Trekt ie nou naar links of niet?

Adibo

Actief lid
Gents,

Ik zit me af te vragen of het tussen m'n oren zit of trekt ie nou echt naar links?

Dealer zegt van niet en geeft de schuld aan NL wegen die schuin aflopen ivm afwatering en ik moest mijn stuur altijd met beide handen vasthouden...:dankje:


 

Spector

Forumguru
Afgaande op het filmpje zou ik zeggen van wel...

Spoorvorming zou ook een probleem kunnen zijn, maar de auto wordt over de middenlijn getrokken.
Misschien bij een onafhankelijke bandenboer laten uitlijnen en balanceren? Afhankelijk van leeftijd en kilometers, zijn de banden misschien verkeerd gesleten?
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik zit me af te vragen of het tussen m'n oren zit of trekt ie nou echt naar links?
Dealer zegt van niet en geeft de schuld aan NL wegen die schuin aflopen
Als het aan de zg. wegverkanting zou liggen, dan zou hij (op veel wegen) eerder rechts moeten trekken. Die zijn namelijk enigszins bol.

Op meerstrookswegen (snelwegen en drukkere provinciale wegen) speelt dat niet, of in veel mindere mate.
De auto hoort (zeker dáár) simpelweg gewoon rechtuit te blijven rijden als je het stuur even loslaat, ook zonder actieve Lane Assist... ;)
 

Stripedkrijn

Forumguru
Valt wel mee zo te zien. Kan zijwind zijn. Of verschil in bandenspanning tussen links en rechts. De wegen hebben inderdaad bolling i.v.m. afwatering. Bolling kan ook verschillend zijn per wegvak. en, inderdaad, geulvorming. De ene wagen heeft hier meer last van dan de andere. Hangt van de gemiddelde spoorbreedte van de geul af en van de spoorbreedte van de auto. Als daar wat verschil in is gaat de wagen klimmen van de ene kant van de geul naar de andere kant van de andere geul. Ik rij overigens al tientallen jaren standaard met rondom licht verhoogde bandenspanning. Gemiddeld + 0.2 atm verhoogd. Geeft mij minder verbruik en minder zwabberig gevoel op de weg. Mogelijk daardoor heb ik er gevoelsmatig ook (wat) minder last van.
 

Adibo

Actief lid
Ik heb wat auto's gereden, allemaal nieuw. Honda, Opel, Skoda, BMW, hele boel vervangend vervoer van verschillende merken en dit is de eerste keer dat ik moet corrigeren. Ik laat uitlijncontrole uitvoeren dan ben ik daar ook van af.
 

CDK

Forumguru
Ik heb wat auto's gereden, allemaal nieuw. Honda, Opel, Skoda, BMW, hele boel vervangend vervoer van verschillende merken en dit is de eerste keer dat ik moet corrigeren. Ik laat uitlijncontrole uitvoeren dan ben ik daar ook van af.

Zet indien aanwezig als eerste lane assist uit en probeer het dan nog eens. Indien je dat al gedaan hebt, of als ik daar overheen gelezen heb dan kan je deze post laten voor wat het is :)
 

Frens

Lid
Ik ken het van mijn vorige auto.

Juist die lichte afwijking is vreselijk irritant. Je auto trekt naar een kant op alle wegen en niemand gelooft je vanwege de minimale afwijking.

Na een bezoek aan een lokale vertrouwde bandenboer met goede uitlijn apparatuur was het bij mij altijd weer opgelost.
 

Stripedkrijn

Forumguru
Inderdaad, als de auto ALTIJD naar een bepaalde kant trekt dan is dat vreselijk irritant. Om bij een lichte tot zeer lichte afwijking daarachter te komen heb ik zelf altijd een langere rit nodig gehad over behoorlijk wat kilometers om zekerheid daarover te hebben en dan volstaat een rondje om de kerk niet. Dat is het punt wat ik vermoedelijk verkeerd heb proberen uit te leggen. Dat filmpje zei mij dus niets omdat het slechts een momentopname was. Benieuwd wat er uit komt!
 

