Wie er gebruikt nu echt de S-stand of manuele stand bij DSG?

dirk27

Forumguru
Ik heb een O3 1.6TDI DSG7 en vind het echt een zalige wagen om mee te rijden. Vooral de combinatie met ACC waarbij ik de ring van Brussel gewoon kan overbruggen in file zonder gas te geven of te remmen, zaaaalig!

Nu vroeg ik me af: wie van jullie gebruikt nu echt de S-stand of de manuele stand?

Zelf heb ik de manuele stand af en toe geprobeerd, maar dat schakelt niet lekker als een manuele 6-bak omdat de spreiding van de versnellingen echt niet lijkt op een manuele bak: de versnellingen zijn te kort zodat je eigenlijk al vanaf 40 km/h zeker in 4de moet zitten terwijl er niet echt verschil lijkt te zijn tussen 5-6 en 6-7 kwa gevoel.

De Sport-stand rijdt dan gewoon nerveuzer maar niet sneller.
 

MaxN

Donateur
Er zijn hier diverse mensen die voornamelijk in de S rijden.
Volgens mij sowieso een aantal van de vRS-rijders onder ons.
Wij rijden bijna alles in de D, maar als ik even alleen op pad ben vind ik de S ook wel eens fijn.
Beetje sportiever rijden en iets meer in de toeren
Tijdens vakanties ook regelmatig de S bij afdalen van de bergen in Frankrijk voor meer remmen op de motor.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Als ik de DSG niet had laten aanpassen, zou ik met deze 1.0 tsi altijd uit arren moede in S rijden. Dat is in D ronduit bagger (gebrom en getril door het vroege opschakelen. Met de aangepaste software praktisch altijd in D. Incidenteel S in de bergen of om even flink door te blazen. Manueel nooit.
 

B.Stuurder

Forumguru
D is bij mij de "gezinsstand". Hier schakelt de bak op een manier die rustig rijden prettig maakt.
Als ik wil spelen dan gaat de bak in S, respons is dan sneller en hij blijft langer in hogere toeren hangen als er even geen of minder gas wordt gegeven, zodat daarna de draad weer onmiddellijk kan worden opgepakt. Manueel gebruik ik soms bij stevig rijden op binnenwegen en landweggetjes, maar wel via de flippers en icm met ASR uit. De eerste versnelling is dan wel heel kort, maar de overige versnellingen zijn redelijk bruikbaar zoals bij een handgeschakelde bak.
Maar: e.e.a. is wel aangepast en ik heb veel meer power dan jij @dirk27. Onaangepast is alles inderdaad zoals jij beschrijft en wat mij betreft niet heel bruikbaar. Ook D vind ik niet prettig, maar dat was pas merkbaar voor mij nadat ik eerder aangepast had gereden. Ik denk dat de Emissie-Gestapo debet is aan de bar slechte afstelling van de auto's. Zelfs mijn dealer geeft toe dat de auto met aanpassing véél betere rij karakteristieken heeft, bij normaal gebruik wel te verstaan. Bij sportief rijden is het verschil echt fors in S.
 

JurgenM

Forumguru
Ik rij meestal in D en als ik wat sportiever wil rijden of mijn vrouw wat wil plagen :) zet ik hem in S. (Al lijkt haar grens ook steeds verder te liggen.)
Flippers gebruik ik wel regelmatig. Als ik toch wat gas wil geven maar hem niet zo hoog in toeren wil laten gaan of als er zich een leuke landweg aanbiedt en dan liefst net zoals @B.Stuurder alle hulpsystemen uit.
Van de korte verhoudingen met manueel schakelen merk ik eigenlijk niets, buiten de 1e.
 
Laatst bewerkt:

philippe bakker

Forumguru
ik net hetzelfde als mijn 2 Brothers in crime hier net boven. alleen ik gebruik nooit de flippers vanwege te lui. heel soms zet ik ook enkel de dsg in sport en niet heel de auto om bv snel te vertrekken.
 

Rofffel

Forumguru
Ik gebruik de S stand met mijn 1.6 tdi het liefst bij wegrijden omdat hij dan gewoon het eerste verzet gebruikt.
Verder gebruik ik 99.9% van de keren gewoon stand D.
Soms wil ik nog wel eens handmatig schakelen maar daar is de DSG DQ200 geen held in.
 

0ri0n88

Forumguru
S gebruikte ik enkelt op vakantie op glooiende snelwegen waar het veel hoog laag ging om de wagen in zijn toeren te houden, werd het serieuzer dan gebruikte ik manueel. Binnen NL altijd de D. Dit betrof wel een aangepaste dsg bak.
Manueel gebruik ik wel in de sneeuw voor zover we die hier hebben.
 

CDK

Forumguru
Mijn DQ500 DSG is softwarematig aangepast, als ik voor zover de baksteen dat toelaat iets sportiever wil rijden pak ik wel eens de S. Als het klepje in de uitlaat open staat pak ik vaak de flippers.
 

Duijzer

Donateur
Ik rij meestal in D. Zeker als ik met het gezin op pad ben, dan is S te nerveus. Als ik in wil halen even een tikje tefen de flipper en hij trekt lekker weg.
 

sitechris

Donateur
Ik rij 80% van de tijd in manueel met de flippers (ook toen ik de Seat nog had). Vind ik toch het leukst. Beetje bezig zijn ;)
 

dvdlely

Forumguru
Ik pak nooit de S stand... 0.0 vermogen en koppel in die stand. Wel vaak de Manuele stand aangezien de D stand te laat opschakeld als je aan het doortrappen bent. En ja, ik weet dat dat op te lossen is bij de DSG dokter.. maar dat laat ik bij mn Tiguan wel doen. Kwam ik bij deze auto te laat achter dat dat ook kon.
 

innocenti

Forumguru
Mijn O3 heeft inmiddels 50000km gereden. Hiervan alleen de eerste 1000km de D gebruikt. Verder altijd de S en in de file alles manueel. In de D vind ik de bak ronduit rampzalig. En mijn gemiddelde verbruik over 50000km is 6,3/100km voor een 1,4tsi. Dus met heel sportief rijden valt t nog wel mee.
 

leon-cupra

Forumguru
In het begin reed ik redelijk wat in S, was allemaal nog nieuw en spannend voor mij. Na 2.5 jaar is het voornamelijk D, zeker na de stage 1 + dsg aanpassing. Ook omdat de mogelijkheden tot heel sportief rijden serieus ingeperkt zijn. Pakkans is mij te groot geworden. En de "intrekking van rijbewijs" snelheden worden veel te snel bereikt met de 308pk :pardon:
 

dvdlely

Forumguru
In het begin reed ik redelijk wat in S, was allemaal nog nieuw en spannend voor mij. Na 2.5 jaar is het voornamelijk D, zeker na de stage 1 + dsg aanpassing. Ook omdat de mogelijkheden tot heel sportief rijden serieus ingeperkt zijn. Pakkans is mij te groot geworden. En de "intrekking van rijbewijs" snelheden worden veel te snel bereikt met de 308pk :pardon:
Flitsmeister werkt perfect
 

Joh@n

Forumguru
Bij de 1.6TDi DSG gebruik ik enkel S wanneer ik de auto wil laten afremmen op de motor. Verder nooit, veel te veel toeren, lawaai en geen verschil met D.

Overigens op vakantie in Duitsland wel een aantal keer de bak in handmatig gezet met flippers. Ondanks dat het maar een 1.6je is was dat best leuk, zeker met Pilot Sport 4 bandjes in 225 breed.
 
Laatst bewerkt:

leon-cupra

Forumguru
Flitsmeister werkt perfect
Er moet nog altijd iemand aanduiden dat er iemand staat en tegenwoordig worden de meetapparaturen kleiner en kleiner waardoor ze achter het kleinste struikje kunnen flitsen. Probeer dan maar uit te vissen waar ze staan.

Volgende wordt hier een wagen die veel meer beleving geeft bij lagere snelheden.
 
Bovenaan Onderaan