Hilox LED dimlichten

HarrieSkoda

Forumguru
Maar wie heeft je toestemming gegeven om in de lichtunit te kijken ???:pieker:

Das inderdaad het meest onhandige wat je in duisternis kunt doen bij een passerende auto inderdaad... in de koplamp kijken.

Dan hebben je ogen toch wel enkele tot tientallen seconden nodig om te adapteren.

Altijd er vandaan kijken, naast de auto af.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Niemand ervaring met Philips @FabiaLicious .

Wél verschillende ervaringen met de Hilox LED set, en deze is zoals door @EdK aangegeven momenteel (alleen vanavond dus nog) scherp geprijsd!

Kijk anders ook even in mijn topic, daar zie je ook een soort van review!

Succes met je keuze, maar ik zou het wel weten als ik hebt nog eens over moest doen... precies hetzelfde dus!
 

EdK

Forumguru
maar ik zou het wel weten als ik hebt nog eens over moest doen... precies hetzelfde dus!
Hier ligt ook zo'n set om in te bouwen
Zoek alleen iemand met kleine handjes die haaks op de armen staan om de boel om te wisselen.
Vandaar dat ik ook het topic heb geopend mbt uitbouw manual van de lampen in PDF vorm.
Heb van de week wel al iets toegestuurd gekregen waar ik een redelijke indruk heb gekregen met hoeveel bouten de lampen vastzitten en waar ze zitten.
Maarnog niet echt een uitbouw volgorde wat er eventueel verder los moet.

Aan de hand van dat word het een afweging hoe ik het ga aanpakken.

Maar mijn indruk is dat alles gewoon is in te bouwen en dat ik genoeg stelmogelijkheden heb zodat ik niemand eventueel ga verblinden.
Buiten de mensen die er recht in gaan kijken natuurlijk...:D
 

turboturbo

Forumguru
vandaag zelfs 25% korting met cyber monday!!
Oeh dat is wel scherp zeg! Stond al wel een tijdje op m'n lijstje. Nu maar een setje Grey XTR besteld. De lichtbak van de black versie leek me wat overbodig.
Uiteraard nog wel alsnog de verkeerde couponcode gebruikt (blackfriday) :tegek: dus maar even opnieuw besteld met de juiste code en morgen de eerste maar even annuleren als dat nog lukt :)

En dit alles dankzij de review en delen van de kortingcodes van oa @HarrieSkoda :thumbsup:
 

turboturbo

Forumguru
Heb daarom gewoon nog een keer besteld.
De eerste bestelling kan ik gewoon ongezien retourneren binnen 14 dagen. Maar hopelijk kan ik morgenochtend telefonisch al voorkomen dat dat pakje dan überhaupt de deur uit gaat bij Hilox. Scheelt ons allebei gedoe met heen en weer zenden...
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Ja zo kan het ook
Maar als goed is heb je van beide bestellingen een mail met ordernummer gehad
Vaak stuur ik dan mail erachteraan met annulering en het ordernummer daarin vermeld.
Gaat bij mij in 99x van de 100 op die wijze goed en krijg ik bevestigingsmail van geannuleerde, waar ik dan wel om vraag
 

dirk27

Forumguru
Ahoy! Volgende week komt mijn gloednieuwe octavia aan, en ben uitermate geïnteresseerd om ook deze lampjes te steken. Is het probleem van het “breken” op te lossen door de afdekplaatjes die hilox aanbiedt te gebruiken? En zou het te doen zijn om meteen ook de grootlichten te vervangen en de mistlichten? Plaatsgewijs dan? Dit kost wel meteen een hele smak geld, maar aangezien de wagen pas volgende week toekomt is het nog een theoretische oefening.

Het breken van de huidige afdekplaatje kan je inderdaad oplossen door die rubber kapjes te kopen van hilox. Ik heb er ook aan gedacht, maar gezien ze geen problemen geven (lees: geen vocht binnenlaten) heb ik het zo gelaten.

Voor mistlampen en grootlichten, moet wel kunnen, maar zelf nooit behoefte aan gehad.
 

turboturbo

Forumguru
Je zou ook onderstaande eens kunnen proberen voor één tiende van de prijs..
Ik heb al zoveel meuk op Ali besteld voor weinig, dat het hij elkaar opgeteld toch best prijzig is geweest. Te vaak dat het het net niet was of toch slechte rommel. Terugkijkend had ik dan net zo goed meteen de betere spullen kunnen bestellen want zo bekeken was het prijs voordeel dan nog maar klein....

