Wegvallen toerental bij rijden, en onderdruk turbo.

Topic in 'Fabia II' gestart door Joepkes82, 19-10-2017.

1. Joepkes82

Joepkes82 Nieuw lid

Beste,

Ik heb een Skoda Fabia 1.2 Greenline diesel.
    Er spelen enkele dingen die ik zo duidelijk mogelijk zal beschrijven.

Enkele dagen terug reed ik op de snelweg toen het voorgloei lampje ging knipperen.
    Dit is in het verleden vaker zo geweest maar ging ook zelf weer weg (na controle en laten uitlezen zonder resultaat) destijds, vorig jaar schoot de auto in de noodloop, nu echter niet.

Na enkele kilometers, trok ik in de file op en de toerenteller viel weg naar 0 stand, en als ik dan gas gaf ging de wijzer naar 1.5 toe en pruttelde de motor wat.
    Hierop ging ook het uitlaatgas controle lampje aan.

Auto stilgezet en na 20 seconden zonder enig probleem gestart en probleemloos de weg met meldingen voortgezet, wederom geen noodloop.

Vanwege de meldingen heb ik ANWB gebeld toen ik thuis was en deze lazen de volgende fout uit met een Maxi diag elite.
    P0236 Circuit sensor A turbodruk. Grenswaarden/incorrecte werking.

Ik heb met Skoda gebeld en die gaven aan dat deze melding (want ik heb gewoon een volledig werkend turbo vermogen bij rijden) los staat van het wegvallen van het haperen/wegvallen toerenteller naar 0.

In het verleden al wel wat gedoe geweest rondom EGR klep en software update nog niet gedaan.

Zouden jullie eens met me mee willen denken?

2. Antera

Antera Forumguru Donateur

als het toerental signaal naar 0 valt ook als je de auto nog in de versnelling hebt staan dan kan het goed je kurkassensor zijn. Dit kan je dan controleren door proberen de auto te starten dan moet de toeren teller bewegen ook bij niet aanslaan. doet dit het niet dan is de kans groot dat het je krukassensor is.

turboturbo vindt dit leuk.
  3. S.vanwijngaarden

S.vanwijngaarden Nieuw lid

Skoda uit 2010. Ik heb bovenstaande op dit moment. Ik heb alleen niet dat de toerenteller naar 0 zakt maar een klein beetje zakt (200). Tevens valt me ineens op dat de motor ‘blaast’ bij 2300 toeren/min, maar misschien is dat altijd al zo maar nooit opgevallen.
    Uitlezen gaf aan onderdruk turbocompressor.
    Wat is er bij u uiteindelijk uitgekomen?

4. Wat versta je onder blazen? Is dit alleen bij accelereren of ook bij een constante snelheid?
    Mijn 3 pittertje pruttelt zonder lawaai bij 2300 tpm..

S.vanwijngaarden vindt dit leuk.
  5. S.vanwijngaarden

Het is alsof de blower aangaat maar daar komt geen lucht uit. Alleen bij accelereren.

6. Zal zo eens even opletten als ik naar m'n werk ga. Het is me nog nooit opgevallen. Je hoort van me :-)

7. Peter-036

Peter-036 Forumguru Donateur

Helaas is Joepkes 84 sinds het stellen van zijn vraag niet meer teruggeweest.
    Als je hoort 'blazen' tijdens het accelereren, controleer dan de slangen en overige aansluitingen van de intercooler en het inlaatspruitstuk, alsmede de pakkingen daarvan.
    Ik hoorde mijn Clio ook blazen (miste eveneens wat power), en dat was een deel van de leidingen tussen intercooler en inlaatspruitstuk.

8. Net naar mijn werk gereden en mijn auto blaast idd niet.. succes met het vinden van een oplossing!

9. S.vanwijngaarden

Bedankt allebei voor de reactie. Wagen heeft een maand geleden grote beurt gehad. Zo te zien is bij het verwisselen van de luchtfilter een slang losgeraakt. Deze weer vastgemaakt. Andere slange ook gecontroleerd. Alles zit vast. Dacht echt het probleem te hebben opgelost, maar helaas. 5 min snelweg en voorgloeilampje knippert weer. Vermogen nog steeds af en toe minder. Kan hem over twee welen pas weer op de brug zetten. Eens kijken wat wenog meer kunnen vinden.

10. oco1979

oco1979 Forumguru

leiding vacuüm wastgate waar een gaatje in is.
    Voor de motor links achteraan bij turbo.
    Check deze eens.

voorbeeld wat ik bedoel https://www.tuning-gids.nl/wastegate.htm

Dat klein dun zwart rubber leiding.

11. turboturbo

turboturbo Forumguru

Wegvallen van toerental tijdens rijden kan op een defecte bdp sensor duiden (nokkenas positie sensor en/of krukassensensor?) zoals Antera ook al zegt zie ik.

Deel deze pagina