Aansluiting trekhaak TSC | Error parkeersensoren | caravanspiegels

Xander

Senior Member
...
Met trekhaak voorbereiding Dan ligt er een kabel vanaf de zekeringkast en BCM naar achteren (LA de bekleding) En zijn de kabels vooraan al aangesloten en zekeringen zitten er ook al in. Alleen geen geschakelde plus. Die moet dan apart erin gelegd worden. Er zit al een gat onderin de bumper voor de trekhaak.
En een regelapparaat die in de kabelset zit is een met een origineel Skoda nummer.
PR nummer: 1D2 of 1D7 Staat op sticker in kofferbak of boekje.
De dealer geeft over de trekhaakvoorbereiding op mijn Octavia Style Businessline van 2015 het volgende aan:

De trekhaakvoorbereiding affabriek wil zeggen dat de zekeringkast van uw auto is aangepast en hier geen aansluiting gemaakt hoeft te worden. Er moet nog steeds een kabel van voor naar achter getrokken worden.


Dat is iets anders dan jij aangeeft en ik ben geneigd jou te geloven in plaats van de dealer. Hoe kan ik (snel/makkelijk) controleren of er een kabel ligt of niet?
 

Monteurtje

Forumguru
Het zou kunnen dat er geen geschakelde plus in de kabelset zit. Maar later is dat verandert met een relais. Dus dan zou je alleen een geschakelde plus moeten trekken.
Ik heb al een paar keer een auto met voorbereiding gehad en nooit naar voren gegaan toen. Bekleding links in de koffer loshalen en dan hangt er een losse stekker. Met een paar dikke voedingen en een paar dunne kabeltjes.
Ongeveer ter hoogte van de wielkast. Dus niet meteen bij achterlicht ofzo
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Na het doorlezen van dit topic toch effe een vraagje. Mijn Octavia wordt geleverd zonder trekhaakvoorbereiding af-fabriek. Ik heb als accessoire gekozen voor een afneembare trekhaak met trekhaakvoorbereiding. Ik ging er van uit dat dit de optie was om de trekhaak + aansluitingen buiten de bijtelling te houden. Maar er lijkt toch wat onduidelijkheid te zijn:

-Het woordje 'met' hierboven suggereert dat de trekhaak wordt gemonteerd inclusief een trekhaakvoorbereiding (ECS?). Maar de uitleg kan ook zijn dat de trekhaak geschikt is voor een Octavia met af-fabriek trekhaakvoorbereiding. De prijs voor de trekhaak met/zonder trekhaakvoorbereiding is namelijk gelijk. Er staat bij de trekhaak zonder trekhaakvoorbereiding namelijk bij dat er wellicht meer onderdelen nodig zijn (ECS module?). Ik zag dat vandaag pas.

-Mij is door de dealer verteld dat de trekhaak gemonteerd wordt met constante+ en geschakelde+. Maar gezien de recente ervaringen met de dealer ga ik effe nergens automatisch van uit......

-De aangeleverde configuratie is overigens gewoon bevestigd door de dealer. Er zijn geen opmerkingen gemaakt over de gemaakte trekhaak keuzes of het missen van een trekhaakvoorbereiding (af-fabriek of los).

Wie weet mij meer info te geven hoe het precies zit?
 

Cordoba

Forumguru
Wat sowieso een verschil is: auto's met trekhaak af-fabriek hebben ook een iets grotere radiateur, zodat de motor zijn warmte kwijt kan als ie op lage snelheid in de brandende zon een sleurhut naar boven moet brengen. Nederlandse VAG-auto's hadden die aanpassing tot voor kort niet, vanwege die bijtellingsregels, ondertussen kan dat aangepast zijn, maar dat is mij in elk geval nog niet helemaal duidelijk. Die trekhaakvoorbereiding kan dus ook nog op de gemonteerde radiateur slaan voor het koelsysteem.
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
@Cordoba ik heb net bevestigd gekregen door de dealer dat als je de auto besteld zonder af-fabriek trekhaakvoorbereiding je dan achteraf wel een trekhaak kan monteren, maar die is dan alleen geschikt voor een fietsendrager o.i.d.......:pieker:.

