Wegvallen toerental bij rijden, en onderdruk turbo.

Topic in 'Fabia II' gestart door Joepkes82, 19-10-2017.

  1. Joepkes82

    Joepkes82 Nieuw lid

    Beste,

    Ik heb een Skoda Fabia 1.2 Greenline diesel.
    Er spelen enkele dingen die ik zo duidelijk mogelijk zal beschrijven.

    Enkele dagen terug reed ik op de snelweg toen het voorgloei lampje ging knipperen.
    Dit is in het verleden vaker zo geweest maar ging ook zelf weer weg (na controle en laten uitlezen zonder resultaat) destijds, vorig jaar schoot de auto in de noodloop, nu echter niet.

    Na enkele kilometers, trok ik in de file op en de toerenteller viel weg naar 0 stand, en als ik dan gas gaf ging de wijzer naar 1.5 toe en pruttelde de motor wat.
    Hierop ging ook het uitlaatgas controle lampje aan.

    Auto stilgezet en na 20 seconden zonder enig probleem gestart en probleemloos de weg met meldingen voortgezet, wederom geen noodloop.

    Vanwege de meldingen heb ik ANWB gebeld toen ik thuis was en deze lazen de volgende fout uit met een Maxi diag elite.
    P0236 Circuit sensor A turbodruk. Grenswaarden/incorrecte werking.

    Ik heb met Skoda gebeld en die gaven aan dat deze melding (want ik heb gewoon een volledig werkend turbo vermogen bij rijden) los staat van het wegvallen van het haperen/wegvallen toerenteller naar 0.

    In het verleden al wel wat gedoe geweest rondom EGR klep en software update nog niet gedaan.

    Zouden jullie eens met me mee willen denken?
     

  2. Antera

    Antera Forumguru Donateur

    als het toerental signaal naar 0 valt ook als je de auto nog in de versnelling hebt staan dan kan het goed je kurkassensor zijn. Dit kan je dan controleren door proberen de auto te starten dan moet de toeren teller bewegen ook bij niet aanslaan. doet dit het niet dan is de kans groot dat het je krukassensor is.
     
    turboturbo vindt dit leuk.
  3. S.vanwijngaarden

    S.vanwijngaarden Nieuw lid

    Skoda uit 2010. Ik heb bovenstaande op dit moment. Ik heb alleen niet dat de toerenteller naar 0 zakt maar een klein beetje zakt (200). Tevens valt me ineens op dat de motor ‘blaast’ bij 2300 toeren/min, maar misschien is dat altijd al zo maar nooit opgevallen.
    Uitlezen gaf aan onderdruk turbocompressor.
    Wat is er bij u uiteindelijk uitgekomen?
     
  4. greenlinediesel

    greenlinediesel Actief lid

    Wat versta je onder blazen? Is dit alleen bij accelereren of ook bij een constante snelheid?
    Mijn 3 pittertje pruttelt zonder lawaai bij 2300 tpm..
     
    S.vanwijngaarden vindt dit leuk.
  5. S.vanwijngaarden

    S.vanwijngaarden Nieuw lid

    Het is alsof de blower aangaat maar daar komt geen lucht uit. Alleen bij accelereren.
     
  6. greenlinediesel

    greenlinediesel Actief lid

    Zal zo eens even opletten als ik naar m'n werk ga. Het is me nog nooit opgevallen. Je hoort van me :-)
     
    S.vanwijngaarden vindt dit leuk.
  7. Peter-036

    Peter-036 Forumguru Donateur

    Helaas is Joepkes 84 sinds het stellen van zijn vraag niet meer teruggeweest.
    Als je hoort 'blazen' tijdens het accelereren, controleer dan de slangen en overige aansluitingen van de intercooler en het inlaatspruitstuk, alsmede de pakkingen daarvan.
    Ik hoorde mijn Clio ook blazen (miste eveneens wat power), en dat was een deel van de leidingen tussen intercooler en inlaatspruitstuk.
     
  8. greenlinediesel

    greenlinediesel Actief lid

    Net naar mijn werk gereden en mijn auto blaast idd niet.. succes met het vinden van een oplossing!
     
