Van je Kodiaq een 2 persoons minicamper maken (in 10 minuten)

DeBreuk

Nieuw lid
Gaaf gedaan, zou ik zelf ook wel mee aan de slag willen.

Wil je de kennis delen?

Ja. Maar ik heb geen handleiding. Veel ideeën zijn ontstaan tijdens het maken en niet of nauwelijks vastgelegd. Maar ik wil je graag helpen zolang de informatie aanwezig is en mijn tijd strekt.
 

massis

Senior Member
Grappig dat dit net nu hier verschijnt. Ik speelde vorige week nog met een gelijkaardig idee, zij het dan een stuk minder uitgebreid. Ik zocht eigenlijk voornamelijk een manier om in m'n eentje comfortabel te slapen in een kodiaq, zonder teveel inkijk en zonder de auto zelf aan te passen (want leasebak).

Gaat er bij mij waarschijnlijk op neerkomen dat ik een schuimmatras wat bijsnijdt qua vorm, zelf een box maak om de laadvloer te verhogen tot niveau van de zetels over de helft van de breedte van de wagen, en aan de andere kant ruimte houdt voor de elektrische koelbox en storage ruimte.

Het zou dan ook maar bedoeld zijn om een handvol nachten per jaar door te brengen op locatie, niet om uitgebreid in op vakantie te gaan.
 

DeBreuk

Nieuw lid
Bijgesloten de schets (als .pdf) van de matras (2,15m x 1,35m) zoals ik die op maat heb laten maken.

Om te kunnen liggen heb je inderdaad een vlakke ondersteuning nodig. Hiervoor moet de bodem van de achterkant en de ruimte boven de schuin aflopende (neergeklapte) achterstoelen opgevuld worden. Daarnaast de ruimte tussen de voor- en achterstoelen.

1. de matras past wanneer de voorstoelen helemaal naar voren gezet worden. Zo ontstaat een lengte van 2,15m. Ik ben zelf 1,96m dus dat is dan wel erg fijn. Dit betekent dat de ruimte tussen de voor- en achterstoelen hierdoor vergroot wordt. Let hierop bij het maken van een ondersteuning. Dit stuk ondersteuning zal je moeten kunnen wegklappen of verwijderen om de voorstoelen in de rijstand te kunnen zetten.
PS: ik heb elektrisch verstelbare voorstoelen. Standje 3 is de minicamper stand :jaja:
2. de matras heb ik ergens in het midden gedeeld (scharnier) zodat deze achter de voorstoelen gevouwen rechtop weggezet kan worden
3. vanwege middenconsole is een uitsparing aan de bovenkant gemaakt die handig in de slaap- en in de (rechtopstaande) reisstand

Ik heb de matras laten maken bij https://www.schalktwente.nl/ Kosten tegen de EUR 830,-. Ook een laken en een molton daar laten maken. Was wel de op één na duurste aankoop in dit project. Weet niet of Schalk blij was met de opdracht. Om te maken was het blijkbaar een horror-matras :D. Ze weten iig nu hoe het moet.

Maar wellicht is een luchtbed ook een oplossing. iig veel goedkoper.
 

Bijlagen

  • Matras kodiaq.pdf
    649,1 KB · Weergaven: 32

massis

Senior Member
Gezien voor 1 persoon, budget €0 eigenlijk, was mijn idee wat anders. Ik ga een eenvoudige IKEA schuimmatras halen, uit de tijk halen, bijsnijden op maat en weer in de tijk plaatsen. Gezien die dingen 1 massieve schuimplaat zijn is dat in theorie makkelijk doenbaar.

Ik ben ook maar 1m78, alleen (bij die overnachtingen) en er hoeft niets achter mij in de koffer, dus ik kan prima de bijrijdersstoel wat naar voren plaatsen en de matras enkel in de koffer en op de platgeklapte achterbank plaatsen, ik kom dan niet met mijn hoofd voorbij de achterbank, dus ik hoef ook het gat tussen achter- en voorzetels niet op te vullen.
Dat het geheel wat bergop ligt dan vind ik ook prima, dat slaapt zelfs beter. Bovendien houd ik dan stukken meer ruimte boven mijn hoofd, wat wel zo aangenaam is...

Als ik dan ook nog wat storageruimte overhoudt onder de vlakgemaakte laadvloer achteraan door daar een slimme constructie voor te maken, is het helemaal fantastisch :)
 

Antera

Donateur
Petje af hoor erg vernuftigd uit gedacht en erg netjes ook. Een ding is dan wel mijn opmerking. Ik die dat de klik systemen van de koeling en de kastjes van voorzijde auto naar achteren is. Is het niet beter om dit andersom te doen van achter naar voor? Dit vanwege een remactie of iets anders?
 

DeBreuk

Nieuw lid
Als je
Een ding is dan wel mijn opmerking. Ik die dat de klik systemen van de koeling en de kastjes van voorzijde auto naar achteren is. Is het niet beter om dit andersom te doen van achter naar voor? Dit vanwege een remactie of iets anders?

Deze platen worden in Amerika gebruikt om deze Waeco koeler in de achterbak van pickups te bevestigen. Ook voor offroad geschikt dus.

Ik kan ze alleen richting aan de achterzijde vastzetten aangezien de ontgrendeling daar ook moet zitten. Aan de voorkant kan ik niet bij.
De kastelementen schieten na plaatsing in een vergrendeling. Een noodremactie is geen probleem. Dat houdt de vergrendeling makkelijk. En stel de vergrendeling gaat door geweld open dan moeten alle 4 pootjes in exact de goed stand staan om uit de bevestigingsplaat te schieten. Die kans acht ik bijzonder klein.
 
Ben zelf een luxe campeerder dus niets voor mij maar heb met een glimlach de hele film uitgekeken. Prachtig bedacht en uitgevoerd. Complimenten.
 

DeBreuk

Nieuw lid
Ik krijg vragen over het gewicht van het systeem.
Ik heb veel gebruik gemaakt van aluminium en daardoor is het totaal gewicht lager dan je wellicht in eerste instantie zult denken. Het totale gewicht ligt onder de 150kg en dus vergelijkbaar met 2 volwassen personen.
In de wegligging is er weinig van te merken.
Het houtwerk is wel aan de zware kant. De kastjes zijn standaard Ikea kastjes en geen lichtgewicht exemplaren. Ik denk wanneer ik een meubelmaker zou zijn er een lichter en ruimer opbergsysteem zou zijn gekomen. Maar ik ben geen meubelmaker :pardon:
 

Jewepe

Forumguru
Was zo'n tent voor op het dak cq. de dakdragers niet veel kosteneffectiever geweest? Die zijn volgens mij ook lichter. Respect voor de huisvlijt overigens!
 

brepus13

Forumguru
Dakdragers mogen doorgaans maar 75 kg dragen oid... om er dan met 2 personen op te liggen is wellicht teveel voor de constructie? Qua ruimte zou het wel een mooi alternatief zijn :-)
 
@brepus13 , ik heb me laten vertellen dat de 75jg waar jij naar refereert een dynamische deklast is, maw tijdens het rijden
In stilstand (situatie tijdens gebruik) zij het dak toch zeker een 300kg moeten kunnen dragen
 
Bovenaan Onderaan