Motor valt sporadisch spontaan uit tijdens rijden, brandstofpomp vervangen

Sero

Lid
Gaat om een Skoda Octavia 2.0 Fsi Edition 100 bj 2005

De auto heb ik geïmporteerd uit Duitsland
In de kofferbak alleen een handelaarsnummer van dealer bij de portier wel een plaatje
@oco1979
 

Sero

Lid
Motor code: blr

Hierbij de foto van de relais

https://drive.google.com/file/d/1fRfHl19LyFsLCHN4OkFmOLg4pF9nWK45/view?usp=drivesdk

Heb de kapjes van nummer 460 eraf gehaald. En lijken goed te werken
Nummer 53 heeft geen beweging klikt niet.
Van de Dealer kreeg ik de 449 ze denken dat die zou het moeten zijn. Verder wilden ze geen informatie kwijt of verteller.
449 is het zeker niet..

Als ik de antwoord weet moet het goedkomen.
Rij momenteel met een kabel tussen de zekering en het brandstofpomp.

Zonder de kabel start de auto niet. En is maandag uitgevallen toen ik mijn radio monteerde terwijl de motor draaide. 10 sec later viel het motor uit. Dus ik denk en weet bijna zeker dat het de relais of een andere zekering het is.
 
Laatst bewerkt:

oco1979

Forumguru
upload_2017-11-18_9-40-32.png
Blauwe nr 27 zekering brandstofpomp.
Deze bevind aan de kant bestuurder(zekeringkast)

upload_2017-11-18_9-43-17.png

brandstofpompzekering nr 42, 9 , 33
brandstofpomprelais K49c

upload_2017-11-18_9-45-41.png
brandstofpomprelais K49

upload_2017-11-18_9-46-54.png
nr 15 relais pomp

upload_2017-11-18_9-49-8.png
nr 1 , 27

upload_2017-11-18_9-50-8.png
relais K49
 

oco1979

Forumguru
Motor code: blr

Hierbij de foto van de relais

https://drive.google.com/file/d/1fRfHl19LyFsLCHN4OkFmOLg4pF9nWK45/view?usp=drivesdk

Heb de kapjes van nummer 460 eraf gehaald. En lijken goed te werken
Nummer 53 heeft geen beweging klikt niet.
Van de Dealer kreeg ik de 449 ze denken dat die zou het moeten zijn. Verder wilden ze geen informatie kwijt of verteller.
449 is het zeker niet..

Als ik de antwoord weet moet het goedkomen.
Rij momenteel met een kabel tussen de zekering en het brandstofpomp.

Zonder de kabel start de auto niet. En is maandag uitgevallen toen ik mijn radio monteerde terwijl de motor draaide. 10 sec later viel het motor uit. Dus ik denk en weet bijna zeker dat het de relais of een andere zekering het is.

relais al eens overbrugd dan weet je dat ofwel deze niet werkt of dat sturing naar relais niet oke is.

0c36481afff8372821b487a3e2b1b212.gif


30 is altijd hoofdstroom 12Volt
87 massa of min.
86 en 85 sturing en massa(daar kan een zekering opzitten)
 

Sero

Lid
Bedankt voor de schema. Ik zal vanmiddag even nogmaals controleren. Misschien wat extra zekeringen kopen en toch vervangen.
Heb al een nieuwe topic geopend misschien handig als je de schema daar ook kunt posten en verder gaan.
Dat overbruggen heb ik geen flauw idee hoe het moet. De relais hebben 4 aansluitpunten.
@oco1979
 

oco1979

Forumguru
volgens dat je hier spreekt dat het na radiowerken was deze niet meer start,zou ik toch in de richting van zekering kijken.
controleer ze maar allemaal.
Andere zekeringen zitten als je voorportier open doe(bestuurderkant) zit het aan het uiteinde van de dashboard nog zekeringen.
Tussen de deur en het dashboard moet je plastiek weg doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sero
Hoi Turbo-turbo

Ik lees net je verhaal van de afslaande motor. Ik heb een octavia 2.0 FSI. Ruim 260.000 gelopen.
Afgelopen zomer reden wij, met de caravan, in Oostenrijk. Toen plotseling de motor 1 a 2 seconde stopte. We waren net flink aan het klimmen. Buitentemperatuur 30 graden. Motor 90 graden.
Vervolgens reed de wagen hooguit 1 minuut goed en daarna weer 1 a 2 seconden dat de motor stopte. Dat bleef zich steeds herhalen. Na 5 minuten zweten een parkeerplaats gevonden. Motor bleef gewoon netjes lopen. Ook bij het gas geven reageerde de motor normaal. We hebben nog even van sleutel gewisseld. (startonderbreker) Toch maar weer gaan rijden. Ging even een paar minuten goed, daarna weer 1 a 2 seconden de motor uit. Net alsof iemand heel even het contact uit/aan zet. Geen meldingen in het dashboard. Camping uiteindelijk gehaald. Pfff.

