Wegvallen toerental bij rijden, en onderdruk turbo.

Joepkes82

Nieuw lid
Beste,

Ik heb een Skoda Fabia 1.2 Greenline diesel.
Er spelen enkele dingen die ik zo duidelijk mogelijk zal beschrijven.

Enkele dagen terug reed ik op de snelweg toen het voorgloei lampje ging knipperen.
Dit is in het verleden vaker zo geweest maar ging ook zelf weer weg (na controle en laten uitlezen zonder resultaat) destijds, vorig jaar schoot de auto in de noodloop, nu echter niet.

Na enkele kilometers, trok ik in de file op en de toerenteller viel weg naar 0 stand, en als ik dan gas gaf ging de wijzer naar 1.5 toe en pruttelde de motor wat.
Hierop ging ook het uitlaatgas controle lampje aan.

Auto stilgezet en na 20 seconden zonder enig probleem gestart en probleemloos de weg met meldingen voortgezet, wederom geen noodloop.

Vanwege de meldingen heb ik ANWB gebeld toen ik thuis was en deze lazen de volgende fout uit met een Maxi diag elite.
P0236 Circuit sensor A turbodruk. Grenswaarden/incorrecte werking.

Ik heb met Skoda gebeld en die gaven aan dat deze melding (want ik heb gewoon een volledig werkend turbo vermogen bij rijden) los staat van het wegvallen van het haperen/wegvallen toerenteller naar 0.

In het verleden al wel wat gedoe geweest rondom EGR klep en software update nog niet gedaan.

Zouden jullie eens met me mee willen denken?
 

Antera

Donateur
als het toerental signaal naar 0 valt ook als je de auto nog in de versnelling hebt staan dan kan het goed je kurkassensor zijn. Dit kan je dan controleren door proberen de auto te starten dan moet de toeren teller bewegen ook bij niet aanslaan. doet dit het niet dan is de kans groot dat het je krukassensor is.
 
Skoda uit 2010. Ik heb bovenstaande op dit moment. Ik heb alleen niet dat de toerenteller naar 0 zakt maar een klein beetje zakt (200). Tevens valt me ineens op dat de motor ‘blaast’ bij 2300 toeren/min, maar misschien is dat altijd al zo maar nooit opgevallen.
Uitlezen gaf aan onderdruk turbocompressor.
Wat is er bij u uiteindelijk uitgekomen?
 

greenlinediesel

Senior Member
Skoda uit 2010. Ik heb bovenstaande op dit moment. Ik heb alleen niet dat de toerenteller naar 0 zakt maar een klein beetje zakt (200). Tevens valt me ineens op dat de motor ‘blaast’ bij 2300 toeren/min, maar misschien is dat altijd al zo maar nooit opgevallen.
Uitlezen gaf aan onderdruk turbocompressor.
Wat is er bij u uiteindelijk uitgekomen?

Wat versta je onder blazen? Is dit alleen bij accelereren of ook bij een constante snelheid?
Mijn 3 pittertje pruttelt zonder lawaai bij 2300 tpm..
 
Bedankt allebei voor de reactie. Wagen heeft een maand geleden grote beurt gehad. Zo te zien is bij het verwisselen van de luchtfilter een slang losgeraakt. Deze weer vastgemaakt. Andere slange ook gecontroleerd. Alles zit vast. Dacht echt het probleem te hebben opgelost, maar helaas. 5 min snelweg en voorgloeilampje knippert weer. Vermogen nog steeds af en toe minder. Kan hem over twee welen pas weer op de brug zetten. Eens kijken wat wenog meer kunnen vinden.
 

turboturbo

Forumguru
Wegvallen van toerental tijdens rijden kan op een defecte bdp sensor duiden (nokkenas positie sensor en/of krukassensensor?) zoals Antera ook al zegt zie ik.
 