Zo denk ik er nu ook over met deze lampen. Ik was nu met 25% korting voor 125,- klaar voor setje lampen met Z ES lumileds (op de nieuwste generatie ultinon leds na momenteel het best verkrijgbare op de markt) en maglev ventilatoren. Dat is voor zulke hardware geen gekke prijs.
Voor dat geld had ik 4 x kunnen experimenteren met de kans dat ik uiteindelijk met 4 inferieure sets over was gebleven...

Ik zie zo vaak auto's rijden met zwakke (stadslampjes of aftermarket DRL verlichting) of juist veel te felle led verlichting (kenteken verlichting) en weet nu: het komt best precies met de kwaliteit van die dingen. Denk ook aan de aansturing/electronica/hardware van de led lampen, als die matig is uitgevoerd is dat vragen om problemen.

Verder als je tests bekijkt zie je dat er in heel veel gevallen bij lange na de beloftes over bijv het aantal lumen of stroomverbruik niet gehaald wordt: je ziet veel boude beloftes zoals "tot 300% meer licht!" met allerlei degelijke claims. Het komt wat tell sell achtig over. En geloof me dat vind ik van de site van Hilox ook wel in meer of mindere mate, het zijn puur de grondige tests en reviews die me op andere gedachten hebben gebracht.

De lampen uit jouw linke vraag ik me dan bijvoorbeeld bij af waarom ze 100W verstoken. Dat is toch veel voor led lampen?

Zo heb ik alweer een tijdje niet heel goedkope Phillips P21/5W led lampjes achterop de auto en het lichtbeeld is gewoonweg pachtig, mooi helder vanuit alle hoeken bekeken (dus mooi afgestemd op de reflector behuizing) niet te fel en ook niet te zwak. Overdag ook zeer goed te zien (dat is nog wel eens een probleem bij goedkopere armatuurtjes waarbij gewoon een koel lichaam op de fitting zit met daarop lukraak talloze ledjes geplakt; dan wordt er te weinig licht versterkt door de reflector)
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Tsja @turboturbo ik kan me erg vinden in je tekst.
In Yeti had ik veel vervangen door LED
En had van forumlid hier toendertijd voor stadslicht een 2 tal Hypercolor leds overgenomen.
En in die 6 jaar dat ze er in hebben gezeten hebben ze altijd hun werk gedaan.
Daartegen had ik bij één van die china toko's enkele leds gekocht voor in de cabine.
Na 2 a 3 jaar deden een 3 tal van die leds al niets meer, dit kwam omdat ze zich hadden gedeeld ( in tweeën )
Hierna heb ik deze vervangen door leds bij een Toko in Hoorn en ja waren wel iets duurder maar zitten er nu nog in en als nieuwe eigenaar ze er niet heeft uitgehaald dan doen ze het nu nog.
Zlefde toko had op bepaald moment ook LEDs voor de dagrij verlichting in de Yeti en ook nooit problemen mee gehad nadat ze wel een tweetal weerstanden hadden toegestuurd omdat ik toch een canbus melding kreeg.
Half jaar terug voor neef een 20 tal 24VDC Leds besteld bij Ali voor zijn zeilboot
Na 6 maanden waren alle LED's er alweer doorheen, ook alle in tweeën gebrand.
En netspanning was gewoon 24VDC en LEDs moesten 30+ Volt kunnen hebben...
Dus tsja al zien de leds uit china er indentiek uit vaak, toch zit er een groot verschil blijkbaar tussen.
Als een leverancier hier in NL ze verkoopt dan vermoed ik toch dat ze volgens bepaalde specs geleverd moeten worden in China
En omdat men daar in china erg goed is in kopieren en ze ook nog eens stukken goedkoper willen aanbieden hier, gaat men toch inboeten op de specs en de kwaliteit van de onderdelen en productie blijkbaar.
 

Captain Hook

Forumguru
HET grote probleem met meteen roepen van dat AE/BG/eBay materiaal troep en zooi zou zijn, is gewoon compleet ongenuanceerd.
Ja, er zit inferieur spul tussen. En ja, zeker met 230V AC materiaal moet je helemaal goed opletten en weten wat je kiest en hoe je iets toepast (of niet).
Maar er zitten ook prima spullen, voor een fatsoenlijke prijs bij.
En idd, je moet wel wat kennis/ervaring hebben van de materie om enigszins zorgvuldig te kunnen beoordelen of je iets vaags of iets goeds besteld.

En meer specifiek (vervang)LEDs t.b.v. menige auto koplamp.
Vaak geilen (onwetende) consumenten op grote imposante getallen. Het bekende marketinggebeuren. :shutup: Dus als je ergens stelt dat iets 100W geeft/verbruikt/is (wat vaak technisch complete bs is), dan zal het wel goed zijn... Duh...