  9. S.vanwijngaarden

    S.vanwijngaarden Nieuw lid

    Bedankt allebei voor de reactie. Wagen heeft een maand geleden grote beurt gehad. Zo te zien is bij het verwisselen van de luchtfilter een slang losgeraakt. Deze weer vastgemaakt. Andere slange ook gecontroleerd. Alles zit vast. Dacht echt het probleem te hebben opgelost, maar helaas. 5 min snelweg en voorgloeilampje knippert weer. Vermogen nog steeds af en toe minder. Kan hem over twee welen pas weer op de brug zetten. Eens kijken wat wenog meer kunnen vinden.
     
  10. oco1979

    oco1979 Forumguru

    leiding vacuüm wastgate waar een gaatje in is.
    Voor de motor links achteraan bij turbo.
    Check deze eens.

    voorbeeld wat ik bedoel https://www.tuning-gids.nl/wastegate.htm

    Dat klein dun zwart rubber leiding.
     
  11. turboturbo

    turboturbo Forumguru

    Wegvallen van toerental tijdens rijden kan op een defecte bdp sensor duiden (nokkenas positie sensor en/of krukassensensor?) zoals Antera ook al zegt zie ik.
     
    S.vanwijngaarden vindt dit leuk.
  12. Je probleem heeft veel overeenkomsten met mijn probleem toen.. 67 € koppelstuk monteren en probleem opgelost..
     

    Bijgevoegde bestanden:

    S.vanwijngaarden vindt dit leuk.
  13. S.vanwijngaarden

    S.vanwijngaarden Nieuw lid

    Bedankt voor de tip.
    Volgende week heb ik weer tijd om hem op de brug te zetten. Inmiddels is ook het motorlampje gaan branden. Computer uitlezen geeft nog steeds alleen maar onderdruk turbocompressor aan.
     

  14. Dat klopt bij mij was dit ook zo.. nadat je ongeveer 3 x de gloeispiraal negeert ( contact uit en aan ) dan komt ie geloof ik bij de derde x terug met motormanagement lampje en die kan dan alleen gewist worden bij uitlezen.

    Heb jij ook dat wanner je bv bergopwaarts even doorgast dat ie dan sneller de foutmelding geeft en je de auto merkbaar de auto voelt inhouden ?
     
  15. S.vanwijngaarden

    S.vanwijngaarden Nieuw lid

    Ja heb ik ook. Als ik in zn drie 3000-3500 tpm maak schiet hij in die veilige modus. Heb dan nog amper accelleratievermogen
     
  16. Nou toen ik bij de garage aankwam zei die al meteen het is gescheurde koppelstuk hij had nog geen week terug ook al eentje vervangen. Blijkbaar een bekend kwaaltje.

    Rare was voor mij dat die scheur van bovenaf niet zichtbaar was dus ik vroeg wel van joh wat nou als ik straks die koppelstuk voor niets koop waarop monteur zei dat zien we dan wel maar hij had achteraf gewoon gelijk zoals je op de foto's hebt kunnen zien.
     
    S.vanwijngaarden vindt dit leuk.
  17. S.vanwijngaarden

    S.vanwijngaarden Nieuw lid

    Wordt het eerste waar ik naar ga kijken. Bedankt voor het delen van je ervaring.
     
  18. Sjappo

    Sjappo Nieuw lid

    Heb je al iets gevonden? Ik heb een vergelijkbaar probleem waar twee garagehouders zich al op hebben stuk gebeten.
     
    S.vanwijngaarden vindt dit leuk.
  19. S.vanwijngaarden

    S.vanwijngaarden Nieuw lid

    Ik zet m donderdag op de brug dus dan weet ik meer!
    Ik hoop dat het hetzelfde probleem is als mr margucci. Jullie horen van me.
     
  20. oco1979

    oco1979 Forumguru

    interkoeler kan ook lekkage geven.
    Steenslag kan de oorzaak zijn.
    Sommige garages hebben zo (duur) rookmachine om te zien of er ergens lekkage is in het luchtsysteem.
    De rubbere turboleidingen kunnen na bepaalde jaren beginnen scheuren
     
    turboturbo vindt dit leuk.

Deel deze pagina