Stuiver

Forumguru
ik zeg dat ie inderdaad iets naar links trekt. Uitlijnen, net zo lang tot het weg is, want dit is vet irritant.
 

Cordoba

Forumguru
Filmpje lijkt aan te geven dat ie naar links trekt, om bolling van de weg en windrichting als bepalende factor uit te sluiten moet je dan ook een stukje op de rechterbaan gaan rijden en een stukje in de tegenovergestelde richting (liefst wel aan de andere kant van de vangrail in het midden), en dat allemaal zonder lane assist zoals ook al door anderen aangegeven.

Op zich komt het een enkele keer vaker voor, en moet je naar een goede uitlijner om dit te laten corrigeren. Je moet bij een uitlijner zijn, die eventueel ook de achteras kan corrigeren. Volgens mij heeft @Pendragon ook zoiets gehad met zijn auto.
 

hemi24

Forumguru
Als je het stuur loslaat lijkt de auto niet overdreven naar links te trekken.
Volgens mij is eerder het probleem dat je stuurwiel niet geheel recht staat..?
 

Adibo

Actief lid
Omdat ik toch niet stil kon blijven zitten ff langs een bandenboer. Meneer hoort mij verhaal aan en zegt, ik gok eerst op de banden. Dus ff naar binnen en wielen omgewisseld.

En wat denk je, auto trekt nu licht naar rechts :jaja: Skoda Muntstad zei van de week, nee joh. Je moet ff wennen en beide handen aan het stuur houden!

Blijkbaar is er dus iets met de rechter band aan de hand. Hij zegt laat ze eerst band verwisselen, misschien allebei. Daarna kijken we naar het stuur en of uitlijning nodig is.

To be contunued...
 

hemi24

Forumguru
Probeer eerst eens van vóór naar achter te wisselen en andersom...

Of aangezien je blijkbaar geen richtinggebonden profiel hebt, zou je ook diagonaal kunnen wisselen (op de velg).
 

Antera

Donateur
Auto is 6 dagen oud :) en gisteren hebben ze achterbanden gebalanceerd...

Balanceren omdat hij trekt? Dan snappen ze het niet helemaal.

De wegen lopen naar rechts af en niet naar links dus de auto's lopen als je daarnaar moet kijken naar rechts

In ieder geval zou ik in dit soort situaties het volgende eens doen.

Rijd op een rechte binnenweg eens rustig en zet je stuur recht en kijk wat hij doet.
Rijd op een rechte binnenweg eens rustig en zet het stuur zo dat hij recht rijd.

Wat doet hij op beide?

Loopt hij naar links of naar rechts dan is uitlijnen en het eventueel wisselen ( L <-> R mits niet richting gebonden) van wielen een mogelijkheid om je probleem op te lossen.

Trekt bij het laatste de auto het stuur vanzelf weer recht en gaat ie afwijken? Dan bovenstaande
Blijft het stuur bij het laatste schuin staan en rijd hij recht? Uitlijnen
 

Pendragon

Forumguru
Filmpje lijkt aan te geven dat ie naar links trekt, om bolling van de weg en windrichting als bepalende factor uit te sluiten moet je dan ook een stukje op de rechterbaan gaan rijden en een stukje in de tegenovergestelde richting (liefst wel aan de andere kant van de vangrail in het midden), en dat allemaal zonder lane assist zoals ook al door anderen aangegeven.

Op zich komt het een enkele keer vaker voor, en moet je naar een goede uitlijner om dit te laten corrigeren. Je moet bij een uitlijner zijn, die eventueel ook de achteras kan corrigeren. Volgens mij heeft @Pendragon ook zoiets gehad met zijn auto.
Klopt. Oplossing was opnieuw uitlijnen. Daarna geen probleem meer gehad.
 
Bovenaan Onderaan