Mijn Kip weegt zo'n 1250 kilo meer (beladen)....lekker, weer een wijziging op de bestelling :angry:
 

Jessedew

Senior Member
Hallo allen,

Ik wil onder mijn Skoda Octavia Combi uit 2013 met rondom parkeersensoren (geen achteruitrijcamera) een vaste trekhaak laten plaatsen.
Moet ik nog ergens rekening mee houden.

Wat is hier een normale prijs voor?

En waar kan ik goed (koop) terecht?

Alvast dank!!
 

Canon-Eye

Forumguru
ik heb net bevestigd gekregen door de dealer dat als je de auto besteld zonder af-fabriek trekhaakvoorbereiding je dan achteraf wel een trekhaak kan monteren, maar die is dan alleen geschikt voor een fietsendrager o.i.d.
Zolang er niet precies wordt aangegeven waarom zo'n achteraftrekhaak niet geschikt is voor een aanhanger, geloof ik daar niet zo in. Als het bv. om een aangepaste koeling gaat, dan is dit iets waar je in het gebruik rekening mee kunt houden door heel goed op de temperatuur van olie en koelvloeistof te letten en al te extreme omstandigheden zoveel mogelijk te vermijden.

Mijn Leon ST was bij aankoop 11 maanden oud, demo van de dealer geweest. Of deze oorspronkelijk met of zonder trekhaakvoorbereiding is geleverd weet ik niet, maar de werkplaats heeft er vóór aflevering zonder verdere op- of aanmerkingen (van de verkoper die er zelf 11 maanden mee had gereden) een vaste trekhaak gemonteerd en alles functioneert gewoon zoals het moet. Al moet ik toegeven dat ik de caravan nog niet over de bergen heb getrokken, maar op de Nederlandse snelwegen zijn in elk geval geen problemen opgetreden.

Ik zou dus eerst eens proberen te achterhalen wat die af-fabriek trekhaakvoorbereiding nu precies omvat alvorens de dealer zomaar te geloven. Die weten het ook niet altijd helemaal, ga daar maar vanuit...
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Ik ben het helemaal met je eens, maar ik heb in mijn 2 maand Skoda ervaring al zoveel verschillende verklaringen gehoord, dat je soms echt maar kiest voor je eigen gevoel. Bij af fabriek voorbereiding zal ik zeker de minste problemen krijgen.
 
Hallo allen,

Ik wil onder mijn Skoda Octavia Combi uit 2013 met rondom parkeersensoren (geen achteruitrijcamera) een vaste trekhaak laten plaatsen.
Moet ik nog ergens rekening mee houden.

Wat is hier een normale prijs voor?

En waar kan ik goed (koop) terecht?

Alvast dank!!

Een maand geleden had ik dezelfde vraag en ben gaan rondkijken voor mijn O3 2015. Kosten 500-750 euro. Kwikfit was een van de goedkopere aanbieders (vaste haak, incl montage). Uiteindelijk heb ik een complete set (haak+13P-set) via internet gekocht. Hiervoor waren de kosten 195 euro (incl. verzenden) + dag sleutelen. Mocht je het zelf gaan doen, een Duitse sleutelaar heeft een heel erg bruikbaar (lees onmisbaar) filmpje op Youtube gezet.
 

CDK

Forumguru
@Antera wat kost zo'n trekhaak vast 7 polig bij jou? Heeft geen spoed, voorjaar ergens.

