EGR klep en koeler problemen

MaxN

Donateur
En voordeel die er bij kan komen is afkeur APK!
Sinds mei dit jaar worden zowel EGR als roetfilter gecontroleerd.
Deze moeten beide aanwezig zijn en werken(staat niets over gevolgen van deels weggeschreven EGR).

Handen af van emissiebeheersing
Maar eerst dat roetfilter. Hier neemt de regering het idee over van RDW om de regels uit te breiden tot alle systemen voor emissiebeheersing. Verandering daaraan zal gelden als wijziging van de constructie. Dit houdt automatisch in dat een auto daarna opnieuw RDW goedgekeurd moet worden, anders is er geen geldige typekeuring meer en dus geen geldig kenteken.

Onklaar maken van de uitlaatgas recirculatie, merkt RDW terecht op, kan extra roetuitworp geven en moet dus net zo illegaal zijn als een roetfilter verwijderen.

Want, zo stelt RDW, in geen enkele regel staat dat een auto voorzien moet zijn van een roetfilter. Het is alleen zo dat je in de praktijk zonder filter geen Euro 5 of 6 eisen haalt. Europese regels zijn echter, ook op aandrang van de auto-industrie, techniek-neutraal. Je mag zelf weten hoe je aan bijvoorbeeld de deeltjesuitstoot norm komt, hoeft niet persé met een roetfilter. Als je de norm maar haalt.

Behalve het filter helpt ook EGR, gaat RDW verder. Dus mag je die ook niet afsluiten. Vandaar twee suggesties die onze overheid aanneemt. Verandering aan het emissiesysteem betekent wijziging van constructie, dus intrekking van het kenteken. En niks speciaal over roetfilters, het hele emissiesysteem, zodat ook katalysatoren of EGR systemen uitschakelen of uitbouwen verboden wordt. Niet alleen bij diesels.
 

ABruintje

Senior Member
En voordeel die er bij kan komen is afkeur APK!
Sinds mei dit jaar worden zowel EGR als roetfilter gecontroleerd.
Deze moeten beide aanwezig zijn en werken(staat niets over gevolgen van deels weggeschreven EGR).

Dit is nog steeds een voorstel.
Alleen naar het roetfilter en de uitstoot word in 2019 naar gekeken.

Nog steeds niet of er aan de software is gerommeld.

Vraag mij wel af hoe mijn dorps 'peugeot' garage kan zien of mijn software versie is veranderd zonder VAG apparatuur ?]
Volgens mij zien zij alleen een versie nummer, meer niet.
 

surow

Senior Member
VCDS is niet genoeg voor EGR te uitschrijven. Helaas moet je naar een tuner gaan ;) kost je toch veel minder dan nieuwe onderdeel.
 

Kempes

Forumguru
Klopt, daar doelde ik op.. EGR wordt via boordcomputer aangestuurd en kun je niet even met vcds uitzetten..je zult software vd boordcomputer moeten laten aanpassen bij een tuner.
 

laagvlieger

Forumguru
Ja hoor: geel waarschuwingslampje "uitlaatgascontrolesysteem". Ook mijn Fabia is niet gespaard gebleven van het bekende EGR probleem. 'Gelukkig' heb ik in het voorjaar de software-update laten uitvoeren waardoor alles nu onder garantie vervangen wordt (dit was met voorbedachte rade). Of was die update net de aanleiding tot het probleem? De één zegt van wel, anderen zeggen dat het op den duur toch stuk gaat, ook met sjoemelsoftware. OK, vervangen dan maar, maar wel liefst gratis.

Nu heb ik enkele vragen hieromtrent, waarover de Skoda-dealer nogal vaag blijft.

1. Reparatie kan ten vroegste midden januari aangezien ze er een hele werkdag voor nodig hebben en ze helemaal volgeboekt staan (wellicht ook met egr problemen ...)
Vraag: Kan het kwaad om door te rijden?
De dealer zegt van niet, zolang ik geen vermogensverlies opmerk. Mijn Fabia rijdt inderdaad normaal. Enkel een geel lampje op het dashboard, dat enkele dagen aan staat en de volgende dagen ook weer weg kan blijven.

2. De dealer meldt een defecte EGR-koeler, dit kwam aan het licht bij het uitlezen.
Vraag: hoort de EGR-klep ook bij dit verhaal, of staat dat er los van? Zijn die EGR koeler en klep één geheel of niet?
Ik heb natuurlijk liever dat ze beide onderdelen vervangen! Ze gaan er niet goedkoop van af komen ... :sterretjes:
 

Luckei

Lid
Volgens mij is de algemene mening dat de EGR onder normale functionaliteit niet persé goed is voor de motor aangezien je deels onverbrande uitstoot weer terug de motor instuurt om dit nogmaals te verbranden. Dit om voor een schonere verbranding te zorgen. Dit circuleren heeft volgens sommigen meer koolstofafzet in de motor tot gevolg. Uitgaande van die redenatie is een niet-functionerende EGR (of softwarematig uitgezet of afgedopt) juist beter voor de motor aangezien je geen circulatie meer je motor in hebt. Dat gezegd hebbende lijkt het mij dus volkomen veilig om mee door te rijden mits de auto geen gekke dingen gaat doen zoals extra dashboardlampjes, inhouden of vermogensverlies.