En die Hilox jongens en meisjes kunnen er ook wat van. Ook dat is gewoon made-in-China spul
Zelfs op de überdure Philips Ultinons staat "Made in P.R.C." M.a.w. China... :jaja:

Lees mijn bevindingen en meetresultaten nog maar eens m.b.t. H7/HB4 LEDs:
https://www.skodaforum.nl/forum/i/hb4-led-mistlicht-ombouw.34644/
en alhier nog wat ervaringen:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/53258597#53258597
https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/53260881#53260881
https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/53265151#53265151
https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/53376665#53376665
https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/53387101#53387101

Dan krijg je dus ook bijvoorbeeld het fenomeen dat veel te felle LEDjes als kentekenplaatverlichting worden gebruikt. Met LEDs, die met bijbehorende belastingweerstanden, of eigenlijk beter, elektronische stroombronnen, veel te veel licht geven en vaak ook nog de verkeerde kleurtemperatuur uitstralen, te warm worden en daardoor sneuvelen.
Maar in eerste instantie vinden velen het wel cool, die kermisspotjes op hun kentekenplaat. :(

En dat hele CANBUS geneuzel of anderszins pogingen om het oorspronkelijke stroomverbruik van halogeen lampen te 'faken', zodat de boordelektronica denkt dat alle verlichting correct functioneert, is eigenlijk een manco/onwil van de automobiel fabrikant!
Want als men echt begaan was met minder stroomverbruik en een langere levensduur van je lichtbronnen, dan zou het softwarematig mogelijk moeten zijn, om in te stellen wat de referentie meetwaardes zijn van de gebruikte lichtbron. M.a.w. dan zou je moeten ingeven wat b.v. nominale verbruikswaardes van zowel gloeidraad of halfgeleider lichtbronnen zouden moeten zijn, en aan de hand daarvan signaleren of iets werkt of niet werkt.
Nu monteren we domweg een lichtbron (= LED) die minder energie verbruikt, veel langer meegaat, maar we emuleren een ouderwetse stroomvretende (= Halogeen) lichtbron. Zodanig dat energievoordelen teniet gedaan worden! Hoe krom is dat?
 

turboturbo

Forumguru
probleem met meteen roepen van dat AE/BG/eBay materiaal troep en zooi zou zijn, is gewoon compleet ongenuanceerd.
Die stelling deel ik met je. Het aanbod is echter voor mij te groot (dus rommel en goede spullen wat ertussen zou zitten) om mezelf ervan te verzekeren dat ik daadwerkelijk goed spul te pakken heb.
Zeg maar, bomen en bos verhaal.

Edit: heb dat tweakers topic nu gezien, daar zou men natuurlijk ook wat eerste hand ervaringen uit kunnen halen met goedkopere setjes; zinvol topic is dat! Ik las daar ook dat je zelf ook enkele sets retour hebt gestuurd omdat die niet deugden...
Welnu, ik heb zeg maar voor de makkelijke weg gekozen en dat is vaak iets duurder. Ik had al besloten als ik ooit nog led ga aanschaffen een set van Phillips of Hilox te nemen. En mezelf er op deze manier van te verzekeren dat ik in elk geval geen tijd en geld meer aan rommel verkwist, hooguit aan dat deze spullen overpriced zouden zijn.
 
Laatst bewerkt:

Captain Hook

Forumguru
Edit: heb dat tweakers topic nu gezien, daar zou men natuurlijk ook wat eerste hand ervaringen uit kunnen halen met goedkopere setjes; zinvol topic is dat! Ik las daar ook dat je zelf ook enkele sets retour hebt gestuurd omdat die niet deugden...
Bijna goed (ook hier gaat het weer om de details). ;)
Ik heb het verkoopplatform (AE/BG) aangesproken op het feit dat de geadverteerde technische details niet juist zijn! M.a.w. het onderdeel functioneert (technisch) best wel ok, maar de aangegeven specificaties (= marketing) deugen niet. :pieker:
En daar kreeg ik gelijk in.Maar ik hoefde de units niet terug te sturen en kreeg mijn geld terug.

Ja, ze worden behoorlijk warm, die LED units, maar een halogeen lampje wordt nog veel heter. Wat beiden eigenlijk een vorm van technisch onvermogen is. Want je zet elektrische energie om in nutteloze hitte. Je wilt liever een zo efficiënt en effectief mogelijke lichtbron, geen warmtebron...

Dat ik uiteindelijk geen H7 LEDs (groot- en dimlicht) in mijn Skoda hebben kunnen plaatsen komt alleen maar omdat het fysiek niet past. De inbouwruimte achter de koplampbehuizing is te krap.
Wat bij de HB4 LEDs in de bumper geen probleem is.
Ligt dat aan het feit dat Skoda geen rekening houdt met fatsoenlijke montageruimte (ook tijdens het vervangen van b.v. halogeenlampjes) of dat LED retrofit leveranciers nog steeds geen adequate oplossing hebben voor dat fysieke koelelement achterop de LED unit?

