Luidsprekers fabia

gossy

Actief lid
Netjes bedrijf dan uiteindelijk wel - dat hoor je wel eens anders hier en daar..
Goed dat je voet bij stuk hield - daar hebben waarschijnlijk wel wat mensen baat van gehad!

De 'belasting' heeft ook te maken dus met de weging van de meting - dba dbc etc hebben allemaal andere curves - en de weging op de werkvloer weegt een bepaald gedeelte van het gehoor bereik wat zwaarder ( algemeen stem gebied zeg maar, ) en dit deel is als het deel wat het meest belangrijk is aangemerkt etc.. Ik heb wel eens t derde wiel gespeeld tussen de ene audioloog en de andere die gezellig verzandden in hun discussie over dit alles lol.. - maar goed dwalen tikkie af XD ..voordat we een mod op ons dak krijgen lol


De auto is niet echt de meest audio vriendelijke omgeving: mis je wat power of helderheid etc - dwing de stilte wat meer af in dat apparaat en kijk dan pas verder =D
Anders beetje als op versleten banden rijden en dan zoeken naar mooie velgen

Plus je gehoor gaat langer mee ^^
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Voorgeschreven weging van de frequenties is de dBA-norm, en de weging daaraan, is dat de frequenties gewogen worden, zoals het (gemiddeld) menselijk oor die frequenties waarneemt. Een frequentie die alleen bij zeer hoge intensiteit hoorbaar is voor veel mensen, telt dus veel minder dan dezelfde geluidsenergie op bijvoorbeeld de frequentie van de menselijke stem (gewone spraak), waar het menselijk oor behoorlijk gevoelig is.

Wat daarnaast meetelt in de wet is het aantal uren dat die geluidsbelasting aanwezig is. Als dat bijvoorbeeld alleen de laatste 10 minuten van een (8-urige) werkdag is, dan telt dat maar zeer beperkt mee. Dat lijkt eigenaardig, maar bijvoorbeeld op werkplekken waar aan het eind van de werkdag schoongemaakt/opgeruimd moet worden heb je soms aan het eind van de dag lawaaiige schoonmaakapparaten aan staan. Er zijn ook bedrijven die werknemers steeds schuiven van lawaaiige naar stillere werkplekken en omgekeerd, zodat de gemiddelde lawaaibelasting tijdens het werk dan net onder de norm blijft (en het verplicht beschikbaar stellen van gehoorbescherming soms ontdoken kan worden).

Overigens is het plaatsen van meer speaker vaak niet bedoeld om meer geluidsvolume te genereren, maar om betere verdeling van het geluid tussen bijvoorbeeld voor- en achterbank te krijgen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Er zijn ook bedrijven die werknemers steeds schuiven van lawaaiige naar stillere werkplekken en omgekeerd, zodat de gemiddelde lawaaibelasting tijdens het werk dan net onder de norm blijft (en het verplicht beschikbaar stellen van gehoorbescherming soms ontdoken kan worden).
Dat is in een transportbedrijf vrij lastig te organiseren, zowel in de werkplaatsen als v.w.b. de chauffeurs. Het is veel goedkoper en efficiënter om simpelweg iedereen goeie spullen te geven en te zorgen dat die ook gebruikt worden.
Voor chauffeurs volstaat doorgaans uitwendige gehoorbescherming op de (toch al overal verplichte) helmen, maar bv. monteurs e.d. krijgen op maat gemaakte otoplastieken. Dat lijkt duur, maar is in the end veel goedkoper dan uitval wegens gezondheidsschade.
 

Cordoba

Forumguru
In productie omgevingen werkt dat toch iets anders @Canon-Eye en er zijn heel wat managers die denken geld te besparen door beroepshalve Oost-Indisch doof te zijn. In een vorige werkomgeving ook gehad, dat een leidinggevende doodleuk beweert dat 'het tussen de oren zit'. :banghead:
Als OC-lid zelfs op het punt gestaan om de Arbeidsinspectie in te schakelen, tot men ineens wel in beweging kwam, en werknemers die op plekken moesten werken waar de geluidsbelasting varieerde van 78 tot 86 dBA de keuze kregen tussen otoplastieken of 'koptelefoon'.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ons uitgangspunt was (en is nog steeds trouwens, ook al ben ik er al ruim 7 jaar weg en is de toko inmiddels zowat verdubbeld in omvang):
"Veiligheid is duur??? Kijk dan eens wat een ongeval kost!"​

Maar ja, ondanks meer dan 20 vestigingen in 17 landen wereldwijd is het nog steeds een 100% familiebedrijf en geen beursgenoteerde multinational. En uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat dit een totaal andere bedrijfscultuur meebrengt. Gelukkig maar...

Veiligheidsbeleid werkt overigens alleen als dit top-down door alle geledingen van het bedrijf wordt uitgestraald en voorgeleefd. Dat is de enige manier om een veiligheidscultuur tot stand te brengen. Dan nog heb je geen absolute garantie op nul incidenten, want het blijft uiteindelijk mensenwerk. En mensen maken soms fouten, reageren te primair bij een onverwachte situatie, zijn even afgeleid, worden slachtoffer door fouten van anderen, etc. Dat zijn in random order ook meteen de meest voorkomende 4 oorzaken van incidenten, weten we uit incidentenonderzoek.

Beetje terug on-topic: ik stel voor mezelf geen heel hoge eisen aan de geluidskwaliteit in de auto. Ben een radioluisteraar, draai zo goed als nooit "eigen" muziek in de auto. Als ik gesproken woord goed kan verstaan en de muziek niet al te blikkerig klinkt dan is het voor mij al snel OK. Dus extra investeren in dure systemen zal ik niet zo gauw doen.
 

Cordoba

Forumguru
Klopt maar als je bijvoorbeeld op de voorstoelen wordt 'weggeblazen' om iets verstaanbaar te krijgen voor passagiers op de achterbank, is het onafhankelijk van de geluidskwaliteit niet fijn. Vooral bij oudere systemen kon je dan voor een aantal tientjes speakers achterin toevoegen, en was het redelijk opgelost. Tegenwoordig moeten naderhand aangebrachte achterspeakers helaas blijkbaar via VCDS/VCP ook aangemeld worden om geluid te krijgen uit die extra speakers.
 

Canon-Eye

Forumguru
Bij mijn laatste 8 auto's, oftewel vanaf 1985 of zo, zaten er al speakers achterin en een fade-instelling om de voor><achter balans te regelen. Samen met de gewone links><rechtsbalans en een simpele toonregeling mooi zat wat mij betreft...
 

gossy

Actief lid
t kan mooier hoor Eye :D maar is zoals je zegt ieder kiest zijn eigen gat waar t geld in gaat =] Bij mij qua geluid heb ik ook verreweg t meest in de woonkamer gestopt zeg maar - onderweg Bert en Ernie Vervelen Zich Nooit behoeft niet al teveel aan geluidskwaliteit
 

Andyk

Lid
Dit is voor een Superb.
Handige site trouwens.
Hier voor de Fabia:
http://www.oemepc.com/skoda/part_si.../035/subcategory/35035/part_id/2696564/lang/h
Volgens bovenstaande link zit er verschil in bestelnummer zie ik.

Dit vond ik voor de Fabia op een andere site:
https://www.skoda-parts.com/spare-part/6v0051416-rear-speakers-skoda-29399.html

Of er bekabeling in jou Fabia zit durf ik niet te zeggen @aiva tco adoks
Zou je moeten kijken.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan