Van je Kodiaq een 2 persoons minicamper maken (in 10 minuten)

DeBreuk

Nieuw lid
Hallo, ik ben nieuw op dit forum.

Waarschijnlijk is dit onderwerp hier offtopic maar kon geen ander passend topic vinden. Een topic "Skoda minicampers" bestaat niet :D

Ik rij al 15 jaar Skoda (Octavia, Superb) en sinds april jaar vorig gelukkig eigenaar van een Kodiaq.

Dat de Kodiaq veel (laten we zeggen heel veel) ruimte biedt was voor ons één van de belangrijkste redenen tot aanschaf over te gaan. Omdat we erg van kamperen houden, zochten we daarnaast al een tijdje een geschikte minicamper voor onze vrije dagen. Onder andere de Roomster wordt daarvoor geregeld gebruikt als basis.
Maar na een half jaar rondgereden te hebben in onze Kodiaq kwamen we er achter dat een matras met een lengte van 2,15m in de Kodiaq past. Dus het idee om van de Kodiaq een minicamper te maken was snel geboren. De besparingen zijn enorm voor ons. We hebben geen aanschaf- en stallingskosten van een minicamper en daarnaast biedt de Kodiaq veel meer luxe tijdens het reizen.

De Kodiaq is onze dagelijks auto. Doel was om een set te bouwen waarmee we de Kodiaq binnen 10 minuten om kunnen bouwen naar een volledige minicamper ... en natuurlijk binnen 10 minuten weer terug naar zijn originele staat.

Houd je niet van kamperen dan is dit niets voor je. Het is een minimalistisch concept: buiten leven - binnen slapen. Daar hoort ook slecht weer bij. Indien we langer op één plek blijven gebruiken we een opblaasbare tent en voor kortere stops een regenhoes over het camperblok. Voor ons werkt het.

Het concept geeft in ieder geval een goed beeld wat je met de ruimte in een Kodiaq kunt doen.

Hier een video van het concept:

Het is een DIY-project. Wellicht brengt het je op een idee. Heb je 2 rechter handen en ben je geïnteresseerd er zelf mee aan de slag te gaan, wil ik best informatie delen.
 

Cordoba

Forumguru
Mooi uitgedacht, maar bijna het hele filmpje zat ik met één vraag: hoe voorkom je dat de verlichting van de kofferbak al die tijd blijft branden doordat de kofferklep open staat?
 

EdK

Forumguru
Zeer vernuftig gemaakt !
Toch een paar dingen, waar de kleding etc opbergen ?
Waarom niet geheel de achterstoelen er uit zodat je nog meer opbergruimte kunt creëren ?
En is een kwalitatief goed luchtbed ( eventueel selfinflating ) niet nog meer ruimte besparend ?

Zelf jaren terug met vriendin naar noorwegen geweest met een peugeot Expert bedrijfswagen
En hier paste precies een luchtbed 140x200 in , ramen werden dan met klitteband en doek geblindeerd !
En de twee tassen met kleding gingen op de voorstoelen en tijdens de rit weer achterin.
Verwarmen en verlichten dmv waxine lichtjes in een hangend armatuur werkte ook perfect.

Maar een dikke 9 voor dit ontwerp al hoor, en is zonder meer leuke manier van kamperen.. helemaal als je wild kunt kamperen zoals in norway
 

DeBreuk

Nieuw lid
Mooi uitgedacht, maar bijna het hele filmpje zat ik met één vraag: hoe voorkom je dat de verlichting van de kofferbak al die tijd blijft branden doordat de kofferklep open staat?

Heel eenvoudig: met schroevendraaier (of iets dergelijks) kun je het slot van de achterklep indrukken. Dan gaat alle verlichting uit.
S'morgens ontgrendel ik deze weer met de remote sleutel.

Mijn enige angst was een eventueel ingebouwd autoalarm. Maar die zit er niet op ... en dat weet ik inmiddels heel zeker :D
 

DeBreuk

Nieuw lid
Zeer vernuftig gemaakt !
Toch een paar dingen, waar de kleding etc opbergen ?
Waarom niet geheel de achterstoelen er uit zodat je nog meer opbergruimte kunt creëren ?
En is een kwalitatief goed luchtbed ( eventueel selfinflating ) niet nog meer ruimte besparend ?

De kastjes in het blok geven voldoende ruimte (voor ons dan).

De achterstoelen zijn een keuze. Wij wilden binnen 10 minuten klaar zijn zowel voor de installatie als de afbouw. De achterstoelen zijn niet zonder gereedschap weg te nemen. Dus zijn we veel langer bezig.
Daarnaast denk ik dat bij een 2e prototype de achterbanken niet neergeklapt hoeven worden tijdens het reizen en dus nog actief gebruikt kunnen worden als zitje of vervoer van extra personen.

De matras is ook een keuze. Ik slaap nu lekkerder in mijn Kodiaq dan in mijn eigen bed :jaja:
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Rofffel

Forumguru
Ge-ni-aal.
Dat er serieus nog mensen zijn die hun, toch al handige Skoda ombouwen tot een minisleurhut.
Respect voor het werk wat erin zit.
Mijn vraag is dan wel: had je niet beter een camper kunnen kopen met een toereikende daily?
 

Jewepe

Forumguru
Respect voor de bedenker van dit alles en al het werk wat hier inzit, maar de vraag van @Roffel kan ik alleen maar onderschrijven. En als ik voor mezelf spreek: ik vind het eigenlijk zonde van die hele mooie Kodiac. Maar ja, ik ben dan ook absoluut geen kampeerder :pardon:
 

Octavia32

Forumguru
Ziet er leuk en creatief uit maar ik denk niet dat dit echt lightweight zal zijn. Daarbij denk ik dat je interieur bij de randen uiteindelijk aan gort gaan of vies worden met al die delen die er langs op schuiven.

Maar leuk bedacht een creatieve geest :thumbsup:
 

oco1979

Forumguru
leuk bedacht en uitvoering,zelf camper en al verschillende dingen zelf veranderd.
Concept als deze is slim bekeken.
budgetvriendelijk,even snel ombouwen en weg ben je.
Zou er beter geen buizen/poten onder komen op het laatste,voor gewicht.
Luchtmatras zou ook nog een optie kunnen zijn,dat slaapt wel anders.

zou zeggen geniet er van en hier en daar zal je toch wel iets vinden voor verbetering ;)
 
Bovenaan Onderaan