En nee, er dan maar een ventilator tegenaan plakken vind ik geen goede oplossing. Dat is symptoom bestrijding; niet het aanpakken van de bron van het probleem.
Men zou iets moeten bedenken om de warmteproductie te beteugelen. Zodanig dat de junctietemperatuur van de LED chip niet boven de toegestane waardes stijgt bij langdurig gebruikt.

Je ziet iets soortgelijks met high-power LED zaklampen. Als b.v. zo'n hoog vermogen CREE LED op 100% wordt aangestuurd door een hoge efficiency FET PWM driver, dan wordt 'ie ook behoorlijk heet. Vandaar vaak die stoere massieve aluminium behuizingen van zo'n zaklamp. Dat is gewoon een enorm koelblok. En dan nog, wordt vaak de full-power stand al na korte tijd teruggeregeld om oververhitting te voorkomen.

Bij het gebruik als zaklamp is dat terugregelen van de maximale intensiteit (teneinde schade te voorkomen) niet zo'n probleem. Maar een auto (LED)koplamp moet natuurlijk wel urenlang op dezelfde hoge intensiteit kunnen functioneren... Nog afgezien van de veel vijandige omgevingscondities; trillingen, hoge en lage snel fluctuerende temperaturen, vocht, vuil, etc.
 
Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
Jullie weten ook dat in den beginnen een bepaalde eerder genoemde site gewoon de foto's gebruikte van Aliexpress op hun eigen website? Zodoende kon ik heel makkelijk exact dezelfde lampen vinden bij Aliexpress. Later zijn de foto's toen heel snel veranderd..
Als jullie met z'n allen denken dat die lampen van Hilox/Xenonlamp niet bij een Alibaba leverancier vandaan komen dan koop je vooral de lampen bij Hilox (ik gun ieder z'n winst natuurlijk).

En ja het is even zoeken en je moet ook niet denken dat je voor 5 of 6 euro goede lampen koopt, ook bij Ali is het waar naar geld.
Partijen als xenonlamp en hilox kopen hun lampen in bij een Ali dealer waarbij ze hun eigen merkje erop laten drukken, het is echt niets anders dan de lampen die je ook zelf daar vandaan kunt kopen.

Maar bovenal, als je het geld over hebt voor duurdere lampen, waarom koop / bestel je dan niet gewoon een auto met af-fabriek Led / Xenon??
Scheelt een hele berg strooilicht op de weg..
 

Captain Hook

Forumguru
@Bakkertje Bij menigeen heerst de perceptie dat duur = goed.
En ja, dat kan zo zijn, maar het is absoluut geen garantie dat dit daadwerkelijk zo is!
De uitzendingen van de Keuringsdienst van Waarde en De Rekenkamer tonen keer op keer aan hoezeer die foutieve perceptie door menigeen voor waar wordt aangenomen.

Eigenlijk vind je dat al terug in de allereerste post van dit topic:

Mijn advies is om te gaan voor de XTR set. Ik heb zelf de duurste set gekocht XTR Black omdat ik gewoon het beste van het beste wou
Alsof duur een garantie voor hoge kwaliteit is. :pieker:

Denk trouwens niet dat die Hilox toko bij een AE dealer z'n spullen inkoopt, maar via Alibaba ergens de OEM leverancier heeft benaderd om hun versies, met opgedrukte merkjes, te wederverkopen in Europa.
En uiteraard betaal je daarvoor. Zaken als import, EU garantieregeling, en meer van dat soort administratieve geneuzel nemen zij dan voor hun rekening.
Niet te vergeten alle lokale marketing uitingen; die zijn ook niet goedkoop... :D
 

turboturbo

Forumguru
Je doelt op de leverancier EK-Light @Bakkertje ? Dat zou de leverancier van Hilox lampen moeten zijn.
Toch kon ik op hun site geen vergelijkbare set vinden. Vooral wel veel andere sets met bijna misleidende informatie (bijv wordt vermeld dat het om ZES luminoneds gaat. Iets heel anders dan de Z ES luminon leds en dan mag je dus op zoek naar het verschil (bijna) namaak vs echt tussen verwarrende terminologie)

Kijk, Apple laat z'n spullen ook in China maken, maar tussen een setje originele Apple oordopjes of een oplader voor de iPhone en eentje van Ali zit wel degelijk verschil in kwaliteit / gebruikte componenten.

Dan even over of duur altijd goed is. Dat is idd niet zo, ben ik met jullie eens. De Hilox of Phillips lampen zijn wel duur en eerstgenoemde naar mijn idee voldoende bewezen goed. Daar ging het mij om, om dat laatste.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan