Luidsprekers fabia

Frazajunior

Actief lid
beste leden,

Na wat rondzoeken betreffende extra luidsprekers in de achterdeuren reist mij de vraag:
Welke hebben jullie? Wat is een mooie set denkende aan een composet. Of volstaat de standaard compiset die in de voordeuren zitten ook al? Klinkt opzich ook niet verkeerd met een beetje afstellen en voornamelijk dab en Napster.
Kan anderzijds, volgende vraag, ook de canton luidsprekers uit de Octavia en superb in mijn voordeur en de orginele voordeurspeakers dan naar achteren geplaatst worden.
Had wel gelezen dat de Octavia en de superb ook 16.5 luidsprekers in de voordeur hadden en volgens mij is de canton uitvoering ook met twee luidsprekers in de voordeur (composet)?
Weet iemand hier het fijnere van en zo ja, is er ergens een link met prijzen om de canton speakers te bestellen?

Groet
 

Bakkertje

Forumguru
Ik zou in de deuren voor een nieuwe set aanschaffen, naar smaak en budget. Daarbij rekening houdend met het rendement van de luidspreker (hoger is beter).
Wat je dan uit de voordeuren haalt kun je dan achterin plaatsen.
 

Eemspoort

Forumguru
Sja... Is deze vraag bedoelt voor de mensen die car hifi als hobby hebben of zo maar algemeen?
Want er zijn meerdere antwoorden mogelijk, afhankelijk van wie je het vraagt.
Als (car-)hifi enthousiasteling zou ik je de tegenvraag willen stellen: Wat verwacht je van extra luidsprekers achterin?

Goed, als je naar een concert gaat, waar komt het geluid dan vandaan? Juist, van voren. Derhalve is een goede compo-set voorin belangrijker dan extra luidsprekers achterin. Nu weet ik niet hoe het klinkt in een Fabia 3, dus kan ik moeilijk een advies geven wat te doen. Ik heb het zgn. Skoda Sound System in mijn Superb, en dat is voor een fabrieks-systeem heel niet verkeerd. Zit een behoorlijk stukje laag in, ofschoon er geen sub aanwezig is. Echter, dit is wel een uitgewogen systeem, wat inhoudt dat als ik de achterste luidsprekers weg draai met de fader, het geluid als geheel in elkaar stort.
Jij hebt nu niets achterin en ik verwacht dan ook dat jouw systeem er op berekend is toch een fatsoenlijk geluid te produceren met alleen luidsprekers voorin. Je zou kunnen overwegen om op zoek te gaan naar een setje originele luidsprekers achterin, opdat het systeem tonaal gelijk blijft. Of de originele luidsprekers voorin eruit en zowel voor als achterin nieuw te steken d.m.v. bij elkaar passende componenten.

Geloof me, audio is zo simpel nog niet. Dus, verwacht je geen wonderen en wil je er niet te gek veel aan uitgeven, ga voor een setje originele luidsprekers achterin. Wil je toch echt dat beetje meer (en dat kost al met al ook wel een "beetje" meer) ga dan voor nieuw rondom met een versterkertje en een conversie-kitje om het op de originele radio aan te sluiten.
Ik zou er nog een sub bij doen, waarbij je de achterste luidsprekers op de achter-kanalen van de radio aansluit en de voorste compo en de sub op de versterker.

Wat voor spul je daarvoor nodig hebt? Dat kunnen alleen jouw oren vertellen. Wat zoiets kost? Dat bepaal je grotendeels zelf.

Het Canton-systeem word, zover ik weet, met een ingebouwde versterker aangestuurd. Dit idee zou ik laten varen als ik jou was, daar je dan ook de versterker nodig zou hebben en het systeem is berekend op een andere (grotere) auto en het resultaat anders kan zijn in jouw Fabia.

Succes!
 

Frazajunior

Actief lid
Daar zat ik al aan te denken inderdaad. Alleen heb je hedendaags zoveel meer keuze dan Pioneer, Alpina en Kenwood vroeger .
Vandaar ook de extra vraag of bvb canton uit de Octavia ook over gezet kan worden omdat je dannkwalitatief goede speakers monteert.
Uiteindelijk blijf ik wel de swing uit de f3 gebruiken dus dat blijft dan het zwakste punt in de set.
 

Frazajunior

Actief lid
@Eemspoort

In het algemeen is het bedoeld om de wat lege ruimte achterin te vullen.
De canton kan ik dan ieder geval laten varen naar er dan een extra versterker bij moet.
Zelf heb ik in de huiskamer een set vergelijkende met een nieuwe citigo qua prijs maar wil dat niet doorslaan in de auto.
Zal eens kijken inderdaad naar een orginele set (dan wel de composet) om het inderdaad klankmatig in balans te houden.
Bedankt voor de info
 

Eemspoort

Forumguru
Canton is vast niet verkeerd, alleen kom je het in de after-market amper tegen.
De keuze is reuze, dat is een feit. Mocht je toch besluiten voor een nieuwe installatie te gaan, dan zou ik je willen adviseren om eens een goede car-audio shop te bezoeken en gewoon eens te luisteren wat je bevalt.
De standaard merken die je noemt zijn niet slecht, maar het kan beter voor het zelfde geld of niet veel meer.
Hangt natuurlijk ook sterk van je budget af. Merken als Helix, Focal, Orion, Audio System en nog veel meer, zijn zeker het beluisteren waard. Vroegâh zou ik geadviseerd hebben eens naar Xetec te luisteren, maar dat bedrijf is helaas ter ziele.
 

Eemspoort

Forumguru
Onze posts hebben elkaar gekruist. Maar als je een Citigo aan audio thuis hebt staan, hoef ik je over de beginselen van audio niets meer te vertellen. ;)
 

Bakkertje

Forumguru
Lol, jullie hebben veel tekst nodig om te komen tot mijn 2 regels :deuk:

Mocht je wel met versterkers en een sub aan de slag willen, ik heb nog een complete set, mag je voor 50 euro op komen halen.
Daar zit een Vifa woofer, berekende kist, audison monoblock, mtx Thunder 250 en al het aansluit materiaal bij.

PM me maar mocht je interesse hebben.
 

Frazajunior

Actief lid
Ik zal eens gaan verdiepen in mooie composetjes. Misschien dan gelijk alle vier de deuren nieuw om zo qua klank in balans te blijven. Verder had je vroeger zowat op elke hoek van de straat een caraudio shop, maar tegenwoordig lijkt het allemaal naar de underground scène te zijn gegaan.
Waar je voorheen een andere radio (enkel din) nog met twee sateprikkers kon verwijderen is dat tegenwoordig wat moeilijker naar wat schijnt je hele dashboard bijna uit elkaar te moeten.
Je jammere is dat de bedrading nog doorgetrokken moet worden .

Wanneer ik wat heb, dan komt er een statusupdate Bedankt
 

Eemspoort

Forumguru
Dat is mijn gedachte ook, idd. Waar ik vroegâh binnen een week al met audio bezig was, laat ik het nu maar zitten, omdat het alleszins acceptabel is.
Dat gezegd hebbende, ik heb de Superb nu ruim 3 jaar en ik heb al bijna even lang een nagenoeg volledig systeem klaar liggen om erin te schroeven. Tijd, en vooral ruimte, hebben mij belet om er aan te beginnen. Daar hoop ik dit jaar verandering in te brengen nu ik een mooie ruime schuur heb. :D
 

Frazajunior

Actief lid
Klopt,

Opzich klinkt het zeker al goed (kan altijd veel beter).
Toen wij de fabia kochten stond deze al op depot. Vandaar dat ik hem goedkoper en met meer opties kon nemen. Maatje grotere velgen zaten er al onder en nog wat aanpassingen.
Had alleen de folder door de war gehaald en dacht dat er achter ook luidsprekers zaten. Dat was dus niet zo en alleen bij de bolero en hoger.
Had nog gevraagd of ze de bolero er in konden zetten maar dat bleek (toen) achteraf niet te kunnen.
Naar het geluid zeker niet tegenviel heb ik me er maar bij neergelegd met het verhaal bolero en extra speakers nog steeds in mijn achterhoofd houdende begint het toch te kriebelen. Tot voor kort wist ik niet dat op de swing ook extra luidsprekers aangesloten konden worden omdat fader in de soundmodus niet aangegeven staat (moet achteraf vrijgegeven worden als ik het goed begrepen heb).
Alleen word het nu wat zoeken naar de beste oplossing en een vakkundig bedrijf die de draden wil leggen en fader kan activeren.
Binnenkort moet de wagen voor een ‘olieinspectie’ 30.000km beurtje dus zal eens vragen wat de dealer voor kabeltrekken rekent.
Liever dat zij een palletje afbreken van het dashboard, dan dat ik dat zelf doe
 

Fabia 123

Forumguru
In de Fabia 3 heb ik zes luidsprekers af fabriek. In de Fabia 1 en 2 had ik 8 luidsprekers. Echter de Fabia 3 is van binnen stiller dus voorin merk ik geen verschil.
 

Cordoba

Forumguru
@Frazajunior Heb je nog iets gedaan met luidsprekers? Ik ben aan het kijken om ze ook in mijn F3 te gaan plaatsen, maar heb nog niet ontdekt hoe ik de deurbekleding achter (netjes) kan verwijderen.
 

Frazajunior

Actief lid
Ik zou ze er inderdaad inmiddels in hebben waar ik er toch vanaf heb gezien dit door de dealer te laten doen.
Prijsopgave gingen ze uit van ongeveer vier uur maar kwam ook nog een beurt bij waar ze weer verschillende andere prijzen doorgaven zodat het vertrouwen in de dealer weer teniet werd gedaan.
Iets met prijzen op website, onderhoudstarieven Skoda en dik duurder zijn dan de dealer iets verderop.
Had er dus geen vertrouwen in dat het inderdaad ook in die vier uur ging lukken en dus naderhand velen malen meer zou moeten aftikken. Vuur uur is al veel waar ze een golf op YouTube met 50 minuten ombouwen.
Kijk in je deurpaneel of er onder een schroef zit die je een kwartslag moet draaien. Daarna moet je je paneel er af kunnen klikken.
 

Eemspoort

Forumguru
Een Golf in 50 minuten ombouwen vind ik ook niet echt realistisch. Die 4 uur komt wel aardig in de buurt, hoor.
Ik heb een tijdje in de car hi-fi scene rond gehangen en heb wel een beetje een idee hoe lang zulk werk ongeveer duurt, zeg maar.
 

AFLinden

Nieuw lid
De dealer brengt je auto meestal ook gewoon naar een car hifi center.
Als je de spullen bij Carnoud in Wijk en Aalburg besteld kost dat €265 all-in.
Montage en aanmelden €150,00 als je de rest zelf aanleverd
 

Cordoba

Forumguru
@Frazajunior Ik zag eerder wel een opening aan de onderzijde van de bekleding, maar zag zo snel geen schroef. Met deze kennis nog eens kijken (en misschien met de foon een plaatje maken, dat ik op mijn gemak kan bekijken en gaan puzzelen).
 
Bovenaan Onderaan