichte van RON 98. Van dat laatste heb ik nog niks gemerkt, maar ik verg dan ook niet het uiterste van de motor.

LenK

Forumguru
BTW: Op het technische datablad staat bij de 1.8 TSI RON95 als brandstof.
Alleen bij de 1.6 en 2.0 (T)FSI staat RON98.

tlpeter

Actief lid
De tankstations die geen 98 meer verkopen zouden wel een octaanbooster verkopen
Ik weet niet of dit nog steeds zo is ?

VEEJAY

Forumguru
Ultimate en Vpower zijn leuk, maar ik zou er niet vrolijk van worden als mijn auto alleen maar op die brandstoffen fatsoenlijk zou rijden. Kost een slok op de borrel dan zo.

Porettuhcs

Senior Member
Ik tank ook alleen maar 95 RON .... staat idd ook in mijn benzineklepje.

Volgens mij is dat trouwens het minimale RON gehalte wat je moet tanken.

MarcoO2

Forumguru
Ultimate en Vpower zijn leuk, maar ik zou er niet vrolijk van worden als mijn auto alleen maar op die brandstoffen fatsoenlijk zou rijden. Kost een slok op de borrel dan zo.
't is niet zo dat de auto zonder Euro98 niet fatsoenlijk rijdt... maar 't is wel zo dat'ie op Euro98 nog beter en voelbaar soepeler rijdt. Ik tank nooit iets anders dan BP Ultimate, en dat bevalt me prima. En de kosten vallen wel mee, de auto is er ook zuiniger mee.

Gieliovd

Forumguru
Het minimale zou hier wel RON95 zijn dan gezien dat in je klepje staat.

In Oost Europa zullen ze er wel andere software inladen zodat ze ook gewoon de RON91 erin kunnen knikkeren in die contreien.

Rallye

Forumguru
In het motormanagement is een sensor opgenomen die het Octaangetal van de brandstof meet. De FSI is geschikt voor zowel RON95 als RON98 maar levert de door de fabriek gespecificeerde prestaties alleen als je RON95 tankt. Aan de binnenkant van het klepje van de benzinetank staat in grote letters 98 en in kleine letters 95 om aan te geven dat het allebei kan maar RON 98 heeft de voorkeur.

"maar levert de door de fabriek gespecificeerde prestaties alleen als je RON95 tankt". Ik neem aan dat hij de prestaties alleen levert als je RON98 tankt? Immers een motor die afgestemd is op RON95 zal niet (veel) beter lopen op RON98. Een motor die op RON98 is afgesteld (zoals volgens je tankklep die van jou - en mij-) zal met RON95 slechter lopen, cq. minder pk's leveren. Ergens anders op dit forum staat een youtube-filmpje van een test uit Fifth Gear die die conclusie onderbouwt.

RON98 kun je overigens krijgen bij elke Tango. Shel en Texaco is inderdaad moeilijk.

Gieliovd

Forumguru
Het blijft toch uit de testen komen dat het reguliere "straatauto's" eigenlijk vrijwel nooit iets uitmaakt.

Een TSI motor is dan weer een turbomotor dus wellicht.

Maar ja, de computer bekijkt wat voor brandstof je erin gooit en stemt het programma erop af, naar mijn kennis.

Ralph

Lid
Ik weet in ieder geval wel dat met mijn 2.0 TFSI +/- 250pk het wel degelijk uitmaakt!

Met 95:

Houd hij in met lagere toeren
Verbruikt hij meer
Reageert hij trager op gaspedaal
Houd hij in bij hogere toeren!

Dus ik tank bij BP altijd de 98 ulimate!

cvegreen

Forumguru
Bij een A6 krijg je de tankteut niet in je tank van de 95 ron , Dus die vraagt weldegelijk de 98 ron . Heb toch eens een MADAM zien sukkelen met haar dikke A6 om toch maar de tankteut van de 95 ron in haar tank te krijgen. Ik had toen wat haast en heb haar gezegd dat haar auto de duurdere 98 ron MOET drinken , ik kreeg daar een preek dat die te duur is , ik heb dan heel gewoon gereageerd met de inslaande woorden , koop dan ook een goedkopere auto die wel 95 ron verdraagt en het vul gat daaraan is aangepast , in plaats van den dikke nek uit te hangen met uwen dikken bak. Ik heb daar een bloedhekel aan aan dikke nekken die het eigenlijk niet aan kunnen om zo'n auto te betalen en onderhouden. Mensen toch , koop een auto binnen u budget en tracht toch niet hoger te mikken dan wat je aankan.

Bovenaan Onderaan