Mr_Margucci

Actief lid
Bedankt allebei voor de reactie. Wagen heeft een maand geleden grote beurt gehad. Zo te zien is bij het verwisselen van de luchtfilter een slang losgeraakt. Deze weer vastgemaakt. Andere slange ook gecontroleerd. Alles zit vast. Dacht echt het probleem te hebben opgelost, maar helaas. 5 min snelweg en voorgloeilampje knippert weer. Vermogen nog steeds af en toe minder. Kan hem over twee welen pas weer op de brug zetten. Eens kijken wat wenog meer kunnen vinden.

Je probleem heeft veel overeenkomsten met mijn probleem toen.. 67 € koppelstuk monteren en probleem opgelost..
 

Bijlagen

  • download.png
    download.png
    604,6 KB · Weergaven: 43
Je probleem heeft veel overeenkomsten met mijn probleem toen.. 67 € koppelstuk monteren en probleem opgelost..

Bedankt voor de tip.
Volgende week heb ik weer tijd om hem op de brug te zetten. Inmiddels is ook het motorlampje gaan branden. Computer uitlezen geeft nog steeds alleen maar onderdruk turbocompressor aan.
 

Mr_Margucci

Actief lid
Bedankt voor de tip.
Volgende week heb ik weer tijd om hem op de brug te zetten. Inmiddels is ook het motorlampje gaan branden. Computer uitlezen geeft nog steeds alleen maar onderdruk turbocompressor aan.


Dat klopt bij mij was dit ook zo.. nadat je ongeveer 3 x de gloeispiraal negeert ( contact uit en aan ) dan komt ie geloof ik bij de derde x terug met motormanagement lampje en die kan dan alleen gewist worden bij uitlezen.

Heb jij ook dat wanner je bv bergopwaarts even doorgast dat ie dan sneller de foutmelding geeft en je de auto merkbaar de auto voelt inhouden ?
 
Dat klopt bij mij was dit ook zo.. nadat je ongeveer 3 x de gloeispiraal negeert ( contact uit en aan ) dan komt ie geloof ik bij de derde x terug met motormanagement lampje en die kan dan alleen gewist worden bij uitlezen.

Heb jij ook dat wanner je bv bergopwaarts even doorgast dat ie dan sneller de foutmelding geeft en je de auto merkbaar de auto voelt inhouden ?

Ja heb ik ook. Als ik in zn drie 3000-3500 tpm maak schiet hij in die veilige modus. Heb dan nog amper accelleratievermogen
 

Mr_Margucci

Actief lid
Ja heb ik ook. Als ik in zn drie 3000-3500 tpm maak schiet hij in die veilige modus. Heb dan nog amper accelleratievermogen

Nou toen ik bij de garage aankwam zei die al meteen het is gescheurde koppelstuk hij had nog geen week terug ook al eentje vervangen. Blijkbaar een bekend kwaaltje.

Rare was voor mij dat die scheur van bovenaf niet zichtbaar was dus ik vroeg wel van joh wat nou als ik straks die koppelstuk voor niets koop waarop monteur zei dat zien we dan wel maar hij had achteraf gewoon gelijk zoals je op de foto's hebt kunnen zien.
 

oco1979

Forumguru
interkoeler kan ook lekkage geven.
Steenslag kan de oorzaak zijn.
Sommige garages hebben zo (duur) rookmachine om te zien of er ergens lekkage is in het luchtsysteem.
De rubbere turboleidingen kunnen na bepaalde jaren beginnen scheuren
 
C1E9FF13-8573-4507-A512-B8E2984FBFB3.jpeg FC7C33C8-0789-445E-BE89-CB2EBB80ABDA.jpeg C1E9FF13-8573-4507-A512-B8E2984FBFB3.jpeg 50585431-50A9-4A79-B7FF-8081AC9119FF.jpeg Allen, sorry voor de late reactie. Zojuist de slang vervangen waar de scheur in zat. Hetzelfde probleem dus als mr margucci.
Ik heb foto’s toegevoegd van het kapotte onderdeel, de locatie en de locatie incl het nieuwe onderdeel.
Het is het stukje slang tussen de turbo en de intercooler.

Allemaal bedankt voor de reacties. Ik hoop dat mijn foto’s en ervaring anderen in de toekomst zullen helpen.

Gr Stefan
 
Bovenaan Onderaan