Leg even per whatsapp of e-mail uit voor welk type auto, bouwjaar en eventueel kenteken en wat voor trekhaak je in gedachten hebt ;)

15681228b6cefed1c3270434b77eefb7.jpg
 

Canon-Eye

Forumguru
trekhaak vast 7 polig
Ik zou in deze tijd toch echt géén 7-polige aansluting meer onder een auto monteren :nono:, zelfs niet als ik op dit moment alleen maar een fietsdrager of aanhanger met 7-polige stekker zou hebben. En wel omdat dit in de toekomst erg beperkend gaat werken als je eens iets nieuws/anders wil aanschaffen, of huren, of lenen.
Gewoon 13-polig onder de auto en een adapter erbij om (ook) de ouwe spullen te kunnen gebruiken, dan sta je nooit voor verrassingen. Ik heb het ook jaren zo gedaan en dat werkte prima.
 
ik heb 2 maanden geleden een afneembare trekhaak zelf gemonteerd, prima te doen als je een beetje handig bent...
ik wou wel perse een bosal vanwege het gat in de bumper... met die van de bosal (606500) moet je het voorgedrukte gat gebruiken.. en kun je de stekker door wegklappen in de bumper.

ik vond de grootste uitdaging de bumper los krijgen... er zat een verborgen schroefje in de wheel well

voor de bosal was ik zn 220 euro kwijt
kabelboom koste mij zn 119 euro kwijt
programeren kon ik zelf ik had een kabel... maar bij bijv een forum lid ben je daar ook zn 20 euro voor kwijt?

ik heb in een middag de trekhaak gemonteerd, en in een ochtend de kabelboom...
bij de dealer zou ik 950 euro betalen... die 600 euro vind ik toch makkelijk verdiend met een dagje klussen

filmpjes kon ik niet vinden... of een handleiding... dus heb zelf een beetje gehobby-ed
 

RD1983

Nieuw lid
Ik ben ook van plan om zelf de trekhaak onder te gaan bouwen.
Voor de kabelset heb ik gekozen voor de ECS VW146D1, omdat ik begrepen heb dat de kabelset welke dealers voor een Nederlandse O3 zonder trekhaakvoorbereiding via Pon bestellen ook door ECS wordt geleverd. Hierdoor zou het programmeren hetzelfde moeten zijn.
Ik zie echter wel dat verschillende sets verschillende zekeringnummers gebruiken. Mijn Octavia is modeljaar 2018, hiervoor staat in de handleiding (22 trekhaak stopcontact, 28 trekhaak verlichting links, 38 trekhaak verlichting rechts, 44 trekhaak stopcontact). De handleiding van de kabelboom gebruikt echter 48 (15+), 28 (30+) en 38 (30+ canmodule). Als ik naar de handleidingen van andere kabelbomen kijk zie ik weer andere configuraties. Verder zie ik dat de zekeringen voor een auto van t/m 2014 andere configuraties hebben. Ik denk dat de handleiding nog op deze oude configuratie gebaseerd is.
Welke configuratie van de zekeringen zouden jullie kiezen voor een O3 modeljaar 2018? Kunnen jullie welke nummers de dealer heeft gebruikt?
Alvast bedankt.
 
Ik heb de 2e gebruikt... 28, 38, 48... octavia 2014.... je kan even in de zekering kast kijken of er iets zit op die plekken, zo niet, meten of ze constant/geschakeld zijn... 1 moet geschakeld zijn, weet zo uit mn hoofd niet welke dat is....


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
ik heb 2 maanden geleden een afneembare trekhaak zelf gemonteerd, prima te doen als je een beetje handig bent...
ik wou wel perse een bosal vanwege het gat in de bumper... met die van de bosal (606500) moet je het voorgedrukte gat gebruiken.. en kun je de stekker door wegklappen in de bumper.

ik vond de grootste uitdaging de bumper los krijgen... er zat een verborgen schroefje in de wheel well

voor de bosal was ik zn 220 euro kwijt
kabelboom koste mij zn 119 euro kwijt
programeren kon ik zelf ik had een kabel... maar bij bijv een forum lid ben je daar ook zn 20 euro voor kwijt?

ik heb in een middag de trekhaak gemonteerd, en in een ochtend de kabelboom...
bij de dealer zou ik 950 euro betalen... die 600 euro vind ik toch makkelijk verdiend met een dagje klussen

filmpjes kon ik niet vinden... of een handleiding... dus heb zelf een beetje gehobby-ed

Voor degenen die dit zelf willen doen, hier het filmpje dat mij geholpen heeft:
 
Bovenaan Onderaan