Volgende dag naar de VW/Audi garage in het dorp. Die zijn toch een heel tijdje aan het zoeken geweest. Ze konden het niet goed vinden. Uiteindelijk was het een vacuum ventiel in de retourleiding. Onderdeelnummer 037906283C. Het dingetje zelf kosten maar 69 euro. Onderzoekskosten en arbeidsloon waren 145 euro.

Daarna nog ongeveer 1700km , waarvan 1000km met de met de caravan, in wisselende omstandigheden gereden en geen problemen meer gehad.

Soms kan een storing in een heel klein "blokje" zitten.

Vr.gr Wilco Vaneman
 

Sero

Lid
Opgelost. !!!

Dank je wel allemaal voor de sneller reacties doe mij uit deze sitiuatie heeft geholpen.

Dankzij de gouden tip van @oco1979 Super bedankt..

Het was inderdaad de Zekering nummer 27.
Die plek was leeg. Ik zet er een zekering in en het werkt!

Hoe het is gebeurt is nu ook duidelijk voor geworden :)
Op nummer 27 en 28 zat die dag de 12 v kabel aangesloten op de zekeringen voor de radio. En toen de radio heb aangesloten duwde ik hem naar achteren. Waarschijnlijk is toen de zekering eruitgesprongen waar ik verder niet meer op hebt gelet en ervan uit ging dat het een lege plekje is. Want op de papiertje met de zekering plaatsen staat een foto van een boekje met licht. Meestal zijn dat lege plekken.

Kan ook met zekerheid zeggen dat de Relais nummer 53 de pomp bediend. Want nu klikt de relais wel...

Dus nummer 27 zekering en Relais 53 Werken voor de Brandstofpomp...


Toppie
 

turboturbo

Forumguru
Ik dacht nog misschien kan ik die VDO of Bosch wartelpotten nog wel open wippen en dan de interne pomp overzetten (de makkelijke manier dus)

Maar ik heb toch maar de Pierburg 7.02550.61.0 besteld.... Wordt vervolgd!
Zooo even een update. Liep toch even anders qua onderdeel. Aanleiding was dat ik afgelopen winter niet veel tijd om te klussen had. Ondertussen lag de Pierburg pomp maar op de plank te liggen. En begon de twijfel langzaam toe te slaan. De beelden over knappende plastic clips gingen door m'n hoofd zoemen. En liefst wilde ik de reparatie hier gewoon aan de straat voor de deur doen, zeker omdat ik toch geen brug nodig heb voor deze reparatie. En dan is een walmende open benzine tank toch niet zo'n lekker idee. Stel, het gaat ook nog eens mis met dat overbouwen van die vlotter en behuizing, etc. Ja dan ga er maar aan staan.

Ik wilde toch liefst zo kort mogelijk die tank open hebben en ook geen risico lopen met uitlopende reparatie en dat ik weer dagen op alsnog een andere pomp zou moeten wachten. En ja dan is een complete pomp wel zo vlot werken...

Al met al is het dan de investering waard gewoon een complete pomp, dus incl. vlotter/behuizing te nemen. Bij Autodoc doen ze lekker totaal niet moeilijk als je iets terug wil sturen - ik had dacht ik bij aankoop voor €3,- een optie aangevinkt dat ie zonder opgaaf van reden kosteloos retour mag. Dat heb ik dus maar gedaan en dit voorjaar een VDO complete pomp besteld. ARTIKEL NUMMER: 228-233-001-003Z. Een kleine €120,-. De gewone 3 bar pomp, ik heb geen tuning plannen (meer), dus de hogere kosten en mogelijk ook meer geluid van een 4 bar pomp maakte die variant voor mij niet interessant.

Een nieuw brandstofpomprelais ligt trouwens ook al weer even op de plank, ik wil echter eerst uitproberen of de nieuwe pomp het probleem verholpen heeft.

Omdat ik verder geen bijzondere handelingen heb gedaan (want complete pomp besteld) en er letterlijk talloze how-to's op YouTube te vinden over het vervangen van zo'n pomp bij een VAG auto uit die tijd, zal ik hier ook geen how-to plaatsen.
Ik heb er een stuk of wat bekeken, oa deze is wel informatief met handige tips en waarschuwingen.