Tot slot heb ik zelf ook 2 weken rondgereden met een defecte EGR-koeler voordat de garage (geen dealer) het juiste onderdeel binnen had en dit heeft gerepareerd (onbekend of zelf uitgevoerd of naar dealer gereden). Destijds is bij mij ook de gehele EGR vervangen incl. koeler, informeer je dealer als je wilt weten wat er exact gesleuteld gaat worden, het is immers jouw auto. Ik zou gokken dat ze de hele EGR vervangen, het uitbouwen is een flinke klus en mocht later een ander stuk van de EGR niet meer functioneren kunnen ze dat weer opnieuw doen. Een groot deel van de kosten zit hem gewoon in de arbeid.
 

oco1979

Forumguru
De vraag is eerder,is het de koeler van de egrklep of de egrklep zelf.
Als het de koeler is,meestal is inwendig de klepverstelling van de koeler defect.
Dat is geen ramp om meer door te rijden.
Egrklep zelf defect is,ga je dat merken dat deze in noodloop zal gaan en/of niet meer zal blijven draaien of zeer moeilijk in toeren klimmen.
Als ze vervangen,liefst het volledig dat is egr + koeler.
koeler durven ook koelvloeistof lekken.
 

laagvlieger

Forumguru
Uitgaande van die redenatie is een niet-functionerende EGR (of softwarematig uitgezet of afgedopt) juist beter voor de motor aangezien je geen circulatie meer je motor in hebt. Dat gezegd hebbende lijkt het mij dus volkomen veilig om mee door te rijden mits de auto geen gekke dingen gaat doen zoals extra dashboardlampjes, inhouden of vermogensverlies.

Het gedroomde scenario is dat de EGR klep dus dicht staat en niet meer open kan. Dan heeft het probleem zichzelf opgelost, dat zou mooi zijn maar dat weet ik dus niet.
Maar de dealer had het effectief over een defecte koeler. Als de hete uitlaatgassen van de motor dus niet meer gekoeld worden, gaan ze wel gloeiend heet opnieuw de motor in ...

De vraag is eerder,is het de koeler van de egrklep of de egrklep zelf.
Als het de koeler is,meestal is inwendig de klepverstelling van de koeler defect.
Dat is geen ramp om meer door te rijden.
Egrklep zelf defect is,ga je dat merken dat deze in noodloop zal gaan en/of niet meer zal blijven draaien of zeer moeilijk in toeren klimmen.
Als ze vervangen,liefst het volledig dat is egr + koeler.
koeler durven ook koelvloeistof lekken.

Ik zal zeker vragen om ze allebei te laten vervangen, maar kan ik dat achteraf zelf controleren? Kan je 'eenvoudigweg' zien dat deze onderdelen vervangen zijn zonder de hele motor te demonteren?
Ik heb helemaal geen vermogensverlies, zelfs integendeel. Al sinds de software update lijkt de motor krachtiger.
 

EdK

Forumguru
je kunt ze merken met nagellak van je vrouw of dochter.
En je kunt de oude onderdelen vragen om mee te nemen, ze blijven ter aller tijden jouw eigendom.
Er van uitgaande dat je een prive wagen hebt...
 

React

Actief lid
Als het puur de koeler is komt er nóg minder volume aan zuurstof in je motor bij deellast waardoor een slechtere loop dan 'verwacht' door het motormanagement. Daarnaast zal je motor (en je interieur) minder snel opwarmen want de uitlaatgassen warmen bij koudeloop het koelwater mee op.
 

laagvlieger

Forumguru
je kunt ze merken met nagellak van je vrouw of dochter.
En je kunt de oude onderdelen vragen om mee te nemen, ze blijven ter aller tijden jouw eigendom.
Er van uitgaande dat je een prive wagen hebt...

Zeer zeker een privé wagen. Ik heb in ieder geval een mail gestuurd met de vraag of ze ook de klep vervangen zodat ik weer voor een tijd gerust ben. Als ze het bevestigen dan heb ik het op papier staan. De Skoda-dealer heeft nog niet geantwoord dus heb ik me aan de importeur gericht ...
Als ze zeggen dat ze ook maar iets aanrekenen dan is de oplossing simpel, naar VAGtechniek en de boel laten uitschakelen en chippen voor maar 300 euro. Ze hebben momenteel een actie.

Als het puur de koeler is komt er nóg minder volume aan zuurstof in je motor bij deellast waardoor een slechtere loop dan 'verwacht' door het motormanagement. Daarnaast zal je motor (en je interieur) minder snel opwarmen want de uitlaatgassen warmen bij koudeloop het koelwater mee op.

Er is echt geen slechtere loop merkbaar, integendeel. Volgens mij loopt die beter. Hetzelfde wat de opwarming betreft ...
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

laagvlieger

Forumguru
Ik heb in ieder geval een mail gestuurd met de vraag of ze ook de klep vervangen zodat ik weer voor een tijd gerust ben. Als ze het bevestigen dan heb ik het op papier staan. De Skoda-dealer heeft nog niet geantwoord dus heb ik me aan de importeur gericht ...

2 weken later nog steeds geen bericht gekregen van de importeur. Ergens had ik dat wel verwacht ... Nu 2.000 km verder gereden met 'defecte' egr-koeler, auto geeft geen krimp. Het zou dus evengoed een sensor kunnen zijn die stuk is.
 
3x raaie ja hoor de Skoda Fabia combi 1.2 TDI weer afgesleept.
paar weken terug hele roetfilter vervangen.
nu bij het stoplicht horten en stoten niet meer dan 3000 toeren kunnen maken.
erg stinken en dikke witte rook uit de uitlaat.
iemand van hier misschien een idee
 

Maggy

Forumguru
Dikke witte rook.... ik denk(-weet bijna zeker-) dat de turbo er uit ligt. Teveel speling op de turbo-as. Heb dit eerder gezien bij een bmw, zelfde symptomen, gedacht aan koppakking, maar bleek turbo. Helaas geen filmpje mee van, maar de straat stond vol met witte rook. Radiale speling van een halve centimeter
 
Bovenaan Onderaan