Ben er wel een tijdje mee bezig geweest; het lastigst was natuurlijk de VAG stekkers los te krijgen zowel de elektra als de brandstofleidingen (moest even op youtube opzoeken hoe dat ook alweer gaat) Daarna was het wel even worstelen voordat ik de rubberen afdicht ring (die zit tussen de pomp en de tank, vlak onder het deksel van de pomp) goed terug op z'n plek had gewurmd....


Nu natuurlijk wel wat plaatjes :)


Klaar voor de bevalling:
image-2018-06-07.jpg

Plek van de uitlijn-pijl/markering markeren (ik had geen handige witte stift)
image-2018-06-07-7.jpg

Brandstofleidingen en electra even aan de kant geplakt (anders zit je het voortdurend aan de kant te drukken!)
image-2018-06-07-2.jpg

Oude pomp zoveel mogelijk proberen te laten uitlekken (ging niet, er bleef schat ik zo'n 250ML achter in de pomp, ik kreeg 'm ook later niet leeg in de bak)
image-2018-06-07-9.jpg

Oude pomp (zag er helemaal niet zo slecht en oud/vergeeld uit als ik had gedacht)
image-2018-06-07-3.jpg

Nieuwe pomp van VDO:
image-2018-06-07-5.jpg

Nieuwe erin en uitgelijnd adhv de markeringspijl:
image-2018-06-07-4.jpg

Stekker en leidingen weer vast geklikt. En wat uitgekuist met de oude doeken (de gelekte benzine diende mooi als reinigingsmiddel)
image-2018-06-07-6.jpg

Denk erom dat de klep weer op dezelfde plek terug gaat, makkelijk te herkennen aan deze uitsparing voor de bekabeling:
image-2018-06-07-8.jpg

Klep dicht en rijden maar weer:
image-2018-06-07-10.jpg
 
Laatst bewerkt:

Spinal

Forumguru
Mooi gedaan. Slim om toch de complete pomp te vervanegn. Ik had toen die blauwe leiding gemold met uitbouwen, kwestie van eerst proberen en dan pas opzoeken hoe het moet (als het te laat is) dus ik kon nog een nieuwe leiding erin frotten en dat valt niet mee.
Hoop dat je probleem nu verleden tijd is, maar het toch slim om die pomp een keer te vervangen. Uiteindelijk wordt de opbrengst minder en gaat je motor te arm lopen. Ik heb hiermee toen bijna mijn blok om zeep geholpen, tijdens het loggen kwam ik erachter dat de lambda onder vollast lekker 20 procent aan het bijregelen was (wat de max waarde is) mijn blok had toen 180K gelopen.
 

turboturbo

Forumguru
Heee @Spinal je opmerking doet me ineens denken aan de foutcodes die ik onlangs had met de lambdasondes (inmiddels vervangen) P1176 'limit attained / limiet bereikt'.

Misschien was er wel een verband met de vermoeide pomp. We zullen het niet meer weten komen, lambda's heb ik inmiddels ook beide reeds vervangen.

Had jij dan trouwens geen foutmeldingen die in die richting wezen destijds....?
 
Laatst bewerkt:

oco1979

Forumguru
Minder pompopbrengst word dikwijls over het hoofd gezien, zien dat er inderdaad wel brandstof aanwezig is maar kijken niet verder wat deze doe onder belasting.
Dat is diagnose van een iets ander niveau, laten we zeggen dat het niet zoals de huis en tuin garagist die alles één voor één vervangt zonder na te denken.
Top turbo turbo :thumbsup:
 

turboturbo

Forumguru
Maar hoe zit het dan met het opvoer vermogen van de brandstofpomp als je flink optrekt (vollast) vergeleken met 120km/u op de snelweg rijden (deellast)?

Ik zou denken dat als de pomp het bij deellast al niet meer bij kan benen, dat je dat bij vollast al zou moeten merken?
 

Spinal

Forumguru
Heee @Spinal je opmerking doet me ineens denken aan de foutcodes die ik onlangs had met de lambdasondes (inmiddels vervangen) P1176 'limit attained / limiet bereikt'.

Misschien was er wel een verband met de vermoeide pomp. We zullen het niet meer weten komen, lambda's heb ik inmiddels ook beide reeds vervangen.

Had jij dan trouwens geen foutmeldingen die in die richting wezen destijds....?

Ik had geen foutcodes, waarschijnlijk dat hij nog nét binnen (of op) de limiet van 20% zat. Onder deellast wordt er veel minder opbrengst van de pomp gevraagd dan onder vollast. Ik zal eens kijken of ik die log nog ergens heb op de computer.
 
Bovenaan Onderaan